۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بازار کامیون دست دوم | واردات و خرید و فروش کامیون دست دوم

image1 1

واردات و خرید و فروش کامیون دست دوم، یکی از مهم‌ترین اخباری است که در ماه‌های اخیر این بازار را تحت تأثیر قرار داده است. در این مقاله سعی داریم به بررسی جنبه‌های مختلف واردات این خودروها در بازار کامیون دست دوم در داخل کشور پرداخته و شرایط را مورد ارزیابی قرار دهید. فعالین و افراد حاضر در این بازار می‌توانند با استفاده از این مقاله، تصمیم گیری‌های بهتری در زمینه خرید و یا فروش این محصولات بگیرند و شرایط بهتری برای خود رقم بزنند.

آزاد شدن واردات و تأثیر آن بر بازار کامیون دست دوم

بازار کامیون دست دوم کشور را از این پس باید تحت تأثیر واردات کامیون‌های خارجی ببینیم. اتفاقی که می‌تواند چالش‌های زیادی با خود به همراه داشته باشد. از چند جهت می‌توان مزیت‌هایی را برای این قانون در نظر گرفت و معایبی را هم می‌توان بر این قانون وارد دانست.

یکی از اولین و مهم‌ترین چالش‌ها که شاید در دید اول ذهن هر کسی را به خود مشغول نماید، موضوع خروج ارز از کشور برای واردات این محصولات است.

بسیاری از کارشناسان نیز درباره این موضوع موضع گیری کرده و انتقاداتی را به این قانون وارد دانسته‌اند. هر چند خروج ارز از کشور می‌تواند ایرادات زیادی در درجه اول برای اقتصاد کشور به دنبال داشته باشد اما واقعیت این است که در حال حاضر هم برای تولید کامیون‌ها و خودروهای سنگین در داخل کشور، ارز زیادی از کشور خارج می‌شود.

واردات کامیون دست دوم

بازار کامیون دست دوم در سال‌های اخیر تحت تأثیر نام‌ها و برندهای خاصی بوده است. ورود کامیون‌های خارجی باعث می‌شود تا تنوع در این بازار افزایش یافته و دست خریدار نیز در انتخاب برند مورد نظر باز باشد. از این رو از این پس باید این بازار را پر رونق‌تر از قبل شاهد باشیم. افزایش کیفیت اجباری نیز این بازار را درگیر خود خواهد کرد.

البته حفظ ساماندهی ورود کامیون‌های با کیفیت در آینده، می‌تواند نقش اساسی در این بازار داشته باشد. در غیر این صورت واردات محصولات بی کیفیت می‌تواند شرایط را برای این بازار پیچیده‌تر از قبل کند.

شرایط کامیون‌های وارداتی را بدانید

قوانین وضع و اعلام شده برای واردات انواع کامیون دست دوم طوری تعیین شده که کیفیت کامیون‌های وارد شده دارای استانداردهای خاصی باشد. به صورت خلاصه شرایط این کامیون‌ها باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • طول عمر کامیون‌های وارداتی نباید بیشتر از سه سال باشد.
  • این کامیون‌ها شامل خدمات پس از فروش خواهند بود.
  • استاندادرهای مربوط به ایمنی، کیفیت و آلایندگی‌ها باید در ساخت کامیون‌های وارداتی رعایت شده باشد.
  • محدودیت واردات کامیون دست دوم ایجاب می‌نماید که تنها تولیدات کشورهای کره جنوبی، ژاپن و اروپایی در این چرخه قرار گیرند.
  • در مرحله اول واردات، کامیون‌های با ظرفیت بالای ۱۸ تن در اولویت قرار می‌گیرند.

بررسی این مشخصات و ویژگی‌ها نشان می‌دهد که سیاست‌های دولت در مورد واردات کامیون‌های با کیفیت و به روز جهانی به ایران بوده و به دنبال حضور برندهای ناشناخته و تازه وارد نبوده است.

بازار کامیون دست دوم در رقابت کامیون‌های وارداتی و تولید داخل

یکی از اصلی‌ترین تاثیرات این قانون در بازار کامیون دست دوم در داخل، افزایش اجباری کیفیت تولیدات داخلی است. البته تاکنون هم بسیاری از قطعات کامیون‌های داخلی از خارج وارد می‌شد اما با این حال این شرایط، برندهای داخلی را بیش از پیش با موضوع کیفیت درگیر خواهد کرد.

افزایش رقابت در بازار کامیون دست دوم در نهایت هم به نفع تولید کننده و هم به نفع خریدار تمام خواهد شد. این موضوع البته به شرط حمایت دولت از قانون‌های وضع شده در جهت کیفیت بالای محصولات وارداتی، می‌تواند در دراز مدت صنعت خودروسازی ایران را در زمینه خودوردهای سنگین و کامیون‌ها ارتقاء داده و روند رو به رشدی را در بازار این کامیون‌ها نیز ایجاد نماید.

عوامل موثر بر قیمت گذاری در بازار کامیون دست دوم


از همین حالا، کلیدواژه‌هایی مانند کامیون دست دوم شیپور و خرید کامیون دست دوم را در فضای اینترنت شاهد هستیم. یکی دیگر از چالش‌هایی که باید آن را برای بازار کامیون دست دوم مهم بشماریم، نحوه قیمت گذاری است. مهم‌ترین عوامل موثر در قیمت گذاری کامیون دست دوم به شرح زیر هستند:

  1. عرضه و تقاضا: مانند هر بازار دیگری، مهم‌ترین عامل در قیمت گذاری کامیون دست دوم، عرضه و تقاضا در بازار است.
  1. شرایط اقتصادی کشور: شرایط اقتصادی کشور از عوامل موثر در قیمت گذاری همه محصولات در داخل کشور است. مسلما رونق اقتصادی و ارتقاء آن، باعث می‌شود تا روند قیمت گذاری این کامیون‌ها با سیاست‌های مختلفی همراه باشد. دسترسی وارد کننده به ارز با قیمت پایین، یکی از این شرایط است که در نهایت تأثیر خود را در قیمت محصول نهایی خواهد داشت.
  1. برند و کشور تولید کننده
  2. مدل کامیون و ویژگی‌های موجود در آن
  3. سن و سال کامیون
  4. خدمات پس از فروش و گارانتی‌ها

در حال حاضر خریداران خودروهای سنگین با بازرسی‌هایی خاص در حال تهیه و خرید این محصولات هستند. این روند بایستی در خرید محصولات وارداتی نیز به همین شکل ادامه پیدا نماید. تعامل فروشندگان با خریداران در بازار کامیون دست دوم با واردات محصولات خارجی بایستی بیش از پیش ادامه پیدا نماید تا اعتماد سازی این بازار در میان طرفین ایجاد شده و شاهد بازاری پویا و کیفیت محور باشیم.

جمع بندی و نتیجه گیری

کامیون دست دوم و خودروهای سنگین کارکرده، نیاز اساسی ناوگان حمل و نقل هر کشوری هستند. به دلیل افزایش قیمت محصولات تولیدی، این کامیون‌ها می‌توانند هم برای واردکنندگان و هم برای خریداران شرایط بهتری را به دنبال داشته باشد.

در کل با توجه به اینکه بسیاری از افراد فعال در بازار کامیون دست دوم با چنین وضعیتی ناآشنا هستند، این مهم می‌تواند چالش‌های زیادی را برای آن‌ها رقم بزند. سازماندهی دقیق این بازار می‌تواند یک اقدام شایسته از طرف دولت برای جلوگیری از ضرر، هم برای تولید کننده و هم برای خریداران باشد، تا شرایط بهتری را در این بازار رقم بزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *