۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کامیون بنز جدید در ایران

مرسدس بنز شرکت خودروسازی آلمانی است که در زمینه طراحی و ساخت انواع خودرو، کامیون، اتوبوس و موتور فعالیت می‌کند. مرسدس بنز از دهه ۲۰ به صورت جدی و با نمایندگی مجاز، فعالیتش را در ایران آغاز کرد. نوعی از ماشین‌های مرسدس بنز در ایران، کامیون‌ها هستند که انواع و مدل‌های گوناگونی دارد. صادرات کامیون‌های بنز بسیار موفق بوده است و در تمامی دنیا به کار گرفته شدند. ما در ادامه این مطلب سعی داریم تا درباره تاریخچه کامیون‌های بنز در ایران و کامیون بنز جدید بیشتر صحبت کنیم. پس اگر شما هم به دنیای پر رمز و راز خودروهای سنگین علاقه دارید، تا انتها با ما همراه باشید.

image1 2 1

مروری بر تاریخچه کامیون‌ بنز در ایران

قبل از معرفی کامیون بنز جدید مروری بر تاریخچه کامیون بنز داشته باشیم. در سال ۱۹۳۰ نخستین کامیون‌های دیزل وارد ایران شد. در دهه ۴۰، تنوع محصولات ارائه شده در بازار ایران به دلیل محبوبیت، افزایش داده شد و شرکت‌های گوناگونی در داخل ایران به مونتاژ کامیون‌های گوناگون مرسدس بنز اقدام کردند و پیشرفت بزرگی برای صنعت خودروی ایران فراهم کردند.

دهه ۵۰ که دوران شکوفایی مرسدس ‌بنز در ایران محسوب می‌شود، مونتاژ کامیون‌ها و اتوبوس‌ها ماشین‌های سنگین ادامه پیدا کرد.

کامیون‌ بنز از ابتدا پیدایش تا کنون تغییرات ظاهری و فنی بسیاری داشتند. اکنون نیز سری‌های جدید از نظر مهندسی و ظاهر تغییرات کاملی داشته‌اند؛ سری‌های گوناگون آن به همراه موتورهای اقتصادی و سازگار با محیط زیست تولید شده و به بازار ایران نیز وارد شده‌اند.

کامیون بنز جدید در ایران

شرکت مرسدس بنز در سال ۲۰۱۸ از آخرین و جدیدترین کامیون خود رونمایی کرد. تاکنون این کامیون پرچم‌دار ماشین‌های سنگین مرسدس بنز بوده است. این ماشین شیوه حمل و نقل برای صاحبان تجارت و شرکت‌های بزرگ را تغییر داده است.

از ویژگی‌های منحصر به فرد کامیون بنز جدید، می‌توان به کاهش مصرف سوخت و امنیت بیشتری برای رانندگان اشاره کرد. کامیون بنز جدید؛ از نسل آکتروس است که بر اساس استانداردهای روز اروپا تولید شده است‌. تاکنون چهار نسل گوناگون از کامیون‌های آکتروس تولید شده‌اند که جهت حمل بارهای سنگین، حمل بار برای مسافت‌های طولانی و مقاصد عمرانی و ساخت و ساز مورد استفاده قرار گرفته‌اند‌. کامیون بنز اکتروس جدید در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۲ به عنوان کامیون برتر سال انتخاب گردیده است. از ویژگی‌های این کامیون بنز جدید آلمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • کابین موسوم به GigaSpace دارای ۲.۱۳ متر فضای سر در داخل و ۵۰ لیتر حجم

    • مجهز به موتور توربودیزل ۱۲.۸ لیتری با توانایی تولید ۵۱۰ اسب بخار نیرو

    • گیربکس موسوم به Powershift 3 ۱۲ سرعته

    • ترمزهای دیسکی روی محور عقب و جلو

    • ترمزهای پنوماتیکی دو مدار

    • ترمز هوشمند مجهز به ASR، ABS

    • قفل عرضی دیفرانسیل

    • تثبیت کننده سرعت

    • خنک کننده روغن گیربکس

    • سیستم‌های هشدار دهنده دیجیتالی

    • قفل درب باک

    • فیلتر اولیه جدا کننده آب از سوخت 

تحقیقات صورت گرفته بیانگر این است که کامیون بنز جدید آلمانی می‌تواند حدود ۲۵ تن بار را با سرعت متوسط ۸۰ کیلومتر در ساعت حمل کند و مصرف سوخت آن بسیار اندک است. این ماشین عنوان اقتصادی‌ترین وسیله نقلیه تجاری را برای خود ثبت کرده است.

علاوه بر ویژگی‌های فنی بالا کامیون بنز جدید، در این گونه از کامیون‌ها امکانات رفاهی نیز فراهم شده است که از میان آن‌ها می‌توان به دو تختخواب بزرگ، یخچال داخل کابین، صندلی قابل تنظیم در چند جهت، دکمه‌های کنترلی بر روی فرمان، نورپردازی ال‌ای دی داخل کابین، تهویه مطبوع، محل قرارگیری گوشی نوت بوک، میزهای تاشو، بلوتوث شارژر موبایل و… اشاره کرد.

مقایسه کامیون بنز جدید اکتروس و کامیون بنز جدید اکسور

کامیون بنز اکسور جدید، یکی از رقیبان سرسخت کامیون بنز اکتروس جدید، محسوب می‌شود. در این بخش به مقایسه و بررسی این دو مدل می‌پردازیم.

امکانات فنی: کامیون بنز اکسور جدید نیز با حجم ۱۲۰۰۰ سی‌سی، جزو قدرتمندترین کامیون‎های دنیا است و قدرت آن چیزی حدود ۴۸۰ اسب بخار است که در مقابل رقیب خود، یعنی کامیون بنز اکتروس جدید، کمی ضعیف به نظر می‌رسد. وقتی پای مسافت‌های طولانی به میان می‌آید، اکسور به معنای واقعی کلمه کم می‌آورد. شما می‌توانید با خرید کامیون اکسور میزان ۷ تن بار واردشده بر محور جلو و ۱۲ تن بار واردشده بر محور عقب را جابه‌جا کنید.

شاید جالب است بدانید که این کامیون غول‌پیکر تنها ۷ تن وزن دارد و به تنهایی می‌تواند نزدیک به ۳ برابر وزن خود را بکشد. کامیون بنز اکتروس جدید تقریباً با ۵ تن توان حمل بار بیشتر بر محور عقب و ۳ تن بر محور جلو از اکسور پیشی می‌گیرد.

امکانات رفاهی: هردوی این کامیون‌ها دارای فضای خواب و استراحت راننده، تهویه مطبوع به‌اضافه سیستم حرارتی و سرمایشی اضافه، تخت خواب دوم، ست کامل آفتاب‌گیر برای محل خواب و رانندگی، دریچه سقف برقی، بالابر هیدرولیکی با حجم‌های متفاوت (از ۷۰ تا ۹۰ درجه) ،  نمایشگر دیجیتالی بر روی پنل داخلی کابین و … هستند که در کمتر کامیون‌هایی یافت می‌شود.

کامیون بنز جدید

کامیون بنز جدید آلمانی

اهمیت جایگزینی و تعویض کامیون‌های قدیمی

متاسفانه بیش از هزاران کامیون بنز فرسوده بالای ۲۵ سال عمر در جاده‌های کشورمان مشغول به فعالیت و عبور و مرور هستند. با توجه به اینکه بودجه اندکی به منظور استهلاک این کامیون‌ها اختصاص داده می‌شود، تعمیر چندانی به صورت سالانه روی آن‌ها انجام نمی‌شود و نظارتی بر روی سلامت فنی آن‌ها وجود ندارد؛ تداوم استفاده از این کامیون‌ها می‌تواند بسیار خطر آفرین باشد و علاوه بر خسارت‌های مالی، به جان رانندگان نیز آسیب برساند.

به همین منظور شرکت ایران خودرو دیزل باید به منظور تعویض کامیون‌های فرسوده قدیمی‌ برنامه ریزی کند. کامیون جدید بنز اکتروس همانطور که در این مقاله ذکر شد، یکی از بهترین، جدیدترین و به روز‌ترین کامیون‌های موجود در بازار است. با سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها می‌توانیم شاهد امنیت بیشتر جانی و مالی باشیم. طی صحبت‌های شرکت دایملر تراکس با ایران خودرو دیزل، توافق بر مونتاژ نسل چهارم آکتروس (MP4) در کشور حاصل  شده است.

جمع بندی و نتیجه گیری

«بنز» نامی است که همواره با خودروهای لوکس در ذهن مخاطب مجسم می‌شود. مرسدس بنز یک کمپانی آلمانی است که بیش از ۱۰۰ سال از تاسیس آن می‌گذرد و در زمینه‌های طراحی و ساخت کامیون و ماشین‌های سنگین فعالیت دارد. در حال حاظر کامیون بنز جدید آلمان مانند بنز آکتروس یا اکسور در ایران موجود است. خرید و فروش کامیون‌های اکسور که در کشورمان رایج‌تر است، قدرت خروجی بسیار بالایی دارد. اگر از اختلاف قدرت چند تنی آن‌ها صرف‌نظر کنیم، به‌راحتی می‌توانیم  با کامیون‌های اکسور کنار بیاییم. کامیون‌های اکسور شاید زیبایی ظاهری کامیون بنز اکتروس جدید را نداشته باشند، اما از همه نظر کارآمد هستند.

جهت قیمت به روز انواع خودروهای سنگین وارد شوید.


Instagram


Telegram


Linkedin

1 یک پینگ

  1. پینگ بک: مشخصات فنی بنز مایلر | مجله خودروی سنگین | اتوبان

6 دیدگاه

  1. سلطان پاسخ

    باسلام،
    ازسایت خوبتون،
    ولی مطلبی که درمورد ایران خودرو گفتین،
    متاسفانه سرکت های خودروسازی داخلی درگیر زد وبند ومافیای حرام خوری شدن،
    اصلا مصرف کننده براشون درحد کشک ازرش نداره،
    چون اصولا خودروساز داخلی با بروز رسانی صنعت خودرو اعتقادی نداره

    1. رضا براتی پاسخ

      درود بر شما
      ممنون از نظرتون، بنز اکتروس بسیار ماشین خاص و خوبی هست اما رقیب های سرسختی داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *