۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
افزایش هزینه نگهداری ماشین سنگین

افزایش چهل تا ۵۰ درصدی هزینه نگهداری ماشین سنگین!

همزمان با شدت یافتن تحریم و افزایش هزینه در سایه ی کاهش ارزش پول ملی تاثیرات زیادی را در زندگی روزمره همه ی ما گذاشته است. هزینه نگهداری ماشینهای سنگین نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

این موضوع رفته رفته بر وضعیت کارایی و سلامت خودروهای موجود در جاده های ایران اثر منفی گذاشته است. حتی برخی از این خودروها دچار کمبود قطعه و یا نایاب شدن قطعات شده اند. رانندگان این قبیل خودروها مجبور به تغییر وضعیت و یا جایگزینی قطعات آن با قطعات مشابه سایر خودروها هستند.

در شرایطی که قیمت قطعات افزایش یافته و هزینه‌ نگهداری و تعمیر خودروها افزایشی شود یا در برخی موارد قطعه اصلی به اندازه کافی در دسترس نباشد، دور از انتظار نیست که مالکان این خودروها کمتر به سراغ تعویض قطعه رفته و این خودروها را به حال خود رها کنند. صاحبان خودروهای فرسوده به دلیل نایاب شدن قطعات تاثیر بیشتری از این وضعیت پذیرفته‌اند و باید با مشقت فراوان قطعات را هرطور شده تعمیر کنند یا در انبار کاه به دنبال سوزن باشند و قطعات دست دوم را پیدا کنند.

افزایش هزینه نگهداری تعمیرات کامیون

رشد حداقل ۴۰ تا پنجاه درصدی هزینه نگهداری ماشین سنگین

معضل اصلی تامین قطعات خودروهای تجاری و عدم تمایل به سرویس این خودروها را می‌توان در گرانی قطعات جست‌وجو کرد. افزایش هزینه‌ نگهداری از خودروهای تجاری در کنار درآمدهای پایین بودن درآمد (کم بودن نرخ کرایه حمل) و نبود کار مناسب برای این خودروها باعث شده است تا مالکان خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین ناوگان تمایل چندانی به نگهداری و ادامه این شغل نداشته باشند.

یک فعال حوزه خودروهای سنگین با اشاره به افزایش هزینه نگهداری خودروهای سنگین گفت: «کمبود بار در کشوری که حمل‌ونقل آن به جاده و خودروهای تجاری متکی است، یعنی بی استفاده ماندن بخش بزرگی از خودروهای سنگین و در نهایت بیکار شدن بسیاری از رانندگانی است که سال‌ها در این بخش زحمت کشیده‌اند.»

«کمبود بار یعنی کمبود درآمد؛ وقتی هزینه‌ یک راننده خودرو سنگین به درآمد او غالب باشد، یعنی ماندن در این حوزه صرفه اقتصادی ندارد. در یکی دو سال اخیر کمبود بار و درآمد از یک سو و بالارفتن هزینه نگهداری این خودروها از سوی دیگر سبب شده است تا بسیاری از این شغل خارج شوند.»

«قیمت قطعات خودروهای سنگین طی یک سال اخیر بین ۲۰ تا ۵۰ درصد و در برخی قطعات شاید ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. قیمت تایر برای این خودروها نیز طی این مدت بیش از ۴۰ درصد رشد داشته است. به‌طور کلی، مثل بسیاری از مشاغل، تورم در حوزه حمل‌ونقل بیش از درآمد آن بوده و هزینه نگهداری این خودروها بیش از ۴۰ درصد بیشتر شده است.»

یکی از مهم‌ترین معیارها در افزایش هزینه نگهداری ماشین سنگین به نوع جاده ه‎ای بستگی دارد که به طور مداوم در آن رانندگی می‌کنید. جاده‌های بین شهری به دلیل آزادراه و بزرگراه بودن شرایط بهتری برای رانندگی دارند. اما در بعضی از نقاط خارج از شهر، شرایط رانندگی سخت‌‌تر می‌شود.

مثل جاده های فرعی و گردنه ها که آسفالت جاده کیفیت نازلی دارد و حتی خط کشی ها هم مشخص نیستند. جاده‌هایی که آسفالت نیستند و یا صعب‌العبورند فشار بیشتری به تعلیق، موتور گیربکس و حتی شاسی خودروهای سنگین وارد می کنند. این مورد به خصوص اگر کشنده یا کامیون همراه با بار سنگین باشد، محسوس ‎تر می‌شود. جایی که عوارض جاده بر کشنده ای همچون دیما ممکن است باعث مشکلات عدیده اکسل و دیفرانسیل شود.

نگهداری کشنده دیما

از سوی دیگر حتی وضعیت جاده بر روی ساییدگی آج لاستیک هم تاثیر می‌گذارد. بنابراین می‌تواند هزینه تعمیر و نگهداری ماشین سنگین را افزایش دهد.

نظر شما در این رابطه چیست؟ هزینه نگهداری خودروی شما در ماههای اخیر چقدر افزایش داشته؟ ادامه ی فعالیت در این رشته را به صلاح خود میدانید؟ چه راهکاری برای برون رفت پیشنهاد میکنید؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *