۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

مقایسه کشنده ولوو FM410 با کشنده ولوو FH500

image2 2 1

مقایسه کشنده ولوو FM410 با کشنده ولوو FH500

کشنده‌ها یکی از وسایل نقلیه پر کاربرد در دنیای امروزی هستند که از آن‌ها برای حمل و نقل کالاهایی که وزن زیادی دارند استفاده می‌شود. با توجه به شرایطی که از لحاظ منطقه ای، وارداتی و… بر ایران حاکم است، بسیاری از کشنده‌هایی که در ایران وجود دارند، جزو مدل‌های اروپایی هستند.

از تفاوت‌های موجود در کشنده‌های اروپایی و آمریکایی می‌توان به عدم وجود دماغه و دارا بودن کابین کوچکتر در انواع اروپایی اشاره کرد.

در برند‌های آمریکایی معمولا امکانات داخل کابین بیشتر است که باعث می‌شود کابین بزرگتری لازم باشد.

همچنین مدل‌های اروپایی از نظر مصرف سوخت، به صرفه‌تر بوده و از تکنولوژِی به‌روز تری برخوردار هستند. یکی از شرکت‌ها اروپایی مطرح که در صنعت ساخت این وسایل نقلیه موتوری باری فعالیت دارد، شرکت ولوو است که یکی از قدیمی‌ترین سازندگان کشنده‌ها محسوب می‌شود.

در این مقاله به مقایسه کشنده ولوو FM410 با کشنده ولوو FH500 خواهیم پرداخت.

معرفی کامیون‌های کشنده ولوو FH

مدل FH ولوو از جمله مدل‌های پرطرفدار و محبوب کشنده‌های ولوو است که اولین بار سال ۱۹۹۳ میلای تولید شد و همچنان به عنوان یکی پرفروش‌ترین مدل‌های ولوو تولید می‌شود. این دسته از کامیون‌های ولوو به عنوان پر قدرت‌ترین و پر طرفدار‌ترین کشنده‌های دنیا شناخته می‌شوند و به طور گسترده در سراسر جهان به‌جز بخش‌های کوچکی از آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در برخی از مناطق آمریکا با توجه به شرایط مختلف اجتماعی و جغرافیایی و… مدل‌هایی که دارای دماغه و فضای کابین بزرگ هستند، در میان مردم کاربرد و محبوبیت بیشتری دارند. به همین دلیل شرکت ولوو برای گسترش محصولات خود به این نقاط مدل‌هایی مطابق با خواسته مردم این مناطق تولید می‌کند که به خوبی در این مناطق به فروش می‌رسند.

کامیون‌های ولوو FH به طور کلی دارای دو مدل FH13 و FH16 است که تفاوتشان در پیشرانه‌های آن‌ها بوده و سری ۱۶ پر قدرت از سری ۱۳ است. در ادامه ویژگی هر یک از این دو مدل را مختصرا شرح می‌دهیم:

  • در مدل FH13 از موتور D13 ولوو استفاده شده است. حجم موتور در این سری، ۱۳ لیتر با ۶ سیلندر خطی توربو دیزل است که قدرت‌های مدل‌های مختلف از ۴۲۰ تا ۵۴۰ اسب بخار متغیر است.
  • سری ۱۶ قوی‌تر است و برای کالا‌هایی که وزن بیشتری دارند استفاده می‌شود. مدل ۱۶ FH دارای موتور ۱۶ لیتری است که ۶ سیلندر خطی توربو دیزل دارا است که میزان قدرت اسب بخار آن‌ها ممکن است از ۵۵۰ تا ۷۵۰ اسب بخار باشد.

در این مدل‌های ولوو قدرت موتور و سرعت شتاب گرفتن و عکس العمل موتور به اندازه‌ای پیشرفته است هیچ فشاری را هنگام حمل سنگین‌ترین بار‌ها به راننده و کامیون وارد نمی‌کند.

امکانات کشنده ولوو FH

در مدل‌های FH شرکت ولوو امکان حرکت عمودی چرخ‌ها به صورت مجزا وجود دارد که نشان دهنده سیستم فنی بسیار پیشرفته این سری‌ها است. همچنین استفاده از انواع پیشرفته و به‌روز گیربکس باعث شده است که سریع‌تر و بیشتر شتاب بگیرد. به زیبایی شکل ظاهری در ان مدل هم توجه شده است و امکانات مختلفی در فضای داخلی کابین در اختیار راننده قرار دارد. این امکانات شامل شیشه بالابر برقی، آینه برقی، سیستم مسیریاب، سیست صوتی تصویری، یخچال، کولر، بخاری و… است، تا راحتی راننده هنگام استفاده از کشنده به حداکثر خود برسد.

نوع صندلی و طراحی فضای کابین طوری است که راننده بتواند به صورت کامل به جاده احاطه داشته باشد و دید کاملی از جاده داشته باشد. آینه‌ها به خوبی اطراف را نشان می‌دهند و نقاط کور راننده به حداقل ممکن می‌رسد. همچنین قابی که آینه را نگه می‌دارد طراحی منحصر به فرد و با کیفیتی دارد. در سری FH کابین ممکن است از نظر تعداد خواب و سقف انواع مختلفی داشته باشد.

هر یک از ترمز‌های جلو و عقب، که به کمک هوای فشرده عمل می‌کنند، مدار‌های مستقلی دارند و از نوع دیسکی هستند. این سری از کشنده‌ها به سیستم ترمز هوشمند نیز مجهز شده‌اند و در ساختار فنی خود دارای ترمز موتور و سیستم ضد لغزش هم هستند. فضای داخلی کابین سری FH در حدود هشت متر مکعب است و سه پله دارد که باعث می‌شود این مدل در دسته کابین‌های تقریبا بزرگ قرار بگیرد.

در خارج از کابین هم کمدی قرار دارد که داخل آن مخزن کوچک آب تعبیه شده است تا در صورت نیاز از آن برای شستشو و… استفاده شود. این مدل از کشنده‌های ولوو در هر شرایط جاده ای، چه در سربالایی و چه در سرپایینی به راحتی و بدون کوچکترین فشاری، حرکت می‌کند و بسیار روان است.

معرفی کامیون کشنده ولوو FH500


می‌توان گفت FH500 یکی از قوی‌ترین مدل‌های تولید شده توسط شرکت ولوو است. همچنین میزان راحتی این مدل در سفر به اندازه‌ای است که باخودرو‌های سواری مقایسه می‌شود و از نظر ایمنی و سطح امنیتی بسیار پیشرفته است. FH500 در داخل شهر و هنگام حرکت در سربالایی‌ها یا حتی در ترافیک به خوبی قدرت و شتاب خود را به نمایش می‌گذارد. در ادامه با مشخصات فنی و ظاهری این مدل از کامیون‌های کشنده ولوو بیشتر آشنا می‌شویم:

مشخصات و امکانات کشنده ولوو FM

  • گیربکس این کشنده از نوع ۱۶ دنده است که دارای قدرت بسیار بالایی است.
  • این سری از کشنده‌های ولوو امکانات فنی متعددی از جمله: سیستم هوشمند مسیر یاب، فشار سنج روغن، سیستم نگهدارنده سرعت یا همان کروز کنترل و… است.
  • کشنده ۵۰۰ FH در خارج از کابین مجهز به دکمه‌ای برای روشن کردن موتور است.
  • طول کامیون حدودا ۵.۸۹ متر است و عرض آن تقریبا ۲.۵۵ متر است.
  • در هنگامی که کامیون بار نداشته باشد، ارتفاع کشنده که شامل فاصله سقف تا سطح زمین است در حدود ۴.۰۲۹ متر است و فاصله محوری ۳.۷ متر است و فاصله مرکز محور انتهایی تا شاسی ۸۲.۵ سانتی متر است.
  • ابعاد شاسی به صورت زیر است: عرض شاسی از قسمت جلویی و عقبی به ترتیب ۱۰.۸ و ۸۵ سانتی متر است و میزان ارتفاع قسمت ناودانی حدود ۲۲ سانتی متر است. عرض بال حدود ۹ سانتی متر و ضخامت در حدود ۸ میلی متر است.
  • مخزن سوخت از نوع فولادی است که دارای ظرفیتی در حدود ۴۹۰ + ۶۱۰ لیتر است.
  • کل وزن مربوط شاسی تقریبا برابر با ۷۶۰۰ کیلو گرم است. در حالی که وزن ناخالص کل در حالت مجاز، تقریبا ۴۴ هزار کیلوگرم است.
  • ولتاژ اعمال شده به سیستم الکتریکی آن ۲۴ ولت است.
  • این سری از کشنده‌ها دارای آلترناتوری با طرفیت ۱۱۰ آمپر هستند.
  • باتری این سری از کشنده‌ها دارای جریانی در حدود ۲×۱۷۰ آمپر ساعت است.

معرفی کامیون‌های کشنده ولوو FM

این سری از کشنده‌ها برای نقل و انتقالات بار‌های منطقه‌ای طراحی شدند و سر انجام در سال ۲۰۱۰ میلادی با ظاهری مدرن و موتوری قدرتمند وارد بازار‌های سراسر دنیا شدند. تغییرات و پیشرفتی که شرکت ولوو در این مدل از خودرو‌های خود ایجاد کرد، باعث شد تا به سرعت در سطح جهان بر سر زبان‌ها بیفتد. علاقه مندان می‌توانند این نوع از ولوو‌ها که دارای ۶ نوع کابین متفاوت هستند را با مشخصات محوری دلخواه خود سفارش دهند.

در FM‌ها داشبورد طوری طراحی شده است که راننده بتواند به همه قسمت‌ها دسترسی کامل و راحتی داشته باشد. برای سایر بخش‌های خودرو مثل صفحه کیلومتر شمار سعی شده است تا از به‌روز‌ترین طراحی‌ها بهره گرفته شود.

به عنوان مثال طراح با کمک گرفتن از رنگ قرمز برای نشانگر‌ها باعث شده است که خواندن اطلاعات روی صفحه نمایش در صورتی که میزن نور ورودی کاهش بیابد، دشوار نشود و راننده بتواند به راحتی در محیط‌های تاریک و هنگام رانندگی در شب اطلاعات روی صفحه کیلومتر شمار را بخواند. علاوه بر این از برخی از نمایشگر‌های دیگر هم استفاده شده است تا راننده اطلاعات با اهمیت دیگری را داشته باشد.

مشخصات و امکانات کشنده ولوو FM

در فضای داخل کابین سری FM جریان برق ۱۲ ولت و ۲۴ ولت تامین می‌شود و سیستم صوتی دارای خروجی AUX و خروجی USB است. صندلی راننده به راحتی قابل تنطیم است و قابلیت حرکت در جهت‌های مختلف را دارا است تا بهترین موقعیت برای راننده ایجاد شود.

در فضای داخلی FM‌ها تهویه مناسبی برقرار است و به کمک محفظه‌هایی که برای نگهداری وسایل که در کابین تعبیه شده اند. همچنین گرمکن برقی موجود در سیستم آن، فضای مناسب و راحتی برای راننده ایجاد می‌شود.

فرمان نیز قابل تنظیم است و راننده می‌تواند به صورت دستی ارتفاع و حتی زاویه فرمان را با توجه به شرایط خود تغییر دهد. همانطور که گفته شد علاقه مندان می‌تواند برخی از گزینه‌ها را به دلخواه خود به خودرو اضافه کنند که یکی از این گزینه‌ها کلید‌های مربوط به کنترل سیستم صوتی روی فرمان است.

 موتور‌های سری FM که از نوع ۶ سیلندر هستند از تکنولوژی SCR بهره گرفته اند و به همین علت تابع استاندارد یورو ۵ هستند. موتور‌هایی که ظرفیت ۱۰.۸ لیتری دارند، قدرتی در حدود ۳۳۰ الی ۴۵۰ اسب بخار دارا هستند.

انواعی که ظرفیت ۱۲.۸ لیتری دارند و به اینتر کولر و توربو شارژ مجهز هستند، به دو دسته تقسیم می‌شوند که دسته اول دارای قدرتی در حد ۳۶۰ الی ۴۴۰ اسب بخار هستند و دسته دوم ۳۸۰ الی ۵۰۰ اسب بخار قدرت دارند. شرکت ولوو برای این مدل گیربکس‌های ۹، ۱۲ و ۱۴ سرعته را در نظر گرفته است که انواع ۹ و ۱۴ سرعته آن دستی و نوع ۱۲ سرعته آن اتوماتیک است. این گیربکس‌ها که بسیار قدرتمند، کم وزن و کم صدا هستند و به مصرف سوخت اندک خود معروف هستند.

مشخصات و امکانات کشنده ولوو FM

تغییراتی که ولوو در سری FM ایجاد کرد باعث شد نمای ظاهری این مدل حتی از بهترین مدل قدیمی که همان سری FH بود نیز پیشی بگیرد و جذاب‌تر به چشم بیاید. قرار گرفتن نماد ولوو و نوار‌های کرومی خاص، منظره زیبایی به قسمت رو به رویی این خودرو می‌دهد و از طرف دیگر وجود چراغ‌ها و… به زیبایی آن می‌افزاید.

شیب کناری در این مدل‌ها باعث می‌شود تا کشنده پویایی بیشتری داشته باشد و روان‌تر باشد. در ادامه مشخصات کلی کشنده‌های ۴۱۰ FM را شرح می‌دهیم.

  • کابین این کشنده‌ها از نوع گلوبتروتر است.
  • موتور که از نوع D 11 C است، دارای قدرتی در حدودی ۴۱۰ اسب بخار است و از استاندارد یورو ۵ تبعیت می‌کند.
  • گیربکس از نوع اتوماتیک است و تعداد دنده‌ها ۱۲ است.
  • تعداد مخزن و تعداد تخت خواب‌ها ۱ عدد است.
  • وزن لاستیک و محور حدودا ۶ کیلوگرم است.

مشخصات، امکانات و مقایسه کشنده ولوو FM410 با کشنده ولوو FH500

در سال ۲۰۱۱ آزمایشی با هدف بررسی عملکرد و مقایسه کشنده ولوو FM410 با کشنده ولوو FH500 انجام شد. تفاوت‌های فنی بین این دو کشنده بسیار حاشیه‌ای است. این دو مدل مختلف از کشنده‌های ولوو از شاسی یکسانی برخوردارند و کابین راننده در آن‌ها تقریبا یکی است. در جدول زیر به شرح تفاوت‌ها و مقایسه کشنده ولوو FM410 با کشنده ولوو FH500 می‌پردازیم:

ویژگی۴۱۰FM۵۰۰FH
ظرفیت۷۸۰ اینچ مکعب(۱۲.۸ لیتر)۶۵۸ اینچ مکعب(۱۰.۸ لیتر)
نوع کابین رانندهکابین گلوبتروترکابین گلوبتروترXL
ارتفاع کابین راننده۱/۲ 46 اینچ(۱۱۸۰ میلی متر)۵۸ اینچ(۱۴۷۰ میلی متر)
فضای ذخیره سازیکمزیاد
ارتفاع موتور۱۶ اینچ(تقریبا۴۰۰ میلی متر)
امکان نگهداری کیف یا چمدان مسافرتی در زیر تخت خوابندارد(فقط یک کشو و یک جعبه خنک کننده در زیر تخت خواب وجود دارد)دارد
امکان جابجایی تخت خوابندارددارد

از نظر راحتی رانندگی ولوو ۴۱۰ FM و ولوو ۵۰۰FH ، هر دو با ساخت یکسان، عملکرد رانندگی معمول ولوو و به طور کلی راحتی رانندگی بالا، مشتریان خود را تحت تأثیر قرار دادند. همانطور که از موتور‌های شش سیلندر خطی انتظار می‌رود، هر دو بدون لرزش قابل توجه و بسیار کنترل شده کار می‌کنند.

مشخصات فنی موتور و مقایسه کشنده ولوو FM410 با کشنده ولوو FH500

در جدول زیر تفاوت‌های موتور و مقایسه کشنده ولوو FM410 با کشنده ولوو FH500 مورد بررسی قرار گرفته اند.

موتور۴۱۰ FM۵۰۰FH
نوعD11CD13C
حداکثر فشار احتراق۲۲.۷ بار(روان تر)۲۵.۰۴ بار(فشار بیشتر)
قدرت موتور۴۱۹ اسب بخار۵۱۰ اسب بخار
حداکثر گشتاور۱۸۸۰ پوند فوت*(۲۵۵۰ نیوتون)۱۸۴۳ پوند فوت(۲۵۰۰ نیوتون)

ولوو ۴۱۰ FM دارای محدوده حداکثر گشتاور وسیعی است (۹۵۰ تا ۱۴۰۰ دور در دقیقه) ، در سرعت‌های چرخشی کم، از ۱۶۰۰ دور در دقیقه به ۴۱۹ اسب بخار می‌رسد. همچنین لازم به ذکر است که این کشنده تقریباً ۴۰ تن را به راحتی تحمل می‌کند.

نظرات خودتان را درمورد مقایسه کشنده ولوو FM410 با کشنده ولوو FH500 با ما در میان بگذارید.

1 یک پینگ

  1. پینگ بک: بررسی کشنده ولوو FH500 | مجله خودروی سنگین | اتوبان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *