۲۶ شهریور ۱۴۰۳
کامیونت کمپرسی فوتون 6 تن M4

بررسی کامیونت کمپرسی فوتون ۶ تن (M4)

در این مطلب به بررسی کامیونت کمپرسی فوتون M4 محصول سایپا دیزل پرداختیم. با مجله خودرو اتوبان همراه باشید.

در سومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو که در تاریخ ۳۰ تیر تا ۲ مرداد سال ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاه های تهران برگزار شد، سایپا دیزل بالاخره از کامیونت کمپرسی فوتون ۶ تن رونمایی کرد. برای بررسی مشخصات کامیونت کمپرسی فوتون ۶ تن M4 همراه اتوبان باشید.

ابعاد و اوزان کامیونت کمپرسی فوتون ۶ تن M4

کامیونت کمپرسی فوتون دارای طول ۵۹۶۰ و عرض ۲۳۰۰ میلی متر می باشد.فاصله محوری کامیونت کمپرسی فوتون نیز ۳۳۶۰ میلی متر می باشد.

وزن کل شاسی بدون اتاق بار ۳۳۶۰ کیلوگرم می باشد و حداکثر ظرفیت مجاز محور جلو و عقب به ترتیب ۳۶۰۰ و ۶۵۰۰ می باشد.

بررسی مشخصات فنی کامیونت کمپرسی فوتون ۶ تن M4

کامیونت کمپرسی فورس از موتور سنتی ۴ سیلندر کامینز ISF 3.8 S 5154 بهره می برد که مانند اکثر کامیونت های بازار می باشد. دارای استاندارد EURO V + EEV و قدرت موتور ۱۵۵ اسب بخار در ۲۶۰۰ دور در دقیقه می باشد. حداکثر گشتاور این موتور ۵۰۰ نیوتن متر در ۱۲۰۰-۱۹۰۰ دور در دقیقه می باشد. حجم موتور ۳.۸ و سیستم سوخت رسانی از نوع Common Rail در نظر گرفته شده و از دیگر تجهیزات موتور می توان به توربوشارژ، و ترمز موتور(خفه کن اگزوز) اشاره کرد.

جعبه دنده و PTO کامیونت کمپرسی فوتون ۶ تن M4

گیربکس کامیونت کمپرسی ۶ تن فوتون از برند معروف کشنده و کامیونت های چینی در ایران یعنی ZF می باشد و مدل آن ZF6S558 و دارای ۶ دنده جلو ۱ دنده عقب می باشد. حداکثر گشتاور گیربکس نیز ۵۵۸ نیوتن متر است.

PTO در نظر گرفته شده برای کامیونت کمپرسی فوتون مدل فلنجی با گشتاور ۲۰۰ نیوتن متر می باشد.

کلاچ و سیستم ترمز کامیونت کمپرسی فوتون ۶ تن M4

مدل کلاچ EXEDY با نوع سیستم تک صفحه ای و هیدرولیک با کنترل بادی می باشد.

سیستم ترمز کامیونت کمپرسی فوتون در محور جلو از نوع دیسکی و در محور عقب از نوع کاسه ای می باشد. ظرفیت کمپرسور باد ۲۸۰ لیتر در دقیقه و مجهز به سیستم ترمز ضدقفل ترمز ESC، ABS، ترمز اضطراری پیشرفته AEBS و همچنین سیستم هشدار حرکت بین خطوط LDWS می باشد.

سیستم فرمان و محور ها در کامیونت کمپرسی فوتون ۶ تن M4

مدل فرمان کامیونت کمپرسی فوتون YBSTEER ZDZ8N1 و قاعدتا نوع فرمان هیدرولیکی می باشد.

سیستم تعلیق نیز در محور جلو از نوع فنر پارابولیک ۳ لایه به همراه میل موجگیر و در محور عقب از نوع فنر تخت چندلایه(۶+۸) به همراه میل موجگیر می باشد.

ظرفیت مخازن و سیستم الکتریکی در کامیونت کمپرسی M4

برای کامیونت کمپرسی M4 یک مخزن سوخت آلومینیومی به ظرفیت ۲۰۰ لیتر و یک مخزن ادبلو از جنس پلی اتیلن با چگالی بالا و ظرفیت ۱۸ لیتر تعبیه شده است.

ولتاژبرق کامیون ۲۴ ولت و ظرفیت باتری ۱۰۰*۲آمپر ساعت می باشد.

مشخصات ظاهری و کابین کامیونت کمپرسی فوتون ۶ تن M4

از لحاظ ظاهری، تغییر فقط در نوع کاربری این کامیونت می باشد و در ظاهر و نمای داخلی و بیرونی تغییری اتفاقی نیوفتاده و مشابه دیگر کامیونت های فوتون ۶ تن می باشد.

داشبرد و صفحه نمایش و دیگر دکمه های تجهیزات در محل مناسبی قرار گرفته اند.

از امکانات و اجزای به کار رفته در کابین می توان به کابین فولادی تمام جوشکاری شده با پوشش مخصوص زد زنگ، صندلی راننده با قابلیت تنظیم در چهار جهت، سیستم تهویه مطبوع(کولر و بخاری)،شیشه بالابر برقی، قابلیت برگرداندن اتاق با ۷۰ درجه با قفل مکانیکی، بادگیر سقف، آینه برقی، گرم کن آینه، MP5 + دوربین دید در عقب اشاره کرد.

از دیگر امکانات و تجهیزات می توان به چراغ مه شکن جلو و عقب، قفل مرکزی، اتولایت(چراغ روز) و… اشاره کرد.

قیمت این نوع کامیونت هنوز از طرف سایپا دیزل اعلام نشده.

نظر شما در مورد ورود کامیونت کمپرسی چینی به بازار چیست؟ آیا بازار چراغ سبز به این نوع کامیونت می دهد و جایگاه خوبی در بازار پیدا می کند؟ حتما نظر خودتون رو با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *