۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

ولوو vnl در ایران | بررسی ولوو وی ان ال

image1 7

مقدمه

حضور ولوو vnl در ایران شاید به نظر عجیب برسد. با توجه به ممنوعیت ورود کامیون‌های آمریکایی به ایران و عدم ارائه مجوز برای پلاک شدن آن‌ها، دیدن این برند خودروسازی در جاده‌ها حتی برای ما هم که از بودن‌ آن‌ها مطمئن هستیم، عجیب است. اما با این حال چند نمونه از این کامیون در جاده‌های ایران رویت شده و در این مقاله ما سعی داریم تا راز‌ آن‌ها را برای شما برملا کنیم. برای رمزگشایی از شرایط ورود و پلاک شدن خودروهای شرکت ولوو، تنها کافی است چند دقیقه دیگر با ما همراه بمانید.

ولوو در آمریکا

قبل از اینکه درباره ولوو vnl در ایران نکاتی را بیان کنیم، ابتدا لازم است تا یک ابهام دیگر را برطرف نماییم. ولوو یک برند اروپایی تولید کننده کامیون و ماشین‌های سنگین در جهان است که برای اکثر مردم جهان از جمله ما ایرانی‌ها کاملاً آشنا است. اما حالا چرا از حضور ولوو vnl در ایران تعجب کرده ایم، دلیل دیگری دارد. ولوو در سال‌های دور برای رقابت با کامیون سازهای آمریکایی وارد بازار آمریکا شده و با چند شرکت آمریکایی، خط تولیدی را نیز در این کشور ایجاد کرده است. ولوو vnl  نیز یکی از تولیدات شعبه آمریکا ولوو است که در شرایط معمول نباید وارد بازار ایران شود؛ زیرا هم ممنوع است و هم در ایران پلاک نمی‌شود!

داستان ولوو vnl در ایران

حالا که با ماجرای ولوو و ورود آن به بازار آمریکا آشنا شدید،  لازم است تا حضور ولوو vnl در ایران را نیز رمز گشایی کنیم. داستان از این قرار است که در زمان ساخت و سازهای چندین سال پیش در جزیره قشم، تعدادی محدود از این خودرو وارد جزیره شده و مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد. بعد از اتمام فرایند کارهای ساختمانی، این کامیون‌ها همچنان در داخل کشور باقیمانده و مالک تصمیم بر پلاک زدن‌ آن‌ها‌ می‌گیرد.

به جهت ممنوعیت پلاک شدن کامیون‌های آمریکایی در ایران، چالش پلاک زدن این خودرو مالک را مجبور به تعویض برند روی آن‌ می‌نماید. به این ترتیب که به جای ولوو VNL ولو NH پلاک می‌شود. لوگوها و آرم روی خودرو نیز به NH تغییر می‌کند. البته همین موضوع باعث شده تا بسیاری بر این عقیده باشند که خودروهای موجود، همان NH هستند.

طراحی داخلی ولوو vnl

البته که صحبت کردن درباره مدل‌های ولوو vnl نیاز به چندین مقاله دارد، اما در این مقاله سعی داریم تا به بررسی مشخصات و ویژگی‌های مربوط به طراحی داخلی ولوو vnl در ایران بپردازیم و شرایط نمونه‌های محدود وارد شده به ایران را بررسی کنیم. این کامیون بزرگ و غول پیکر از روبرو بسیار بزرگ دیده می‌شود. با توجه به اینکه این خودرو به سلیقه آمریکایی‌ها تولید شده، کابین نسبتاً بزرگ و جاداری دارد. کابین این کامیون طولی برابر با ۲۶۴ سانتی متر داشته و عرض آن نیز به ۲۱۵ سانتی متر‌ می‌رسد که نشان از جادار بودن آن برای راننده است. البته در نمونه‌های ولوو vnl در ایران خبری از کابین‌های خیلی شیک و لوکس نیست و کابین این کامیون‌ها بیشتر فضایی مناسب برای رانندگی را ایجاد‌ می‌نماید.

در قسمت پشت صندلی راننده و شاگرد محلی به اندازه یک تخت ساده خالی است که راننده می‌تواند برای استراحت از آن استفاده نماید. این قسمت ارتفاع مناسبی داشته و فضای کافی برای یک استراحت بین راهی عالی را دارا است. همچنین مدل‌های ولوو vnl در ایران دارای فضای کافی برای قرار دادن وسایل راننده را نیز در این قسمت دارا هستند. صندلی راننده نیز با فاصله مناسبی از صندلی شاگرد تعبیه شده و این فضا رفاه بیشتری برای راننده ایجاد‌ می‌نماید.

طراحی قسمت فرمان و جلوی راننده نیز به نحوی است که کاربر به راحتی به تمام امکانات این خودرو دسترسی داشته و می‌تواند از‌ آن‌ها به راحتی استفاده نماید. اگر اهل نوشیدن چای در هنگام رانندگی با کامیون هستید، نمونه‌های ولوو vnl  در ایران می‌توانند بهترین فضا را برای شما ایجاد کنند.

image2 6

مشخصات فنی نمونه‌های ولوو vnl در ایران

ولوو vnl در مدل‌های بسیار زیادی تولید شده است. اندک مدل‌های موجود در بازار ایران مربوط به وی ان ال‌های ۲۰۰۰ است که دارای یک پیشرانه ۱۶ لیتری با ۶۰۰ اسب بخار هستند. به جهت علاقه بسیار زیادی که آمریکایی‌ها به موتورهای آمریکایی دارند، ولوو این خودرو را متناسب با نیاز‌ آن‌ها تولید کرده و عرضه این مدل از تولیدات ولوو در آمریکا با چندین مدل مختلف موتور بوده است. ولوو vnl را در آمریکا در نمونه‌های ۲۰۰۰ می‌توانید با انواع موتورهای ۱۳ و ۱۶ لیتری کامینز و دیترویت در اختیار داشته باشید.

ولوو vnl در ایران بسیار محدود وارد شده و نمونه‌های موجود نیز جزء نسل‌های اولیه این کامیون هستند. نسخه وارداتی این خودرو در ایران دارای یک موتور کامینز بوده که به دلیل عدم دسترسی به قطعات یدکی، مالک تصمیم به تعویض آن با یک موتور دیترویت ام ۱۱ نمود است. این موتور طول عمر بیشتری نسبت به کامینز داشته و لوازم آن نیز راحت‌تر در دسترس قرار‌ می‌گیرند. گیربکس مورد استفاده روی این کامیون نیز ۸ دنده اور دار فولر است. به صورت کلی قطعات موتوری و گیربکس ولوو vnl در ایران از جمله نمونه‌های با دوام و با طول عمر بالا هستند که خیال راننده را از بابت کیفیت راحت می‌کنند.

امکانات ولوو vnl در ایران

در ابتدای کلام عرض کردیم که ولوو، این کامیون را بر اساس نیازها و علایق کاربران آمریکایی تولید کرده است. از این رو در این خودرو خیلی شاهد آپشن‌ها و امکانات کامیون‌های اعجوبه اروپایی نیستسم. البته شاید تصور کنید که علت این موضوع، قدیمی بودن این کامیون‌ها است؛ اما ولو در وی ان ال‌های نسل‌های بعدی نیز همین شرایط را حفظ کرده و تنها در نمونه‌های به‌روز این کامیون شاهد اضافه شدن برخی از سنسورها و امکانات هستیم. به هر حال در ولوو vnl در ایران خیلی نباید دنبال آپشن‌ها و امکانات جذاب باشید.

image3 4

جمع بندی و نتیجه گیری

در این محتوا به رمز گشایی از حضور ولوو vnl در ایران پرداختیم و نکاتی را درباره این کامیون جذاب و خیره کننده بررسی کردیم. احتمالاً خود شرکت ولوو نیز شاید از حضور مدل‌هایی از وی ان ال خود در ایران با خبر نباشد! اما اکنون شما یک قدم جلوتر از ولوو، به این اطلاعات دسترسی پیدا کرده‌اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *