۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

مشخصات فنی کشنده ولوو FM460

image1 6

مقدمه

وقتی صحبت از خودروهای سنگین و به ویژه کشنده‌ها و تریلرها می‌شود، بدون شک چند نام و برند قدر به ذهنمان خطور می‌کند. برندها و نشان‌های تجاری مانند ولوو، اسکانیا، مان، داف، رنو و مرسدس. این برندها طی سال‌ها در خصوص طراحی، تولید و به‌روز نگاه داشتن محصولات سنگین خود، پیشرو و موفق بوده‌اند. ضمن اینکه همیشه جدیدترین فناوری‌های ایمنی و رفاهی را برای محصولات خاص سنگین خود در نظر گرفته‌اند. از طرفی، کشنده‌ها ابعاد بزرگی داشته و ایجاد یک طراحی زیبا برای آن‌ها کار آسانی نیست. اما برندهای موردبحث به بهترین شیوه، این پروسه را برای محصولات پرچمدار خود انجام داده‌اند. کشنده‌های برندهای مورداشاره، سال‌ها است که محصولات خود را در کشورهای سرتاسر دنیا به فروش می‌رسانند. یکی از این برندهای محبوب و موفق، ولوو بوده که با گستره متنوعی از خودروهای سنگین خود و در انواع مختلف در کشورمان حضور دارد. یکی از این مدل‌ها، کشنده اف ام ۴۶۰ است که در ادامه قصد داریم تا با این کشنده بیشتر آشنا شده، ضمن اینکه به مشخصات کشنده اف ام ۴۶۰ و سطح تجهیزاتی ایمنی و رفاهی ولوو FM460 را مرور نماییم.

image2 1

آشنایی بیشتر با مشخصات فنی ولوو اف ام ۴۶۰

کشنده ولوو اف ام ۴۶۰، از جمله کشنده‌هایی است که در سازمان‌ها و بخش‌های گوناگون، کاربری‌های ویژه‌ای دارد. ولوو FM460، از شهرت خوب و مناسبی در بین همکلاسانش برخوردار بوده و همین موضوع باعث شده تا خریداران به این مدل روی خوش نشان داده و آن را در لیست خرید خود قرار دهند. چند منظوره بودن کشنده ولوو اف ام ۴۶۰باعث شده تا در صنایع مختلف، این مدل همیشه حضوری فعال و پررنگ داشته باشد. یکی از نقاط قوت کشنده ولوو اف ام ۴۶۰، مشخصات کشنده اف ام ۴۶۰ مناسب و سود بردن از پیشرانه پرقدرت و گیربکس هوشمند است. ترکیب مناسب قوای فنی این مدل باعث شده تا ولوو FM460 در بین همکلاسان خود، به نمونه‌ای موفق و پرطرفدار تبدیل شده و قابلیت اطمینان بالایی در بین خریداران داشته باشد. ولوو FM460، از نمونه محور ۲×۴ بوده که از استاندارد آلایندگی یورو ۵ بهره می‌برد. چنین استانداردی، از نقاط قوت کشنده ولوو اف ام ۴۶۰ محسوب می‌شود. اما علاوه‌براین، کشنده ولوو اف ام ۴۶۰ از ویژگی‌های فنی دیگری هم سود می‌برد. این کشنده به پیشرانه با کد D13 مجهز شده که ۸/۱۲ لیتر حجم دارد. این پیشرانه ۶ سیلندر، از مخزن روغنی به حجم ۳۳ لیتر سود برده که ظرفیت روغن خنک کننده ۴۰ لیتر است. پیشرانه موردبحث می‌تواند ۴۶۰ اسب بخار در دور موتور ۱۴۰۰ تا ۱۹۰۰ دور در دقیقه تولید کند. ضمن اینکه گشتاور تولیدی کشنده ولوو اف ام ۴۶۰ به ۲۳۰۰ نیوتن‌متر در بازه ۱۰۵۰ تا ۱۴۰۰ دور در دقیقه بالغ می‌گردد. این کشنده، مانند اکثر کشنده‌های موجود در بازار، از فناوری Ad-Blue سود می‌برد که گازهای خروجی از اگزوز را که سمی هم هستند، به نیتروژن و بخار آب تبدیل می‌کند و این مورد یکی‌دیگر از مشخصات فنی کشنده ولوو FM460 محسوب می‌شود. نیروی موردبحث توسط گیربکس هوشمند ولوو موسوم به I-Shift به چرخ‌ها منتقل می‌شود که ۱۲ دنده در جلو و ۴ دنده در عقب دارد.

ولوو FM460، به کلاچ تک صفحه‌ای از نوع بادی و با سیستم هیدرولیک مجهز شده که ۴۳۰ میلی‌متر قطر دارد. ضمن اینکه فرمان این مدل، از قفل تا قفلی به میزان ۵/۴ دور سود برده و قطر غربیلک آن ۴۵۰ میلی‌متر است. در ادامه ویژگی‌ها و مشخصات کشنده اف ام ۴۶۰ باید گفت که تعلیق این کشنده در جلو از نوع پارابولیک به همراه میل موجگیر و کمک فنر است و در عقب از نوع بادی با چهار بالشتک است که ضمن برخورداری از میل موج‌گیر، از حافظه نیز سود برده که توسط راننده از داخل کابین قابل تنظیم است. یکی‌دیگر از ویژگی‌های فنی ولوو FM460، سامانه ترمز آن است که در جلو و عقب دیسکی بوده که دارای دو مدار مستقل است و با هوای فشرده کار می‌کند. ضمن اینکه سامانه‌های ترمز هوشمند (EBS) و سامانه هوشمند ضد لغزش (TCS) به همراه کمپرسور دو سیلندر با ظرفیت ۱۰۸۰ لیتر در دقیقه، ایمنی و اطمینان در زمان ترمزگیری را برای کشنده ولوو اف ام ۴۶۰ تکمیل می‌کنند.

ابعاد کشنده ولوو اف ام ۴۶۰ شامل طول، عرض، ارتفاع به ترتیب برابر است با ۳۰۱۴، ۲۵۰۰، ۵۸۹۰ میلی‌متر. ضمن اینکه این کشنده محبوب و پرکاربرد، از فاصله محوری ۳۷۰۰ میلی‌متری برخوردار است و فاصله محور عقب تا انتهای شاسی آن، ۸۲۵ میلی‌متر است. مجموعه وزن ناخالص مجاز کشنده ولوو اف ام ۴۶۰ حدود ۴۴۰۰۰ کیلوگرم بوده و وزن مجاز وارده بر محورهای عقب و جلو، ۲۱۰۰۰ کیلوگرم است. وزن کل شاسی بدون بار نیز به ۷۲۵۰ کیلوگرم بالغ می‌گردد. درخصوص محورهای ولوو FM460 باید عنوان کرد که ظرفیت محور جلو حدود ۸ تن بوده و نوع سامانه محور جلو فورج شده است که از توپی با طراحی جدید و مکانیزم روغن داخلی سود می‌برد. ظرفیت محور عقب نیز حدود ۱۳ تن بوده و یک محور محرک با کاهنده تک مرحله‌ای و قفل دیفرانسیل، تکمیل کننده این بخش هستند.

image3 3

کابین، تجهیزات و ایمنی ولوو FM460

ویژگی‌های فنی کشنده اف ام ۴۶۰ در داخل کابین نیز ادامه پیدا کرده و کابین این ولوو به بخش خواب و صندلی راننده نیز به سامانه تمام بادی اتوماتیک و قابلیت تنظیم مجهز شده است. ضمن اینکه صندلی کمک راننده نیز قابل تنظیم است. آینه قیچی، آینه‌های جانبی گرمکن‌دار به همراه تنظیم الکتریکی، سامانه تهویه مطبوع تمام اتوماتیک شامل کولر و بخاری، شیشه‌شوی و برف پاک‌کن چند زمانه، تعلیق مکانیکی اتاق و بالابر برقی اتاق، شیشه بالابر برقی و دریچه سقف، دیگر تجهیزات داخل کابین کشنده ولوو اف ام ۴۶۰ را تشکیل می‌دهند.

در نهایت، لوازم سنجش و سایر تجهیزات استاندارد کشنده ولوو اف ام ۴۶۰، تکمیل کننده مشخصات کشنده اف ام ۴۶۰هستند که می‌توان به این موارد اشاره کرد: سرعت سنج، تاخوگراف، صفحه نمایش دیجیتال برای نمایش لحظه‌ای اطلاعات، بوق الکتریکی شهری و بادی، سامانه خودکار تنظیم سرعت، تجهیزات کاهنده آلودگی صوتی، اتصالات برق و باد تریلر، فیلتر آبگیر سوخت، پیش گرمکن موتور،  لاستیک زاپاس، چراغ مه‌شکن، کپسول آتش خاموش کن، ‌ گلگیر و گل پخش کن عقب، بکسل‌بند جلو، آفتابگیر بیرونی و داخلی، مبدل ۲۴ به ۱۲ ولت جهت ادوات برقی، مجموعه ابزار کامل، جک بالابر ۲۰ تن، چرخ پنجم ۲ اینچی، بخاری درجا، قفل مرکزی مجهز به کنترل از راه دور درب‌ها، رادیو پخش، چراغ مطالعه، جلیقه شبرنگ، مجهز به علائم شبرنگ مختص وسایل نقلیه مطابق، چراغ قوه، بوق دنده عقب، ایموبیلایزر، سامانه ضدواژگونی (ESP) و بلوتوث تلفن.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *