۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

مشخصات فنی کامیون اسکانیا P340 باری

image3 2

مشخصات فنی کامیون اسکانیا P340 باری

پس از صنعتی شدن کشورها و رونق شرکت‌های تولیدی نیاز به وسایل حمل و نقل بار بین شهرها و کشورهای مختلف و همینطور برای جابجایی‌های درون شهری به شدت احساس می‌شد. در ابتدا این کامیون‌ها به شکل یک وسیله نقلیه که یک محفظه بار را به دنبال خود می‌کشید طراحی شدند ولی با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی طراحی کامیون‌ها نیز دچار تغییرات زیادی شد و امروزه برای هر نوع مصرف خاصی کامیونی با قابلیت‌های مختص همان مصرف ساخته شده و این وسیله نقلیه سنگین حالا به صورت کاملا تخصصی برای مصارف مختلف ساخته می‌شود. در این مقاله به کامیون اسکانیا P340 میپردازیم.

شرکت‌های متعددی در حال حاضر در زمینه تولید وسایل نقلیه سنگین فعالیت می‌کنند که یکی از قدیمی‌ترین آن‌ها شرکت سوئدی اسکانیا است.

کامیون اسکانیا P340

شرکت اسکانیا با سابقه‌ای طولانی در ساخت وسایل نقلیه سنگین از گذشته تا به امروز توانسته است با تولید محصولات درجه یک و با کیفیت خود را به عنوان یکی از برترین تولید کنندگان کامیون و اتوبوس در سطح جهان مطرح نماید. شروع فعالیت این شرکت به سال ۱۹۰۰ میلادی برمی‌گردد.

اسکانیا در حال حاضر به عنوان بخشی از شرکت‌های تحت اختیار شرکت فولکس واگن فعالیت خود را ادامه می‌دهد و اکثریت سهام این شرکت در اختیار فولکس واگن است. در ایران نیز فعالیت‌های شرکت اسکانیا در دو شرکت ماموت و عقاب افشان انجام می‌شود و محصولاتی چون اتوبوس، موتور سنگین و تریلی‌های اسکانیا و کامیون باری ده چرخ تحت لیسانس شرکت در ایران تولید می‌شوند. یکی از پرکاربرد‌ترین کامیون‌های تولید شده در شرکت اسکانیا سری کامیون اسکانیا P340 باری است.

معرفی کامیون اسکانیا P340

کامیون‌های سری P اسکانیا که مدل p340 نیز یکی از آن‌هاست، اغلب در سایز کوچک و کم‌حجم تولید می‌شوند اما یکی از کاربردی‌ترین کامیون‌های تولید شده در کشور محسوب می‌شوند. این کامیون باتوجه به ابعاد کوچک و ارتفاع کمی که دارد برای استفاده در شهرها و مسافت‌های کوتاه و توقف‌های زیاد بسیار مناسب است. موتور ۶ سیلندر توربو شارژ رایج به کار رفته در کامیون اسکانیا P340 اغلب دارای توان ۳۴۰ اسب بخار است؛ اما در برخی مدل‌ها با توجه به میزان تحمل بار مورد نیاز بیشتر، از موتور ۴۵۰ اسب بخاری نیز استفاده می‌شود.

کامیون اسکانیا مدل p340 از نوع باری بوده و سوار و پیاده شدن سرنشین به آن راحت است. همین موضوع نیز یکی دیگر از دلایل مقبولیت آن برای مصارف شهری محسوب می‌شود. این کامیون‌ها امکانات بسیاری را در خود جای داده‌اند و رقبای اصلی آن‌ها در ایران کامیون‌های ولوو FM، Axor و Iveco هستند. سیستم ترمز به کار رفته در کامیون اسکانیا p340 باری از نوع پیشرفته بوده که از تکنولوژی‌های EBS و ABS بهره می‌برد و تجهیزات آن در مقایسه با مدل‌های قدیمی‌تر اسکانیا مانند کامیون اسکانیا p310 و دیگر رقبای حاضر در بازار کامل‌تر و به روز‌تر است.

کامیون اسکانیا P340

معرفی کامیون اسکانیا P340

  • مشخصات ساختاری و موتور کامیون اسکانیا P340: در کامیون اسکانیا مدل p340 از موتور ۶ سیلندر توربوشارژ استفاده می‌شود که به اینترکولر برای تعدیل دما نیز استفاده شده است. این موتور در مجموع قابلیت تولید ۳۴۰ اسب بخار و ۱۶۰۰ نیوتون‌متر گشتاور را دارد. برای تأمین میزان سوخت مورد نیاز این کامیون برای استفاده‌های روزمره یک مخزن سوخت آلومینیومی با ظرفیت حداکثر ۳۰۰ لیتر در نظر گرفته شده است. همان‌طور که گفته شد اسکانیا p340 ابعاد و اندازه‌هایی کوچک‌تر از کامیون‌های معمول را دارد که همین موضوع یکی از وجوه تمایز آن با سایر مدل‌ها محسوب می‌شود. عرض کامیون در حدود ۲۵۰۰ سانتی‌متر و طول آن ۹۶۰۵ سانتی‌متر است و میزان ارتفاع اتاق آن از سطح زمین ۳۶۳۵ سانتی‌متر است. فاصله محور‌های عقب و جلو کامیون اسکانیا مدل p340 حدود ۴۷۰۰ سانتی‌متر است و بر روی این محورها حداکثر ۲۸۰۰۰ کیلوگرم وزن قابل حمل خواهد بود. اتاق این کامیون به صورت تخت‌خواب‌دار و از فولاد گالوانیزه با لایه ضدزنگ مخصوص تولید شده که با استاده از جک بالابر هیدرولیکی تعبیه شده در آن قابلیت ایجاد زاویه خم در حدود ۷۰ درجه را نیز دارد.
  • سیستم ترمز اسکانیا p340: در این مدل از کامیون‌های اسکانیا، ترمزهای پیشرفته‌ای به کار گرفته شده‌اند که توسط مدارهای مستقل در هر دو محور جلو و عقب کنترل شده و با استفاده از هوای کمپرس شده کار می‌کنند. در ترمزها از هر دو سیستم ترمز هوشمند الکترونیکی یا EBS و همینطور سیستم ترمز ضدقفل یا ABS استفاده می‌شود. همان‌طور که گفتیم تجهیزات به کار گرفته شده در سیستم ترمزگیری اسکانیا p340 بسیار پیشرفته بوده و علاوه به موارد فوق یک سیستم ترمز توقف اضافی در محور جلو و همینطور سیستم ترمز اگزوز اتوماتیک نیز به کار گرفته شده است.
  • کامیون اسکانیا P340

تعلیق اسکانیا P340

  • سیستم تعلیق اسکانیا p340: در محور جلو از سیستم پارابولیک با استفاده از دو لایه فنر در کنار میل موج‌گیر بهره‌گیری شده و در قسمت عقب با توجه به نیاز به تحمل وزن بیشتر از سیستم تعلیق بادی استفاده شده است. این سیستم دو بالشتک داشته که با توجه به حافظه‌ای که برایشان تنظیم شده می‌توانند حالت مناسب را با توجه به وزن تحمیل شده ایجاد نمایند و ارتفاع محور عقب از داخل اتاق قابل تغییر است.
  • سیستم برقی اسکانیا p340: مدارهای تعبیه شده در این کامیون از ولتاژ ۲۴ ولت برای انجام فعالیت‌ها استفاده می‌کنند که این ظرفیت از طریق یک باطری ۱۸۰ آمپر ساعتی و یک دینام ۱۰۰ آمپری تأمین می‌شود.
  • سیستم انتقال قدرت اسکانیا p340: در این مدل از یک جعبه دنده مدل GR905 استفاده شده که ۸ دنده بوده و از یک دنده کرال جلو و ۱ دنده سنکرونیزه عقب بهره می‌برد. برای سیستم کلاچ نیز از مدل k43220 استفاده شده که قطر صفحه کلاچ آن 430 میلی‌متر است.

تجهیزات اسکانیا P340

اسکانیا p340 باری یکی از مجهزترین کامیون‌های حال حاضر بازار به‌شمار می‌رود. فرمان قابل تنظیم، بوق بادی، قطع‌کن باطری، زاپاس‌بندی و لاستیک زاپاس اضافی، آفتاب‌گیرهای داخلی، مه‌شکن‌های عقب و جلو، پیش گرمکن سوخت، بوق مخصوص دنده عقب، جعبه ابزار، بخاری درجا و بخاری آینه‌ها، مبدل برق از ۲۴ به ۱۲ ولت برای استفاده از وسایل ۱۲ ولتی در داخل کامیون و … تنها بخشی از تجهیزات این کامیون محبوب هستند.

به طور کلی اسکانیا p340 باری با مشخصات فنی و ظاهری و همینطور بهره‌گیری از امکانات و تجهیزات متعدد و به‌روز توانسته است خود را به‌عنوان یکی از بهترین کامیون‌های حال حاضر بازار مطرح نماید. از طرفی ابعاد و اندازه‌های این کامیون نیز درکنار ارتفاع کم و سقف کوتاه آن، این کامیون را برای استفاده‌های شهری نیز به انتخابی مناسب مبدل نموده است. در کنار موارد فوق، ترمزهای قدرتمند و پیشرفته، سیستم تعلیق مناسب و تجهیزات داخلی و امکانات این کامیون نیز همیشه مورد توجه خریداران و استفاده کنندگان آن قرار گرفته است.

1 یک پینگ

  1. پینگ بک: کامیون اسکانیا P360 | مشخصات فنی مدل P360 | اتوبان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *