۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

انواع دیاگ ماشین سنگین

مقوله نگهداری، سرویس و تعمیر خودروها، از جمله موضوعاتی است که در دنیای مدرن کنونی، به راحتی و با انجام یک سری امورات روتین اما به موقع، برای هر شخص و مالک خودرویی می‌تواند انجام شود. فرقی نمی‌کند که شما مالک یک اتومبیل هاچ بک بوده یا خودروی سدان لوکسی در اختیار داشته باشید. مینی بوس ماشین شما باشد یا یک کامیون کمپرسی، باید بدانید که تمامی این خودروها، مانند انسان‌ها نیاز به مراقبت داشته و کوتاهی در این امر سبب می‌شود تا اتومبیل شما خیلی زود مستهلک شده و خرابی‌های متعدد آن شما را کلافه کند. اگر به مراکز تعمیراتی معتبر و نمایندگی‌های برندهای خودرو، اعم از سبک و سنگین سری بزنید، متوجه خواهید شد که در کنار انواع روش‌ها برای تعمیرات و سرویس‌های خودرویی، گزینه‌ای به نام دیاگ یا به اصطلاح همگانی، دیاگ زدن هم در پروسه کار متخصصین آن واحد قرار دارد. البته این مورد را نمی‌توان در همه مراکز سرویس خودرو یافت و به صورت ویژه برای این قسمت‌ها در نظر گرفته می‌شود. هر کلاس خودرویی، اعم از سبک و سنگین، دیاگ مخصوص خود را دارد. دیاگ ماشین‌های سنگین نیز به صورت ویژه برای آن‌ها طراحی و ساخته شده است. در ادامه، با دیاگ بیشتر آشنا شده و درخصوص دیاگ ماشین سنگین نیز توضیحاتی ارائه خواهیم کرد.

image1 2

دستگاه دیاگ چیست؟


عبارت دیاگ، از کلمه لاتین Diagnosis گرفته شده که به معنای تشخیص است. از آنجایی که در پیشرانه خودروهای مختلف، بخشی به نام ECU یا کامپیوتر خودرو وجود دارد، با استفاده از اتصال دستگاه دیاگ به این بخش، می‌توان ایرادهای مختلف را بررسی کرده و به رفع و برطرف کردن آن‌ها اقدام نمود. بنابراین، پس از رفع خطا و ایراد، خودرو مانند قبل وضعیت مطلوب خود را پیدا خواهد کرد. به عبارتی دیگر، از آنجایی که مدارهای موجود در خودروها، پیچیدگی خاص خود را دارند، عیب یابی آنها نیازمند دستگاه خاصی است که به آن دیاگ یا در معادل فارسی، عیب یاب گفته شده و پروسه پیدا کردن عیوب خودرو نیز عملیات خطایابی نام دارد.

دستگاه دیاگ چگونه کار می‌کند؟


دستگاه دیاگ می‌تواند عیوب موتور را بخواند، البته در این حالت سوئیچ خودرو باید باز باشد. عیوب الکترونیکی موتور می‌تواند مواردی را مانند انژکتورها، سنسورها و عملگرهای موتور را شامل شود. این موارد از طریق کدهایی شناخته شده و پس از اتصال دستگاه دیاگ به کامپیوتر خودرو، در صفحه دستگاه دیاگ، نشان داده می‌شود. از طرفی، دستگاه دیاگ می‌تواند ایرادات مونتاژی را نیز مشخص کند. به عنوان مثال، ممکن است که در حین پروسه مونتاژ، سنسور یکی از بخش‌های خودرو، به درستی در جای خود محکم نشده و شل شده باشد، دیاگ قادر است تا این عیب را تشخیص دهد. پس از آن، وظیفه تصمیم گیری درخصوص تعمیر یا تعویض آن بخش، به عهده تعمیرکار و متخصص مربوطه خواهد بود.

شایان توجه است که هر برند خودروساز، می‌باید تا دستگاه‌های دیاگ متناسب با خودروهای تولیدی خود و کلاس خودرویی را توسعه داده و تولید نماید. این دستگاه‌ها باید تا از کامل‌ترین و پیشرفته‌ترین سیستم‌ها و قابلیت‌ها برخوردار بوده تا به خوبی بتوانند تمامی عیوب خودرو را مشخص کنند. به عنوان مثال، دیاگ ماشین سنگین با یک نمونه برای خودروهای سبک، متفاوت است البته باید اشاره کرد که از دیاگ یک خودروساز مشخص، نمی‌توان برای برند دیگری استفاده کرد. بنابراین، یکی از مهمترین نکات این است که در هنگام انتخاب دستگاه دیاگ، برند خودرو در نظر گرفته شود.

انواع دیاگ ماشین سنگین

شرحی بر انواع دیاگ و دیاگ ماشین‌های سنگین


مانند هر محصول و کالای دیگری، تفاوت‌ها بین دستگاه‌های دیاگ هم وجود دارد. به عنوان مثال، دستگاه دیاگ شرکتی با انواعی که برای دیگر برندها و بهتر است بگوییم مولتی برندها در نظر گرفته شده، تفاوت‌های قابل توجهی دارد. در خصوص دستگاه‌های دیاگ شرکتی باید گفت که این دستگاه‌های دیاگ توسط خود شرکت و برند تولید شده و از بهترین قابلیت‌ها برای خودروهای آن کمپانی برخوردار هستند. در این مدل دیاگ ها، یک اینترفیس یا به اصطلاح VCI وجود داشته که یک سر آن به کامپیوتر خودرو و بخش دیگر آن نیز به لپ تاپ متصل می‌شود. البته استفاده از دیاگ، نیازمند یک برنامه و نرم افزار است که این مورد هم در لپ تاپ می‌باید نصب شود.

دستگاه‌های دیاگ مولتی برند، توسط یک برند و کارخانه خاص مربوطه تولید نشده و نمونه اصلی کمپانی محسوب نمی‌شوند. بنابراین، باید انتظار داشت که نسبت به دیاگ‌های شرکتی از امکانات و قابلیت‌های کمتری برخوردار باشند. البته این نوع دیاگ‌ها می‌توانند چندین برند خودرویی را مورد پشتیبانی قرار دهند که قابلیت‌های آن‌ها نیز بسته به هر برند متفاوت خواهد بود.

درخصوص دیاگ ماشین‌های سنگین، باید به این نکته توجه شود که دیاگ یک ماشین سنگین حالت پرتابلی نداشته و عموماً دارای انواع مختلف لپ تاپی هستند. این نوع دیاگ‌ها، از انواع و نسل‌های مختلفی سود می‌برند که باتوجه به نوع خودروی سنگین باید تهیه و خریداری شوند. برای انواع کامیون‌ها، تریلرها، کشنده‌ها و اتوبوس ها، دیاگ‌های مخصوص ماشین سنگین در بازار موجود است. بنابر آنچه که شرحش رفت، هر برند خودرویی، اعم از سبک یا سنگین، دستگاه دیاگ مخصوص به خود را دارد. اما درخصوص ماشین‌های سنگین، برای برندهایی مانند مان، اسکانیا، ولوو، مرسدس بنز، ایسوزو، ایوکو و… دیاگ‌های ویژه‌ای وجود دارد.

انواع دیاگ ماشین سنگین

بررسی ویژگی‌های دیاگ ماشین سنگین

در این دیاگ‌ها، امکان عیب یابی و حذف خطاها وجود داشته و پارامترها و عملگرها نیز قابل مشاهده هستند. ضمن اینکه، ارتباط بی سیم و آپدیت راحت و آسان نیز، از دیگر ویژگی‌های دیاگ‌های خودروهای سنگین محسوب می‌شوند. برخی از دیاگ‌های مخصوص خودروهای سنگین، از صفحه نمایش لمسی با قابلیت لمسی سود برده و اکثر آن‌ها نیز نرم افزار اندروید داشته که کاربری آسانی را ارائه می‌دهد. برخورداری از منوی فارسی نیز از دیگر قابلیت‌های دیاگ مخصوص خودروهای سنگین است.

اگر دیاگ ماشین سنگین، مولتی برند باشد، می‌تواند اکثر برندهای چینی و تولید داخل و همینطور برندهای مطرح اروپایی را تحت پوشش قرار دهد. برخی از توانایی‌های دیاگ خودروهای سنگین، عبارتند از:

  • سرویس و نگهداری
  • کدهای خطا
  • سنسور فشار
  • بررسی باتری
  • اطلاعات موتور
  • اطلاعات مصرف سوخت
  • پارامترها و برنامه ریزی
  • ارزیابی انژکتورها
  • آزمایش پدال گاز
انواع دیاگ ماشین سنگین

کارایی و نوع عملکرد دیاگ ماشین سنگین


ماشین‌های سنگین، در بخش‌های فنی و الکترونیکی، پیچیدگی‌های خاصی داشته و همواره باید تحت سرویس ویژه و کنترل قرار بگیرند. به همین دلیل، دیاگ ماشین سنگین هم از نوع ویژه و البته کاملی است که علاوه بر مواردی که شرحش رفت، قادر است تا سرویس‌ها و کنترل‌های بیشتری را برای ماشین سنگین فراهم آورد. بهتر است که در ادامه، به برخی از آپشن‌ها و کارایی‌های دیاگ ماشین سنگین اشاره داشته باشیم:

  • دیاگ ماشین‌های سنگین، از سامانه پیشرفته‌ای به نام OBD2 استفاده می‌کند. این مورد می‌تواند برای ماشین‌های سنگینی از برندهای مختلف، اعم از داف، مان، ولوو، اسکانیا، ایویکو، رنو، مرسدس، اسکانیا و کامینز به کار رود. دیاگ ماشین سنگین، به بهترین و پیشرفته‌ترین نرم افزار مجهز شده است.
  • برای نصب و اجرای برنامه دیاگ ماشین سنگین بر روی لپ تاپ، به تجهیزات پیچیده‌ای نیاز بوده تا برنامه دیاگ ماشین سنگین بتواند تمامی نیازهای مربوطه را تامین نماید.
  • در دیاگ ماشین‌های سنگین، بخش اتصالی وجود داشته که تمامی اطلاعات مربوطه، بر روی صفحه موسوم به کانکتور، نمایش داده می‌شود.
  • در دیاگ ماشین سنگین، بخشی به نام عملکرد اجزا یا Actuation Component وجود داشته که امکان تقابل اطلاعات کامپیوتر ماشین سنگین و نرم افزار را با سرعت بالا فراهم می‌سازد.
  • سنجش ارقام و اعداد مربوط به کامپیوتر ماشین سنگین، از دیگر تجهیزات یک دیاگ ماشین سنگین است.
  • و در نهایت، حذف خطاها و پردازش داده‌های کامپیوتر خودرو، از دیگر ویژگی‌ها و امکانات دیاگ ماشین سنگین محسوب می‌شود.

4 دیدگاه

    1. اتوبان پاسخ

      سلام. اگر مورد سوالتون در مورد دیاگ کامیون هست بفرمایید شماره تون رو بگم باهاتون تماس بگیرن همکارانمون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *