۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی ۰ تا ۱۰۰ انواع کامیونت فوتون + قیمت

image1 2

مقدمه؛ کامیونت فوتون

خودروها، اعم از سبک و سنگین برای کاربری‌ها و مصارف گوناگون ساخته می‌شوند. به عنوان مثال، با یک خودروی شخصی نمی‌توان اثاثیه بزرگ و حجیم را جابه‌جا کرد و از طرفی برای جابه‌جایی لوازم و اشیاء کوچک، استفاده از یک کامیون بزرگ و سنگین، از لحاظ منطقی و هزینه مربوطه، توجیه‌پذیر نخواهد بود.

خودروهای سنگین نیز مصارف و کاربری‌های خاص خود را دارند و نمی‌توان از آن‌ها در مکان‌های کوچک و خیابان‌ها و کوچه‌های باریک استفاده کرد. زیرا جابه‌جایی و دور گرفتن در قسمت‌های نام‌برده، بسیار دشوار است. اینجا است که حضور کلاسی از خودروهای نیمه‌سنگین مانند کامیونت‌ها واجب و ضروری است و بسیار کاربردی است.

در کشورمان نیز طی چند سال اخیر، حضور برندهای مختلفی از کامیونت‌ها باعث شده تا علاقمندان به خریداری و استفاده از آن‌ها روی بیاورند. در این بین، حضور برندهایی از کامیونت از کشور چین نسبت به سایر برندها بیشتر جلب توجه می‌کند. یکی از این برندهای شناخته شده، برند چینی فوتون است. کامیونت‌های فوتون در انواع ۶، ۵/۶ و ۸ تن در کشورمان عرضه شده که در ادامه قصد داریم با مشخصات فنی و سطح تجهیزاتی آن‌ها بیشتر آشنا شویم.

تاریخچه حضور کامیونت فوتون در ایران

کامیونت فوتون، یکی از بهترین و محبوب‌ترین انواع کامیونت است که توسط برند چینی فوتون طراحی و توسعه داده شده است. این کامیونت چندین سال است که در کشورمان به فروش می‌رسد و همیشه در رده پرفروش‌ترین‌های این کلاس قرار داشته است.

البته شایان توجه است که مشخصات فنی کامیونت فوتون در ابتدا چندان مناسب و مطلوب نبود و خریداران از بخش قوای فنی و مشخصات مربوط به آن، رضایت نداشتند. اما در ادامه مشخصات فنی کامیونت فوتون تغییر کرد و گیربکس آن با نمونه معروف برند ZF جایگزین شد.

ضمن اینکه تغییر پیشرانه کامیونت فوتون به مدل کامینز (Cummins) و استفاده از سامانه ادبلو که برای کاهش مصرف سوخت و کاهش گازهای خروجی از اگزوز کاربرد دارد، توانست تا رضایت خریداران را جلب نماید.

کامیونت فوتون، توسط شرکت سایپا دیزل مونتاژ و به فروش می‌رسد و حالا نام ایرانی به نام الوند دارد. کامیونت فوتون یا همان الوند، از تنوع خوبی برخوردار بوده و در نمونه‌های ۶، ۸ و ۵/۸ تن به‌فروش می‌رسد. نکته حائز اهمیت اینکه، کامیونت فوتون در مدل‌های ۶ و ۸ تن، از بخش خواب سود برده و این مورد مزیت خوبی در بین رقبا و دیگر مدل‌ها به حساب می‌آید.

مشخصات فنی کامیونت باری فوتون(الوند)

کامیونت باری فوتون(الوند)، در مدل‌های ۶، ۸ و ۵/۸ تن موجود بوده و بنابر همین مورد، در برخی از گزینه‌ها، مشخصات فنی کامیونت‌های فوتون با یکدیگر متفاوت خواهند بود. تمامی مدل‌های کامیونت فوتون از پیشرانه دیزل ۴ سیلندر ۸/۳ لیتری سود برده که قدرت تولیدی در دو نمونه ۶ و ۸ تن برابر است با ۱۴۵ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر. اما برای مدل ۵/۸ تن، این ارقام به ۱۵۵ اسب بخار و ۵۰۰ نیوتن‌متر افزایش خواهند یافت.

تمامی مدل‌های کامیونت فوتون از مخزن روغن با ظرفیت ۲/۷ لیتر استفاده می‌کنند و حجم مخزن مایع خنک کننده آن‌ها نیز ۲۰ لیتر است. قدرت پیشرانه در کامیونت‌های فوتون توسط گیربکس ۶ سرعته دستی به چرخ‌ها منتقل شده و کلاچ آن‌ها نیز از سامانه تک صفحه‌ای با عمل کننده هیدرولیکی است. فرمان کامیونت‌های فوتون هم از قفل تا قفلی برابر با ۲/۴ دور برخوردار است.

اما درخصوص ظرفیت محورهای کامیونت الوند، باید اشاره کرد که این مورد درخصوص تناژهای مختلف آن متفاوت خواهد بود. بدین صورت که در مدل ۶ تن معمولی و ۶ تن خوابدار، ظرفیت محور جلو ۵/۲ تن و محور عقب ۵/۴ تن بوده و این ظرفیت‌ها برای نمونه ۵/۸ تن خوابدار به ترتیب ۵/۴ و ۸/۵ تن خواهد بود.

کامیونت باری فوتون(الوند)
تیپفوتون ۶ تنفوتون ۶ تن خوابدارفوتون ۸.۵ تن خوابدار
جعبه دنده
مدلZF۶S۵۰۰
تعداد دنده‌ها۶ دنده جلو و ۱ دنده عقب
سیستم تعویض دندهکابلی
موتور
مدل موتورCummins ISF 3.8 s Cummins ISF 3.8 s 4154 
استاندارد آلايندگيEURO IV(SCR-AD BLUE)
قدرت موتور۱۴۵اسب بخار در ۲۶۰۰ دور در دقیقه۱۵۵اسب بخار در ۲۶۰۰ دور در دقیقه
حداكثر گشتاور۴۵۰ نيوتن متر در ۲۲۰۰-۱۲۰۰ دور در دقيقه۵۰۰ نيوتن متر در ۱۹۰۰-۱۲۰۰ دور در دقيقه
تعداد سيلندر۴
حجم مجموع سيلندرها۳/۸ليتر
ظرفيت روغن۷/۲ليتر
ظرفيت مايع خنك كننده۲۰ليتر
كلاچ
نوع سيستمتك صفحه‌اي با عمل كننده هيدروليكي(VALEO)
قطر صفحه۳۳۰ ميليمتر۳۵۰ ميليمتر
فرمان
نوع سيستمهيدروليكي
گردش فرمان از حالت قفل به قفل۴/۲دور
محورها
ظرفیت محور جلو۲.۵تن۳تن
نوع سيستم محور جلوفورج شده ، با مقطع I شکل
ظرفیت محور عقب۴.۵تن۵.۸تن
نوع سيستم محور عقبتک محور با کاهنده تک مرحله ای
سيستم تعليق
 جلوفنر تخت چند لايه‌اي با كمك فنر تلسكوپي
 عقبفنر تخت چند لايه‌اي با كمك فنر تلسكوپي

ابعاد و اوزان کامیونت باری فوتون(الوند)

ابعاد کامیونت‌های فوتون برای تمامی مدل‌ها یکسان بوده و طول، عرض، ارتفاع آن‌ها به ترتیب ۲۳۵۰، ۲۰۵۰، ۶۷۲۵ میلی‌متر است. فاصله محوری هم ۳۸۰۰ میلی‌متر است. وزن ناخالص کامیونت‌های فوتون نیز در بازه ۶۰۰۰ تا ۸۵۰۰ کیلوگرم قرار می‌گیرد. اما وزن کل شاسی باتوجه به مدل‌های ۶ تن معمولی، ۶ تن خواب‌دار و ۵/۸ تن، به ترتیب ۲۷۰۰، ۲۹۲۰ و ۲۹۵۰ کیلوگرم خواهد بود.

در ادامه، باید به حداکثر ظرفیت مجاز محور جلو و عقب اشاره کرد که برای مدل ۶ تن معمولی و ۶ تن خواب‌دار، ۲۵۰۰ و ۴۵۰۰ کیلوگرم است.

این مورد برای مدل ۵/۸ تن، ۳۰۰۰ و ۵۸۰۰ کیلوگرم است. کامیونت فوتون از مخزن سوخت ۲۰۰ لیتری سود برده و مخزن اوره آن شامل مایع Ad-Blue 14 لیتر است.

مشخصات کلی کامیونت باری فوتون(الوند)

تیپفوتون ۶ تنفوتون ۶ تن خوابدارفوتون ۸.۵ تن  خوابدار
ابعاد و فواصل (ميليمتر)
طول كاميون۶۷۲۵
عرض كاميون(كابين)۲۰۵۰
ارتفاع سقف كاميون تا سطح زمين(بدون بار)۲۳۵۰
فاصله محوري۳۸۰۰
مركز محور آخر عقب تا انتهاي شاسي۱۸۰۵۱۸۲۰۱۸۰۵
عرض شاسي در عقب۸۰۰
طول پشت اتاق تا انتهاي شاسي(بارخور)۵۰۵۲۴۶۵۲
اوزان(كيلو گرم)
وزن مجموع ناخالص(G.V.W)۶۰۰۰۸۵۰۰
وزن كل شاسي(بدون اتاق بار)۲۷۰۰۲۹۲۰۲۹۵۰
ظرفیت مجاز محور جلو(حداکثر)۲۵۰۰۳۰۰۰
ظرفیت مجاز محور عقب(حداکثر)۴۵۰۰۵۸۰۰
توجه:وزن‌ ها ممكن است 1.5 درصد زياد يا كم باشد.
چرخها
لاستيك۲۳۵/۷.۵ R 17.5
رينگ۶.۰ R 17.5
سيستم الكتريكي
ولتاژ۲۴ ولت
ظرفيت باطريآمپر ساعت 100 x 2
ساير مشخصات
مخزن سوختآلومینیومی ۲۰۰ ليتری
مخزن اوره (Ad – blue)پلاستیکی (پلی اتیلن) ۱۴ لیتری

سایر تجهیزات ایمنی و رفاهی کامیونت فوتون باری

سامانه ترمز، یکی از مهم‌ترین بخش‌ها و سامانه‌های مربوط به کامیونت‌ها محسوب می‌شود. این مورد در تمامی کامیونت‌های فوتون شامل ۶ تن، ۶ تن خوابدار و ۵/۸ تن، شامل دو مدار مجزای پنوماتیک در محورهای جلو و عقب بوده که از سامانه ترمز ضدقفل (ABS) و ترمز موتور (خفه کن اگزوز) سود می‌برد.

اتاق کامیونت‌های فوتون باری نیز تمام جوش‌کاری شده با پوشش مخصوص ضدزنگ بوده و صندلی راننده در چهار جهت قابلیت تنظیم دارد. سامانه تهویه مطبوع شامل کولر و بخاری بوده و اتاق از قفل مکانیکی برخوردار بوده که به کامیونت فوتون باری قابلیت برگردان تا ۷۰ درجه را می‌دهد.

در مبحث لوازم سنجش، مواردی مانند سرعت سنج، تاخوگراف و نشان دهنده‌های دیجیتال برای علائمی مانند فشار روغن و دمای مایع خنک کننده وجود دارد. اما تجهیزات استاندارد کامیونت‌های فوتون، مواردی مانند برف پاک کن دو سرعته، بکسل بند جلو، کیف جعبه ابزار، جلیقه شبرنگ، کپسول آتش نشانی، جک هیدرولیکی، قفل مرکزی، فیلتر ذرات دوده (DPF) و گاز دستی را شامل می‌شود.

بازار خرید و فروش کامیونت فوتون قدیمی

اگر وب‌سایت‌های آگهی مربوط به کامیونت فوتون باری برای مدل‌های مختلف را بررسی کنید، به موارد متعددی از انواع این کامیونت برخورد می‌کنید که برای فروش آگهی شده‌اند. انواع مدل‌های کامیونت الوند باری در گونه‌های یخچالی و باری وجود داشته که بسته به سال تولید، کارکرد، سلامت بدنه و قوای فنی و مدل کامیونت از لحاظ تناژ، در بازه قیمتی ۱,۹۰۰ تا ۲,۰۰۰ میلیارد تومان قرار دارند که بیشترین قیمت مربوط به نمونه‌های ۵/۸ تن است.

باتوجه به گستره قیمتی کامیونت فوتون و مشخصات فنی مطلوب و سطح تجهیزاتی قابل قبول، این کامیونت طی چند سال اخیر جایگاه خود را در بازار یافته و نیازهای مشتریان را به خوبی تأمین می‌کند.

برای اطلاع از مقایسه کامیونت الوند با ایسوزو وارد شوید

کامیونت فوتون اقساطی

جهت خرید کامیونت فوتون اقساطی با کارشناسان ما در تماس باشید

معرفی کامیونت باری فوتون M4(کامیونت فوتون جدید)

فوتون M4
مدل
FOTON M4 6T
بدون خواب
FOTON M4 6T
خوابدار
FOTON M4 8.5T
خوابدار
ابعاد و فواصل ( ميليمتر)
طول۶۹۲۰
عرض کامیون(کابین)۲۱۳۶
فاصله محوری۳۸۰۰
اوزان(کیلوگرم)
وزن مجموع ناخالص مجاز (G.V.W)۲۹۲۰۲۹۷۰۲۹۹۰
وزن كل شاسي(بدون اتاق بار)۶۰۰۰۶۰۰۰۸۵۰۰
مخزن سوخت
آلومینیومی(۲۰۰lit)
اتاق
بدون خوابخوابدارخوابدار
کابینكابين فولادي تمام جوشكاري شده با پوشش مخصوص ضد زنگ، صندلی راننده با قابلیت تنظیم در چهار جهت ، سیستم تهویه مطبوع(کولر+بخاری)، شیشه بالابر برقی، Power Window،قابلیت برگرداندن اتاق با ۷۰ درجه با قفل مکانیکی، بادگیر سقف، آینه برقی
مدل
FOTON M4 6T
بدون خواب
FOTON M4 6T
خوابدار
FOTON M4 8.5T
خوابدار
جعبه دنده
مدلZF6S558
تعداد دنده ها۶دنده جلو ۱ دنده عقب
کلاچ
نوع سيستمتك صفحه‌اي با عمل کننده هیدورلیکی با کنترل بادی
سیستم تعویض دندهکابلی 
موتور
مدلCummins Type ISF3.8s5154 (Euro V)
تعداد سيلندر ۴
قدرت موتور(kw/rpm)۱۱۵(۲۶۰۰)
حداكثر گشتاور (N.m/rpm)۵۰۰(۱۲۰۰~۱۹۰۰)
حجم مجموع سيلندرها۳/۸ ليتر

تجهيزات M4 کامیونت فوتون

فوتون M4
مدل
FOTON M4 6T
بدون خواب
FOTON M4 6T
خوابدار
FOTON M4 8.5T
خوابدار
تجهيزات استاندارد
برف پاکن دو سرعته، کولر، بکسل بند جلو، کیف ابزار، جلیقه شبرنگ، کپسول آتشنشانی، لاستيك زاپاس، مثلث هشدار دهنده، چراغ چشمک زن، کمربند ایمنی، رادیو پخش CD،جک هیدورلیکی، زاپاس بند، صندلی دو نفره شاگرد، دنده پنج، قلاب یدک کش، چراغ مه شکن جلو و عقب،جعبه ابزار کنار شاسی، گاز دستی، قفل مرکزی، ترمز موتور خفه کن اگزوز، چراغ روز
سيستم ترمز
ترمزهاي جلو ديسكی، داراي دو مدار مجزای پنوماتیک در جلو و عقب، مجهز به سیستم ضد قفل ترمز ABS، ترمز موتور(خفه کن اگزوز)، ترمز اضطراری پیشرفته AEBS، سیستم رادار حرکت بین خطوط LDWS، ترمز ممانعت از برخورد روبرو FCWS
لوازم سنجش
سرعت سنج، دور سنج، درجه حرارت آب، میزان سوخت، فشار باد، فشار روغن و کلیه علائم هشدار دهنده، دمای مایع خنک کننده و اطلاعات خاص که بطور الکترونیکی در صفحه نمایش دیجیتال ارائه می شود.
سيستم تعليق
جلوفنر پارابوليك ۳ لایه
عقبفنر تخت چند لایه ۶+۷

3 دیدگاه

  1. سجاد پاسخ

    کسی کامیونت فوتون ۸ تن یا ۶ داشته راهنمایی کنه بگید چجور ماشینه . کاراییش چطوره ؟ از لحاظ موتوری ضعیف نیست؟؟ ممنونم راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *