۳۱ فروردین ۱۴۰۳
IMG 20221129 095115 156 3

آشنایی با کشنده شاکمان کانونشنال Shacman Conventional Z3 ویرا دیزل

کشنده شاکمان Z3 به علت اتاق جادار و استایل زیباترشان همواره در دنیا و البته کشورمان ایران از طرفداران خاص خود بهره‌مند بوده‌اند. به دلیل محدودیت‌های قانونی و ایمنی در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله کشورهای اتحادیه‌ی اروپا، امکان استفاده از این قبیل خودروهای سنگین وجود ندارد. اما در ایران با وجود ملاحظاتی در زمینه‌ی متراژ تریلر، امکان تردد آنها در جاده‌ها وجود دارد. ویرا دیزل تنها شرکتی هست که در سال‌های اخیر اقدام به معرفی محصولی تحت عنوان شاکمان کانونشنال یا همان کشنده ویرا Z3 نموده است.

این خودروی سنگین اولین بار در روز ۲۶ اردیبهشت ماه در نمایشگاه خودرو شهر آفتاب توسط ویرادیزل رونمایی شد و با توجه به ویژگی‌های ظاهری، فنی و آپشنی این خودرو مورد استقبال طیف گسترده ای از علاقمندان و بازدید کنندگان قرار گرفت.

ویرادیزل همچون پیلسان و مایان دیزل از شرکت‌های تابع گروه صنعتی ماموت می‌باشد که محصولات برند شاکمان را تحت برند ویرا به بازار عرضه می کند. تا بحال در مجله اتوبان به معرفی کامیونت Y9 و کشنده Cab Over Y3 پرداخته‌ایم. در این مطلب به معرفی کشنده‌ی دماغ‌دار Z3 خواهیم پرداخت.

طراحی بدنه و نمای ظاهری کشنده شاکمان Z3

کشنده شاکمان Z3 یا کانونشنال (Conventional) به لحاظ داشتن شکل ظاهری خاص همواره مورد توجه هستند. در قاره‌ی آمریکا انواع ماک، پیتربیلت، فرایت لاینر، ولوو VNL از بازار فروش بسیار مناسبی بهره‌مند هستند و انتخاب اول راننده‌ها هستند به لحاظ اتاق جادار و راحت‌تر نسبت به کشنده‌های مرسوم به بی‌دماغ COE (مخفف Cab Over Engine) می‌باشند.

همچنین به لحاظ طراحی کشیده دارای ضریب درگ مناسبی هستند (به زبان ساده ضریب درگ عبارت است از مقدار مقاومت آیرودینامیکی خودرو) که منجر به کاهش صدا در سرعت و کاهش مصرف سوخت می‌گردد. همچنین ایمنی راننده و سرنشین هنگام برخورد از جلو، در این نوع خودروهای سنگین بیشتر از انواع دیگر حفظ می‌گردد.

شاکمان دماغدار هم به لحاظ طراحی شبیه ولوو VNL و تا اندازه‌ای هم پیتربیلت آمریکایی هست.  مواردی از جمله دماغه‌ی کشیده، سقف کابین، فلاپ اطراف بدنه، جلوپنجره و رینگ‌های کرومی و… از جمله‌ی آن‌ها هستند. چراغ‌های اصلی جلو دارای طراحی یک پارچه هستند و خط دی‌لایت در بالای آن و لنز (عدسی) در میانه‌ی آن قرار گرفته است. ادامه‌ی دی‌لایت این خودرو در چراغ مه‌شکن پایین چراغ اصلی امتداد یافته است.

طراحی جلوپنجره شاکمان کانونشنال نیز با ریموت این خودرو هماهنگی جذابی دارد که در تصویر زیر مشخص هست. دور تا دور این خودرو مجهز به سنسورهای مجاورت هستند که راننده را از طریق نمایش‌گر میانه‌ی صفحه دیجیتالی آمپرها، در رانندگی در فضاهای کوچک یاری می‌رساند.

کشنده شاکمان کانونشنال

تمامی قسمت‌های پایین بدنه به‌علاوه قسمت دماغه یا همان درب موتور این کشنده برای کاهش وزن و به تبع آن کاهش مصرف سوخت از جنس فایبرگلاس کار شده است. به لحاظ طول بیشتر شاسی، جاگذاری باتری‌ها نیز در مکان مناسبی در زیر اتاق و به دور از منبع اگزوز یا مخازن سوخت قرار گرفته است.

نکته‌ی قابل ذکر دیگر وجود داشتن پنجره بر روی دیواره‌ی عقب کابین هست که طرفداران و مخالفان خاص خود را دارد. هرچند از منظر ایمنی وجودِ قسمت شیشه‌ای در قسمت پشت کابین کشنده‌های روز دنیا امری منسوخ است.

طراحی داخل کابین و نمای داخلی کشنده شاکمان دماغدار

نمای داخل کشنده دماغدار conventional

همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم، طراحی داخلی (Interior Design) محصولات شاکمان برگ برنده‌ی آنهاست. استفاده از طراحی نوین و شبیه به خودروهای سواری، استفاده از صفحه نمایش بسیار بزرگ و استفاده از متریال خوب در ساخت داشبرد و اکثر نقاط کابین ملموس‌ترین نکاتی‌ است که در بدو ورود توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

کشنده شاکمان Z3 از معدود کشنده‌های‌ است که به صورت کیلس استارت می‌باشد و فقط کافیست ریموت داخل کابین باشد تا خودرو توسط دکمه‌ای در پنل میانی، استارت بخورد.

به لحاظ اینکه موتور این خودروهای سنگین در جلوی کابین قرار دارد، شاهد برآمدگی در کف اتاق نیستیم. تردد در اتاق برای راننده و سرنشین به راحتی صورت می‌گیرد.

فرمان هیدرولیک، کروز کنترل، نمایشگر ۱۰ اینچ به همراه دکمه‌های کنترلی روی فرمان، دوربین ۳۶۰ درجه به همراه سیستم مدیریت نقاط کور اطراف، سیستم نشان‌گر باد چرخ‌ها (TPMS)، صندلی راننده پنوماتیک همراه با گرمکن سردکن و ماساژور، تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های برقی و گرمکن دار، شیشه بالابربرقی مجهز به پاور ویندوز، سنسور باران، یخچال با گنجایش بالا، آبسردکن و آبگرمکن، کولر درجا، بخاری در جا، تنظیم ارتفاع کشنده با ریموت (ECAS)، دو تخت خواب با عرض بسیار مناسب و… از تجهیزات استاندارد داخلی این کشنده محسوب می‌شوند.

پیشرانه  کشنده شاکمان کانونشنال ویرا دیزل

موتور کشنده شاکمان Z3 ساخت کامینز (۴۹۰-CUMMINS ISGe5) 6 سیلندر و حدود ۱۲ لیتری می‌باشد. همان‌طور که از کد پیشرانه هم مشخص هست، قادر به تولید ۴۹۰ اسب بخار در ۱۹۰۰ دور بر دقیقه می‌باشد. گشتاور تولیدی آن نیز ۲۳۰۰ نیوتن متر می‌باشد که در محدوده‌ی دور موتور ۱۱۰۰ تا ۱۳۰۰ دور بر دقیقه به دست می‌آید.

موتور این خودروهای سنگین همچنین دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ (EURO V + EEV) می‌باشد. هر چند بعید به نظر می‌رسد با توجه به محدودیت‌های کشورهای اطراف امکان تردد گسترده‌ی بین‌المللی برای آن فراهم باشد.

این موتور در حال حاضر بروی محصولاتی همچون کشنده‌ی دیما HT490، فوتون آئومان H5، امپارو BD500 نیز قرار دارد.

گیربکس و تجهیزات فنی کشنده شاکمان دماغدار Z3

جعبه دنده دقیقا فصل تفاوت بین کشنده شاکمان Z3 و تقریبا همه‌ی کشنده‌های دیگر تولید داخل می‌باشد. آنجایی که دیگر خبری از ZF Traxon نیست. شرکت ویرا دیزل این کشنده را با گیربکس ایتون EATON ارائه می‌کند. این گیربکس با کد EHDM-26N112C-R به بازار عرضه خواهد کرد.

جعبه دنده‌های ایتون دارای مشخصات و کیفیت ساخت ممتازی هستند. این گیربکس دارای ۲+۱۲ دنده می‌باشد که قابلیت تعویض اتوماتیک و دستی را به راننده می‌دهد. این جعبه دنده دارای ریتاردر قدرتمند ۵ مرحله‌ای فویت آلمان (VOITH) می‌باشد.

این گیربکس به مدت ۴ سال و فارغ از عدد کیلومتر، دارای گارانتی ویرا دیزل می‌باشد و نشان از کیفیت و اطمینان ویرا به محصول مورد انتخاب و تولیدی خود دارد.

مخزن سوخت کشنده شاکمان Z3 دارای دو باک ۳۰۰ لیتری و ۷۰۰ لیتری می‌باشد که مجموع ۱۰۰۰ لیتر گازوئیل را در خود جای خواهد داد. ظرفیت مخزن ادبلو (AdBlue) این کشنده نیز ۶۰ لیتر می‌باشد.

تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی کشنده شاکمان Z3

از تجهیزات ایمنی کشنده شاکمان Z3 می‌توان به مواردی همچون ترمز پنوماتیک ۴ چرخ دیسکی، ترمز ABS ضد قفل، سیستم ترمز الکترونیکی EBS، کنترل پایداری الکترونیکی ESC، کنترل لغزش خودرو ASR، ترمز اظطراری هوشمند AEBS، سیستم هشدار حرکت بین خطوط LDWS، سیستم هشدار برخورد از جلو FCW و… اشاره کرد.

تعلیق کشنده‌ی شاکمان دماغ‌دار در محور جلو مبتنی بر فنر تخت پارابولیک و در محور عقب مبتنی بر ۴ بالن می‌باشد. تعلیق اتاق این کشنده هم مثل اکثر تولیدات ساخت داخل، مبتنی بر ۴ بالن می‌باشد.

ضمن اینکه کشنده شاکمان Z3 دارای استاندارد حمل کالاهای خطرناک (ADR) نیز می‌باشد که می‌تواند آن‌ را مورد توجه برخی شرکت‌های حمل کالای سوختی و خطرناک قرار دهد.

قیمت کشنده شاکمان Z3 ویرا

با وجود گذشت قریب به یکسال از رونمایی کشنده شاکمان Z3 توسط ویرا دیزل، این خودرو هنوز به فاز تولید انبوه وار نشده است. بنابراین قیمتی هم برای آن نمی‌توان اعلام کرد. اما با توجه به اعلام اولیه‌ی شرکت احتمالا با قیمتی بین ۵ الی ۶ میلیارد تومان به بازار عرضه خواهد شد. اینکه قیمت بازار آزاد این کشنده در چه حدی باشد، باید منتظر اقبال آن در بازار باشیم و میزان عرضه و تقاضای آن‌ را ببینیم. شما میتوانید با کلیک بروی صفحه‌ی قیمت روز خودرو اتوبان، از آخرین قیمتهای روز خودروهای سنگین مطلع شوید.

3 پینگ

  1. پینگ بک: بررسی شکموتو X5000 محصول آرین‌دیزل | مجله خودرو اتوبان

  2. پینگ بک: کشنده هانوان P560 محصول کامل‌دیزل | مجله خودرو اتوبان

  3. پینگ بک: ولوو سوسماری؛ مشخصات فنی و نمای داخلی | %sitename

21 دیدگاه

  1. هاشم پاسخ

    انشاالله روزی بیادارزوی راننده خریدن وسیله کارش نباشه آقایون دلال دست ازسرمردم بردارن این دولت به مردمش احترام بذاره برده حسابشون نکنه داغی ازرودل مردمش برداره کمکشون کنه کاش به اسلامی که مردم براش انقلاب کردن عزیزدادن احترام بذارن بساط سودورباروجمع کنن وخجالت بکشند ازاین رفتاری که با این مردم میکنن شعاربسه ارزوی سلامتی برای همه همکارام

  2. مسعود رمضانی پاسخ

    فکر میکنم خودروهای ساخت چین نمیتونه جانشین خوبی برای غول سپیدی والمانی باشه واین کار فقط عصا به دست گرفتن است باید مسیولین بدانند اگر روزی ما مستعمره آمریکا بودیم حداقل تکنولوژیکی دریافت میکردیم اما امروزه مستعمره چین هستیم که ۱/۴۰۰میلیرد جمعیت باید ساپورت کند چیه هیچ وجه حاضر نیست به ما تکنولوژی ساخت ماشین سنگین بدهد وبا این ماشین ها بی کیفیت باقی مانده پول نفتی هم که به ایران میدهد خرج استهلاک خودروها میشود

  3. بیگلی بیگلی پاسخ

    داش مث که شما حواست نیست😂این حرفا مال پنجاه سال پیش بود،الان امریکا و اروپا مستعمره چین هستن،حالا میخوای یه دست به دلال های امریکا خیر برسونی و پول اضافه ازت بگیرن،بفرما.من که همین چینی ها رو با نصف قیمت ترجیح میدم،خیلیم خوبه.یکم ازین عشق غرب خارج بشین،ببینین دنیا چه خبره و چه بلایی داره سر غرب میاد و کدام سه کشور پلنگ و خرس و اژدها مالک نظم اینده جهان خواهند بود.

  4. Sarah Davies پاسخ

    It’s great to see that Iran is making progress in the oil and gas industry. It’s important to have a variety of options for energy, and this is an important step in ensuring that Iran can keep up with the rest of the world.

  5. عبداله حیدری پاسخ

    آشغال دیگه ای که چین با ترکیب کردن چند قطعه درست کرده . برای تعمیر موتور باید به نمایندگی کمنز بری و فلان قطعه رو از کاترپیلار بگیری ، … … … … … مدیران خواب ما تا از پای منقل بلند شن چینی‌ها دودمانمون رو دود کردن رفت پی کارش.

  6. محمد پاسخ

    ای وای که ما مردم مخصوصا ما راننده ها توخاب غفلتیم دوستان من ما اگر میخاییم به اقتصاد پویا برسیم باید با کل دنیا در داد و ستد باشیم نه فقط با فلان کشور وبیسارکشور باید باکل دنیا ما اگه تحریم نبودیم چرا نباید تمام شرکتهای بزرگ دنیا با ما معاملات تجاری کنند و ما تمام گمرکهامون اینجور بیکارنباشن و کلی بازهم خارج بفرستیم وهم داخل کنیم چرا ما باید اینقدر پولمون بی ارزش شده باشه که ی راننده افغانستانی بگه ماچه بدبختیم که مجبوریم فقط به ایران بیایم و بریم وکرایه هامون رو به ریال بی ارزش کشورشما بدن و وقتی چنج میشه به پول خودمون نصف کرایمون می‌ره ،چرا آخه نباید کارخانه بنز اکسور وآکتروس بیاد به هرراننده پایه یک ایرانی کشنده بده از دم قسط وهرماه باکم ترین قیمت ممکن اقساطش روبگیره من سه سال پیش با یکی ازراننده ها افغانستانی که صحبت میکردم به پول ما که حساب کردیم تو کشور اونا ماشین به راننده ها پایه یکم شرکت بنز کشنده داده بود شده بود ۶۰۰میلیون تمام شد ش وازدم قسط ،بعدما همون ماشین رو وارد میکنیم اونم سه سال کار با ۱۱میلیارد ،اخه چرا ما مردم ایران رو اینقدر با کاراتون تحقیر میکنید ودرعذاب گذاشتید که هیچکس نمیادتوکشور ما ازاینجورسرمایه گذاریایی بکنه ،بخدا مردم خوبی هستیم ماگناه داریم بابا لامصبا ی فکری بحال این تحریم‌ها ومامردم کنید این روخودتودن میدونید وماهم می‌دونیم بدون داد و ستد ومراوده اقتصاد این کشور وگرانی ها وتورم هیچوقت تاکید میکنم هیچوقت درست نمیشه به والا تمامی مغزهای همین غولهای ماشین سنگین ایرانی ها هستند که کسی بهشون بها نداد اونها هم طرح وفکرشون رو بردن دادن به بیگانه ،حالا شما بشینید بگید آمریکا بهتره اون یکی بگه چین بهتره اینها خودشون دارن با نوابق ما این ماشینا رومیزنن ،ما بهترین هستیم ولی کسی به فکرمانیست،یاعلی

  7. سینا پاسخ

    متاسفانه امثال این آقا زیاد تلویزیون اینترنشنال و من و تو نگاه میکنن و چیزی از وضعیت سیاسی اقتصادی جهان نمی‌دانند

  8. بیگلی ۲ پاسخ

    بیگلی بیگلی سلام .
    یه ضرب المثل معروف هست میگه گربه دستش به گوشت نمی‌رسید میگفت بو میده .

    قصه ما هم همینه دستمون به کامیونهای بدون نقص و بدون ایراد اروپا و آمریکا نمیرسه مجبوریم به جای مان ، شاک مان سوار شیم بعدم دلمون رو خوش کنیم که قراره آمریکا بشه مستعمره چین خخخخخ

  9. گلسر گلسری پاسخ

    آمریکا اروپا کارشان درست نیستند چرا کارشان درست امام پیغمبر نماز نمی‌شناسند به خاطر اون آدم هستند به خاطر حجاب آدم نمیکشند

  10. محمد کامیوندار ماک پاسخ

    این اشغال چی هست که رفتن وارد کردن یه چرخ ماک جنگی به تمام هیگل این ماشین میارزه خدایا شکرت که عمر ما تو این شغل تموم شد این اسباب بازی چینی را نمیبینیم

  11. ایرج میرزا علیه السلام پاسخ

    بیگلی بیگلی خدا نکشتت!یه ربع دارم میخندم،دمت گرم روزمو ساختی!آمریکاه مستعمره چین؟اژدها گاو پلنگ رو از کجا در آوردی؟……باغ آباد انگوری😆😆😆😆

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *