۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کارواش ماشین سنگین و روش‌های آن

تمیز کردن ماشین‌های سنگین معمولاً برای رعایت بهداشت و پیشگیری از خرابی باید هرازگاهی انجام شود. با هر هدفی که تمیز کردن ماشین را انجام می‌دهید، اگر به درستی انجام نشود، ممکن است خساراتی به بدنه و قطعات ماشین وارد شود. آنچه کارواش ماشین سنگین را با سایر کارواش‌ها متمایز می‌کند، ابعاد و سایز آن‌ها است که مخصوص ماشین آلات سنگین هستند.

image1 1000x564 1

امکانات کارواش ماشین سنگین

یک کارواش ماشین سنگین باید تجهیزات کافی را در اختیار داشته باشد تا بتواند انواع خودروهای سنگین را تمیز کند. معمولاً این نوع کارواش‌ها در یک محوطه بسیار بزرگ ساخته می‌شوند، به دلیل که ماشین‌های سنگین دارای ابعاد بزرگی هستند، باید یک محوطه بزرگ برای قرار گرفتن خودروها برای نوبت شستشو، لحاظ شود. معمولاً در این نوع کارواش‌ها شستشو هم به صورت اتوماتیک و هم به صورت دستی انجام می‌شود و شما می‌توانید با توجه به هزینه و زمانی که در اختیار دارید، نوع شستشو را انتخاب کنید.

image2

کارواش ماشین سنگین با آب فشار قوی


تمیز کردن ماشین آلات سنگین برای کلیه مشاغل ضروری است. تجهیزات تمیز بیشتر دوام می‌آورند و شستشوی تحت فشار با از بین بردن گل و لای، چربی و جرم، سریع‌تر از سایر روش‌های تمیز کردن، از ماشین محافظت می‌کند. در کنار آب فشار قوی، برای استفاده بهینه از زمان و مواد شوینده نیاز به تکنیک‌های خاصی است؛ همچنین فاکتور ایمنی باید در نظر گرفته شود.

  • مزایا و معایب کارواش با آب فشار قوی

هیچ راهی بهتر از آب فشار بالا برای از بین بردن آلودگی، چربی و آلایندگی وجود ندارد. معمولاً شلنگ‌هایی که برای آب فشار قوی استفاده می‌شوند، قطر کوچک دارند. نتیجه نهایی این نوع شستشو معمولاً عالی ارزیابی می‌شود، زیرا دسترسی به تمام قسمت‌های بدنه ماشین وجود دارد. جریان آب متمرکز با نیروی بالا به مکان‌های کوچک، لولاها و درزها به راحتی دسترسی پیدا می‌کند.

ماشین‌های سنگین، وسیله‌های بزرگ و پیچیده‌ای هستند که شستشوی آن‌ها خطراتی را برای اپراتورها و افرادی که وظیفه تمیز کردن آن‌ها را به طور منظم دارند، ایجاد می‌کند. نکته‌ای که وجود دارد این است که برای از بین بردن کثیفی‌ها باید عضلات کاربر به اندازه کافی قدرتمند باشند تا بتواند آلودگی‌های چسبنده را پاک کند. از این رو انرژی و زمان زیادی برای شستن یک ماشین سنگین صرف می‌شود. همچنین مصرف آب و مواد شوینده در این کارواش‌ها بسیار بالا است. در کل به دلیل بزرگ بودن ماشین‌های سنگین برای شستشوی دستی زمان زیادی را باید در نظر بگیرید.

image3 1

کارواش ماشین سنگین اتوماتیک


تکنولوژی تقریباً در هر صنعتی راه پیدا کرده است و شستن ماشین نیز از این قاعده مستثنا نبوده است. شستشوی اتوماتیک خودروهای سنگین به یک جایگزین عالی برای روش شستن ماشین با دست تبدیل شده است. رنگ بدنه ماشین از اهمیت بالایی برخوردار است و در شستشوی دستی استفاده از اسفنج‌های خشن ممکن است به رنگ ماشین آسیب وارد کند، اما در روش کارواش ماشین سنگین اتوماتیک، برس‌های پلی اتیلن بسیار نرم هستند و عمل شستشو را بدون آسیب انجام می‌دهند.

زمان شستشوی هر مرحله از پیش تعیین شده است و این موضوع منجر به صرفه جویی در آب، مواد شوینده، زمان و هزینه می‌شود. کارواش اتوماتیک جایی برای خستگی ندارد و به طور مداوم می‌تواند ماشین‌ها را یکی پس از دیگری بشوید.

image4 1024x683 1

کارواش ماشین سنگین بخار


کارواش بخار یک فرآیند سازگار با محیط زیست است که از بخار برای شستشوی فضای داخلی و همچنین نمای خارجی خودرو استفاده می‌شود. هنگامی که بخار از طریق نازلی که مستقیماً ناحیه کثیف را هدف قرار داده است، پاشیده می‌شود، روی از بین بردن آلودگی تمرکز و تمام ابعاد را هدف قرار می‌دهد. این امکان وجود دارد که بخار از قسمت نازل به مکان‌هایی که قابل دسترسی نیستند نیز برسد.

  • مزایای کارواش بخار

کارواش ماشین سنگین بخار، یک تکنیک ضد خراش است. ممکن است در شستشوی دست و گاهی شستشوی اتوماتیک جای خراش یا لکه روی سطح باقی بماند اما این مشکل با شستشوی ماشین بخار برطرف شده است، زیرا هیچ گونه تماس سطحی وجود ندارد و پس از اتمام شستشو، از پارچه نرم برای پاک کردن سطوح استفاده می‌شود. به دلیل صرفه جویی در آب و همچنین برق، با محیط زیست سازگار است. این نوع کارواش به هیچ تجهیزات بزرگی احتیاج ندارد و این موضوع باعث صرفه جویی در هزینه‌ها نیز می‌شود.

شستشوی بخار نه تنها قسمت خارجی ماشین را تمیز می‌کند، بلکه به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده باعث از بین بردن میکروارگانیسم‌های ساکن روی بدنه ماشین نیز می‌شود. مدت زمان شستشوی ماشین با این شیوه، به ابعاد ماشین بستگی دارد. استفاده از این کارواش برای انواع خودروها قابل استفاده است چرا که رنگ خودرو حساس به دما نیست و تحمل شدید دما را دارد.

نحوه شستشوی ماشین سنگین


ماشین آلات سنگین با توجه به کارایی که دارند از گریس استفاده می‌کنند. تمیز کردن گریس تازه و نرم ساده‌ترین کثیفی در ماشین‌های سنگین است که به راحتی با فشار آب گرم برطرف می‌شود. اما اگر گریس با خاک مخلوط شده باشد، پاک کردن آن چالش بیشتری دارد زیرا گریس با خاک و سایر آلاینده‌ها ترکیب شده و باید از مواد شوینده خاصی برای نظافت آن استفاده شود.

پاک کردن گریس سفت شده بسیار دشوارتر است و برای از بین بردن آن باید از محصولات بسیار قوی استفاده کرد. ماشین‌های سنگینی که وارد کارواش می‌شوند با آلودگی‌های متنوع همراه هستند، بنابراین یک کارواش ماشین سنگین مجهز باید از تجهیزات لازم برخوردار باشد تا توانایی برطرف کردن هرگونه آلودگی را داشته باشد. معمولاً ماشین‌های سنگین در سه مرحله شسته می‌شوند:

  1. مرحله اول شستشو با فشار آب داغ است، در ماشین‌هایی که گریس و خاک با هم مخلوط شده است حجم زیادی از آلودگی در این مرحله از بین می‌رود، البته باید اطمینان حاصل کنید که مدت زمان مناسبی را برای تمیز کردن این نوع کثیفی‌ها در نظر گرفته‌اید.
  2. در مرحله دوم آلودگی و کثیفی‌های قوی که ممکن است حاصل مواد شیمیایی باشند با استفاده از مواد تمیز کننده قوی از بین می‌روند، این مرحله حداقل ۱۵ دقیقه به طول خواهد انجامید، سپس باید با آب گرم شستشوی نهایی انجام شود.
  3. در مرحله سوم که اختیاری است برای اینکه ظاهر ماشین تمیزتر دیده شود از یک واکس با براقیت بالا استفاده می‌شود

نتیجه گیری و جمع بندی


این که شما با یک اتوبوس، کامیون، بیل مکانیکی، لیفتراک یا بولدوزر کار می‌کنید، تفاوتی ندارد، این ماشین‌ها باید مرتباً تمیز و بازرسی شوند تا از عملکرد خوبی برخوردار باشند و در اواسط کار خراب نشوند. آلودگی‌ها به عنوان یک عامل ساینده می‌توانند قطعات ماشین را از بین ببرند، اما با تمیز نگه داشتن آن‌ها زمان خرابی کاهش می‌یابد و قطعات دچار شکستگی نمی‌شوند.

کارواش ماشین سنگین فرصتی عالی برای بررسی مشکلات احتمالی را فراهم می‌کند. ترک‌های فلزات، اکسیداسیون یا زنگ زدگی در معرض دید قرار می‌گیرند و اتصالات فرسوده کاملاً قابل رویت خواهند بود. کارواش ماشین‌های سنگین، ایمنی را در ماشین‌ها افزایش می‌دهد.

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *