۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

آشنایی با بوژی

در روز ممکن است با وسایل نقلیه‌ای مواجه شویم که بارهای بسیار سنگین را جا به جا می‌کنند. یکی از آن‌ها تریلر کمرشکن بوژی است. این وسیله نقلیه که برای بارهای سنگین کاربرد دارد و تنها در ساعات مشخصی در روز قابل استفاده است، از سال 1968 توسط شرکت‌های مختلف ایرانی وارد کشور شده است. اگر شما نیز قصد دارید تا بارهای بسیار سنگین را جا به جا کنید، اجازه دهید تا این خودرو را به شما معرفی کنیم.

بوژی

در بزرگراه‌ها و شاهراه‌های بین شهری به احتمال زیاد با کامیون یا تریلی‌هایی بسیار طویل مواجه شدید که چرخ‌های بسیار آن‌ها در حال حمل و جا به جایی وسایل مختلفی است. بدنه‌های مختلف توربین‌های صنعتی، بخش‌های مختلف هواپیما و … که نمی‌توان آن‌ها را از هم جدا نمود و باید به طور سر هم بندی شده، به جایی دیگر منتقل شود، به چنین تریلی‌های طویلی نیازمند هستند.

به این تریلر‌های طولانی و بزرگ، بوژی می‌گویند. این کلمه فرانسوی به معنای محور است. بر روی بوژی فشار روغن هیدرولیک اعمال می‌شود. این روغن در امتداد تریلر طراحی و گذاشته می‌شود تا کارایی افزایش یابد. بوژی در واقع یکی از انواع تریلری‌ها هستند که به آن‌ها کمرشکن می‌گویند. طول آن‌ها قابل تغییر است و نسبت به نوع بار و اندازه آن‌ها تعیین می‌شود. گاهی امکان دارد در برخی از آن‌ها تا ۵۰۰ لاستیک استفاده شود. وجود این لاستیک‌های سنگین به اعمال تعادل لازم کمک می‌کند.

لاستیک‌های مورد استفاده در این خودروها به طور معمول از مواد خاصی ساخته می‌شود و به گونه‌ای مهندسی می‌شود تا همگی ساختار یکسانی داشته باشند. این مسئله برای ایجاد توازن و تعادل بسیار مهم خواهد بود. لاستیک‌های صنعتی و حرفه‌ای باعث می‌شود تا بارهای حمل شده با این خودرو سالم به مقصد خود برسند. با این وجود هر چقدر بارها سنگین‌تر باشد، فرسایش اعمال شده روی لاستیک‌های بیشتر خواهد بود. به همین دلیل است که متخصصان باید قبل و در حین حرکت به بررسی لاستیک‌ها بپردازند تا بر حسب اتفاق آسیبی به بار و محموله وارد نشود.

حمل بار با کمرشکن بوژی کاری تخصصی است. به این معنا که هنگام حرکت آن‌ها گروهی از متخصصان باید آن را همراهی کنند. در طول مسیر لازم است تا وضعیت خودرو و بارها بررسی شود تا درصد مشکلات به حداقل برسد. هر چند، اکثر حمل و نقل‌های سنگین بیشتر توسط بوژی صورت می‌گیرد. دلیل این امر ارزان‌تر و همچنین کم خطر بودن آن‌ها است. با وجود گروه متخصص نیز خیالات از بابت رسیدن سالم بارها راحت و آسوده خواهد بود.

بوژی

به دلیل حساسیت در جا به جایی بارها و همچنین سنگین بودن کمرشکن‌های بوژی، سرعت آن‌ها بسیار کم است. روند جا به جایی با دقت بسیار صورت می‌گیرد، امّا از نظر زمانی کند خواهد بود. همچنین محدودیت‌های زمانی در هنگام حرکت آن‌ها اعمال شده است. همان طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، کمرشکن بوژی تنها در بازه‌های زمانی ۶ صبح تا ۶ عصر می‌توانند در شاهراه‌های کشور عبور کنند.

انواع کمرشکن و تریلر

به طور کل اگر بخواهیم به خانواده‌ای این گونه ماشین‌های نگاهی بندازیم بعد نیست اشاره‌ای به نحوه کار کرد تریلر بیاندازیم. تریلرهای خودروهای سنگینی هستند که بر محورهای اصلی خود تکیه می‌کند تا بتوانند وزن بارها را حمل کنند. به طور کلی می‌توان آن‌ها را بارکش‌های بزرگ دانست که می‌توانند تا وزن‌های بالاتر از ۲۴ تن را حمل کنند.

تریلر کمرشکن می‌تواند از تعداد محورهای مختلفی تشکیل شده باشد.

انواع تریلرهای کمرشکن :

  • دو محور
  • سه محور
  • پنج محور
  • هفت محور
  • و یازده محور

طول و عرض هر کدام متفاوت خواهد بود. کمرشکن تریلر معمولا ۱۸ متر است و می‌تواند وزنی معادل ۳۶ تن را حمل کند. کمرشکن بوژی دو محور طول کمتری دارد. طول آن ۱۶ متر و عرضی معادل ۲.۷ متر دارد. با این حال می‌تواند بارهایی تا وزن ۴۰ تن را به مقصد برساند.

کمرشکن‌های سه محور طولی مشابه با کمرشکن تریلر دارند و ۱۸ متری هستند و می‌توانند با کشنده خود وزن ۵۰ تن را حمل کنند. اگر به دنبال تریلری طولانی‌تر هستید، کمرشکن ۵ محوری ۵۰ متر و نوع یازده محوری آن ۲۲ متر است. در مدل اول وزن بار تا ۶۲ تن و در نوع یازده محوری تا ۹۶ تن، می‌توان بار را حمل نمود. عرض هر دو نوع سه متر خواهد بود. بوژی‌های مخصوص جاده با تعداد چرخ‌های ۸ محوری بین ساعات گفته شده می‌توانند تا ۱۰۰ تن را جا به جا کنند. انتخاب نوع محصول به میزان نیاز شما بستگی خواهد داشت. بهتر است پیش از خرید با نماینده مجاز فروش یا مشاوران ما در ارتباط باشید.

بارگیری بوژی

انتخاب خودرو مناسب

دقت کنید، همان طور که پیش از نیز اشاره کردیم، به دلیل حساسیت در سالم رساندن بارها سرعت این خودروها بسیار کم خواهد بود. سرعت متداول آن‌ها ۳۰ کیلومتر در ساعت است. منتها در شرایطی که بار از حساسیت بالایی برخوردار باشد، سرعت به ۵ کیلومتر در ساعت نیز می‌رسد. همچنین باید گروه‌های تخصصی بار را همراهی کنند. در نتیجه هنگام استفاده از آن‌ها به زمان بندی حرکت و فواصل توقف توجه کافی را داشته باشید.

علاوه بر گروه‌های متخصص که بار را همراهی خواهند کرد، در انتخاب رانندگان نیز دقت فرمایید. رانندگان لازم است هنگام حرکت این خودرو بزرگ و طویل با سازمان راهداری و پلیس راهور ناجا هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

به طور خلاصه، تریلر کمرشکن بوژی برای جابه جایی و حمل و نقل محموله‌ها و بارهای سنگین و حساس مناسب خواهد بود. طول آن‌ها و میزان حجم بار قابل تحملشان متفاوت خواهد بود. در این زمینه بهتر است قبل از خرید نوع جاده‌ای و تریلی آن‌ها مطمئن شده و از تعداد محورهای آن آگاه گردید. لاستیک‌های آن از قدرت و توان بالایی برای ایجاد توازن برخوردار است، با این وجود به دلیل وزن بالای بارها، دچار فرسایش می‌شوند. گروه‌های تخصصی همواره باید خودرو را همراهی کنند تا از سالم رسید بار و محموله مطمئن شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *