۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

مقایسه «اسکانیا R500 با ولوو اف هاش ۵۰۰» + قیمت | اتوبان

image1 2

جهت اطلاع از مقایسه اسکانیا R500 با ولوو اف هاش ۵۰۰ ابتدا جدول زیر را مشاهد کنید:

جدول مشخصات فنی اسکانیا R500 و ولوو اف هاش ۵۰۰

نام کشنده / مدلاسکانیا R500ولوو اف هاش ۵۰۰
ابعاد کشنده
ابعاد بدنه شامل طول/ عرض/ ارتفاع (میلیمتر)۳۵۴۸x2550x5955۴۰۲۹x2550x5890
فاصله محوری (میلیمتر)۳۷۰۰۳۷۰۰
ارتفاع سقف کامیون تا سطح زمین، بدون بار (میلیمتر)۳۵۴۸۴۰۲۹
مرکز محور آخر عقب تا انتهای شاسی (میلیمتر)۷۷۵۸۲۵
ابعاد شاسی
عرض شاسی از جلو (میلیمتر) ۱۰۸۰
عرض شاسی از عقب (میلیمتر) ۸۵۰
ارتفاع ناودانی (میلیمتر) ۲۲۶
اوزان کشنده
وزن مجموع ناخالص مجاز (کیلوگرم)۴۴۰۰۰۰۴۴۰۰۰
وزن کل شاسی بدون بار (کیلوگرم)۷۱۶۵۷۵۹۲
چرخ ها
لاستیک از نوع رادیال۸۰/۳۱۵R 5/22۸۰/۳۱۵R 5/22
سیستم الکتریکی
ولتاژ (ولت)۲۴۲۴
ظرفیت آلترناتور (آمپر)۱۰۰۱۱۰
باتری (آمپر)۲۰۰۱۷۰×۲
مخزن سوخت۱۱۰۰فولادی، به ظرفیت ۴۹۰+۶۱۰
سامانه تعلیق
سامانه تعلیق جلوپارابولیک، دو لایه فنر به همراه میل موجگیر و کمک فنر جلوفنر پارابولیک با کمک فنر و میل موجگیر
سامانه تعلیق عقببادی – دارای دو بالن و کمک فنر – ریموت تنظیم ارتفاع، با حافظه عقببادی با چهار بالشک، دارای حافظه با قابلیت تنظیم ارتفاع از داخل اتاق و میل موجگیر
موتور
مدل موتورDC16 22 – V8VOLVO D13A500 SCR (Ad-Blue)
استاندارد آلایندگیEuro VEURO IV
قدرت موتور (اسب بخار)۵۰۰۵۰۰
حداکثر گشتاور موتور (نیوتن متر)۲۵۰۰۲۵۰۰
ظرفیت مخزن روغن (لیتر) ۳۳
جعبه دنده
مدلGRS905RAT2612D I-Shift
تعداد دنده ها۱۲ دنده جلو، ۲ دنده عقب، ۲ دنده کرال، سنکرونیزه به همراه روغن سردکن مخزن۱۲ دنده جلو و ۲ دنده عقب
حداکثر گشتاور ورودی (نیوتن متر) ۲۶۰۰
نوع کلاچ
نوع سیستمتک صفحه ای، هیدرولیک، اورگانیک تقویت شدهتک صفحه ای، هیدرولیک، اورگانیک تقویت شده
مدل CS43B-OR
قطر صفحه کلاچ (میلیمتر) ۴۳۰
فرمان
مدل PSS-SING-ADJ
گردش فرمان از حالت قفل به قفل (دور) ۵/۴
قطر غربیلک فرمان (میلیمتر) ۴۵۰
محورها
ظرفیت محور جلو (تن)۵/۷۸
نوع سیستم محور جلو فورج شده، دارای توپی با طراحی جدید و مکانیزم روغنکاری داخلی
ظرفیت محور عقب (تن)۵/۱۱۱۳
نوع سیستم محور عقب یک محور محرک با کاهنده تک مرحله‌ای وقفل دیفرانسیل
سامانه ترمز
ترمزدیسکی، به همراه کنترل الکترونیکی روی بوسترهاترمز دیسکی با دو مدار مستقل، مجهز به کمپرسور دو سیلندر
سامانه‌های ترمزترمز ضد قفل (ABS) و ترمز هوشمند (EBS) به همراه ریتاردر ۵ مرحله ایترمز هوشمند (EBS) و ترمز ضد لغزش (TCS) به همراه تانک‌های باد آلومینیومی
تجهیزات اتاقیخچال، میز غذاخوری سمت شاگرد، زیرپایی اتاق پارچه‌ای خاکستری، سیستم صوتی پرمیوم با مانیتور ۵.۵ اینچی و بلوتوث، گرمکن صندلی راننده، نوع صندلی راننده: صندلی بادی معمولی با قابلیت تنظیم اتوماتیک و دستی، نوع صندلی شاگرد: صندلی بادی ساده با قابلیت تنظیم دستی، چراغ روشنایی در روز، کولر و بخاری دستی، شیشه بالابر برقی، چراغ پروژکتور روی سپر، چراغ مه شکن جلو چراغ مه شکن عقب، تنظیم آینه برقی، گرمکن آینه، دریچه سقف، بادگیرهای جانبی و سقف، فلاپ بغل کولر درجاتختخواب، سقف بلند، مدل صندلی راننده تمام بادی اتوماتیک و قابل تنظیم، صندلی کمک راننده قابل تنظیم، آینه قیچی، آینه‌های جانبی گرمکن دار و با تنظیم الکتریکی، دارای دو تختخواب، سیستم تهویه مطبوع (کولر + بخاری) تمام اتوماتیک و شیشه شور و برف پاک کن چند زمانه، تعلیق عقب اتاق بادی، بالابر برقی اتاق، شیشه بالابر برقی، دریچه سقف برقی.

امتیازدهی پارامترهای از مقایسه اسکانیا R500 با ولوو اف هاش ۵۰۰

نام و مدل کشندهحداکثر امتیازاسکانیا R500ولوو اف هاش ۵۰۰
هزینه نگهداری کابین۱۰۷۹
دسترسی به کابین۱۵۴۲/۱۲۶۷/۱۴
تجهیزات کابین۲۰۱۸۱۹
فضای بار کابین۴۵۶۵/۳۴۴۲/۴۰
ابعاد کابین۲۰۱۶۱۹
راحتی راننده در کابین۵۰۳۴/۴۴۴۷
تختخواب۲۰۹۲/۱۶۵۰/۱۹
کیفیت ساخت کابین۲۰۶۶/۱۷۵۸/۱۷
کیفیت سواری۴۵۶۶/۳۹۴۵
بخاری و تهویه مطبوع۲۰۲۰۲۰
هندلینگ۴۰۵۰/۳۷۴۰
کیفیت سامانه ترمز۴۰۹۰/۳۳۹۰/۳۳
دقت در تعویض دنده ها۵۵۰۶/۴۷۵۸/۵۱
تجهیزات ایمنی۲۵۲۳۲۵
چراغ‌ها و دامنه دید۶۰۵۰/۵۷۶۰
کمربند ایمنی۱۵۱۵۱۵
جمع امتیازات۵۰۰۶۱/۴۴۰۶۵/۴۷۶

مقدمه ای قبل از بررسی مقایسه اسکانیا R500 با ولوو اف هاش ۵۰۰

برندهایی مانند ولوو، اسکانیا، مان، مرسدس بنز، اویکو و داف، برای چندین دهه است که محصولات خود را در ابعاد و مشخصات فنی متنوع، روانه بازار کرده و تقریباً بی رقیب محسوب می‌شوند. در این بین، دو برند ولوو و اسکانیا که هر دو به کشور سوئد تعلق دارند، در کشورمان کاملاً شناخته شده هستند.

این دو رقیب هموطن که گل‌های سرسبد آن‌ها، ولوو اف هاش ۵۰۰ و اسکانیا R500 هستند، همیشه در تمامی رقابت‌ها حضور داشته و شانه به شانه یکدیگر حرکت کرده اند. به همین دلیل، در این مطلب به مقایسه اسکانیا R500 با ولوو اف هاش ۵۰۰ می‌پردازیم. البته قبل از بررسی مقایسه اسکانیا R500 با ولوو اف هاش ۵۰۰، ویژگی‌های فنی دو مدل اف هاش ۵۰۰ و R500 را بررسی و مرور خواهیم کرد.

مقایسه اسکانیا R500 با ولوو اف هاش 500

کشنده اسکانیا R500 همیشه در اکثر بازارهای هدف در سرتاسر جهان حضوری به موقع داشته و این مدل نیز از چند سال گذشته در کشورمان توانست به خوبی بدرخشد. این مدل، با توجه به ویژگی‌های فنی درخور توجه و امکانات ایمنی و رفاهی مناسب، نظر علاقمندان و خریداران را کاملاً به خود معطوف ساخت و سهم مناسبی از بازار نیز کسب نمود.

در سوی مقابل، ولوو اف هاش ۵۰۰ نیز توانسته با تکیه بر بدنه‌ای زیبا، کابینی جادار و امکانات متعدد ایمنی و رفاهی، نیازهای خریداران این نوع کشنده‌ها را به خوبی مرتفع سازد. ضمن اینکه این مدل در خصوص قوای فنی نیز، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد که در ادامه، این مورد را نیز بررسی خواهیم کرد.

image3 2

مقایسه اسکانیا R500 با ولوو اف هاش ۵۰۰

در مقایسه اسکانیا R500 با ولوو اف هاش ۵۰۰ می‌توان گفت که اسکانیا R500 از پیشرانه پر قدرتی سود می‌برد که با توجه به کوهستانی بودن اکثر جاده‌های کشورمان، برای یک کشنده تک محوره، مزیتی فوق العاده به حساب می‌آید. همان طور که از نام این کشنده محبوب مشخص است، قدرت پیشرانه ۵۰۰ اسب بخار بوده و این قدرت از دل موتوری ۸ سیلندر به حجم ۱۶ لیتر بیرون می‌آید. البته نباید نقش گشتاور فوق العاده ۲۵۰۰ نیوتن متری را که در بازه دور موتور ۱۰۰۰ تا ۳۵۰۰ حاصل می‌گردد، فراموش کرد. با اتکا به چنین مشخصات فنی، اسکانیا R500 در گردنه‌ها، عملکرد قابل توجهی دارد.

اما در مقابل، ولوو اف هاش ۵۰۰ که سابقه تولیدی در حدود ۲۸ سال را دارد، از پیشرانه ۶ سیلندری به حجم ۹/۱۲ لیتر سود برده که گشتاور آن نیز در بازه دور موتور ۱۰۵۰ تا ۱۴۰۰، به ۲۶۰۰ نیوتن متر بالغ می‌گردد. پیشرانه ولوو از پیش گرمکن سود برده و به سامانه توربوشارژر مجهز است. ضمن اینکه با استفاده از سامانه ادبلو (Ad-Blue) استاندارد آلایندگی یورو ۴ را پاس می‌کند.

اما در مقایسه اسکانیا R500 با ولوو اف هاش ۵۰۰، باید گفت که پیشرانه اسکانیا، از استاندارد آلایندگی یورو ۵ سود می‌برد و به فناوری‌هایی مانند سامانه ادبلو (Ad-Blue) و سیستم سوخت رسانی انژکتوری مجهز است. ضمن اینکه به توربوشارژر و خنک کننده میانی (Intercooler) نیز مجهز شده تا علاوه بر عملکرد بهینه، بیشترین قدرت از پیشرانه، استخراج گردد. در نهایت، سامانه کاهش آلایندگی (SCR) و سامانه کنترل Nox، تکمیل کننده سامانه‌های بخش فنی و موتوری اسکانیا R500 خواهند بود.

image4 2

مقایسه مقایسه اسکانیا R500 با ولوو اف هاش ۵۰۰؛ گیربکس و سامانه ترمز

در ادامه مقایسه اسکانیا R500 با ولوو اف هاش ۵۰۰، باید به گیربکس‌های به کار رفته در این دو کشنده اشاره‌ای داشته باشیم. قدرت موتور اسکانیا R500، توسط یک گیربکس ۱۲ سرعته، مجهز به ۲ دنده کرال و ۲ دنده عقب، به چرخ‌ها منتقل می‌گردد. این گیربکس با کد GRS905R، از سامانه تعویض دنده هوشمند موسوم به اپتیکروز بهره برده و از حالت‌های عملکردی مانند Power، Economy و استاندارد سود می‌برد.

اما ولوو هم در بخش گیربکس حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و از جعبه دنده‌ای بهره می‌برد که نخستین بار توسط اتوبوس‌های ولوو به نام B9R به خریداران ایرانی شناسانده شد. این گیربکس، آی شیفت (I-Shift) نام داشته و بسیار هوشمند است؛ به طوری که همیشه و در تمامی شرایط رانندگی و مسیر، ضریب دنده بهینه در اختیار راننده ولوو قرار می‌گیرد. گیربکس مورد بحث با کد AT2612D از ۱۲ دنده جلو و ۴ دنده عقب سود می‌برد.

یک کشنده پرقدرت و سنگین، به طور حتم برای توقف ایمن خود، به ترمزهایی پرقدرت و پیشرفته نیاز دارد. به همین دلیل، مدل اسکانیا R500 به ترمزهایی با سامانه‌های ترمز ضد قفل (ABS) و سامانه ترمز الکترونیکی (EBS) مجهز شده است. ضمن اینکه سامانه ضد لغزش (TC) به همراه ریتادر پنج مرحله‌ای و ترمز اگزوز (خفه کن موتور) به همراه تنظیمات دستی و اتوماتیک، تکمیل کننده سامانه ترمز اسکانیا R500 هستند.

در مقایسه اسکانیا R500 با ولوو اف هاش ۵۰۰، ولوو به ترمزهای دیسکی مجهز شده که از مدارهای مستقل سود برده و از کمپرسور و سامانه هوای فشرده بهره می‌برد. ضمن اینکه، انواع سامانه‌های کمکی از جمله ترمز هوشمند (EBS) و سامانه هوشمند ضد لغزش (TCS) برای ترمز این کشنده تعبیه شده است.

مقایسه اسکانیا R500 با ولوو اف هاش 500

مقایسه داخل کابین ولوو اف هاش ۵۰۰ با اسکانیا R500

در مرحله بعد مقایسه اسکانیا R500 با ولوو اف هاش ۵۰۰، بخش داخل کابین نیز حائز اهمیت خواهد بود. این دو مدل، به کابین‌هایی جادار مجهز شده اند که انواع تجهیزات رفاهی برای راحتی هرچه بیشتر راننده و دستیار وی در این بخش تعبیه گردیده است.

در کشنده اسکانیا R500، ورود به کابین چندان راحت نیست. در داخل کابین این کشنده، سعی شده تا با حفظ اصالت این مدل، داخل کابین و عناصر نام آشنای آن، دستخوش به‌روز رسانی شود. داخل کابین اسکانیا، فضای کمی وجود داشته و یخچال کوچکی هم دارد. اما قسمت تخت خواب، از جمله نقاط قوت آن محسوب می‌شود؛ زیرا به راحتی باز شده و بسیار کاربردی است. در نهایت باید گفت که صندلی راننده نیز بسیار راحت بوده و دسترسی راننده به دکمه‌ها و ادوات این کشنده در داخل کابین، مطلوب و مناسب است.

در مدل ولوو اف هاش ۵۰۰، ورود به داخل کابین به راحتی و توسط سه پله انجام می‌شود. در داخل کابین این کشنده، بخش‌های کوچکی برای قرار دادن اشیاء مختلف وجود دارد. مضاف براینکه، طراحی ستون A این کشنده به نحو مطلوبی انجام گردیده تا فضای داخل کابین بیشتری برای راننده و همسفر وی در دسترس باشد.

ارگونومی و دسترسی به ادوات مختلف در داخل کابین ولوو، کاملاً مطلوب و پذیرفتنی بوده و این مورد در حین راندن کشنده، نمود بیشتری دارد؛ زیرا راننده بدون اینکه به زحمت افتاده و بخواهد چشم از جاده بردارد، می‌تواند به دکمه‌ها و کنترلرهای ولوو، دسترسی داشته باشد. عدم وجود نقاط کور، مولتی مدیای پیشرفته، تختخواب هوشمند و صندلی‌های راحت و ارگونومیک، تنها بخشی از مزایا و برتری‌های ولوو اف هاش ۵۰۰ محسوب می‌شوند.

image6

تجهیزات از مقایسه اسکانیا R500 با ولوو اف هاش ۵۰۰

اسکانیا R500، تجهیزات قابل قبولی دارد که می‌توان به این موارد اشاره کرد: بخاری درجا، یخچال و فریزر، سیستم صوتی پیشرفته به همراه مانیتور ۵/۵ اینچی، قابلیت اتصال تلفن همراه به ضبط (بلوتوث) ، سیستم تعلیق صندلی راننده تمام اتوماتیک با قابلیت تنظیم دستی، گرم کن صندلی راننده، میز غذاخوری سمت شاگرد، قفل دیفرانسیل، چراغ روز، آینه‌های گرم کن دار با تنظیم برقی

شیشه بالابر برقی شاگرد و راننده، سیستم تهویه مطبوع، چراغ مطالعه، مه شکن جلو و عقب، پروژکتور سپر جلو، فن ترموستاتیک، قطع‌کن باتری داخل کابین، بوق بادی روی سقف، ترمز تپه، لاستیک زاپاس، بوق دنده عقب، پیش گرمکن سوخت، گلگیر عقب و جلو، گربه روی آلومینیومی، مبدل ۲۴ ولت به ۱۲ ولت، مجموعه ابزار، دریچه سقف، بادگیر سقف و کنار اتاق، آفتابگیر داخلی و…

اما در مقام مقایسه اسکانیا R500 با ولوو اف هاش ۵۰۰، ولوو از این تجهیزات سود می‌برد: بوق الکتریکی شهری و بادی، سیستم خودکار تنظیم سرعت، مجهز به تجهیزات کاهنده آلودگی صوتی(SIGN (L) 80dba)، اتصالات برق و باد تریلر، فیلتر آبگیر سوخت، پیش گرمکن موتور، لاستیک زاپاس، چراغ مه شکن، کپسول آتش خاموش کن، ‌ گلگیر و گل پخش کن عقب، گربه رو آلومینیومی

بکسل بند جلو، آفتابگیر بیرونی و داخلی، مبدل ۲۴ به ۱۲ ولت جهت ادوات برقی، مجموعه ابزار کامل، جک بالابر ۲۰ تن، چرخ پنجم ۲ اینچی، بادگیر سقف و جانبی، بخاری درجا، قفل مرکزی مجهز به کنترل از راه دور درب‌ها، رادیو پخش، چراغ مطالعه، جلیقه شبرنگ، مجهز به علائم شبرنگ مختص وسایل نقلیه مطابق استانداردECER-80، دنده پنج و سیستم ردیابی GPS، چراغ قوه، بوق دنده عقب، ایموبیلایزر، چراغ چرخ پنجم، یخچال، مجهزبه سامانه ضد واژگونی ESP، بلوتوث تلفن و..

نتیجه گیری و جمع بندی از مقایسه اسکانیا R500 با ولوو اف هاش ۵۰۰

باتوجه به پیشرفت فوق العاده سامانه‌های ایمنی و رفاهی و رابطه تنگاتنگ بخش‌های طراحی، مهندسی و تولید یک نشان تجاری در صنعت خودرو، کامیون‌ها و کشنده‌های برندهای مختلف، به ویژه آن‌هایی که از پیشینه قوی برخوردارند، از مدرن‌ترین تجهیزات رفاهی و ایمنی بهره برده و این موارد در هر نسل از آن‌ها، بهینه‌تر شده و به نوعی کشنده‌ها هوشمند‌تر می‌شوند.

در مقایسه اسکانیا R500 با ولوو اف هاش ۵۰۰، می‌توان گفت باتوجه به برخورداری از فروش  فوق العاده و سهم بسیار مناسب از بازار در طی سال‌های گذشته، تکامل به سبک یک کشنده مدرن را پیموده و ضمن برخورداری از قوای فنی مطلوب و توانایی‌های بالا، از امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی مناسبی هم سود می‌برند. این موارد باعث شده تا مدل‌های مورد بحث از برندهای ولوو و اسکانیا، همواره در کنار رقیبان سرسخت جهانی خود، به اولویت‌های خرید علاقمندان تبدیل شده و به همین دلیل، از فروش و سهم بازار مناسبی برخوردار شوند.

برای بررسی قیمت از مقایسه اسکانیا R500 با ولوو اف هاش ۵۰۰ وارد شوید.

ممنون که تا پایان این مقاله همراه ما بودید، لطفا نظرات خودتون رو از مقایسه اسکانیا R500 با ولوو اف هاش ۵۰۰ برای ما ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *