۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
کشنده های قدرتمند اروپایی

با قدرتمندترین کامیون‌های دنیا آشنا شوید!

با مجله خودرو اتوبان همراه باشید تا با 10 کشنده ی برتر و قدرتمند بازار آشنا شوید.

برای خودروهای سنگین همچون کامیونها، قطعا قدرت موتور یکی از اصلی‌ترین پارامترهای سنجش و انتخاب آنها خواهد بود. در کامیونها پارامترهایی همچون شتاب و سرعت اهمیت چندانی ندارد و این قدرت و در ادامه‌ی آن میزان گشتاور کامیون است که حرف اول را میزند. با این اصطلاحات آشنایی ندارید؟ مقاله ی آموزش رایج‌ترین اصطلاحات خودرو سنگین اتوبان را بخوانید. در این مطلب با مجله اتوبان همراه باشید تا با قدرتمندترین کامیون‌های دنیا آشنا شوید. در این مطلب ما این کامیونها را به ترتیب از ضعیف‌ترین تا قوی‌ترین مرتب کرده‌ایم.

بد نیست بدانید گزینه‌هایی همچون ولوو Iron Knight (شوالیه‌ی آهنین)‌ یا کامیون جت Shockwave (موج شُک) به علت عدم قابلیت تجاری‌سازی یا گزینه ای همچون کشنده نیکلاس ۹۰۰ اسبی (Nicolas Tractomas) در این فهرست جایی ندارند و این لیست فقط شامل گزینه‌های تجاری‌سازی شده و کاربرد نرمال جاده ای میشود.

۱۰. ماک ANTHEM 505

ماک انتم کامیون قدرتمند قدرتمندترین کامیون
ماک انتم ۵۰۵ اسب بخاری!

کشنده ماک Anthem در سال ۲۰۱۸ توسط کمپانی ماک به بازار عرضه شد. این کشنده به صورت جفت دیفرانسیل و مخصوص رانندگی در جاده های طولانی و بزرگراهها با لیست کاملی از آپشنها ارائه شده است. موتورهایی که شرکت ماک برای این مدل در نظر گرفته است، قادر به تولید ۴۱۵ اسب بخار تا ۵۰۵ اسب بخار میباشند. وزن ناخالص ترکیبی (خود کشنده + مقدار مجاز بار تریلر) این کشنده تا ۶۲ تُن میباشد (البته در جاده های ایالت متحده آمریکا). وزن خود این کشنده در محدوده ی ۸ تُن قرار دارد.

اتاق ماک انتم در سه تیپ مختلف کابین روزانه (کوچکترین سایز)، کابین ۴۸ اینچی و کابین ۷۰ اینچی (بزرگترین سایز دارای یک اتاق استراحت کامل در پشت صندلی راننده) ارائه میشود. این خودرو شاید قدرتمندترین کامیون نباشد اما قطعا یکی از محبوب ترینهاست در سطح دنیا!

۹. داف XG 530

قدرتمندترین کامیون داف 530
کشنده داف XF، XG و XG+ در کنار یکدیگر…

کشنده‌ی برتر سال ۲۰۲۲ اروپا نیازی به توضیح و معارفه بیشتر ندارد. این روزها مدلهای مختلف داف به لطف واردات نمونه های نو و کارکرده، به بازار کشورمان هم راه یافته اند. کشنده های داف هرچند شاید به لحاظ خدمات و تامین قطعات و برخی محدودیت های نرم افزاری در ایران وضعیت مناسبی نداشته باشند، اما به لحاظ کیفیت، سواری و قیمت تمام شده، در وضعیت بسیار مناسبی به سر میبرند.

موتور این کشنده ساخت کمپانی معظم پکار (PACCAR) میباشد و دارای حجم موتور ۶ سیلندر و ۱۳ لیتریست. حداکثر قدرت تولیدی آن نیز ۵۳۰ اسب بخار میباشد. یک گیربکس ZF ترکسون تکمیل کننده فنی این کشنده می باشد. نامگذاری مدلهای این کشنده حسب ابعاد اتاق می باشد به این صورت که اتاق با کد XF کوچکترین سایز و اتاق با کد XG+ دارای بزرگترین سایز می باشد.

این کامیون بهره مند از بالاترین استانداردهای ایمنی، حرکتی و زیست محیطی هست شاید همین موارد باعث شده در ایران استقبال چندانی به دلیل کیفیت سوخت و برخی محدودیت ها از آن نشود.

۸. ایویکو S-WAY 570

اویکو اس وی قدرتمندرین کشنده اتوبان
اویکو اس وی با طراحی جذاب و متفاوت!

ایویکو اس وی، کشنده ای بروز، نسبتا ارزان قیمت و دارای طراحی زیبا و متفاوت میباشد. خطوط کشیده و نرم جلوپنجره و چراغهای عریض آن توجه همگان را به خود جلب میکند. شرکت اویکو در این کشنده از یک موتور ۱۲.۹ لیتری بنام CURSOR 13 و گیربکسی موسوم به های ترونیکس استفاده کرده است. همین باعث شده در لیست ده گانه ی اتوبان به عنوان یکی از قوی ترین کشنده ها قرار گیرد.

احتمالا بزودی شاهد تولید این کشنده در سروش دیزل و تردد آن در ایران هم خواهیم بود هرچند که دیگر خبری از قیمت اقتصادی ش در اروپا نخواهد بود!

۷. فریت لاینر Cascadia 600 قدرتمندترین کامیون آمریکایی!

قدرتمندترین کامیون قوی ترین کشنده
کشنده فریت لاینر

قدرتمند، بزرگ، راحت و بازهم راحت!!! چهار صفتی که با آن فریت لاینر کاسکادیا بعنوان یک کامیون کشنده‌ی کلاسیک آمریکایی توصیف می شود. هرچند جای کشنده های فریت لاینر و سایر دماغدارهای پرقدرت و پرآپشن آمریکایی در بازار ایران به شدت خالی به نظر میرسد.

این کامیون را در آمریکا میتوانید با موتور ساخت کمپانی دیترویت یا کامینز سفارش دهید.

۶. اینترنشنال Lonestar 605

لون استار اتوبان
کشنده اینترنشنال Lonestar 605 با طراحی تا اندازه ای عجیب!

نمیتوان حرف از قدرتمندترین کامیون‌ها زد و از آمریکایی ها کمتر صحبت کرد. این کشنده قبل از هرچیز به خاطر طراحی خاص و بسیار شیک آن مورد توجه هست. طراحی بسیار زیبا و آیرودینامیک این محصول که از لبه سپر جلو شروع میشود، با درب موتور ادامه می یابد و در پایان به قسمتهای جانبی و پایانی بدنه میرسد، توجه هر بیننده ای را به خود جلب میکند.

این کامیون مجهز به موتور معتبر و تحسین شده ی X15 کامینز می باشد. این موتور ۱۴.۹ لیتری دارای ۶ سیلندر میباشد و قادر به تولید ۶۰۵ اسب بخار هست. اینترنشنال به همراه مان، اسکانیا و فولکس واگن زیرمجموعه ای از اتحاد بزرگ تراتون (Traton) محسوب میشوند.

۵. مرسدس بنز آکتروس ۶۲۶

کشنده آکتروس قوی ترین قدرتمندترین کامیون
کشنده آکتروس مرسدس بنز

کشنده مرسدس بنز آکتروس؟ در مورد خودروی سال اروپا در سال ۲۰۲۰ صحبت میکنیم! به نظر میرسد مرسدس بنز اعتقاد دارد بعد از سالها به بهترین ترکیب و ابعاد اتاق دست یافته چون اتاق این کشنده با کمترین تغییرات نسبت به اتاق نسل چهار یا همان MP4 تولید شده است.

هدف بزرگ مرسدس بنز از ارائه ی این مدل در واقع بروزرسانی فنی موتور و گیربکس و نیز همگام سازی آن با استانداردها و اولویتهای زیست محیطی سخت گیرانه ی اتحادیه اروپا بوده است. آنچیز که باعث شد این مدل در لیست قدرتمندترین کامیون های اتوبان قرار گیرد، پیشرانه ی آن بود. موتور ۶ سیلندر خطی دارای حجم ۱۵.۶ لیتری با کد OM 473 ساخت خود شرکت مرسدس بنز بروی ان قرار گرفته است. این موتور حدود ۶۲۵ اسب بخار قدرت و ۳۰۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این موتور به استاندارد آلایندگی سختگیرانه یورو ۶ مجهز هست.

از تجهیزات قابل ذکر آن میتوان به استفاده از دوربین کناری (Mirror Cam) بجای آینه بغل و نیز صفحه آمپر دیجیتال یکپارچه و معلق (سوار بر داشبرد) اشاره کرد!

۴. مان TGX 640 

قدرتمندترین کشنده قوی ترین کامیون مان man
کشنده مان TGX که در سال ۲۰۲۱ خودروی سال اروپا شد!

لیست آلمانها به این زودی تمام میشود؟ جواب خیر هست! کشنده قوی بنیه ی مان تی جی ایکس مجهز به موتور ۱۵.۲ لیتری ۶ سیلندر و ۶۴۰ اسب بخاری هست. این موتور دارای گشتاور ۳۰۰۰ نیوتن متری میباشد. کشنده مان اینجاست تا در کنار دیگر هموطن آلمانی ش قرار بگیرد. این کشنده با موتور و گیربکس فوق العاده ای که دارد، به انتخابی بسیار بی نظیر برای حمل بارهای سنگین در گذرگاههای سخت و شیب دار محسوب میشود.

هر چند در کشورمان مخصوصا در سالهای اخیر به دلیل عدم داشتن متولی و نمایندگی مناسب، خبری از تولید یا عرضه ی وارداتی آن نبوده است.

۳. ولوو FH16 750 قدرتمند و جذاب!

قدرتمندرترین کامیون اف هاش شانزده
کشنده ولوو FH16 750 از قوی ترین کشنده های دنیاست.

این مدل از ولوو تا قبل از اینکه اسکانیا S770 را رو کند، قدرتمندترین کامیون تولید انبوه و جاده ای دنیا محسوب میشد. شاید بتوان ادعا کرد در حال حاضر نیز پر طرفدارترین کشنده محسوب میشود!

این کشنده دارای موتور ۱۶.۱ لیتری میباشد که ۷۵۰ اسب بخار قدرت در کنار ۳۵۵۰ نیوتن متر گشتاور ایجاد میکند. گیربکس استفاده شده در این مدل از نمونه آی شیفت ولوو با کد ATO3512D میباشد. این مشخصات میتواند توان کشش بار ترکیبی حدود ۳۲۵ تُن در حالت بوژی کش را برای این غول سوئدی فراهم کند.

تمامی مدلهای ولوو در ایران همواره از محبوبیت بسیار بالایی در میان رانندگان بهره مند بودند. این محبوبیت بخاطر کیفیت بسیار بالای محصولات این برند و نیز خدمات و قطعات در دسترس آن هست.

۲. اسکانیا S770 قدرتمندترین کشنده اروپایی!

قدرتمندترین کامیون دنیا اسکانیا اس 770
اسکانیا S770 یکی از قوی ترین کشنده های دنیا

اسکانیا نیاز به معرفی ندارد. اتاق لوکس و مرتفع چهارپله ی S همراه شده با موتور ۷۷۰ اسب بخاری مجموعه ای بی نظیر از کیفیت سواری، ایمنی و قدرت را پدید می آورد. بی شک لقب سلطان جاده برازنده ی اسکانیا S770 خواهد بود!

این کشنده تحسین شده دارای موتور ۸ سیلندر V شکل نسل جدید و ۱۶.۴ لیتری ساخت اسکانیاست که دارای گشتاور حدود ۳۷۰۰ نیوتن متری نیز هست. گیربکس اپتی کروز نسل G33-CM اسکانیا (Scania’s new G33-CM Opticruise gearbox) تکمیل کننده ی این خودروست. یعنی همان گیربکسی که بر روی سایر اعضای خانواده ی کابین S و حتی R نیوکابین نصب شده است. شیفتر این گیربکس سمت راست غربلیک فرمان نصب شده که با همین شیفتر میتوان از قابلیت ریتاردر هیدرولیکی قدرتمند گیربکس آن نیز در پیچ و خمهای جاده های کوهستانی بهره برد.

۱. شاکمان X6000 قدرتمندترین کامیون دنیا!

شاکمان X6000 کامیون قدرتمند قدرتمندترین کامیون
شاکمان X6000 با ۸۰۰ اسب بخار قدرتمندترین کامیون دنیا محسوب میشود!

شاید برای شما هم دیدن اسم شاکمان در رتبه ی اول این لیست تعجب برانگیز باشد! اما این اتفاقیست که چند ماه قبل با رونمایی از سری X6000 شاکمان شد. سازنده ی این کشنده در مقابل قدرت موتور عدد اعجاب آور ۸۰۰ اسب بخار را قرار داده است!! موتور این کشنده ۳۰ اسب بخار و ۵۰ نیوتن متر از اسکانیا اس ۷۷۰ بیشتر تولید میکند! این موتور ۸ سیلندر و V شکل ساخت ویچای (Weichai) چین هست که با کد WP17 H800E68 شناخته میشود که ۳۷۵۰ نیوتن متر گشتاور نیز تولید میکند..

بد نیست بدانید محصولات سری X3000 و X5000 شاکمان یا به تلفظی شاکمن در ایران را دو شرکت ویرا دیزل و آرین دیزل مونتاژ میشوند.

نظر شما در مورد قدرتمندترین کامیون ها چیست؟ مورد دیگه ای در ذهن دارید؟ آنرا با ما به اشتراک بگذارید.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *