۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی و مشخصات فنی «کشنده ولوو fh500» + قیمت | اتوبان

شاید یکی از دشوارترین امور طراحی در صنعت خودرو، طراحی ماشین‌های سنگین باشد. زیرا محدودیت‌ها در خصوص آن‌ها زیاد بوده و به دلیل طراحی یکنواخت آن‌ها، طراحان نمی‌توانند در این قسمت چندان مانور بدهند. در ادامه، طراحی کابین و ادوات آن، حتی از بخش بدنه هم مهم‌تر است. چون اگر بگوییم که این قسمت، خانه دوم و حتی خانه اول رانندگان به حساب می آید، سخنی به گزاف نگفته ایم. رانندگان اکثر زمان خود را در راندن در جاده و جابجایی محموله‌های مختلف از شهری به شهر دیگر گذرانده و بعضاً مسیرهای بین کشورها را نیز طی می‌کنند. بنابراین، کابین یک کشنده یا کامیون، باید علاوه بر ایجاد حداکثر میزان راحتی، از فضای مناسب و امکانات و تجهیزات رفاهی متنوعی برخوردار بوده و به نوعی راننده محور باشد.

FH500

با بررسی کشنده ولوو FH500 همراه اتوبان باشید. برای اطلاع از قیمت کشنده اف هاش ۵۰۰ وارد شوید.

طی سال‌های گذشته، برندهای مختلف اروپایی و آمریکایی، در زمینه طراحی کابین کشنده‌ها و افزودن انواع امکانات مختلف و مورد نیاز راننده به این قسمت، نوآوری‌های گوناگونی را در نظر گرفته و معرفی کرده‌اند.

در این بین، برند ولوو (Volvo) که در زمینه تولید و ساخت کشنده‌های مختلف، در دنیای کامیون و از جمله کشورمان، نامی شناخته شده و معتبر است، همواره سعی کرده تا برای گل سرسبد خود، یعنی اف هاش ۵۰۰ در زمینه فضای داخلی و امکانات و فضاسازی مربوطه، سنگ تمام بگذارد. در ادامه، با جزئیات نمای داخلی FH500 و فناوری‌های به کار رفته در آن، بیشتر آشنا خواهیم شد.

fh500 بررسی کشنده ولوو

ولوو FH 500، یکی از محصولات معروف و پرفروش شرکت سوئدی ولوو محسوب می‌شود. این مدل، در اواخر سال ۱۹۹۳ معرفی شد که مدل‌های F12 و F16 در سبد فروش کمپانی قرار گرفتند. شایان توجه است که دو حرف F و H، به ترتیب به معنای Forward Control و High Entry بوده که به طراحی کابین و نمای داخلی اف هاش ۵۰۰ مربوط است و مواردی مانند فضای خواب اضافی، جادار بودن کابین و ارگونومیک بودن محل نشستن راننده را دربر می‌گیرد.

اعدادی که پس از این حروف می‌آیند، بر حجم پیشرانه یا قدرت آن به اسب بخار، دلالت دارند. از سری ولوو FH که با نام‌های اف اچ و معادل فرانسوی اف هاش نیز شناخته می‌شود، تا به حال نزدیک به ۴۰۰ هزار دستگاه به فروش رفته است که آن را به یکی از پرفروش‌ترین و خوش اقبال‌ترین کشنده‌های موجود در جهان تبدیل می‌کند.

داشبورد کشنده ولوو FH500

مشخصات کشنده اف هاش ۵۰۰

ابعاد و فواصل (ميليمتر)
طول كاميون۵۸۹۰
عرض كاميون(كابين)۲۵۵۰
ارتفاع سقف كاميون تا سطح زمين(بدون بار)۴۰۲۹
فاصله محوري۳۷۰۰
مركز محور آخر عقب تا انتهاي شاسي۸۲۵
ابعاد شاسی (میلیمتر)
عرض شاسی از جلو۱۰۸۰
عرض شاسی۸۵۰
ارتفاع ناودانی۲۶۶
پهنای بال۹۰
 ضخامت جان و بال۸
اوزان(كيلو گرم)
وزن مجموع ناخالص مجاز (G.C.W)۴۴۰۰۰
فشار مجاز وارده بر مجموع محورهاي عقب و جلو (G.V.W)۲۱۰۰۰
وزن كل شاسي۷۵۹۲
توجه:وزن‌ ها ممكن است ۱.۵ درصد زياد يا كم باشد.
سيستم الكتريكي
ولتاژ۲۴ ولت
ظرفيت آلترناتور۱۱۰
باطری۲x۲۲۵آمپرساعت
قدرت استارت۷/۵
چرخها
رينگ۹/۰ x ۲۲/۵
لاستيك(رادیال)۳۱۵/۸۰ R ۲۲/۵
ساير مشخصات
مخزن سوختدو تانك سوخت از جنس آلومنيوم جمعا ۱۱۰۰ ليتر ( راست۴۹۰+ چپ۶۱۰ )
ظرفيت مخزن اوره (تانك Ad-Blue)۹۰ ليتر

مشخصات فنی کشنده اف هاش ۵۰۰

جعبه دنده
مدلولوو AT۲۶۱۲F I-Shift (سيستم تعويض دنده هوشمند)
تعداد دنده‌ها۱۲ دنده جلو و ۴ دنده عقب
حداكثر گشتاور ورودي۲۶۰۰ نيوتن متر
موتور
مدل موتورVOLVO D۱۳C۵۰۰ EU۵ SCR (Ad-Blue)
استاندارد آلايندگيEUROIV EEV
قدرت موتور۳۶۸ كيلووات (۵۰۰ اسب بخار) در ۱۹۰۰ – ۱۴۰۰ دور در دقيقه
حداكثر گشتاور۲۵۰۰ نيوتن متر در ۱۴۰۰-۱۰۵۰ دور در دقيقه
تعداد سيلندر۶
حجم مجموع سيلندرها۱۲/۸ ليتر
ظرفيت روغن۳۳ ليتر
تجهيزات ويژه : ترمز موتور ( ترمز خفه كن اگزوز+ سيستم ترمز موتور ( +VEB )از نوع عمل كننده بر روي سوپاپ ها )، توربو شارژ ، پيش گرم كن استارت موتور ، مجهز به فن الكتريكي ويسكوز
كلاچ
نوع سيستمتك صفحه‌اي ، هيدروليك ، اورگانيك تقويت شده
مدلCS۴۳B-OR
قطر صفحه کلاچ۴۳۰ ميليمتر
فرمان
مدلPSS-SING-ADj
نوع سيستمسمت چپ تمام هيدروليك با قابليت تنظيم در دو جهت
گردش فرمان از حالت قفل به قفل۴/۵ دور
قطر غربيلك۴۵۰ ميليمتر
سيستم ترمز
Volvo FH500 4×۲ : ترمزهاي جلو و عقب ديسكي، داراي دو مدار مستقل در جلو و عقب، كه با هواي فشرده كار مي كند ،‌ مجهز به كمپرسور دو سيلندر با ظرفيت ۱۰۸۰ ليتر در دقيقه مجهز به سيستم ترمز هوشمند (E.B.S) و مجهز به سيستم هوشمند ضد لغزش (T.C.S) داراي ترمز توقف اضافی از نوع فنري كه روي محور عقب و جلو عمل ميكند، تانكهاي باد آلومينيومي
محورها
ظرفیت محور جلو۸ تن
نوع سيستم محور جلوفورج شده ، داراي توپي با طراحي جديد و مكانيزم روغنكاري داخلي
ظرفیت محور عقب۱۳ تن
نوع سيستم محور عقبيك محور محرك با كاهنده تك مرحله‌اي و قفل ديفرانسيل
سيستم تعليق
سيستم تعليق جلوFST-PARفنر پارابولیک با كمك فنر و میل موجگیر
سيستم تعليق عقبRST-AIRبادي با چهار بالشتك ، داراي حافظه و با قابليت تنظيم ارتفاع از داخل اتاق و داراي ميل موجگير
اتاق
Volvo FH500 4×۲ : مدل خواب دار،دو تختخواب، سقف بلند، مدل Sleeper cab(HSLP)، صندلي راننده تمام بادي اتوماتيك و قابل تنظيم، صندلي كمك راننده قابل تنظيم، آينه قيچي، آينه هاي جانبي گرمكن دار و با تنظيم الكتريكي، داراي دو تختخواب، سيستم تهويه مطبوع(كولر + بخاري) تمام اتوماتيك و شيشه شور و برف پاك كن چند زمانه، تعليق عقب اتاق بادي، بالابر برقي اتاق، شيشه بالابر برقي، دريچه سقف برقي

مخزن کوچک آب fh500 کشنده ولوو


کابین کشنده ولوو FH500، حدود ۱۲/۸ متر مکعب فضا در اختیار می‌گذارد. پس از اینکه راننده ولوو از سه پله بالا برود، می‌تواند به نمای داخلی اف هاش ۵۰۰ و فضای داخل کابین دسترسی داشته باشد. اما نکته جالب اینکه، فضای بار ولوو اف هاش ۵۰۰ نیز از بیرون هم هم قابل دسترسی خواهد بود. مزیت بعدی، یک مخزن آب کوچک است که در کمدی که بیرون از کابین قرار دارد، تعبیه شده است. بنابراین، راننده کشنده ولوو FH500 می‌تواند در صورتی که قبل از ورود به داخل کابین، به شستشوی دستان خود نیاز داشته باشد، با استفاده از این مخزن، این مورد را انجام دهد.

image3 1024x577 1

استفاده بهینه از فضای داخل کابین کشنده ولوو FH500

با ورود به داخل کابین و بررسی نمای داخلی FH500 می‌توان دریافت که این مدل در بین رقبای خود از بیشترین فضای بار سود می‌برد. از مهمترین مواردی که باعث شده تا در بخش داخلی این کشنده، فضای بار نسبت به رقبا بیشتر باشد، نوع طراحی ستون A به شکل عمودی، تونل کوچک‌تر انتقال نیرو تعبیه شده در کف کشنده و سقف بلند کابین است.

در ادامه نیز، تعبیه کمدهایی در پشت سر راننده بوده که خود به تنهایی ۲۱۷ لیتر فضا به کل فضای بار ولوو اف هاش ۵۰۰ اضافه می‌کند. حتی ولوو برای اشیاء و لوازم کوچک راننده هم چاره‌ای اندیشیده و در جلوی کابین و زیر تخت خواب، فضاهایی برای قرار دادن وسایل تعبیه کرده است. با عنایت به موارد عنوان شده، نمای داخلی FH500  کاملاً زیبا و البته هوشمندانه و کاربردی طراحی شده است.

نمای داخلی کشنده اف هاش 500

دید مطلوب به اطراف و کمترین میزان نقطه کور

یکی از نکات مثبت نمای داخلی کشنده اف هاش ۵۰۰، دید مطلوب راننده به جلو و اطراف کشنده است که این موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است. آینه‌های کناری و نوع طراحی قاب آن‌ها، یکی از عوامل تاثیرگذار در این دید مناسب محسوب می شوند. در طراحی نمای داخلی کشنده اف هاش ۵۰۰، تا حد زیادی نقاط کور پوشش داده شده اند.

رابط راننده و کشنده ولوو اف هاش ۵۰۰

دسته دنده گیربکس I-Shift به خوبی در کنار صندلی راحت راننده جای گرفته و رابط بین راننده و سامانه‌های مختلف موسوم به Driving Interface کاملاً جدید است. کنترل و انجام برخی از عملیات از روی غربیلک فرمان امکان پذیر شده است. بنابراین، راننده برای انجام امورات مختلف، نیاز ندارد تا دستان خود را از روی غربیلک فرمان بردارد و این کار باعث افزایش تمرکز وی در حین راندن شده و از حواس پرتی وی جلوگیری می‌کند.

صفحه نمایش دیجیتال 9 اینچی FH500

صفحه نمایش دیجیتال ۹ اینچی کشنده ولوو FH500

صفحه نمایش جدید، حس زیبا و مدرنی به نمای داخلی FH500 بخشیده است. این صفحه نمایش ۹ اینچی، کاملاً دیجیتال بوده و به واسطه ارتباط آن با ۹ دوربین و اپلیکیشن‌های مربوط به آن، کنترل فوق العاده‌ای را بر روی تمامی ‌بخش‌های کشنده برای راننده فراهم می آورد.

رابط جدید کاربر با کشنده ولوو اف هاش ۵۰۰، از سیستم ابری آلکسا- آمازون (Alexa-Amazon’s Cloud-based) سود برده که با استفاده از فرامین صوتی فعال می‌شود.

استفاده از آلکسا باعث می‌شود که راننده با تکیه بر فرامین صوتی، کارهای متنوعی انجام دهد. به عنوان مثال، وی می‌تواند از تلفن همراه خود استفاده کرده، به اخبار گوش دهد، از مکان یاب خود سود برده، به Audiobook دسترسی داشته باشد، موسیقی مورد علاقه خود را انتخاب کرده و از وضعیت جاده‌ها و ترافیک آن‌ها مطلع شود.

 ولوو اف هاش 500

تختخواب عریض و راحت کشنده ولوو FH500

بدون شک، تختخواب کشنده‌ها، یکی از اجزایی است که برای رانندگان اهمیت بالایی دارد. ولوو نیز برای مدل اف هاش ۵۰۰ این مورد را از قلم نینداخته و ضمن طراحی مناسب یک تختخواب حرفه ای، راحتی مثال زدنی را برای آن تعبیه کرده است. عرض تختخواب طبقه پایین، می‌تواند تا ۹۰۰ میلی متر افزایش یابد. همچنین، امکان تنظیم دستی یا الکتریکی تختخواب برای شیب دار شدن به میزان ۵۵ درجه مهیا است. این موضوع در هنگام مطالعه، تماشای تلویزیون و استراحت، گزینه‌ای ایده آل محسوب می‌شود.

سیستم تهویه، مخصوص زمان خاموش بودن کشنده

اگر راننده‌ای در ماه‌های گرم سال با ولوو اف هاش ۵۰۰ به انجام امور حمل و نقل بپردازد، بدون شک در زمان استراحت شبانه و روزانه، نیاز دارد تا هوای داخل کابین به بهترین نحو تهویه شود. بنابراین، ولوو سامانه‌هایی تحت عنوان I-ParkCool را برای نمای داخلی FH500 در نظر گرفته است. این گزینه، نوعی سامانه یکپارچه بوده که دما را در هنگام شب کنترل کرده و در طول روز، مصرف سوخت را کاهش می‌دهد.

ولوو  اف هاش 500

صندلی‌های حرفه‌ای و راحت کشنده ولوو FH500

صندلی‌های کشنده ولوو FH500، در مقیاس جهانی فوق العاده بوده و کاملاً حرفه‌ای و روزآمد هستند. بدین صورت که امکان تنظیم آن‌ها به میزان ۲۴ سانتیمتر در جلو و عقب وجود داشته و می‌توانند به میزان ۱۰ سانتیمتر نیز بالا و پایین بروند. نوع طراحی و شکل صندلی‌ها، حمایت جانبی مناسبی ارائه داده و برای رانندگان قدبلند نیز حمایت خوبی به عمل می‌آورد.

غربیلک فرمان هوشمند کشنده ولوو FH500

غربیلک فرمان در کشنده ولوو FH500، کاملاً قابل تنظیم بوده و بخش پایینی آن می‌تواند به میزان ۲۰ درجه بالا و پایین برود. این امر موجب می‌شود تا راننده در حین راندن راحتی بیشتری داشته باشد. ضمن اینکه، غربیلک فرمان می‌تواند با استفاده از پدال پایی، کنترل شده و کنار برود که موجب می‌شود در ورود و یا خروج به داخل کابین، راحتی و سهولت مناسبی برای راننده فراهم شود.

سانروف کشنده ولوو FH500

تعبیه سانروف با شیشه رنگی در کشنده ولوو FH500، باعث شده تا جذابیت کابین دوچندان شود. با استفاده از این سانروف، نور و هوای بیشتری به داخل کابین راه یابد. همچنین، این سانروف به آفتابگیر و پرده برای جلوگیری از ورود حشرات مجهز شده و کنترل الکتریکی نیز برای آن تعبیه گردیده است.

سانروف ولوو اف هاش 500

ریموت کنترل هوشمند

استفاده از ریموت کنترل هوشمند، برای باز و بسته کردن درب کشنده از فواصل دور، گزینه مفیدی خواهد بود. ضمن اینکه می‌توان از آن به جای سوئیچ استفاده کرد تا میزان مصرف نیروی الکتریکی را کاهش داد. این ریموت می‌تواند برای نزدیک شدن ایمن به کشنده، از خود نور ساطع کند. اگر راننده احساس ناامنی کرده و یا خطری وی را تهدید نماید، دکمه‌ای بر روی ریموت وجود داشته که با فشردن آن صدای بوق و آژیر بلند ایجاد می‌شود.

ایمنی و تجهیزات fh500

لوازم سنجش
شامل سرعت سنج، تاخوگراف، دورسنج و درجه حرارت آب، ميزان سوخت ، فشار باد سيستم و زير بندي بادي، فشار روغن وكليه علائم  و اطلاعات خاص در صفحه نمايش ديجيتال ارائه ميشوند.
تجهيزات استاندارد
Volvo FH500 4×۲ : بوق الكتريكي شهري و بادي، سيستم خودكار تنظيم سرعت، مجهز به تجهيزات كاهنده آلودگي صوتي(SIGN(L)۸۰dba)، اتصالات برق و باد تريلر ، فيلتر آبگير سوخت ، پيش گرمكن موتور، لاستيك زاپاس، چراغ مه شكن، كپسول آتش خاموش كن ،‌ گلگير و گل پخش كن عقب ، گربه رو آلومينيومي ، بكسل بند جلو ، آفتابگير بيروني و داخلي، مبدل ۲۴ به ۱۲ ولت جهت ادوات برقي ، مجموعه ابزار كامل، جك بالابر ۲۰ تن ، چرخ پنجم ۲ اينچي ، بادگير سقف و جانبي ، بخاري درجا، قفل مركزي مجهز به كنترل از راه دور دربها، راديو پخش، چراغ مطالعه، جليقه شبرنگ، مجهز به علائم شبرنگ مختص وسايل نقليه مطابق(استاندارد ECER-۸۰)، دنده پنج و سيستم رديابي GPS، چراغ قوه، بوق دنده عقب، ايموبوليزر، چراغ چرخ پنجم، يخچال، مجهزبه سيستم ضد واژگوني ESP، بلوتوث تلفن

شرایط فروش کشنده اف هاش ۵۰۰

شرایط فروش کشنده اف هاش ۵۰۰ با توجه به قیمت کامیون کشنده اف هاش ۵۰۰ در شرکت اتوبان بسیار مناسب و راحت است. شما ابتدا جهت اطلاع از قیمت کامیون کشنده اف هاش ۵۰۰ خود، وارد نمایشگاه سایت اتوبان شده و بعد با ثبت آگاهی رایگان در سایت اتوبان اقدام به فروش خودروی خود کرده یا می توانید با ثبت فروش سفارشی، فروش کامیون کشنده اف هاش ۵۰۰ خود را به کارشناسان ما بسپارید و با خیال راحت به کار خود برسید.

جمع بندی و نتیجه گیری

باتوجه به پیشرفت فوق العاده سامانه‌های ایمنی و رفاهی و رابطه تنگاتنگ بخش‌های طراحی، مهندسی و تولید یک نشان تجاری در صنعت خودرو، کامیون‌ها و کشنده‌های برندهای مختلف، به ویژه آن‌هایی که از پیشینه قوی برخوردارند، از مدرن‌ترین تجهیزات رفاهی و ایمنی بهره برده و این موارد در هر نسل از آن‌ها، بهینه‌تر شده و به نوعی کشنده‌ها هوشمند‌تر می‌شوند. ولوو اف هاش ۵۰۰، باتوجه به برخورداری از فروش فوق العاده و سهم بسیار مناسب از بازار، همیشه باید در بین رقبای خود حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد تا جایگاه خود را در بازار استحکام ببخشد.

علاوه بر طراحی بدنه، نمای داخلی FH500 و تجهیزات مربوط به آن می‌باید علاوه بر تداعی کردن یک کشنده ناب از ولوو، راننده محور بوده و راحتی بی نظیری را برای وی فراهم نماید که ولوو اف هاش ۵۰۰، باتوجه به فناوری‌های مدرن و پیشرفته به کار رفته در آن، به خوبی به این مهم دست یافته است.

همچنین جهت اطلاع از مقایسه کشنده ولوو FM410 با کشنده ولوو FH500 کلیک کنید.

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

Instagram


Telegram


Linkedin

5 پینگ

  1. پینگ بک: ماشین سنگین کشنده اسکانیا R500 | اتوبان

  2. پینگ بک: مقایسه کشنده ولوو FM410 با کشنده ولوو FH500 | اتوبان

  3. پینگ بک: کشنده ولوو نسل جدید در ایران | مجله خودروی سنگین | اتوبان

  4. پینگ بک: مقایسه اسکانیا R500 با ولوو اف هاش 500 + قیمت | اتوبان

  5. پینگ بک: ولوو FH برقی،کشنده سال 2024! | مجله خودروی سنگین | اتوبان

2 دیدگاه

  1. علی رحمتی پاسخ

    سلام
    خیلی مطلب کاملی بود با این بررسی که شما از کشنده اف هاش ۵۰۰ کردید این کشنده با کشنده ولوو R500 چقدر تفاوت دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *