۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
30 درصدی کرایه حمل بار 768x432 1

افزایش ۳۰ درصدی کرایه‌ حمل کالا

ستاد تنظیم بازار در خصوص درخواست شورای عالی ترابری کشور با تعدیل نرخ جابجایی کالا در بخش حمل و نقل عمومی جاده‌ای (خودروی سنگین)، با اعمال افزایش ۳۰ درصدی موافقت کرد. متن این نامه در تصویر زیر قابل مشاهده ست:

بر طبق این نامه‌ی منتشر شده، نرخ کرایه حمل و نقل کالا با اعمال افزایش ۳۰ درصدی کرایه، به مبلغ ۵۵۰۰ ریال (۵۵۰ تومان) به ازای حمل هر «تن-کیلومتر» تصویب شده است.

نرخ جدید اعلامی، از ابتدای خردادماه سال جاری، به صورت متمرکز و ستادی در سامانه مدیریت کنترل بارنامه اعمال می‌شود. سامانه مدیریت کنترل بارنامه، سامانه ای است که توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای شرکتهای حمل و نقل داخلی کالا سراسر کشور به منظور پرداخت و تسویه حساب شرکتها با سازمان بابت چهار درصد عوارض جابجایی کالا و هزینه صدور کدرهگیری راه اندازی شده است.

سازمان راهداری در این بخشنامه تاکید کرده است که فایل جدید نرخ مسیر بارگیرها از دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات این سازمان قابل دریافت است. مدیران کل در صورت مشاهده موارد نامتعارف موضوع را در اسرع وقت به دفتر حمل و نقل کالا اعلام کنند.

رانندگان از افزایش ۳۰ درصدی کرایه نرخ کرایه راضی هستند؟!

بدنبال انتشار خبر افزایش ۳۰ درصدی کرایه حمل کالا، رانندگان و کامیونداران خودروی سنگین ضمن اعتراض شدید به این موضوع، تعیین کرایه حمل کالا توسط ستاد تنظیم بازار و همچنین سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان را اقدامی نادرست توصیف کرده‌اند، که در آن نظرات ذی نفعان در نظر گرفته نخواهد شد.

یک راننده‌ی با سابقه‌ی فعال در بخش حمل و نقل جاده ای کالا و خودروی سنگین در این مورد گفت: بر مبنای کدام قانون بدون حضور ذینفعان و اخذ نظرات آنها اقدام به تعیین افزایش نرخ به میزان ۳۰ درصد کرده‌اند؟ حمل و نقلی که به جز سوخت که آن هم منافعش به کام صاحبان کالاست، تمام هزینه‌هایش بر مبنای قیمت ارز تعیین می‌شود، نمی‌تواند تاوان ناکارآمدی مسئولان ذیربط در خصوص مهار قیمت ارز را بدهد!

بعد از افزایش ۲۹ درصدی نرخ حمل و نقل مسافر، اینبار افزایش ۳۰ درصدی کرایه حمل و نقل کالا خبرساز شده و مراتب نارضایتی قشر زحمتکش راننده‌های ماشین سنگین را فراهم آورده است.

شما در این مورد چه فکری میکنید؟ لطفا مارا از نظرات خود بهره‌مند کنید.

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

3 دیدگاه

  1. محسن پاسخ

    باعرض سلام خواستم خدمت خوانندگان نظر بنده عرض کنم که حمل ونقل شریان اصلی اقتصاد میباشد وتمامی کامیونداران وبه تبع آنان رانندگانی که دراین شغل مشغول به کار هستند زحمت بسیار زیادی می‌کشند وازطرفی بی احترامی ها و ناحقی های زیادی درحقشون می‌شود حال با همه این همه رنج ومشقت که تحمل می‌کنند دولت محترم یک آقای بقول خودشون کارشناس را گذاشتن مسئول حمل ونقل که متاسفانه کلیه کامیونداران مخارجشون شده به دلار و درآمد به ريال نمی‌دانم چطوری بیان کنم ولی اینو بگم ۳۰درصد اضافه کرایه واقعا توهین به شعور راننده و ناحقی خیلی بزرگی است ای کاش کلیه رانندگان ومالکان کامیون برای یک بار متوجه اتحادشون می‌شدند وبدون هیچ گونه درگیری به مدت یکماه فقط در خانه کنار خانواده استراحت می‌کردند تا اون مسئول سازمان متوجه بشه که اگر وجود راننده نباشد اون بجای مسئولیت حتی نمیتونه مسئول خانواده خودش هم باشه ،امیدوارم که حق رانندگان ومالکان کامیون را بدرستی پرداخت کنند وگرنه دیر یا زود اتحاد بین رانندگان اتفاق خواهد افتاد زیرا اکثر رانندگان باسواد شده ومثل سابق بی سواد وبی اطلاع نیستند

    1. اتوبان (نویسنده) پاسخ

      سلام آقا محسن عزیز. خسته نباشی. حق با شماست. قشر زحمتکش راننده امروز دیگه اون دیدگاه سنتی و شاید کم سواد قدیم رو نداشته باشه. ما فیدبک خیلی خوبی از فرآیند پلتفرم و اینترنتی مون در قبال این قشر دریافت کردیم که در ابتدا شاید خودمون هم احتمالش رو نمیدادیم. امیدوارم هرچه سریعتر اصلاح بشه این وضعیت برای همه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *