۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

کشنده مان | مشخصات فنی کامیون‌های کشنده مان

image1 1

شرکت تولیدی صنعتی مان یا همان MAN یکی از قدیمی‎ترین و معروف‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه تولید انواع خودروهای سنگین، کامیونت، کشنده و… است که از سال ۱۷۵۸ میلادی تأسیس شده و در حال حاضر یعنی در سال ۲۰۲۱ قدمت آن به ۲۶۳ سال می‌رسد. این شرکت آلمانی که دفتر مرکزی آن در مونیخ واقع شده است، به عنوان یکی از معتبرترین شرکت‌های فعال در این حوزه شناخته شده و در حال حاضر محصولات خود را به ۱۲۰ کشور مختلف جهان صادر می‌کند. در این مقاله قصد داریم درباره مدل‌های مختلف کشنده‌ مان، مشخصات ظاهری و ویژگی‌های فنی آن‌ها صحبت کنیم و به معرفی اجمالی چند مدل معروف از این کشنده‌ها در بازار ایران بپردازیم.

معرفی بهترین کشنده‌های مان در ایران

شرکت مان یکی از شرکت‌های تولیدی زیرمجموعه کمپانی بزرگ فولکس واگن است. محصولات مان را سال‌ها است که در ایران در هیأت‌های مختلفی مانند اتوبوس درون شهری، اتوبوس بین شهری، کامیونت‌ها و همچنین انواع کشنده‌های مان می‌بینیم. این برند نام آشنا دیرسالی است بهترین محصولات تولیدی خود را در ایران عرضه می‌کند و به همین سبب نیز سطح کیفیت بخش ترانزیت و حمل و نقل را به تنهایی چند پله بالا برده است. در این قسمت قصد داریم به تشریح برخی از معروف‌ترین کشنده‌های تولیدی کمپانی مان پرداخته و درباره مشخصات فنی آن به اختصار توضیح دهیم:

  • TGX

کشنده MAN GTX یکی از بهترین محصولات این کمپانی است که با موتور دیزلی مجهز به توربو شارژری که دارد، قدرت ۴۰۰ اسب بخار را به راننده خودرو پیشکش می‌کند. این خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو۶ است و از حیث میزان مصرف سوخت و ضمانت کارکرد موتور، بی‌رقیب در سراسر جهان است. کمپانی موتور دیزلی این کشنده را تا ۱.۵ میلیون کیلومتر مسافت ضمانت کرده است و این خود نشان از اعتماد بی‌قید و شرط طراحان به کیفیت محصول نهایی خویش است. به‌علاوه اینکه سایر قطعات این کشنده نیز به مدت سه سال و مسافت ۴۵۰ هزار کیلومتر گارانتی بی‌قید و شرط کمپانی را دارند.

جعبه دنده ۱۶ سرعته دستی این کشنده ساخت شرکت ZF آلمان بوده و سیستم‌های ترمز آن نیز ترمز الکترونیکی ABS، سیستم ضدلغزش ASR و همچنین سیستم پایداری الکترونیکی EBS است. موتور این خودرو دارای ۶ سیلندر خطی با حجم موتور بین ۱۲.۵ تا ۱۵.۱ لیتر است و به طور دقیق‌تر می‌توان گفت که کشنده TGX6*4 قدرت موتور ۴۸۰ الی ۵۶۰ اسب بخار و کشنده TGX440 قدرت موتور ۳۶۰ الی ۴۴۰ اسب بخار را به رانندگان این خودروهای سنگین ارائه می‌کند.  باید به این موضوع توجه داشته باشید که کشنده‌های سری TGX مجموعه‌ای از مدل‌های مختلف است که با وجود اشتراکاتی که در اینجا به آن‌ها اشاره کردیم، هر یک به طور جداگانه مشخصات فنی خاص خود را دارند. البته در نوع طراحی و بخصوص شکل و امکانات کابین، همگی در ویژگی‌های زیر مشترک هستند.

از آنجایی که یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر کشنده‌ای برای رانندگان، اتاق یا کابین خودرو است، بیایید نیم‌نگاهی نیز به کابین این کشنده داشته باشیم. کابین کشنده مان TGX از حیث طراحی، ایمنی، رفاهی و… یک شاهکار محسوب می‌شود. امکانات درون این کابین آن را به مانند خانه‌ای راحت برای رانندگان و اتاق کاری ایمن و پر از وسایل رفاهی در آورده است. کابین این کشنده در ابعاد XL و XLX و XXL ساخته می‌شود که در تمامی آن‌ها امکانات زیر وجود دارد.

صندلی پنوماتیک صددرصد ارگونومی این کابین قابلیت تنظیم در سه جهت اصلی را دارد و همچنین نحوه طراحی آن به گونه‌ای است که می‌تواند به طور کامل کتف و گردن راننده را نیز پوشش دهد. همچنین سیستم گرم‌کن صندلی نیز برای فصول سرد و جاده‌های زمستانی در آن تعبیه شده تا حس راحتی را برای نشستن به حد اعلا برساند. از دیگر امکانات پرشمار این کابین می‌توان به رادیوی ماهواره‌ای، سیستم مسیریاب ماهواره‌ای، سیستم تهویه مطبوع سقفی، آب گرم کن، فرمان هیدرولیک قابل تنظیم و بسیاری آپشن‌های مطلوب دیگر اشاره کرد.

image2 2
  •  TGA 480

در میان انواع کشنده‌ مان، کشنده TGA 480 یکی از محبوب‌ترین کشنده‌ها است که با کابینی به حجم ۱۱.۵ متر مکعب و طراحی بی‌نظیر و امکانات رفاهی عالی درون کابین، راحتی بی‌مانندی را به رانندگان خود هدیه می‌دهد. این مدل کشنده به یک موتور شش سیلندر خطی با حجم ۸.۱۲ لیتر مجهز است که بسته نوع موتور (D20 و D28) می‌تواند قدرتی بین ۳۱۰ تا ۵۰۰ اسب بخار تولید کند. وزن این کشنده ۷۰۸۰ کیلوگرم است و مخزن سوخت آن نیز ۱۰۳۰ لیتر گنجایش دارد. به علاوه این که سیستم‌های کاهش آلایندگی EGR و SCR در این خودرو مطابق با استانداردهای یورو ۳ طراحی و اجرا شده است.

در کشنده مان TGA 480 سیستم تعلیق محور عقب این خودرو از نوع بادی است و از بالشتگ‌های هوای فشرده با قابلیت تنظیم با استفاده از کنترل از راه دور ساخته شده است. همچنین محور جلوی این کشنده نیز از نوع پاروبولیک و با قابلیت تنظیم دستی است. به این ترتیب به اقتضای شرایط مختلف راننده می‌تواند ارتفاع شاسی کشنده خود را کاهش یا افزایش دهد.

سیلندرهای این کشنده گشتاور ۲۳۰۰ نیوتون‌متر را با ۱۰۵۰-۱۴۰۰ دور سیکل کامل در هر دقیقه تولید می‌کنند تا قدرت میانگین موتور را به ۴۸۰ اسب بخار برسانند. همچنین جعبه دنده ۱۶ سرعته دستی این کشنده ساخت شرکت ZF آلمان و سیستم‌های ترمز آن نیز ترمز الکترونیکی EBS، سیستم ضدلغزش ASR و همچنین سیستم پایداری الکترونیکی EBS است.

در درون کابین این کشنده نیز امکانات رفاهی فراوانی مانند یخچال در ابعادمناسب برای نگهداری مواد غذایی، گرم‌کن آیینه‌های بغل، شیشه بالابر برقی، سان‌روف الکتریکی، تهویه مطبوع پیشرفته، بخاری باقابلیت کار کردن با موتور خاموش، قفسه‌هایی برای نگهداری لباس و کتاب، سنسور هشدار دهنده دود در داخل کابین و ده‌ها امکان رفاهی دیگر اشاره داشت.

image3 1
  •  FE 460

کشنده مان FE460 یکی از کشنده‌های نسبتاً قدیمی‌تر این کمپانی است که توانسته در طی چند دهه حضور در ایران خود را به تمامی اثبات کند. این کشنده موتوری با ۶ سیلندر خطی ۱۲.۸ لیتری و توان تولید قدرت ۴۶۰ اسب بخار و گشتاور ۱۳۰۰ تا ۲۱۰۰ نیوتون‌متر دارد و یکی از قوی‌ترین انواع کشنده در نوع خود محسوب می‌شود. این کشنده جزو اولین مدل‌هایی در ماشین‌های سنگین بود که به سیستم ترمز EVB مجهز شد. سیستمی که قدرت ماشین برای ترمز گرفتن را تا ۶۵% نسبت به مدل‌های پیشین افزایش می‌داد و به نوعی انقلابی در سیستم ترمز خودروهای سنگین به شمار می‌رفت. در کنار آن، سیستم ترمز ABS و ASR نیز وظایف خود را برای کنترل سرعت و ترمز دقیق کامیون به طور کامل انجام می‌دهند.

جعبه دنده ۱۶ سرعته دستی این کشنده ساخت شرکت ZF آلمان است و موتور خودرو نیز به سیستم کروز کنترل مجهز گردیده است. کابین حجیم و استاندارد این کشنده از فولاد قوی ضدزنگ ساخته شده و از داخل نیز به طور کامل عایق کاری گردیده است. در داخل کابین تمامی امکانات رفاهی در چارچوب استاندارد کشنده‌های مان قرار دارد و به رانندگان امکان زندگی طی ساعاتی طولانی در کامیون را می‌دهد. از جمله این امکانات می‌توان به سیستم تهویه مطبوع و سقفی، گرمکن موتور، صندلی پنوماتیک صددرصد ارگونومی با قابلیت تنظیم در سه جهت اصلی، سانروف، بخاری درجا، قفسه لباس و کتاب، تخت خواب و چندین و چند امکانات دیگر اشاره کرد.

image4 1

تجهیزات کشنده‌های مان

یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب و خرید یک کشنده خوب، در دسترس بودن تجهیزات و لوازم یدکی خودرو است. این موضوع در کنار گارانتی از جمله عواملی است که خیال رانندگان را از حیث خدمات پس از فروش و دردسر کمتر هنگام بروز خرابی راحت می‌کند. خوشبختانه تجهیزات کشنده‌های مان در ایران دارای نمایندگی‌های متعدد ورود و توزیع هستند که باعث می‌شود انتخاب این برند از حیث تأمین لوازم یدکی و تجهیزات اصلی نیز انتخابی مناسب باشد. در کنار این موضوع باید بخاطر داشته باشید که کمپانی مان برای مدت سه سال یا مسافت ۴۵۰ هزار کلیومتر، تمام لوازم اصلی خودروهای خود را گارانتی می‌کند و این به معنای اعتماد کمپانی به کیفیت قطعات است. با این حال مهم‌ترین لوازم یدکی و تجهیزاتی که در صورت خرابی می‌توانید بدون دردسر آن‌ها را تامین کنید، موارد زیر هستند:

  • یاتاقان کشنده مان
  • انواع پیستون
  • میل سوپاپ کامیون
  • گیربکس ZF آلمان (که به صورت فابریک نیز در اکثر مدل‌های این برند وجود دارد)
  • مدلاتور ABS
  • تسمه سفت کن
  • گیربکس FAW و گیربکس C&C (که در کنار ZF از طرفداران خاص خود برخوردار هستند)
  • و…
image5 1

جمع بندی:

برند ام آ اِن یا MAN یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین شرکت‌های تولید ماشین سنگین در جهان است که زیرمجموعه کمپانی فولکس واگن محسوب شده و دفتر مرکزی آن در آلمان است. انواع کشنده مان در ایران در کنار اتوبوس‌های این برند که در حمل و نقل درون و برون شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند، روح تازه‌ای به سیستم حمل و نقل عمومی‌کشور داده‌اند. در این نوشته‌ی کوتاه درباره سه مدل معروف و پرطرفدار از کشنده‌های مان یعنی مدل‌های سری TGX، مدل TGA480 و همچنین FE480 صحبت کردیم و مشخصات فنی آن‌ها را به صورت اجمالی مورد بررسی قرار دادیم. همچنین درباره تجهیزات و خدمات پس از فروش این کمپانی در ایران و وضعیت تأمین قطعات کشنده مان نیز به طور مختصر صحبت نمودیم. امیدواریم که این اطلاعات به انتخاب نهایی شما و تصمیم درباره خرید کشنده مناسب و استاندارد کمک کرده باشد.

1 یک پینگ

  1. پینگ بک: مشخصات 3 مدل کشنده مان | مجله جاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *