۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

مشخصات فنی بنز مایلر

image1 9

کمپانی دایملر-بنز که امروزه به عنوان شرکت مرسدس بنز معروف است در اصل از تلفیق دو شرکت بزرگ خوروسازی هم وطن CiezBen و Dimler Motor Geselleschaft در ژوئن سال ۱۹۲۶ در کشور آلمان تشکیل شده است. کمپانی CienZen در سال ۱۸۷۱ توسط کارل بنز ساخته شد و گاتلیب دایمر و دستیارش ویلهم می باخ نیز در سال ۱۸۹۰ شرکت DMG را بنیان‌گذاری کرد.

با تلفیق این دو شرکت یکی از قدیمی‌ترین خط تولید اتومبیل‌سازی جهان به وجود آمد. این کمپانی به مرور زمان توانست با به کارگیری خلاقیت و کوشش فراوان خودروهایی با قابلیت‌های گوناگون را روانه بازار کند. با وجود اینکه بیش از یک قرن و نیم از تولید اولین خودرو این کمپانی می‌گذرد اما همچنان محصولات آن در سراسر دنیا از محبوبیت فراوانی برخوردار است.

یکی از محصولات این شرکت بنز مایلر یا همان کامیون بنز قدیمی است. اولین نسخه این خودرو در سال ۱۹۵۹ با نام Kurzhauber تولید شد. در همان سال‌های اولیه تولید آن مورد استقبال فراوانی قرار گرفت و به مرور زمان نسخه‌های تازه‌ای از آن شامل پیکاپ، کفی‌دار، اتوبوس و آمبولانس روانه بازار شد.

از اواسط دهه ۷۰ تا ابتدای دهه ۸۰ میلادی شرکت مرسدس بنز پیشرفت شگفت‌انگیز و فوق‌العاده‌ای در خط تولید کامیون و ماشین‌های سنگین داشت و نسخه‌ی سنگین کامیون بنز مایلر با ظرفیت ۱۲ تا ۲۶ تن، راهی بازار شد.

ورود این خودرو به بازارهای جهانی باعث شد تا کشورهایی نظیر عربستان، آفریقا و آمریکا جنوبی بزرگ‌ترین طرفداران و همچنین خریداران کامیون‌های شرکت بنز باشند. با گذشت زمان بین سال‌های ۶۵ تا ۸۴ میلادی مدل ساده‌تر و سبکی از این مدل خودرو با نام LP608 روی خط تولید قرار گرفت. این خودرو که به کامیون مکعبی معروف شده است هم اکنون در ایران با نام خاور ۶۰۸ شناخته می‌شود که ظرفیت آن بین ۶ تا ۱۱ تن برآورد شده است. این مدل خودرو به نوبه‌ی خود طرفداران زیادی در خاورمیانه پیدا کرد و صادرات با موفقیت چشم‌گیری همراه بود.

image2 10

تولید کامیون بنز مایلر در ایران

در کشور ما نیز این خودرو اولین بار توسط شرکت ایران خودرو دیزل فعلی که در گذشته خاور نام داشت تولید شد. شرکت ایران خودرو دیزل از سال ۱۳۳۸ شروع به کار کرده است و از سال ۱۳۴۳ تولید کامیون و کامیونت‌های مرسدس بنز را در خط تولید خود قرار داد. اولین سری کامیون بنز مایلر با کد ۹۱۱ پا به جاده‌های ایران گذاشت.

شرکت ایران خودرو برای محصولات خود ۴ تیپ موتور اختصاص داده بود:

موتورهای ۴ لیتری که روی خاورهای ۶۰۸ نصب می‌شد.

موتورهای ۷ لیتری که مخصوص کامیونت‌های ۹۱۱ است.

موتورهای ۹ لیتری که مدتی روی اتوبوس۳۰۲ و دوره‌ی کوتاهی روی کامیون‌های ۱۹۲۱ استفاده می‌گیرد.

موتور ۱۲ لیتری ۳۵۴ که روی کامیون بنز مایلر ۱۹۲۴ نصب می‌شد و در حال حاضر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکته‌ی حائز اهمیت این است که به دلیل عدم علاقه‌مندی مشتریان و نبود متقاضی برای خودروهای میان‌رده، با ورود موتور ۱۲ لیتری به شرکت ایران خودرو دیگر محصولات آن از خط تولید خارج شدند.

image3 9

مشخصات فنی بنز مایلر

حال که با تاریخچه بنز مایلر آشنا شدید در ادامه به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات فنی آن پرداخته می‌شود.

  • موتور: موتور کامیون بنز مایلر در واقع مدل OM355 است که قدرتی معادل ۶.۲۲۲ اسب بخار و ۲هزار و ۲۰۰ دور در دقیقه دارد.حداکثر گشتاور این موتور ۸۲۰ نیتون‌متر است و شامل ۶ سیلندر با آرایش خطی است. حجم کلی این سیلندرها ۱۱ هزار و ۵۸۰ سی‌سی است. و نسبت به تراکم آن ۱۷:۱ است. موتور بنز مایلر استاندارد زیست محیطی یورو ۲ را در اختیار دارد.
  • گیربکس: گیر بکس بنز مایلر مدل ۱۶S ZF-151 و از نوع سنکرونیزه دستی است. تعداد دنده‌های بنز مایلر ۲+۱۶ عدد است.
  • کلاچ: کلاچ خودرو بنز مایلر مدل  GF-380 که از نوع تک صفحه‌ای خشک است و روی کامیون قرار گرفته است.
  • محورها و فرمان : محور جلوی این خودرو به شکل تیری ثابت و صلیب مانند با سطح مقطع I  شکل بوده و محور عقب بنز مایلر متحرک به همراه چرخ‌دنده کاهنده است. فرمان بنز مایلر از نوع هیدرولیک با قابلیت تنظیم است.
  • سیستم تعلیق: تعلیق محور جلو بنز مایلر با کمک فنر تخت و کمک فنر هیدرولیکی تلسکوپی و تعلیق محور عقب آن از طریق فنر تخت انجام می‌شود.
  • سیستم برق: بنز مایلر ۲ عدد باطری ۱۲ ولت و ۱۲۰ آمپر بر ساعت دارد. دینام بنز مایلر ۲۸ وات و ۳۵ آمپر بوده و استارت آن ۲۴ ولت و ۴.۵ کیلو وات است. برق مصرفی بنز مایلر ۲۴ ولت تخمین زده شده است.
  • چرخ‌ها: رینگ بنز مایلر ۲۴-۵۰.۸ و تایر آن مدل ۲۴-۱۲-۰۰ است.
  • مخزن سوخت: بنز مایلر دارای مخزن سوخت فلزی با ظرفیت ۲۰۰ لیتر گازوئیل است.
  • سیستم ترمز: بنز مایلر مجهز به سیستم ترمز پنوماتیک دو مداره مستقل و تقویت کننده و مجهز به ABS با ترمزهای کاسه‌ای در جلو و عقب است.
  • امکانات اتاق کامیون: اتاق بنز مایلر تجهیز شده با کمربند ایمنی، بخاری، آینه‌های داخلی و بیرونی، آفتاب گیر و رادیو پخش کاست‌دار است.
  • وزن: وزن خالص بنز مایلر ۸ هزار و ۹۲۰ کلیوگرم بوده و بار مجاز برای محور جلو و عقب به ترتیب ۷ هزار و ۱۳۰۰۰*۲ کلیوگرم است.
  • ویژگی‌ها و قابلیت‌های حرکتی: حداکثر شیب ممکن برای بالا رفتن بنز مایلر ۳۵ درصد و حداکثر سرعت آن ۹۸ کلیومتر است.
  • نکته: حداکثر سرعت مجاز برای بنز مایلر توسط راهنمایی رانندگی و تابلوهای راه اعلام می‌شود.
  • تجهیزات استاندارد (آپشن) : شرکت سازنده بنز مایلر برای این خودرو ی سری تجهیزات جانبی به صورت آپشن قرار داده که شامل: سیستم تهویه مطبوع کولر و بخاری، گاردهای جلو و عقب جانبی، شیلنگ باد، جک بالابر،زاپاس بنز، قفل عرضی دیفرانسیل، مثلث احتیاط، جعبه کمک‌های اولیه، جعبه ابزار و کپسول آتش نشانی است.

معنی کدهای کامیون بنز مایلر

اسامی مدل‌های بنز مایلر با یک سری کدهای خاص بیان می‌شوند.

اگر این کد ۳ رقمی باشد، رقم اول از سمت چپ تناژ و دو رقم دوم ضرب در ۱۰، قدرت موتور هستند.

اما اگر این کد ۴ رقم باشد، ۲ رقم اول از سمت چپ تناژ کامیون بنز مایلر است و دو رقم دوم ضرب در ۱۰ بیان کننده قدرت موتور است.

کلام آخر

کامیون بنز مایلر با وجود اینکه استاندارد آلودگی خوبی ندارد و از امکانات جدید و تکنولوژی روز دنیا بی‌یهره مانده است ولی همچنان به عنوان دوست و هم‌سفر رانندگان ایرانی در جاده است.

همچنین قیمت مناسب، مقرون‌به‌صرفه بودن و دسترسی آسان به لوازم یدکی آن توانسته به عنوان یکی از محبوب‌ترین خودروها از نظر رانندگان ایرانی باشد. این خودرو همچنان توسط شرکت ایران خودرو دیزل در کشور تولید می‌شود.

همچنین اگر علاقه به کامیون بنز جدید دارید حتما مطلب ما رو دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *