۹ فروردین ۱۴۰۳
IMG 20220828 103818 768x721 1

آشنایی با کشنده شاکمان Cab Over Y3 محصول ویرا دیزل

کشنده شاکمان Y3 یا همان ویرا Y3 قبل از ارائه با کشنده دنیز ۴۳۰ محصول ایران خودرو دیزل بر سر زبان‌ها افتاد. کشنده‌ای که در زمان خود دارای قدرت و کیفیت فنی مناسبی هم بود. اما عرضه‌ی محدود و خدمات پس از فروش نامناسب باعث شد که محبوبیت و فروش مناسبی برای این کشنده محقق نگردد.

در سال‌های اخیر اما ویرا دیزل با ارائه‌ی چند مدل کشنده و کامیونت، به نظر می‌رسد برنامه‌ی گسترده‌ای برای عرضه‌ی این برند در بازار دارد. کامیونت Y9 این شرکت با همان نام شاکمان به بازار ارائه خواهد شد اما کشنده‌ی شاکمان Cab Over Y3 بنام ویرا به بازار خواهد آمد.

برنامه اصلی ارائه کشنده شاکمان Y3 برای سال ۱۴۰۲ می‌باشد و با قیمت و کیفیت رقابتی پا به بازار خواهد گذاشت. شرکت ویرا دیزل از زیرمجموعه‌های گروه معظم ماموت محسوب می‌شود. بنابراین می‌توان به خدمات پس از فروش و پشتیبانی آن نیز دل‌خوش بود.

طراحی بدنه و نمای ظاهری کشنده شاکمان Y3

کشنده شاکمان Y3
نمای بیرونی کشنده شاکمان Cab Over Y3

طراحی نمای بیرونی کشنده شاکمان Y3 ساده و در عین حال جذاب هست. البته شاید نسبت به طراحی‌های روز اروپایی و حتی چینی، مقداری قدیمی هم به نظر برسد.

نمای کلی اتاق و جایگذاری چراغ‌ها و ارتفاع آن کاملا مبتنی بر مان TGA می‌باشد (گونه‌هایی از این اتاق در کشنده و کامیون کمپرسی پیلسان نیز مورد استفاده قرار گرفته است). که به نظر می‌رسد مقداری با زبان طراحی کامیون‌های نسل قبل تر مرسدس بنز بروز رسانی شده است. طراحی چراغ‌های جلو کاملا بروز می‌باشد و ترکیب زیبایی از دی‌لایت و لنز بزرگ چراغ اصلی زیر یک طلق شیشه‌ای قرار گرفته است.

در ابتدای عرضه لوگوی بزرگ و S شکل شاکمان درست در وسط پیشانی این کشنده نقش بسته بود. سپس در نمایشگاه‌های بعدی این لوگو جای خود را به شمایل نیمرخ کرگدن داد. در آینده‌ای نزدیک این کشنده با لوگوی جدید و V شکل ویرا تحت عنوان ویرا Y3 شود.

طراحی داخل کابین و نمای داخلی کشنده شاکمان Y3

برگ برنده همه‌ی محصولات شاکمان، نمای داخل کابین آنهاست. دقیقا جایی که بیشترین توجه و اهمیت به راننده و سرنشین کناری آن شده است. از طراحی داخلی کل اتاق گرفته تا جنس متریال استفاده شده در قسمتهای مختلف. همینطور استفاده از چند تریم و رنگ در کنار هم که به زیباتر شدن اتاق و عدم یکنواختی آن انجامیده است.

برخلاف اکثر رقبای هموطن این خودروی سنگین، کیفیت متریال و تریم داخلی در وضعیت مناسبی قرار داشته و به نظر می‌رسد در دراز مدت هم کمتر به سر و صدا بیفتد.

نکته منفی در این میان، بالاتر بودن تاج موتور از کف اتاق این کشنده می‌باشد (ارتفاع از کف زمین تا سقف کشنده ۳۷۵۰ میلی‌متر می‌باشد). شاهد برآمدگی مابین صندلی راننده و شاگرد هستیم که باعث می‌شود تردد در فضای کابین با سختی صورت بگیرد. البته این مورد در کشنده‌های زیادی همچون دوو پریما (ماکسیموس)، سی اند سی و… نیز وجود دارد.

فرمان هیدرولیک، دو تخت خواب عریض، صندلی راننده با تعلیق بادی، تهویه مطبوع اتوماتیک، مولتی‌مدیا به همراه دوربین عقب، کلیدهای کنترلی مولتی مدیا روی فرمان، یخچال، آینه‌های برقی گرمکن دار، بخاری درجا و… از دیگر تجهیزات داخلی این کشنده هستند.

پیشرانه  کشنده شاکمان Cab Over Y3

موتور کشنده شاکمان Y3 کامینز با کد ISGE-5 کامینز (Cummins) دارای ۶ سیلندر و حدود ۱۲ لیتر حجم می‌باشد. این پیشرانه ۴۹۰ اسب بخار قدرت در ۱۹۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند و گشتاوری برابر با ۲۳۰۰ نیوتن متر دارد که بین دور موتور ۱۱۰۰ الی ۱۳۰۰ به دست می‌آید. این موتور همان موتور استفاده شده بروی کشنده‌ دیما HT490 شرکت مایان دیزل و فوتون آئومان H5 یا امپاور بهمن دیزل می‌باشد.

گیربکس و تجهیزات فنی کشنده شاکمان Cab Over

گیربکس ایتون

تفاوت بزرگ بین کشنده شاکمان Y3 و سایر هموطنانش که در ایران تولید می‌شوند، استفاده از گیربکس با برند با سابقه و قدرتمند ایتون (EATON) می‌باشد. تقریبا تمامی کشنده‌های چینی در حال تولید همچون پیلسان، دیما، امپاور، فوتون آئومان H5، دانگ فنگ KX و… در حال حاضر دارای گیربکس ZF TraXon می‌باشند.

ایتون شرکت چند ملیتی می‌باشد که دفتر مرکزی آن در نیوجرزی آمریکا واقع شده. جعبه دنده‌های آن از کیفیت و طراحی بسیار مناسبی بهره‌مند هستند. در سال‌های اخیر به علت مشکلات واردات خبر زیادی از محصولاتش در کشور نبوده است و تقریبا کل بازار در اختیار کمپانی رقیب آن یعنی ZF قرار داشت.

ویرا دیزل با توجه به کیفیت مناسب و برای اطمینان بخشیدن به مشتریان، گیربکس اتوماتیک ۲+۱۲ این کشنده را به مدت ۴ سال و بدون محدودیت کیلومتر، گارانتی می‌کند. این امر در میان سایر رقبای این محصول در بازار ایران امری متفاوت محسوب می‌شود.

این گیربکس مجهز به ریتاردر قدرتمند ساخت فویت آلمان (VOITH) نیز می‌باشد. ترمز موتور کشنده شاکمان (ویرا) نیز از برند جاکوبز (Jacobs یا به تلفظی جیکوبز) ساخت آمریکا می‌باشد.

مخزن سوخت کشنده شاکمان Y3 دارای ظرفیت ۱۰۰۰ لیتری (مشتمل بر دو باک ۸۰۰ و ۲۰۰ لیتری) می‌باشد. ظرفیت مخزن ادبلو (AdBlue) این محصول نیز معادل ۴۵ لیتر هست. کشنده شاکمان Y3 دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ + EEV نیز می‌باشد.

تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی کشنده شاکمان Cab Over Y3

از تجهیزات ایمنی استاندارد کشنده شاکمان Y3 میتوان به مواردی همچون ترمز دو مداره پنوماتیک (بادی)، ترمز دیسکی در جلو و کاسه ای در عقب اشاره کرد. همچنین ترمز ضد قفل ABS همراه با سیستم  توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم ضد لغزش (ASR/TC)، سیستم کنترل کننده ی الکترونیکی پایداری ESC، ترمز اضطراری هوشمند AEBS، سیستم هشدار حرکت بین خطوط LDWS و… اشاره کرد.

تعلیق کشنده شاکمان Y3 مثل اکثر رقبایش، در محور جلو مبتنی بر فنر پارابولیک (فنر شمش) به همراه کمک فنر می باشد. در محور عقب از نوع بادی ۴ بالن (بالشتک هوای فشرده) و کمک فنر توام با امکان کنترل از راه دور هست. تعلیق اتاق نیز بر مبنای ۴ بالن قرار گرفته است که نرمی و راحتی مناسبی را برای سرنشینان فراهم می آورد.

کروز کنترل، تهویه اتوماتیک، سانروف با تنظیم برقی، یخچال، آفتابگیر داخلی و خارجی، بوق بادی و برقی، شیشه بالابر و آینه برقی، جک بالابر برقی/دستی اتاق سایر تجهیزات استاندارد شاکمان Cab Over یا همان ویرا Y3 هستند.

ضمن اینکه کشنده شاکمان Y3 طبق اطلاعات به دست آمده از تولیدکننده، دارای استاندارد و قابلیت حمل کالای خطرناک یا همان ADR می باشد. نکته ی دیگر شاید جانمایی نامناسب باکس باتری های کشنده در کنار منبع اگزوز بوده که به لحاظ ایمنی و طول عمر باتری مورد منفی محسوب میشود.

قیمت کشنده شاکمان ویرا

در هنگام نگارش این مطلب، هنوز کشنده شاکمان Cab Over Y3 به بازار نیامده و فقط یک مرحله ثبت نام با حدود قیمت ۴.۵ میلیارد تومان انجام شده. به نظر می‌رسد با توجه به قیمت رقبا، قیمت بازار آزاد این محصول زیر ۵ میلیارد تومان قرار خواهد گرفت.

عمده تعهدات تحویل ویرا دیزل مرتبط با سال ۱۴۰۲ هست. سالی که در کنار محصول Cab Over قرار هست گونه‌ی کشنده دماغدار شاکمان یا همان ویرا Z3 هم به بازار عرضه گردد.

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

4 پینگ

  1. پینگ بک: آشنایی با کشنده شاکمان کانونشنال Shacman Conventional Z3 ویرا دیزل | اتوبان

  2. پینگ بک: کامیون باری و کمپرسی شک‌موتو SHACMOTO X5000 | مجله اتوبان

  3. پینگ بک: با 10 قدرتمندترین کامیون‌های دنیا آشنا شوید! | اتوبان

  4. پینگ بک: با قدرتمندترین کامیون‌های دنیا آشنا شوید! | اتوبان

11 دیدگاه

  1. محمد کامیوندار ماک پاسخ

    بنده متوجه نشدم گیربکس ایتون امریکایی ریتاردر المانی موتور طرح کمنز قیمت ۵ میلیارد جور در نماد با کرایه یک قرون یک قرون دخل و خرج در نماید در ضمن گیربکس ایتون را در ایران فولر میشناسند قیمت گیربکس صفرش هم ۷۰ میلیون ؟

  2. میر شجاع پاسخ

    سلام همه چیزش خوب است بجز موتور چون موتور کامینز چین دارای کیفیت خوبی از نظر بلوک سیلندر و بوش موتور نبوده و مدام بوش سوراخ میشود و خود سیلندر هم بعد مدتی از داخل خوردگی ایجاد میشود و کامپیوتر هم کیفیت نداشته و سیستم سوخت کاماند ریلی و سوزنهایش نیز مدام ایجاد مشکل کرده و هزینه ساز است پول ماشین را نمی توان با کارکردش درآورد

  3. آزربایجانیم پاسخ

    با سلام خرید تولیدات کمونیستها در کشور به ظاهر اسلامی که زیر نظر کنونیستها اداره میشود حلال است و هر چقدر پول به تولیدات کمونیستها بدهید یک متر در خاک بهشت تصمینی خرید کردید و ما مسلمانها هم جنگ با مسلمانها اعتماد پیشرفت و کافران مسیحی را به آنها ارمغان میدهیم.

  4. اکبر دارابی پاسخ

    چینی آشغاله با قیمتی که اینها دارن یه اف اچ ۴۶۰ مدل ۸۴ یا۸۵ بخری سگش شرف داره به این قوطی حلبی های چینی پول تان درست سرمایه گذاری کنید الان وضعیت درآمد کامیون واقعا اسفناک شده بیخودی کامیون نخرید

  5. ۰ پاسخ

    تعداد ماشین زیاد شده تا سال آینده بار به طور کلی دیگه بار پیدا نمیشه چون دست خیلی زیاد شده دیگه صرفه اقتصادی نداره روی ماشین سرمایه گذاری کردن. هر کسی از راه میرسه هیچکاری بلد نیست تریلی می‌خره اینکه نشد کار.
    اگر کسی عقلش سرجاش باشه و شغل اصلیش رانندگی نباشه با اون ۸ میلیارد اگر یه کسب و کار راه بندازه که ۴تا پرسنل کنارش یه لقمه نون بخورند هم کارایی بیشتری برای میهن عزیزمون داره و هم اینکه شاید سود بیشتر ی نصیب صاحب کار بشه و هم اینکه ریسک پایین تری داره

    1. مازیار خاموشی (نویسنده) پاسخ

      سلام. البته خیلی از عزیزان با ماشین مسیر بین المللی تردد میکنند. و اصلا بازار هدفشون داخل کشور نیست. مسیرهای مثل مجارستان ترکیه آلمان لهستان و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *