۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مشخصات کامیون بنز ۹۱۱

image1 3

مقدمه

یکی از پر کاربرد‌ترین کامیون‌های موجود در بازار، بنز ۹۱۱ است. می‌توان کاربرد آن را در صنایع مختلف از جمله حمل و نقل، ماشین آلات ساختمانی و کارگاهی و … مشاهده نمود. این محصول مستحکم از اولین سری کامیون‌های سنگین کشور به شمار‌ می‌آید که همچنان در میان کاربران محبوبیت بالایی دارد. در این محتوا با ما همراه شوید تا نگاهی به مشخصات کامیون بنز ۹۱۱ بیاندازیم.

آشنایی با مشخصات کامیون بنز ۹۱۱

مرسدس بنز سری ال که در ایران با نام بنز مایلر (Meiller) شناخته می‌شود از آنجایی که به خوبی در زمین‌های ناهموار پیش‌ می‌راند، جزء کامیون‌های محبوب کشور است. این محصول نسبت به نسل‌های پیشین خود تفاوت زیادی در سیستم تعلیق و زیربندی خود داشت. در ابتدا مایلر با کد ۲۶۲۸ و به رنگ نارنجی تولید شد. منتها مدل بعدی که این روزها به نام کامیون بنز ۹۱۱ شناخته می‌شود در واقع مدل ۱۹۲۴ است. تولید مدل قدیمی ۲۶۲۸ متوقف شد، اما ۱۹۲۴ با رنگ نارنجی خوش رنگ خود همچنان پر قدرت در بازار کشور باقی ماند.

به دلیل استحکام بالایش و همچنین لاستیک‌های بزرگ و قدرت موتور بسیار خوب، گزینه مناسبی برای محیط‌های کارگاهی بوده و هست. به خصوص در صنعت ساختمان همواره برای انتقال قطعات و مصالح به کار گرفته می‌شود. مهمترین نکته مشخصات کامیون بنز ۹۱۱ آن است که به راحتی قطعات آن در بازار موجود بوده و به راحتی نیز قابل تعمیر است. همچنین بخش دماغه به گونه‌ای طراحی شده است تا تعمیرکاران دسترسی راحتی به درون محفظه موتور داشته باشند.

بخش موتور نیز از بخش‌های کاملا در دسترس ساخته شده تا بتوان به راحتی آن را تعمیر و بازسازی نمود. از مشخصات کامیون بنز ۹۱۱ می‌توان به موتور ۷ لیتری آن نیز اشاره کرد. همچنین شاهد آن هستیم که در طول سال‌های کارکرد خود، دستخوش تغییرات زیادی گشته و به سمت بهینه شدن پیش رفته است. با این وجود هزینه تمام شده برای ساخت، تولید و نگهداری از آن از مدل‌های چینی بسیار ارزان‌تر بوده است. شاید بتوان گفت این یکی از دلایل بارز و مهمی است که باعث شده همچنان در سطح کشور به صورت عمده به کار برده شود.

دلایل محبوبیت کامیون بنز ۹۱۱

  • طراحی ساده و کاربردی
  • هزینه نگهداری پایین
  • تعمیر آسان
  • وجود انواع قطعات یدکی
  • بازدهی و تحمل بالا
  • مناسب برای استفاده در معادن، کارگاه ساختمانی و…

ظاهر و مشخصات کامیون بنز ۹۱۱

مدل ۱۹۲۴ یکی از قدیمی‌ترین مدل‌های موجود در کشور است. این کامیون طراحی ساده و کاربردی دارد. گوشه‌ها و منحنی‌ها به گونه‌ای طراحی شده اند تا مانعی برای کاربر نباشد. به همین سبب هنگام خارج کردن یا بارگیری در نقاط مختلف کشور آسیب کمتری به بدنه وارد خواهد شد. قطعات همگی به خوبی حالت قوسی شکل داشته و خطوط منحنی آن در کل بدنه ادامه پیدا می‌کند.

از مشخصات کامیون بنز ۹۱۱ می‌توان به موتور آن اشاره کرد. یک موتور قوی دیزلی موجود در این کامیون کمپرسی می‌تواند حجم زیادی از وسایل را جا به جا کند. همان طور که اشاره کردیم، بر روی کامیونت‌های ۹۱۱ موتور ۷ لیتری تعبیه شده است؛ در حالی که به طور کل، ۴ نوع موتور در محصولات خود به کار برده است. موتورهای ۴ لیتری برای خاورهای ۶۰۸، موتور ۷ لیتری برای کامیونت‌های ۹۱۱، موتور ۹ لیتری برای اتوبوس‌های ۳۰۲ و کامیون‌های ۱۹۲۱، و اما می‌رسیم به کامیون‌های ۱۹۲۴ که دارای موتوری ۱۲ لیتری است.

همان طور که پیش از این نیز گفتیم، مشخصات کامیون بنز ۹۱۱ در واقع با کد ۱۹۲۴ شناخته می‌شود. بر روی این کامیون موتور ۱۲ لیتری ۳۵۴ قرار گرفته است که همچنان مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد. با حضور این خودرو سنگین و موتور ۱۲ لیتری آن، شرکت خاور تولید دیگر موتورها را متوقف نمود.

کامیون بنز 911

مشخصات فنی کامیون بنز ۹۱۱

اگر به عدد گفته شده دقت کنید، کامیون بنز ۹۱۱ در واقع به این معنا بوده که یک کامیون ۹ تنی با ۱۱۰ اسب بخار است. سری موتورهای به کار رفته در آن می‌تواند مدل‌های خودرویی یا صنعتی داشته باشد. از جمله موتور ۳۱۴ یورو صفر خودرویی ۴ سیلندر یا موتور ۳۵۲ صنعتی ۶ سیلندر که قدرت ۱۳۰ اسب بخار و دور موتوری معادل ۲۸۰۰ دارد. موتور دیزلی قدرتمند آن به راحتی می‌تواند حجم بالای از مواد را جا به جا نماید.

گیربکس به کار رفته ۸ سرعته که به اصطلاح دو طبقه تقه‌ای معروف است. همچنین در مشخصات کامیون بنز ۹۱۱ باید گفت که این محصول دارای هواکش بغل است.

موتور به کار رفته می‌تواند ۴ یا ۶ سیلندر باشد. اما نوع ۶ سیلندر آن محبوب‌تر است و بیشتر در بازار دیده می‌شود. نسبت به نسل قبلی خود پیشرانه ۲ لیتر روغن بیشتری دارد. دلیل آن نیز به واسطه وجود سیستم توربو شارژر است.

نگاهی به تاریخچه کامیون بنز ۹۱۱

همان طور که در مشخصات کامیون بنز ۹۱۱ اشاره کردیم  در واقع این مدل با نام ۱۹۲۴ تولید شده است. اما اولین مدل‌های تولید شده در آلمان به سال ۱۹۵۹ باز می‌گردد. تولید این کامیون محبوب در ابتدا صرفا برای مصارف داخلی بود اما با شروع صادراتش در سال ۱۹۹۵ میلادی، محبوبیت بالایی در کشورهای خاورمیانه، آفریقا و آمریکای جنوبی پیدا کرد.

در این بین مدل‌هایی سبک‌تری ساخت شده که برای مسافت‌های کوتاه‌تر مناسب بودند. این مدل‌های در کارخانه شهر مانهایم تولید‌ می‌شدند. اما مدل‌های سنگین‌تر که در ایران نیز محبوب شدند، در کارخانه شهر گاگناو تولید‌ می‌شوند. پس از مدتی که از ورود سری مایلر به ایران گذشت، تولید داخلی آن آغاز شد. ایران خودرو دیزل دو مدل ۲۶۲۴ و ۱۹۲۴ با نام خاور را تولید کرد. و همان طور که اشاره کردیم نسل اولیه آن‌ها یعنی ۲۶۲۸ دیگر تولید نمی‌شود.

تغییرات کامیون بنز ۹۱۱

در قسمت پیشرانه و جعبه دنده تغییراتی در جهبت بهینه سازی به عمل آمد. همچنین نصب هواکش‌های بزرگتر همراه با حفاظ‌های فلزی در بخش جلو، عقب و اطراف صورت گرفت. این تغییرات در ایران و بر نسخه‌های تولید داخلی اعمال شد.

کامیون بنز 911

نتیجه گیری و جمع بندی

کامیون بنز ۹۱۱ با وجود آنکه سال‌ها در جاده‌های کشور حضور دارد، از محبوبیت آن کم نشده است. فضای راحت درون و طراحی ساده و کاربردی بیرون آن باعث شده تا همچنان بین کاربران محبوبیت خود را حفظ کند. همچنین موتور دیزلی قدرتمندش توانسته تا توان خوبی برای حمل انواع محموله‌ها از خود نشان دهد. آسانی در تعمیر و تغییر قطعات مورد نیاز، از دیگر مشخصات کامیون بنز ۹۱۱ است. چرخ‌های بزرگ و قدرتمندش برای انواع جاده‌ها مناسب است و کاربران می‌توانند به راحتی محموله‌ها را در هر شرایط جاده‌ای به مقصد خود برسانند.

جهت اطلاع از قیمت روز انواع خودروی سنگین وارد شوید.

1 یک پینگ

  1. پینگ بک: مشخصات فنی کامیون بنز مایلر 2628 | مجله خودروی سنگین | اتوبان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *