۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
1

بررسی کامیون امپاور ۱۹‌تن BD300 محصول بهمن‌دیزل

کامیون امپاور ۱۹‌تن BD300 توسط شرکت بهمن‌دیزل در سال گذشته رونمایی شد. کمپین تبلیغاتی این روزهای بهمن‌دیزل نیز شامل بیلبوردهای سطح شهر تهران مبنی برای پرزنت و نمایش این کامیون شده‌ است. این تبلیغات احتمالا نوید تحویل اولین سری از این کامیون هست که قرار‌بود در اواخر بهار، تحویل مشتریان شود. همین امر مبنای نگارش این مطلب در مجله اتوبان نیز قرار گرفته‌ است.

کامیون امپاور ۱۹‌تن BD300 که در تناژ بسیار کاربردی و کم رقیب در بازار ارائه شده است. از رقبای این کامیون میتوان به بنز واگن هود ۱۹۲۴ ایران‌خودرودیزل، کامیون آمیکو و کامیون ۱۹تن MR285 دیما اشاره کرد.

شرکت بهمن‌دیزل قصد دارد کامیون امپاور ۱۹‌تن را بصورت دارای کاربری به بازار عرضه کند. به این صورت که کاربری در خط تولید ساخته‌شده و بروی کامیون قرار گیرد. در این شکل دیگر نیازی به ساخت و مونتاژ کاربری با کیفیت‌های مختلف بعد از تحویل شاسی کامیون نیست.

طراحی بدنه و نمای ظاهری کامیون امپاور BD300

کامیون امپاور 19‌تن

طراحی بدنه‌ی کامیون امپاور ۱۹‌تن اندکی مشابهت با کامیون کاویان و همینطور کامیون ۱۹ تن دیما دارد. اما شرکت بهمن دیزل سعی کرده با استفاده‌ی گسترده از سه ردیف نوار طرح کروم، چهره لوکس و بروزتری به این محصول بدهد.

طراحی چراغ‌های جلو کامیون امپاور ۱۹‌تن، قسمت جلوپنجره و نوارهای کرومی در هماهنگی نسبی باهم قرار‌دارند. در مجموع نمای جلویی این خودرو در کنار لوگوی EMPOWER میانی، طرحی از شمایل سپر را یادآوری می‌کند. در نمای جانبی هم گاردهای آلومینیومی محافظت‌ کننده‌ی ادوات نصب شده‌ی جانبی این وسیله می‌باشند.

چراغهای جلو سه قسمتی بوده و دارای نوار دی‌لایت و لامپ نورپایین دارای لنز می‌باشد. مه‌شکنهای هماهنگ با طراحی کاسه‌چراغ اصلی نیز در پایین سپر قرار گرفته است.

طراحی داخل کابین و نمای داخلی کامیون ۱۹‌تن‌ امپاور BD300

داشبرد کامیون بهمن امپاور
نمای داخلی کامیون امپاور BD300 بهمن‌دیزل

طراحی داخلی کامیون امپاور ۱۹‌تن در مجموع و نسبت به سایر رقبا، امتیاز خوبی میگیرد. پنل میانی داشبرد با قوس زیبایی به سمت راننده متمایل شده،که از نظر ارگونومیکی شرایط مناسبی را فراهم می‌آورد.

جنس کلی داشبرد مثل اکثر رقبا از پلاستیک خشک می‌باشد اما کیفیت مواد و مونتاژ آن نمره‌ی قبولی می‌گیرد. غربیلک فرمان دارای طراحی مناسبی هست. در سمت راست کلیدهای کروز کنترل و در سمت چپ کلیدهای مولتی‌مدیا قرار گرفته است. صفحه آمپرها هم طراحی مناسبی دارد و ترکیب زیبایی از آنالوگ و دیجیتال در آن شکل گرفته است.

مورد دیگر اینکه کلیدهای مربوط به آینه‌ی برقی در مقابل زانوی چپ راننده قرار دارد. شاید بهتر بود این کلیدها نیز مثل اکثر خودروها کنار کلیدهای شیشه بالابر قرار میگرفت.

نکته‌ی مهم دیگر استفاده از پوشش چرمی برای صندلی های داخل خودرو است. این صندلی‌ها از عمق و راحتی بسیار خوبی نسبت به سایر رقبا بهره‌مند هستند و نوید سواری لذت بخشی را به راننده و سرنشین می‌دهند.

پیشرانه و تجهیزات فنی کامیون امپاور

موتور کامیون امپاور ۱۹‌تن محصول شرکت کامینز (چین) هست. این موتور با کد ISD300 50 شناخته می‌شود که دارای حجم موتور ۶.۷ لیتر می‌باشد. این موتور قادر به تولید ۳۰۰ اسب بخار قدرت در محدوده‌ی ۲۵۰۰ دور بر دقیقه می‌باشد. همچنین حداکثر گشتاور آن نیز ۱۱۰۰ نیوتن متر می‌باشد که در محدوده‌ی دور موتور ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ دور بر دقیقه به دست می‌آید.

گیربکس کامیون امپاور ۱۹‌تن از نوع دستی ۱+۸ می‌باشد. این جعبه دنده ساخت شرکت FAST هست که با کد ۸JS118TA-B شناخته می‌شود.

مخزن سوخت آلومینیومی کامیون امپاور ۱۹‌تن دارای ظرفیت ۴۵۰ لیتر می‌باشد و مخزن ادبلوی آن نیز دارای ظرفیت ۲۵ لیتری هست. مصرف ادبلو به این کامیون امکان دسترسی به استاندارد آلایندگی یورو۵ را داده است.

تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی کامیون ۱۹‌تن امپاور BD300

از تجهیزات ایمنی کامیون امپاور ۱۹‌تن BD300 می‌توان به مواردی همچون ترمز جلو دیسکی و عقب کاسه‌ای پنوماتیک اشاره کرد. همچنین ترمز ضد قفل ABS همراه با کنترل ترمز الکترونیکی EBS، سیستم ضد لغزش ASR، سیستم ترمز هوشمند اضطراری AEBS، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ESC، ترمز اگزوز و… از دیگر امکانات ایمنی آن می‌باشند.

کامیون امپاور مجهز به سیستم هشدار برخورد از جلو FCWS هست که به کمک سیستم ترمز هوشمند اضطراری AEBS در مواقع لزوم قادر به متوقف کردن کامل کامیون بدون دخالت راننده هست. این اولین بار است که چنین سیستمی در یک کامیون تولید کشور وجود دارد.

تعلیق امپاور در جلو از نوع فنر پارابولیک (فنر شمش) به همراه کمک فنر و میل موجگیر می‌باشد. در محور عقب اما حکایت متفاوت است. در اینجا شاهد عرضه‌ی اولین کامیون تولیدی کشور با محور دیفرانسیل مبتنی بر دو بالن هستیم. البته این مورد فقط مختص نمونه‌ی کاربری باری امپاور هست که دارای طول شاسی ۸۸۵۰ میلیمتری می باشد. در کاربری کمپرسی به لحاظ فشار وارده‌ی بیشتر، در محور عقب نیز از فنر شمش استفاده شده. بعلاوه اینکه طول شاسی ۷۵۹۰ میلیمیتر می‌باشد.

به لحاظ امکانات رفاهی هم میتوان به مواردی همچون سیستم هشدار حرکت بین خطوط LDWS، دستیار حرکت خودرو در سربالایی HSA، هشدار برخورد از جلو FCWS، کروز کنترل، صندلی پنوماتیک راننده مجهز به سردکن، مولتی مدیا، تهویه مطبوعِ دستی، آینه‌های گرمکن دار برقی، شیشه بالابر برقی، یک عدد تخت راننده، بخاری درجا، دی لایت(DRL)، اتولایت، بالابر برقی کابین، حفاظ جانبی آلومینیومی و… اشاره کرد.

قیمت کامیون امپاور

با توجه به اینکه این محصول تا لحظه‌ی نگارش این مطلب تولید انبوه نشده و در بازار موجود نمی‌باشد، قیمتی هم برایش نمی‌توان متصور بود. اما رقیب این محصول در حال حاضر در بازار آزاد یعنی کامیون ۱۹‌تن امپاور BD300، حدود ۳.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان قیمت دارد. با توجه به بیشتر بودن آپشن‌های امپاور، بعید به نظر می‌رسد قیمت آن کمتر از دیما قرار بگیرید. شما میتوانید با کلیک بروی لینک قیمت روز خودرو اتوبان، از آخرین قیمت روز خودروهای سنگین مطلع شوید.

نظر خود را در مورد این کامیون، با ما در میان بگذارید..

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

1 یک پینگ

  1. پینگ بک: کمپرسی دیما MR285 یا کمپرسی امپاور BD300؟! | مجله اتوبان

9 دیدگاه

  1. مهران یعقوبی پاسخ

    سلام. این بگم هر نوع کامیون با هر اسم وارد بازار بشه چه حسابی است ۱۹ تن اش خوب از کار در می اید

    1. مازیار خاموشی (نویسنده) پاسخ

      سلام. نکته ی جالبی بود آقا مهران. شاید برای اینه که زیاد تحت فشار تناژ بالا و جاده های معدنی قرار نمیگیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *