۶ آبان ۱۴۰۳
لاستیک کامیون ایرانی

لاستیک کامیون | معرفی بهترین لاستیک کامیون ایرانی

در این مطلب به بررسی بهترین لاستیک های کامیون ایرانی موجود در بازار پرداختیم.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر خودروی سنگینی، لاستیک آن است. اهمیت لاستیک به اندازه‌ای بوده که هرساله تولیدکنندگان انواع خودروهای سنگین، در خصوص فناوری‌های مربوط به بخش مورد اشاره، تحقیقات مفصلی انجام داده و به‌طور پیوسته در حال آزمایش فناوری‌های مرتبط با این موضوع هستند. لاستیک کامیون، به نوعی کفش‌های آن به حساب آمده و باید در انتخاب نوع مناسب آن براساس شرایط کامیون، وزن، سامانه تعلیق، گنجایش قسمت بار و نوع کاربری، کاملاً دقت شود.

اگر لاستیک کامیون به‌درستی و به‌صورت علمی و فنی صحیحی، انتخاب نشود، بخش‌های مهمی مانند سامانه تعلیق و ترمزها و عملکرد خودرو در تقسیم مناسب وزن، حفظ تعادل آن در جاده و مسیرهای مختلف و راحتی سرنشینان و جلوگیری از انتقال تنش‌ها به داخل کابین، دچار ناکارآمدی شده و در ادامه نیز هزینه‌های بالایی در انتظار مالک کامیون خواهد بود. در کشورمان نیز، باتوجه به‌‌شرایط آب و هوایی و کیفیت نامناسب جاده‌ها، خریداری و تعبیه لاستیک کامیون باکیفیت که از فناوری‌های مدرنی نیز سود می‌برد، گزینه‌ای اجتناب‌ناپذیر است.

برندهای مختلفی برای لاستیک ماشین سنگین وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به لاستیک کامیون جینیو و لاستیک کامیون میشلن اشاره کرد. اما در ادامه، برندهای مطرح داخلی برای لاستیک کامیون را بررسی خواهیم کرد.  

لاستیک کامیون، سایز ۲۴-۱۲

در بازار لاستیک کامیون ایران، همیشه دو عدد ۱۲ و ۲۴ در انواع وب‌سایت‌های خرید و فروش مشاهده شده و خریداران در اکثر موارد، به دنبال خرید لاستیکی با این مشخصات هستند. این نوع لاستیک، هنوز هم در کشورمان با استفاده از فناوری‌های نخی یا بایاس تولید می‌شوند که کاملاً قدیمی شده‌اند. اما هنوز هم کیفیت نمونه‌های تولیدی در ایران، مطلوب و مناسب است. هر چند که در دیگر کشورها این نوع لاستیک کامیون، بااستفاده از فناوری بایاس تولید شده و به همین دلیل عمر طولانی‌تری خواهد داشت، اما قیمت آن نیز نسبت به نمونه تولید شده با فناوری بایاس بیشتر است.

لاستیک ۲۴-۱۲، به‌عنوان پرمصرف‌ترین نمونه لاستیک کامیون بوده و حتی با در نظر گرفتن لاستیک خودروهای سواری و سبک نیز، از مصرف بالاتری برخوردار است. زیرا اکثر کامیون‌ها، کشنده‌ها، اتوبوس‌ها و خودروهای سنگینی در این رده، از این نوع لاستیک استفاده کرده و از آنجایی‌که تعداد چرخ‌های این نوع خودروها بیشتر بوده و زمان بیشتری از شبانه‌روز را در حال تردد هستند، به همین میزان نیز مصرف این نوع لاستیک افزایش پیدا می‌کند. بنابراین، این لاستیک کامیون، به نوعی معیار و سنجش شرایط قیمتی لاستیک در بازار محسوب می‌شود.

معرفی برندهای ایرانی لاستیک کامیون

همیشه خرید یک جفت لاستیک کامیون از برندهای بین‌المللی، برای کامیون‌داران و رانندگان پرچالش بوده است. این امر، به دلیل قیمت فوق‌العاده بالای آن‌ها بوده که در این بین، وجود تحریم‌ها و افزایش بی‌سابقه قیمت ارز، بر این موضوع به‌شدت تأثیر منفی گذاشته است. اما از طرفی، مقوله تولید لاستیک در داخل کشور نیز، به‌دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و نبود واردات مناسب آن‌ها، با مشکلات متعددی روبرو شده است.

در هر صورت، یک راننده کامیون یا خودروی سنگین،  ‌باید برای انجام بیزینس خود و کسب درآمد، بخش‌های مختلف خودروی خود را به‌روز نگاه داشته و قطعات فرسوده را با نو تعویض کند که در این بین، لاستیک به‌واقع یکی از مهم‌ترین بخش‌های کامیون محسوب شده و کیفیت نامناسب آن می‌تواند به دیگر قطعات و بخش‌های خودرو، صدمات مهمی وارد کند.  در ادامه، تعدادی از برندهای داخلی را برای لاستیک کامیون معرفی خواهیم کرد که در رده برترین‌ها و محبوب‌ترین‌ها جای می‌گیرند.

لاستیک ۱۲.۰۰R24 از برند بارز  

از جمله برندهایی که در زمینه ساخت و تولید انواع لاستیک کامیون، از پیشینه و عقبه خوبی برخوردار بوده و سال‌ها است در این زمینه نیز فعالیت دارد، برند بارز است. این شرکت، از دهه ۷۰ شمسی به ساخت و تولید لاستیک انواع خودروهای سبک و سنگین اقدام کرد و اکنون چند سالی است که برای عرضه انواع لاستیک کامیون، گوی سبقت را از دیگر رقبای داخلی ربوده است.

یکی از محبوب‌ترین انواع لاستیک کامیون که توسط شرکت بارز عرضه شده و طرفداران پرشماری هم دارد، مدل ۱۲.۰۰R24 گل خط چهار KMN است. این لاستیک کامیون محبوب، باتوجه به جدیدترین فناوری‌ها و استانداردهای بین‌المللی در زمینه لاستیک خودروهای سنگین، طراحی و تولید شده است.

از جمله ویژگی‌های لاستیک کامیون ۱۲.۰۰R24، می‌توان به مواردی مانند طراحی زیبا به‌ویژه در قسمت آج و عملکرد فوق‌العاده در انواع سطوح خشک و مرطوب اشاره داشت. به‌همین دلیل است که در صورت استفاده از این نوع لاستیک، کامیون‌ها قادر خواهند بود تا برای ساعت‌ها مسافت‌های طولانی را بدون هیچ ناکارآمدی طی کنند.

یکی از نکاتی که در طراحی این نوع لاستیک کامیون به‌چشم می‌خورد، استفاده از چهار شیار طولی است. به‌واسطه این بخش که به آن چهار خط هم می‌گویند، مایعات به‌راحتی از سطح تایر تخلیه شده و به چسبندگی لاستیک کامیون بارز به سطح مسیر، کمک شایانی خواهد شد. ضمن اینکه، سنگ‌ریزه‌ها نیز به اطراف کامیون پرتاب نمی‌شوند.

لاستیک کامیون ۱۲.۰۰R24 ساخت شرکت بارز، از فناوری‌های شرکت کانتیننتال (Continental) کشور آلمان بهره می‌برد. به‌همین دلیل است که از دوام و عمر بالایی برخوردار بوده و در برابر سایش‌ها، مقاومت بسیار خوبی ارائه می‌دهد. در نهایت نیز، کشش مناسب کامیون و سر و صدای کم، ویژگی‌های لاستیک کامیون بارز را تکمیل می‌کنند.

لاستیک ۱۲.۰۰R24 از برند دنا

یکی از برندهای پرسابقه و خوش‌نام در زمینه تولید لاستیک خودروهای سنگین و به‌ویژه لاستیک کامیون، برند دنا است. این نشان تجاری، سال‌ها است که در تولید انواع لاستیک کامیون، به نامی شناخته شده تبدیل شده است. لاستیک سایز ۲۴ برند دنا با کد اختصاصی ۱۲.۰۰R 24 UTN از مشخصات مطلوبی سود برده و در زمینه لاستیک خودروهای سنگین و کامیون‌ها، یکی از بهترین‌ها محسوب می‌شود.

از جمله ویژگی‌های فنی و کیفیتی لاستیک کامیون دنا ۱۲.۰۰R 24 UTN می‌توان به مواردی مانند برخورداری از طول عمر بالا و کارایی بسیار خوب در جاده‌های خشک و یا خیس اشاره کرد. شایان توجه است که این لاستیک، یکی از پرفروش‌ترین محصولات برند دنا در زمینه لاستیک کامیون بوده و انواعی مانند گل دو خط ۱۶ یا ۱۸ دارد.

استفاده از لاستیک مورد بحث باعث می‌گردد تا با توجه به‌کیفیت بالای ساخت و سود بردن از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین فناوری‌ها در زمینه ساخت لاستیک کامیون، کیفیت ترمزگیری در انواع سطوح تضمین گردد و از طرفی فرمان‌پذیری کامیون‌ها که وسایل نقلیه سنگین وزنی هم هستند، افزایش یافته و در کل به ایمنی جاده‌ها، خود کامیون و دیگر خودروها کمک شایانی نماید. طول عمر بالا و قیمت مقرون‌به‌صرفه، تکمیل‌کننده ویژگی‌های لاستیک دنا هستند.

لاستیک ۱۲*۲۴ از برند ایران تایر

یکی از برندهای قدیمی تولید لاستیک کامیون در ایران که از سابقه‌ای نزدیک به ۶۰ سال برخوردار است، شرکت ایران تایر است. البته نام آن در ابتدا جنرال تایر و رابر ایران بود. لاستیک ۰۰۲۴/۱۲ گل گلراه GL15، از جمله محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین تولیدی‌های این برند برای کامیون‌ها و خودروهای سنگین است.

لاستیک کامیون مورد بحث، از چسبندگی خوبی به جاده برخوردار بوده و سواری نرمی را برای کامیون به‌ارمغان می‌آورد. بنابراین، تنش‌ها و تکان‌ها در داخل کابین به حداقل رسیده و آرامش راننده و سرنشین کناری تضمین خواهد شد. این لاستیک، چهار فصل بوده و کیفیت بالا و قیمت مناسب آن نیز باعث می‌گردد تا نظر مشتریان متعددی را به خود جلب کند.

لاستیک گلدستون

یکی‌دیگر از برندهای تولید کننده لاستیک کامیون، گلدستون است که البته در مجموعه صنعتی آرتاویل تایر و با نام تجاری گلدستون، تولید می‌شوند. لاستیک کامیون گلدستون سایز ۲۴-۱۲ نیز، با نام گل دنده ULN شناخته می‌شود. طرح این نوع لاستیک، به شکل دنده‌ای بوده و به‌همین دلیل برای استفاده در جاده‌های تخت و حتی شیب‌دار، پر کاربرد است. از جمله ویژگی‌های این تایر ویژه خودروهای سنگین، چسبندگی مناسب آن بوده که برای مسافت‌های طولانی و شرایط آب و هوایی دشوار، این لاستیک را به نمونه‌ای کارآمد تبدیل کرده است. باتوجه به این مورد، این لاستیک از دوام و عمر طولانی برخوردار است.

باتوجه به گسترش اینترنت و حضور شبکه‌های اجتماعی، این روزها خرید و تهیه انواع لاستیک ماشین‌های سنگین، به امری راحت و ساده تبدیل شده است. البته این مورد تنها یک طرف قضیه است. زیرا لاستیک‌های تقلبی به‌وفور در بازار یافت می‌شوند. به‌همین دلیل، خریداران باید در هنگام خرید لاستیک کامیون، دقت لازم را به‌عمل آورده و از فروشگاه‌های معتبر فیزیکی و یا آنلاین، به انجام این کار اقدام کنند. این روزها باتوجه به تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورمان و افزایش نرخ ارز و از طرفی کاهش تولید به‌دلیل عدم واردات مواد اولیه، قیمت لاستیک کامیون به‌شدت افزایش یافته است.

اما از طرفی، سایز ۲۴-۱۲ نیز به‌عنوان پرمصرف‌ترین سایز لاستیک کامیون در ایران محسوب می‌شود. به‌همین دلیل، خریداران به لاستیک‌های تولید داخل و نشان‌های تجاری مانند دنا، بارز و ایران تایر، روی خوش نشان می‌دهند. زیرا علاوه‌بر قیمت مقرون‌به‌صرفه، از کیفیت مناسبی هم برخوردار بوده و با شرایط جاده‌ها و آب و هوای کشورمان، هماهنگ هستند.

نظر شما درمورد کیفیت لاستیک های کامیون ایرانی چیست؟ حتما نظر خودتان را با مخاطبان مجله خودرو اتوبان به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *