۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مشخصات کشنده اسکانیا R450

image1

مشخصات کشنده اسکانیا R450

وقتی از خودروهای سنگین و نشان‌های تجاری مربوط به آن‌ها، صحبت به میان می‌آید، به طور حتم کشنده‌ها و کمپرسی‌های جذابی در اذهان علاقمندان شکل می‌گیرد که سال‌ها است با پشتوانه قوی و تصویر ذهنی کمپانی خود توانسته‌اند تا جایگاه خود را در بازار به صورت مناسبی تثبیت نموده و خریداران پرشماری را نیز به سوی خود جذب کنند. برندهایی مانند اسکانیا، ولوو، مان، مرسدس، رنو، ایویکو و… همیشه ثابت کرده‌اند که حتی با وجود ظهور برندها و مدل‌های جدید چینی و آمریکایی، اما باز هم با توجه به مشخصات فنی مطلوب، طراحی زیبا و کاربردی بدنه و داخل کابین و سطح مناسبی از تجهیزات رفاهی و ایمنی، همیشه جزء انتخاب‌ها و اولویت‌های اصلی خریداران بوده‌اند.

در این بین، برندی مانند اسکانیا، همیشه خوش درخشیده و در مقایسه با رقبای قدرتمند خود، به رتبه و جایگاهی مطلوب دست یافته است. کشنده‌های اسکانیا، در انواع مختلفی از نظر ابعاد و قدرت پیشرانه عرضه می‌شوند و هر سال نیز، کمپانی اسکانیا با انجام به‌روز‌رسانی‌هایی، سعی کرده تا سبد محصولات خود را همیشه متنوع نگاه دارد. از جمله مدل‌هایی که طرفداران بسیاری هم دارد، ماشین سنگین اسکانیا R450 بوده که در بازار خودروهای سنگین و کشنده‌های کشورمان نیز بسیار محبوب و پرطرفدار است. در ادامه، مشخصات گوناگون ماشین سنگین اسکانیا R450 را بیشتر بررسی می‌کنیم و همچنین عکس ماشین سنگین اسکانیا۴۵۰ را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

کشنده اسکانیا R450
Green Truck Award 2019 – Header

قوای فنی کشنده اسکانیا R450

یکی از موارد مهم و تأثیرگذاری که در انواع کشنده باید وجود داشته باشد، حضور پیشرانه‌ای پرقدرت است. زیرا کشنده‌ها در جاده‌ها و مسیرهای کوهستانی که پرپیچ و خم هستند، تردد کرده و باید بتوانند تا به خوبی و با قدرت بالا، مسیرهای سربالایی و پیچ‌های تند را بدون کوچکترین ناکارآمدی و افت توان، پشت سر بگذارند. به همین دلیل است که ماشین سنگین اسکانیا ۴۲۰، از یک پیشرانه ۶ سیلندر خطی پرقدرت سود می‌برد. همان‌طور که از کد این کشنده مشخص است، قدرت پیشرانه آن ۴۵۰ اسب بخار بوده و کد آن هم DC13159 است. موتور کشنده اسکانیا R450، دارای ۱۳ لیتر حجم می‌باشد.

گشتاور بالا، همیشه از نیازهای مبرم یک کشنده است. ضمن اینکه بالاترین میزان گشتاور باید در پایین‌ترین بازه دور موتور به دست آید تا به کشنده کشش و توان حرکتی ویژه‌ای بدهد. به همین دلیل است که کشنده اسکانیا R450، از گشتاوری به میزان ۲۳۵۰ نیوتن متر سود می‌برد. این گشتاور در بازه دور موتور ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ حاصل می‌گردد.

این روزها، قوانین آلایندگی و محیط زیست، بسیار سختگیرانه شده و علاوه بر خودروهای سبک، انواع خودروهای سنگین نیز باید با استفاده از فناوری‌های مدرن و پیشرفته، به استانداردهای مطلوبی دست پیدا کنند. در غیر این صورت، فرصت حضور در بازارهای خاص و تجربه فروش مطلوب را از دست خواهند داد. برای دستیابی به استاندارد آلایندگی یورو ۴، ماشین سنگین اسکانیا ۴۲۰، از فناوری‌هایی مانند فیلتر جذب ذرات و دوده موسوم به DPF و مخزن سوخت اَدبلو (AdBlue) استفاده می‌کند.

انتقال قدرت کشنده اسکانیا R450

برای انتقال قدرت تولیدی پیشرانه کشنده اسکانیا R450، یک جعبه دنده اتوماتیک با کد GRS905R که از ۱۶ دنده تشکیل شده، نقش پر رنگی را در این مهم ایفا می‌کند. گیربکس مورد بحث، از ۱۲ دنده جلو، ۲ دنده عقب و ۲ دنده کرال تشکیل شده و از سامانه روغن سردکن نیز سود می‌برد. اما این جعبه دنده، فناوری‌های هوشمندی نیز دارد که در کاهش مصرف سوخت و کارکرد بهینه و مؤثر کشنده، نقش مهمی ایفا می‌کند. سامانه تعویض دنده هوشمند همراه با اپتیکروز، از حالت‌های Power, Economy و استاندارد سود می‌برد که در حالت‌های مختلف رانندگی قادر است تا بهترین عملکرد را برای کشنده اسکانیا R450 به ارمغان بیاورد.

مخزن سوخت این کشنده محبوب و خوش بازار نیز، در حدود ۱۱۰۰ لیتر بوده که البته از دو مخزن جداگانه ۵۰۰ و ۶۰۰ لیتری تشکیل شده است. مخزن مایع ادبلو AdBlue ماشین سنگین اسکانیا ۴۲۰ نیز، ۸۰ لیتر ظرفیت دارد و به سامانه کاهنده آلایندگی موسوم به SCR نیز مجهز شده است.

ترمز و سامانه‌های مرتبط با آن در کشنده اسکانیا R450

یک کشنده ایمن، باید به ترمزهای مطمئن و پرقدرتی نیز مجهز شده باشد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به مؤثرترین روش، این خودروی سنگین را متوقف نماید. به همین دلیل کشنده اسکانیا از سامانه ترمز دیسکی برای محورهای جلو و عقب سود برده و به سامانه‌های کمکی متعددی مجهز شده که از جمله آن‌ها می‌توان به ترمز ضد قفل (ABS) و ترمز هوشمند (EBS) اشاره کرد.

ضمن اینکه، جهت تکمیل سامانه ترمز این کشنده سوئدی، سامانه ضد لغزش (TCS) و ترمز دستی همراه با بوسترهای فنری محور جلو و عقب، در نظر گرفته شده‌اند. در نهایت نیز باید به مواردی چون ریتاردر ۵ مرحله‌ای با گشتاور کاهنده به همراه ترمز اگزوز (خفه کن اگزوز) با حالات تنظیم اتوماتیک و دستی نیز، اشاره شود.

image3

تجهیزات و تزئینات استاندارد کشنده اسکانیا R450

از آنجایی‌که راننده یک کشنده، بیشتر زمان خود را در داخل کابین و راندن می‌گذراند، بنابراین فضای داخل کابین باید از امکانات و راحتی مناسبی برخوردار باشد. بنابراین، در بخش تجهیزات کابین، کشنده اسکانیا R450  می‌توان به این تجهیزات اشاره کرد: دو عدد تختخواب، توری محافظ تخت بالا، سامانه تعلیق بادی صندلی راننده و شاگرد به‌صورت تمام اتومامیک و دارای کنترل دستی است؛ همچنین صندلی راننده دارای گرمکن است و در سمت شاگرد میز غدا خوری قرار دارد. در سمت شاگرد و راننده جعبه وجود دارد و جک بالابر هیدرولیکی با زاویه خم ۷۰ درجه، میل موج‌گیر تعلیق اتاق و سامانه تعلیق بادی چهار نقطه‌ای را داراست.

ضمن اینکه مواردی مانند بخاری درجا، یخچال و فریزر، ترمز تپه، پیش گرمکن سوخت و ادبلو، تاخوگراف، آینه‌های گرمکن‌دار با تنظیم برقی و…، برخی از تزئینات استاندارد ماشین سنگین اسکانیا ۴۲۰ محسوب می‌شوند.

image4

جمع بندی

نشان تجاری اسکانیا، برای سال‌ها توانسته تا راه تکامل را پیموده و به یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین کشنده‌ها در اروپا و سایر بازارهای جهانی تبدیل شود. کشنده اسکانیا R450 با توجه به مشخصات فنی مطلوب، تجهیزات ایمنی و رفاهی و البته طراحی زیبای بدنه خود، خریداران و مشتریان وفاداری داشته و هنوز هم خریداران بالقوه‌ای را به سمت خود جذب می‌کند. هرچند که راه طی شده توسط اسکانیا، طی دهه‌های گذشته آسان نبوده، اما هم اکنون این برند و به‌ویژه مدل R450، حضور قدرتمندی در برابر رقبای خود داشته است.

کشنده اسکانیا R450، با وجود برخورداری از نقاط قوت قابل توجه، هنوز هم از کابین چندان ارگونومیکی سود نبرده و برخی از زوایای داخل کابین آن، باعث شده‌اند تا فضای این بخش نسبت به دیگر رقبا، در رتبه‌های پایین‌تری قرار بگیرد. با این وجود، ماشین سنگین اسکانیا ۴۲۰ همانند دیگر کشنده‌های این کمپانی، محبوب بوده و فروش مطلوبی را هم در هر نسل تجربه کرده است.

مشخصات فنی اسکانیا R450

نام برند/ مدل کمپرسیاسکانیا R450
حجم پیشرانه (لیتر)۱۳
قدرت پیشرانه (اسب بخار/ دور در دقیقه)۱۹۰۰/۴۵۰
حداکثر گشتاور (نیوتن متر/ دور در دقیقه)۱۰۰۰-۱۳۰۰/۲۳۵۰
استاندارد آلایندگییورو ۴
تعداد دنده جلو و عقب۱۲ دنده جلو، ۲ دنده عقب و ۲ دنده کرال
حجم مخزن سوخت (لیتر)۱۱۰۰ (۵۰۰+۶۰۰)
طول×عرض×ارتفاع (میلی‏متر)۳۵۵۰×۲۵۵۰×۵۹۵۵
فاصله محوری (میلی‏متر)۳۷۰۰
وزن ناخالص ترکیبی مجاز (کیلوگرم)۴۴۰۰۰
وزن مجاز وارد بر محورهای جلو و عقب (کیلوگرم)۱۹۰۰۰
وزن کل شاسی بدون بار (کیلوگرم)۷۲۷۰
حداکثر ظرفیت مجاز محور جلو (کیلوگرم)۷۵۰۰
حداکثر ظرفیت مجاز محور عقب (کیلوگرم)۱۱۵۰۰
حجم مخزن ادبلو (لیتر)۸۰

1 یک پینگ

  1. پینگ بک: آشنایی با کشنده اسکانیا R420؛ مشخصات و فنی | مجله خودروی سنگین | اتوبان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *