۱۵ تیر ۱۴۰۳
کشنده اسکانیا چینی dongfeng Junfeng DF9

کشنده Junfeng DF9، اسکانیا S چینی!!

کشنده اسکانیا سری S جذاب اما گران است؟! چین برای شما یک پاسخ دارد! کشنده Junfeng DF9 چندی پیش در نمایشگاه COMvex 2024 روسیه رونمائی شد. کشنده ای که در نگاه اول شما را به یاد رندر گرافیکی می اندازد! اما یک گزینه ی واقعی و قابل ورود به بازار هست. جانگفنگ زیرمجموعه دانگ فنگ که خود یکی از بزرگترین خودروسازان چینی است، محسوب میشود.

طبق اعلام شرکت روسی وارد کننده کشنده دانگ فنگ DF9، حوالی مهرماه (ماه اکتبر) این محصول به بازار تشنه به اسکانیای روسیه ارائه خواهد شد. بعد از شروع جنگ روسیه با اکراین، این کشور شامل تحریمهای گسترده ی اتحادیه اروپا شد. که در اثر این اتفاق، واردات مستقیم انواع کشنده های سوئدی الاصل اسکانیا نیز به این کشور متوقف شد.

باید گفت هیچ اطلاعات دقیقی از این کشنده برروی سایت دانگ فنگ و یا سایر سایتهای چینی موجود نیست. احتمالا این کشنده برای ارائه در بازار چین هم به علت حضور گسترده اسکانیا (و همینطور فولکس واگن بعنوان شرکت مادر) ، دچار مشکل خواهد بود. و فقط قادر به عرضه در کشورهایی ست که اسکانیا در آنجا دیگر حضور و فعالیت مستقیمی ندارد. کشنده Junfeng DF9 در روسیه با ۳ سال گارانتی عرضه خواهد شد.

نمای ظاهری کشنده دانگ فنگ DF9

در یک کلا باید گفت کپی کامل! شاید حتی برخی قطعات اسکانیا بدون تغییر برای این کشنده قالب گیری و نصب شده باشند!! شکل گریل جلوپنجره، طراحی چراغها و حتی محل جاگذاری سنسور ترمز هوشمند اضطراری هم بدون کوچکترین تغییری از اسکانیا کپی شده‌است. از این قسمت هرچه بیشتر به سمت قسمتهای اصلی و فلزی پیش میرویم، شباهتها کمرنگ تر میشود. چراغهای سقفی هم مشابه اسکانیا هستند. در نمونه ی ارائه شده بصورت همزمان از دوربین جانبی و آینه بغل سنتی استفاده شده است. لوگوی بزرگ Junfeng در پیشانی نصب شده. این دقیقا قسمتی هست که در آینده توسط مالکان به SCANIA تغییر خواهد کرد!

در نمای جانبی البته شباهتها کمتر میشوند هرچند هنوز وامدار طراحی کابین شکیل اسکانیا خواهد بود. اتاق طراحی ۴ پله دارد و کف کابین کشنده به صورت فلت است.

طراحی داخلی هم با صرف نظر از چند قسمت، میتوان گفت تا ۸۰ درصد مشابه با اسکانیا اتاق جدید می باشد. هرچند از صفحه نمایشگر بسیار بزرگی در پنل میانی استفاده شده است که در هیچ کدام از مدلهای اسکانیا وجود ندارد.

از همه جالبتر اینکه عرض اتاق اسکانیا S و جانفنگ DF9 کاملا باهم برابر است یعنی عدد ۲۵۵۰ میلیمتر!

مشخصات فنی Junfeng DF9

در بخش فنی قطعا خبری از اسکانیا نخواهد بود و شباهتها به اسکانیا در همان ظاهر بیرونی و درون کابین خلاصه خواهد شد. در این کشنده طبق مشخصات اعلامی اولیه شاهد استفاده از موتور کامینز ۱۳ لیتری ۶ سیلندر خطی با حدود قدرت ۵۶۰ اسب بخار هستیم. احتمالا گیربکس ZF ترکسون مکمل این پیشرانه در انتقال قدرت خواهد بود. این ترکیب به بسیاری از کشنده های داخل ایران شبیه هست. هرچند در کاتالوگ اعلامی اولیه گیربکس ایتون (Eaton) نیز وجود دارد.

اسکانیا چینی در راه ایران؟!

حالا بیایید در نظر بگیریم Junfeng DF9 در بازار پر از چینی ایران، راهی به کشورمان بیابد. در ابتدا تیتان دیزل را بعنوان نماینده انحصاری محصولات اسکانیا در ایران پیش روی خود خواهد داشت. شرکت سایپا دیزل هم سالها به مونتاژ محصولات سنگین دانگ فنگ مثل سری KX و KT اهتمام داشته است. شرکت آتین خودرو دیزل نیز یکی دوسالی ست بر روی تولید یکی از ونهای دانگ فنگ تحت عنوان ون آتین کار میکند. باید دید در آینده بعد از ورود بسیار پرتعداد کشنده های چینی به بازار کشورمان، آیا شاهد یک اسکانیا فیک با زیربرند دانگ فنگ هم خواهیم بود یا خیر…؟!

نظر خود را در این رابطه با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *