۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی «کشنده داف Xf 105» + مشخصات فنی

image1

مقدمه

کشنده داف Xf 105 از انواع خودروهای سنگینی می باشند که برای پیش­برد صنایع و بخش معادن هر کشوری، از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. هر خودروی سنگینی وظیفه خاص خود را به عهده دارد، برای مثال تراکتور یک نوع وظیفه داشته و کمپرسور هم وظیفه دیگری دارد. در میان انواع ماشین­های سنگین، کشنده­ ها یکی از پرکاربردترین ها به شمار می ­آیند که وظیفه حمل بارهایی مانند انواع ماشین­ های سواری، کانتینرهای بخش گمرکات و بسیاری دیگر از بارها را به عهده دارند.

اینکه در انتخاب کشنده­ ها باید دقت زیادی شود موردی است که در خریداری هر نوع ماشین سنگینی باید رعایت شود، چرا که هزینه ناشی از یک انتخاب اشتباه در این زمینه می­تواند غیرقابل جبران باشد. بر همین اساس همواره توصیه شده است که در خرید و فروش ماشین­های سنگین، مانند کشنده­ ها، از محصولات تولیدکنندگان برتر داخلی و جهانی استفاده شود تا با اعتباری که پشت نام هر یک از این تولیدکنندگان است بتوان به رضایت خرید دست پیدا کرد و از هزینه­ های یک انتخاب اشتباه جلوگیری شود.

شرکت خودروسازی داف از برندهای برتر دنیا در زمینه تولید خودروهای سنگین بوده و اخیراً با تولید کشنده داف Xf 105 توانسته است سهم بیشتری را از بازار ماشین­ آلات سنگین به خود اختصاص دهد. داف از خوشنام ­ترین شرکت­ های تولید خودروی سنگین در جهان به شمار می­ آید و کامیون کشنده داف Xf 105 می ­تواند نهایت نیاز یک خریدار را در قیمتی عادلانه برآورده سازد.

کشنده داف Xf 105
کشنده داف Xf 105

معرفی کمپانی داف و کشنده داف Xf 105

کمپانی داف در اصل متعلق به کشور هلند است، اما این کمپانی برای تولید انواع کامیون­ ها و کشنده­ های خود از همکاری تولیدکنندگان آلمانی، بلژیکی، بریتانیایی و آمریکایی بهره می­ برد. کمپانی داف در طول مدت تأسیس خود فراز و نشیب­ های زیادی را پشت سر گذاشته و با انتقال مالکیت دچار بحران­ های زیادی شده است، اما در نهایت این داف بود که توانست با ایجاد مزایای رقابتی محبوب در میان خریداران، گوی موفقیت را در بازار خودروی سنگین از رقبا برباید.

برند داف در ایران از پیش از انقلاب به عرضه خودرو مشغول بوده و این روند تا پس از انقلاب و تا همین امروز هم ادامه دارد، اما باید بدانید که محبوبیت این برند در میان ما ایرانیان در مقایسه با ولوو کمتر بوده و با ایجاد مشکلاتی مانند کمبود لوازم یدکی، خریداران را کمی به زحمت می­اندازد.

با این وجود محصولات داف به قدری باکیفیت هستند که می­توان از برخی مشکلات چشم‌پوشی و این برند خوب جهانی را انتخاب کرد. اگر می ­خواهید یک خودروی سنگین کارکرده را خریداری کنید، همیشه پیشنهاد ما در این زمینه این است که مدل­هایی را انتخاب کنید که در سال عرضه خود از بهترین ها شدند، برای مثال در کشور ما ولوو FH و داف XF از بهترین ها هستند و طرفداران بسیاری دارند.

کشنده داف Xf 105 در کشورهای اروپایی توانسته است طرفداران زیادی پیدا کند و علت محبوبیت کامیون کشنده داف Xf 105 را در هزینه نگهداری کم و نیز مصرف سوخت مناسب آن می­دانند، بخاطر همین دو ویژگی است که این مدل داف در سال ۲۰۰۷ توانست بهترین کامیون سال شود. چیزی که بیش از همه رانندگان کشنده داف را از خریداری این خودروی سنگین خوشحال می­کند، کابین بزرگ این کشنده و طراحی فوق­العاده آن است که به خوبی می­توان احترام به راننده داف را در شکل ظاهری کابین آن مشاهده کرد.

چنین مشخصه­ای یک سفر رویایی را برای راننده داف و در مسافت­ های طولانی به ارمغان می ­آورد. فضای ذخیره‌سازی فراوان در اطراف راننده و نیز فاصله زیاد سر راننده تا سقف از دیگر زیبایی ­های داف جدید است.

مشخصات فنی، نمای داخلی و تجهیزات کشنده داف Xf 105

از مشخصات کشنده داف Xf 105 می توان به موتور آمریکایی آن اشاره کرد. همانطور که قبلا هم بیان شد، این کشنده جدید برای حمل بار در مسافت­های طولانی کاربری عالی دارد، چرا که این مدل داف از یک مخزن باک خیلی بزرگ برخوردار است. متخصصان کشنده داف Xf 105 را، در مقایسه با سایر کشنده­ ها، بسیار کم هزینه می­دانند و همین مشخصه بر محبوبیت داف افزوده است. در ادامه به شماری از مشخصات فنی کشنده داف Xf 105  اشاره می­شود:  

  • قدرت موتور ۵۱۰ اسب بخار: موتور قدرتمند از ویژگی­های خاص این مدل است.
  • گشتاور ۲۵۰۰ نیوتن بر متر
  • دور موتور ۱۴۱۰: به همین دلیل این مدل داف را غول جاده می­دانند.
  • استاندارد آلایندگی Euro 6: با چنین استانداردی نباید نگران آلودگی هوا و دنیای آتی کودکان خود باشید.
  • تجهیز به پیشرانه توربو۶ سیلندر ۱۲.۹ لیتری: قدرت فوق­العاده موتور آمریکایی این مدل داف را نشان می­دهد.
  • کمک فنرهای بادی: رانندگی نرم و آرام را به ارمغان می­آورد.
  • سیستم AS-Tronic داف در کنار یک گیربکس ۱۲ سرعته  ZFآلمان
  • سنسورهای ارتفاع، شاسی متراکم و قدرتمند: با این مشخصات کشنده داف جدید، راننده مربوطه و باری که حمل می­کند در تعادل و راحتی کامل قرار خواهند گرفت.
  • مخرن سوخت ۱۵۰۰ لیتری: حجم زیاد ذخیره سوخت، رانندگی طولانی و بدون دردسری را برای راننده به ارمغان خواهد آورد.
  • نوع ترمز دیسکی ساخت WABCO  آلمان: این نوع ترمز مجهز به سیستم ضدقفل ABS، سیستم خنک­کننده دیسک، سیستم ترمز اضطراری پیشرفته AEBS و ترمز هوشمند HSA است و تمام این مشخصه­ها امنیت فوق­العاده کشنده داف جدید را نشان می­دهد.
  • طول ۶۱۶۰ و عرض ۲۵۵۰
  • ·        ۱۲ دنده جلو و ۲ دنده عقب دارد

جالب است بدانید که در طراحی گیربکس و اکسل جلوی کشنده داف Xf 105 به نکاتی توجه شده است که در نهایت کاهش مصرف سوخت را به وجود می­آورد و این تکنولوژی به طور انحصاری به کمپانی داف تعلق دارد. در ادامه به شماری از مشخصات نمای داخلی کشنده داف و نیز سایر تجهیزات آن اشاره می­شود:

  • مدل کابین کشنده از نوع super space است.
  • امنیت کامل راننده در داخل کابین تأمین شده است.
  • فضای بزرگ کابین و طراحی زیبا و منحصر به فرد آن هر چشمی را می­نوازد.
  • فضای ذخیره فراوانی داخل کابین و برای وسایل راننده وجود دارد.
  • برای راننده و کمک راننده صندلی بادی و راحت نصب شده است.
  • دارای پرده­های برقی به همراه سانروف است.
  • دارای یخچال ۴۲ لیتری داخل کابین است.
  • دارای تخت خواب و نردبان آلمینیومی است.
  • آینه­ها و شیشه­های داف برقی هستند.
  • وجود طرح U شکل در طراحی فرمان و قسمت میانی داشبورد (این شکل U در بخش خارجی ماشین هم به چشم می­خورد و توازن دلنوازی را ایجاد کرده است) .

با وجود تمام زیبایی­ های داخلی کشنده داف Xf 105، متخصصان بر این باور هستند که در طراحی خارجی این خودرو سلیقه و دقت چندانی به کار برده نشده و ظاهر آن، آنگونه که باید زیبا نیست. برای مثال چراغ ­های جلوی این کشنده مستطیلی و خیلی ساده هستند و چراغ ­های مه­شکن هم به قدری ریز هستند که زیاد به چشم نمی­ آیند، در حالی که می شد با طراحی جالب این چراغ­ها ظاهر کشنده را دوست داشتی تر کرد.

کشنده داف Xf 105

کشنده داف Xf 105 از محبوب­ترین خودروهای سنگین کمپانی داف به شمار می ­آید که توانسته در سرتاسر دنیا و حتی ایران هم طرفداران پر و پا قرص خود را پیدا کند. این کشنده از تجهیزات و قطعات باکیفیتی ساخته شده است و یکی از نقاط قوت آن موتور پرقدرت آمریکایی کشنده داف است. فضای داخلی این مدل داف طراحی فوق­العاده زیبا و راحتی دارد و این برخلاف ظاهر ساده و زمخت کشنده جدید است. با بررسی همه جانبه مشخصات کشنده داف Xf 105 باید بگوییم که این خودوی سنگین به خوبی نام و کیفیت و شخصیت برند کمپانی داف را با خود به همراه دارد و مسلماً چیزی برای خریدار خود کم نخواهد گذاشت.

جهت اطلاع از مدل های دیگر کشنده داف به این مقاله مراجعه کنید.

1 یک پینگ

  1. پینگ بک: مشخصات فنی کشنده داف XF 105 | مجله جاده | ۱۴۰۲-۰۲-۱۲

2 دیدگاه

  1. سینا یزدان پرست پاسخ

    ممنون از اطلاعات کاملتون از کشنده داف XF 105
    لطف در مورد مدل های دیگه کشنده داف هم مطلب بزارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *