۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی کامیونت خاور ایران‌خودرودیزل

کامیونت که اصطلاحا در ایران خاور نامیده می‌شود، عضوی از خانواده‌ی ماشین‌های سنگین است که برای حمل بارهایی با وزن 3 تا 8 تن به کار می‌رود. ابعاد خاور، که بزرگتر از وانت و کوچکتر از هجده چرخ است، آن را به گزینه‌ی مناسبی برای حمل و نقل درون شهری و جابجایی بار‌های کوچکتر تبدیل کرده است. این خودرو سنگین دارای دو محور و شش چرخ است و هرچند قسمت باری از کابین راننده جداست، اما بر خلاف هجده چرخ هر دو قسمت آن بر یک شاسی سوار هستند.

image1 2

تاریخچه خاور در ایران

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید نام کامیونت خاور نخستین بار از کجا آمد و چگونه بر روی این نوع کامیون‌ها گذاشته شد. ورود اولین کامیون به ایران در سال ۱۳۳۸ انجام گرفت. در آن سال شرکت معروف گروه صنعتی خاور برای اولین بار اقدام به مونتاژ اولین کامیونت شرکت مرسدس بنز با نام ال پی ۶۰۸ و تحویل آن به بازار نمود. به همین دلیل این خودرو به خاور معروف شد و از آن سال به بعد تمامی مدل‌های کامیونت در ایران خاور نامی‌ده می‌شدند.

کامیونت خاور

بازار خرید و فروش خاور در ایران

امروزه در میان خاور‌های مختلف موجود در ایران، خودرو‌های شرکت بنز و ایسوزو از بقیه مدل‌ها معروف‌تر و پر فروش‌تر هستند. در سال‌های اخیر مشکلاتی چون افزایش قیمت ارز و وجود تحریم‌ها سبب افزایش قیمت و ایجاد مشکلاتی برای واردات خاور در ایران شده است. به همین دلیل خرید خاور دست دوم اهمیت بسیار بالایی نسب به سایر خودرو‌های دیگر پیدا کرده است. از جمله عوامل دیگر تاثیر گذار بر خرید خاور دست دوم، ابعاد کوچکتر این خودرو‌های سنگین است که می‌توان برای جابجایی بار در خیابان‌های شهری از آن‌ها استفاده کرد.

وجود انواع مختلف خاور برای کاربرد‌های متنوع نیز بر خرید خاور دست دوم تاثیر گذار است. خاور روباز، مسقف، کمپرسی و یخچال دار از انواع مختلف این خودرو است. خودرو‌های سنگین به دلیل استفاده‌های باری که از آن‌ها می‌شود بیشتر از سواری‌ها تحت فشاراند و از نظر سیستم موتور و انتقال نیرو پیچیده‌تر هستند. در هنگام خرید ماشین خاور دست دوم علاوه بر مقایسه قیمت‌ها و ویژگی‌های هر مدل و تعیین اینکه کدام خاور نیازهای خاص شما را برآورده می‌کند، باید نکات بیشتری را در نظر بگیرید. در ادامه به نکاتی که در هنگام خرید خاور دست دوم باید توجه داشت اشاره‌ای خواهیم.

سابقه خاور را بررسی کنید

قبل از خرید ماشین خاور دست دوم لازم است تا دید کلی نسبت به خاور مورد نظر پیدا کنید. برای این کار باید سابقه نگهداری و تعویض روغن و همچنین تاریخچه تصادفات را بررسی کنید. بررسی این موارد در ابتدا می‌تواند باعث صرفه جویی در وقت و هزینه شما شود. اولین چیزی که باید قبل از سرمایه گذاری برای خرید کامیونت خاور دست دوم به آن توجه کنید، دلیل تصمیم مالک برای فروش خاور است. اگر مالک به دلیل ارتقای شغل خود اقدام به فروش می‌کند ممکن است لزوماً جای نگرانی وجود نداشته باشد.

با این حال، اگر مشکلی در خاور وجود دارد، بهتر است قبل از خرید خاور دست دوم حتما از آن مطلع شوید تا مشکلات زیادی متحمل نشوید. همچنین شما باید سابقه نگهداری و تعویض روغن را بررسی کنید. اگر تعویض روغن در طول عمر خاور به طور مداوم انجام نشده باشد، این می‌تواند نشان دهنده پتانسیل مشکلات موتور در آینده باشد.

برای خرید کامیونت خاور دست دوم بررسی تاریخچه تصادفات و اینکه چه قطعاتی تعویض شده‌اند را فراموش نکنید. به عنوان بخشی از تاریخچه نگهداری، باید آگاهی کافی از آن قطعاتی که قبلاً جایگزین شده‌اند داشته باشید. از آنجا می‌توانید ارزیابی کنید که چه قطعاتی از کامیون به زودی قابل تعویض و به روزرسانی هستند. به گیربکس و موتور توجه بیشتری داشته باشید

انجام بازرسی کیفیت

مهمترین بخش یک خودرو سنگین موتور آن است. به همین دلیل در خرید ماشین خاور دست دوم باید موتور آن را به درستی بررسی نمایید تا از عملکرد صحیح آن مطمئن شوید. موتور سالم باید بدون لرزش و صدای اضافی کار کند.

خارج شدن دود سفید یا سیاه از اگزوز همراه با ضربه، می‌تواند نشان دهنده‌ی روغن سوزی در موتور و خرابی انژکتور سوخت و یا خرابی فنر رگولاتور باشد. به یاد داشته باشید که قبل از خرید کامیونت خاور دست دوم علاوه بر بازدید چشمی، تست موتور با دیاگ می‌تواند اطمینان کامل درباره سلامتی موتور به شما بدهد.

به عنوان بخشی از بازرسی کیفیت، وضعیت روغن موجود را بررسی کنید. این بررسی شامل سطح و وضعیت روغن فعلی است. وضعیت روغن در موتور و گیربکس می‌توانند نشانگر وضعیت کلی و سلامت کامیون باشند. برای بررسی عملکرد جعبه دنده خاور دقت داشته باشید که گیربکس در هنگام تعویض دنده نباید صدای اضافی داشته باشد و این عمل بدون درگیری اضافه و ایجاد لرزش در کابین هنگام رانندگی انجام شود.

در خرید کامیونت خاور دست دوم وضعیت لاستیک‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل آج لاستیک‌ها را بررسی کنید تا متوجه شوید که لاستیک‌های کنونی چند کیلومتر کار کرده‌اند و چه زمانی باید تعویض شوند. بر روی بدنه لاستیک‌ها یک عدد چهار رقمی درج شده است که بیانگر سال تولید لاستیک است.

دو رقم سمت راست نشانه ی هفته تولید و دو رقم سمت چپ نشان دهنده‌ی سال تولید است. به عنوان مثال اگر عدد ۱۹۳۲ درج شده باشد عدد ۳۲ نشانه هفته ۳۲ ام و عدد ۱۹ نشانه سال ۲۰۱۹ است.

image4 1

اگر احساس می‌کنید که برای خرید کامیونت خاور دست دوم به تنهایی از عهده ارزیابی یک کامیونت خاور دست دوم بر نمی‌آیید، ایده خوبی است که از یک متخصص یا مکانیک مجاز خاور یا یک شرکت کارشناسی خودرو سنگین کمک بگیرید؛ این شخص قادر خواهد بود مواردی را که ممکن است از بررسی آن‌ها غافل شده باشید، به شما یادآوری کند. یک مکانیک همچنین می‌تواند در مورد مشخصات ماشین خاور دست دوم توصیه‌هایی را ارائه دهد تا نیاز شما را برآورده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *