۹ فروردین ۱۴۰۳

کانسپت کشنده شرکت بنز (Mercedes Future Truck 2025

یکی از مهم‌ترین مشکلات رانندگان خودرو‌های سنگین، مشکل خستگی در مسافت‌های طولانی است که حتی در برخی موارد عامل اصلی سوانح جاده‌ای نیز بوده است. به همین دلیل، شرکت مرسدس بنز از طرح اولیه کامیون‌‌های هوشمند خود برای آینده ‌ای نزدیک رونمایی کرده است. این شرکت طرحی را ارائه داده تا از بروز این مشکلات جلوگیری شود. کانسپت کشنده شرکت بنز (Mercedes Future Truck 2025) یک خودرو نیمه خودکار است که می‌تواند در مواقعی خود کنترل کامیون را در بزرگراه‌ها به عهده بگیرد. هدف از اجرای این طرح، ممانعت از کشته شدن سالانه هزاران نفر بر اثر تصادفات جاده‌‌ای است. اما همان طور که از نام این کامیون پیداست، شاید تا سال ۲۰۲۵ باید منتظر این محصول از شرکت خودروسازی مرسدس بنز بمانیم. در ادامه قصد داریم به بررسی نسل بعدی کامیون‌های کشنده‌های شرکت مرسدس بنز بپردازیم.

image1

معرفی کانسپت کشنده شرکت بنز (Mercedes Future Truck 2025)

طراحی کانسپت کشنده شرکت بنز با به کارگیری پیشرفته‌‌ترین فناوری‌های روز دنیا و با کیفیت‌ترین قطعات انجام شده است. در این کامیون کشنده، ترکیبی از رادار و دوربین‌های مختلف، خودرو را در مسیر صحیح قرار می‌‌دهد. این دسته از وسایل نقلیه مانند خودروهای هوشمند در خیابان‌‌های شهری تردد نمی‌کنند، بلکه بیشتر در بزرگ راه‌ها و جاده‌ها حضور دارند.

با اینکه در کانسپت کشنده شرکت بنز از سیستم‌‌های هوشمند برای رانندگی خودکار استفاده شده اما هنوز هم راننده در کابین حضور دارد تا در شرایط پیچیده‌ای چون عبور از خیابان‌های شهری یا مسیرهای پر ترافیک، رانندگی به صورت دستی هم امکان پذیر باشد. البته شرکت مرسدس بنز در تلاش است که مشکل ناتوانی سیستم در هدایت کامیون در چنین موقعیت‌هایی را رفع کند.

کانسپت کشنده شرکت بنز (Mercedes Future Truck 2025

مشخصات ظاهری کانسپت کشنده شرکت بنز


از نظر مشخصات ظاهری، کانسپت کشنده شرکت بنز عملکرد، کارایی و زیبایی را به شکلی جذاب ترکیب می‌کند. به طور کلی طراحی این خودرو از فلسفه طراحی مرسدس بنز «خلوص حسی» پیروی می‌کند. سطوح نرم و کمی خمی‌ده که تقریبا طبیعی هستند هم بازدهی و هم احساسات را نشان می‌دهند. هم داخل و هم خارج خودرو، دارای ظاهری استثنایی است که نشان از جهشی بزرگ از کامیون کلاسیک به وسیله نقلیه حمل و نقل خودران نسل آینده است.

داخل کابین مانند یک دفتر مدرن بوده و همچنین آرام و بدون سر و صداست. فرم‌های ابتکاری و نورپردازی مهندسی شده، کابین کامیون معمولی را به طرحی برای آینده تبدیل نموده است. گسترش داده بخش جلو خودرو به ایجاد حالت آیرودینامیکی کمک می‌کند. دوربین‌های کامپکت جایگزین آینه‌های بغل شده‌اند. استفاده از رنگ نقره‌ای روشن، خطوط موجود در بدنه خودرو را برجسته کرده و جلوه خاصی به خودرو داده است. استفاده از جنس چوب مرغوب در کف کامیون از دیگر ویژگی‌های آن است.

هنگامی که راننده سیستم هوشمند خودران کامیون را فعال می‌کند، چراغ‌‌های LED جلوی آن از رنگ سفید به آبی تغییر حالت می‌دهند که یک نوع علامت جهت آگاه سازی دیگر راننده‌ها است که کامیون در حال حاضر به صورت اتوماتیک هدایت می‌شود. چراغ‌های چشمک زن نارنجی نشان می‌دهد که کامیون در حال تغییر جهت است.

کانسپت کشنده شرکت بنز (Mercedes Future Truck 2025

ویژگی‌های فنی کانسپت کشنده شرکت بنز


شرکت بنز در نمونه اولیه کانسپت کشنده خود از دو دوربین پیشرفته به همراه حسگرهای راداری و فناوری دید کور بهره برده است تا بتواند خودروهای متحرک و سطوح مختلف زمین در پیرامون خود را با دقت مناسبی مورد بررسی قرار دهد. عملکرد خودکار ترمز و فرمان به کمک داده‌‌های دریافتی از این رادارها و دوربین‌ها انجام می‌شود. اسکنرها و رادار برد بلند، محدوده‌ای به طول ۲۵۰ متر را با زاویه ۱۸ درجه و رادار و حسگرهای کوتاه برد، مسافتی تا ۷۰ متر و زاویه ۱۳۰ درجه را رصد می‌کنند. فناوری دید کور نه تنها هنگام تغییر مسیر به راننده در مورد سایر وسایل نقلیه هشدار می‌دهد، در مورد برخورد قریب الوقوع با موانع ثابت مانند علائم یا چراغ‌ها نیز هشدار می‌دهد و هنگام تعویض لاین به عنوان یک سیستم کمکی عمل می‌کند.

سیستم هوشمند مدیریت خودرو امکان مبادله اطلاعات بین خودرو شما با خودروهایی تا شعاع ۵۰۰ متری را فراهم می‌کند. به عنوان مثال، این سیستم می‌تواند نزدیک شدن آمبولانس را تشخیص دهد و مسیر را برای عبور آن باز کند.

به منظور راحتی عملکرد راننده در کانسپت کشنده شرکت بنز از سیستم‌های لمسی استفاده شده است. مانیتورهایی که به جای آینه‌های جانبی در دو طرف کابین نصب شده اند و تصویر دوربین‌ها را نمایش می‌دهند، به فناوری مخصوصی مجهز هستند تا از بخار گرفتن و یخ زدگی جلوگیری کنند و راننده بتواند در هر شرایطی بهترین دید را نسبت به طرفین خود داشته باشد.

image4

ویژگی‌های نسل جدید کشنده شرکت بنز


برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های کانسپت کشنده شرکت بنز به شرح زیر است:

  • یکی از بزرگ‌ترین مزایای نسل جدید کشنده شرکت بنز، کاهش میزان تصادفات ناشی از بی خوابی و خستگی است و معمولا به دلیل طولانی بودن مسیرها رخ می‌دهد که علاوه بر خطرات موجود برای راننده، خسارات برای دیگر اتومبیل‌های در جاده به وجود می‌آورد.
  • کابین خودرو دارای فضای زیاد است که راننده می‌تواند به استراحت بپردازد. همچنین صندلی راننده در این خودرو قابلیت چرخش تا زاویه ۴۵ درجه را دارد و از این رو راننده می‌تواند در این حالت همه محیط پیرامون خود و کارکرد کامیون را تنها از طریق یک تبلت بررسی و کنترل کند.
  • حمل‌ و نقل هوشمند موجب کاهش حوادث رانندگی و خسارت‌های ناشی از آن می‌شود، بنابراین نرخ بیمه نیز کاهش پیدا می‌کند.
  • با گسترش خودروهای هوشمند شاهد کاهش ترافیک و روان‌تر شدن آن خواهیم بود و سرعت حمل ‌و نقل افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد.
  • مصرف سوخت پایین که منجر به هزینه پایین ‌تر حمل و نقل خواهد شد.
  • شرایط کار برای رانندگان و همچنین مدیریت وسیله نقلیه آسان‌تر شده است.
  • هزینه‌های نگهداری و استهلاک خودرو کاهش می‌یابد.
  • بهره گیری از فناوی هیبریدی که به کاهش مصرف سوخت کمک می‌کند.
  • و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *