۶ مرداد ۱۴۰۳
شکموتو کمپرسی کامیون

کامیون باری و کمپرسی شک‌موتو SHACMOTO X5000

در این مطلب به بررسی کامیون باری و کمپرسی شکموتو پرداخته ایم. با مجله خودرو اتوبان همراه باشید. این روزها که تنوع کشنده های چینی ساخت داخل، بسیار بالا رفته و شاید بتوان گفت به درجه ی اشباع شدن بازار رسیده، تولیدکننده ها به مرور به سمت تولید گونه های دیگر به جز کشنده به عنوان پرچمدار بازار میروند. از جمله تولید انواع کامیونت، کامیونهای تک و البته کامیونهای جفت با کاربری باری یا کمپرسی. آرین‌دیزل هم به سراغ محصول جدیدی از شاکمان با نام تجاری SHACMOTO X5000 رفته و قرار هست به زودی آنرا تحت عنوان کمپرسی شکموتو X5000-D و شک‌موتو باری X5000-L به بازار تشنه از کمپرسی های بروز و جفت دیفرانسیل ایران عرضه کند.

راستی!! قبلا هم در مجله خودرو اتوبان مقاله ای کشنده شاکمان X5000 را بررسی کردیم. خواندن این مطلب را هم به شما مخاطب گرامی توصیه میکنیم!

چندی قبل شرکت پیلسان نیز به معرفی کمپرسی جفت دیفرانسیل C7H 440 6×4 با شمایل معدنی و آفرودی پرداخت که در روزهای اخیر ثبت نام آن با قیمت ۵.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان نیز آغاز شده. موعد تحویل این کمپرسی آذرماه ۱۴۰۲ اعلام شده است. باید دید کامیون شک‌موتو کمپرسی X5000 در رقابت با پیلسان جفت کمپرسی چگونه عمل خواهد کرد… رقیب سنتی و دیرینه در این بازار البته واگن هود ۲۶۲۴ نارنجی رنگ ساخت ایران خودرو دیزل میباشد هرچند که به جز قیمت پایینتر از نظر کیفیت و راحتی هیچ حرفی برای گفتن ندارد.

طراحی بدنه و نمای ظاهری کامیون کمپرسی شک‌موتو X5000

نمای جلو شکموتو x5000 shacmoto
نمای روبرو SHACMOTO X5000

طراحی بیرونی کامیون باری شک‌موتو X5000 کاملا منطبق با کشنده ی شک‌موتو X5000 میباشد. سقف کابین هم بلند بوده. از نظر ارتفاعی این اتاق با اتاق نصب شده روی کشنده شکموتو هیچ تفاوتی ندارد. طراحی کلی شکموتو باری شباهتهایی با ولوو FM دارد. و عبارت SHACMOTO در دو قسمت نمای جلویی و با کمترین فاصله، یک مقدار غیر معمول جلوه میکند! شاید بهتر بود لوگوی شکل دار یا مشابه شاکمان S شکل برای آن در نظر میگرفت تا اینکه دوبار عبارت Shacmoto را عینا تکرار کند!

نکته ای که در مورد کامیون کمپرسی شک‌موتو X5000 هست که از پایین جلوپنجره ی شبکه ای شکل، طرح دیگری دارد. این طرح به علت کاربری خارج جاده ای ماشین میباشد که بتواند تردد راحت تری بدون بیم گرفتن سپر و متعلقات آن به زمین، در مناطق معدنی و خارج جاده ای داشته باشد. اتاق این مدل نیز از نوع سقف کوتاه می باشد. نکته ی جالبی که در این میان وجود دارد آنکه چراغ اصلی استفاده شده در کمپرسی شکموتو X5000 دقیقا مشابه با چراغ اصلی استفاده شده در کشنده ویرا Y3 می باشد!! که البته بروی آن شاهد پوشش توری برای محافظت بیشتر هستیم.

در مجموع میتوان طراحی بیرونی هر دو نوع باری و کمپرسی شک‌موتو بروز، متمایز و تا اندازه ای قابل توجهی شکیل دانست.

طراحی داخل کابین و نمای داخلی کامیون جفت شک‌موتو

داشبرد SHACMOTO X5000

میتوان گفت طراحی داخلی همه ی انواع محصولات شاکمان متفاوت از سایر رقبا میباشد. جایی که ترکیبی از رنگها و متریال با کیفیت به کار رفته حتی در کامیون کمپرسی جلب توجه میکند. تریم داخلی ترکیبی از سه رنگ مشکی، کرم و قهوه ای رنگ هست که در برخی نقاط زه طرح فلز نیز به زیبایی هرچه بیشتر آن کمک میکند.

به سبک خودروهای سواری بعد از باز کردن درب، لوگوی بزرگ شاکمان توسط چراغی که زیر درب نصب شده بروی زمین می افتد. سه پله برای رسیدن به کف کابین در نظر گرفته شده است. صندلی راننده هم در نمونه ی کمپرسی هم در نمونه باری به صورت بادی و گرمکن دار هست.

بعلت ارتفاع کمتر کابین در کمپرسی شک‌موتو، یک تخت خواب در آن قرار گرفته است اما در نمونه ی باری، شاهد دو تخت خواب مشابه کشنده X5000، هستیم. غربیلک فرمان هم به D شکل بوده که کلیدهای مولتی مدیا و کروز کنترل بروی آن قرار گرفته است.

طراحی کلیدها در پنل میانی هم بسیار مناسب و به سبک خودروهای سواری صورت گرفته است. در واقع نمیتوان ایراد خاصی را متوجه نمای داخلی این کامیونها دانست. یعنی همان چیزی که قبلا مشابه ش را در کشنده شکموتو X5000 و ویرا Y3 دیده ایم.

پیشرانه و تجهیزات فنی کمپرسی شک‌موتو X5000

موتور cummins isx 450

موتور فصل مشترک هر دو نوع کامیون باری و کمپرسی شک‌موتو هست. جایی که از موتور کامینز با کد ISM 450SE استفاده شده. این موتور ۶ سیلندر ۱۰.۸ لیتری قادر به تولید ۴۵۰ اسب بخار قدرت و گشتاور ۲۰۸۰ نیوتن متر میباشد. این موتور دارای استاندارد آلایندگی EURO 5+EEV میباشد.

اما گیربکس دارای قصه ای متفاوت است. در نمونه ی باری شکموتو از دیفرانسیلهای سرعتی و از گیربکس اتوماتیک FAST استفاده شده است. این گیربکس با کد F16JZ24A شناخته میشود و همانطور که از کد آن پیداست، دارای ۱۶ دنده جلو و دو دنده عقب میباشد. ضمن اینکه ریتاردر هیدرولیکی ۵ مرحله ای با کد Fast FHB400 مکمل آن محسوب میشود.

و اما نمونه ی کمپرسی از دیفرانسیلهای قدرتی به همراه گیربکس دستی FAST استفاده شده که با کد ۱۲JSDX220TA شناخته میشود. این گیربکس ۱۲ دنده جلو و ۲ دنده عقب دارد. بروی این مدل نیز از همان ریتاردر هیدرولیکی ۵ مرحله ای نمونه ی باری استفاده شده است. ضمن اینکه این گیربکس خروجی PTO نیز دارد.

مخزن سوخت در شکموتو باری از نوع آلومینیومی و به ظرفیت ۶۰۰ لیتر میباشد که این رقم برای مدل کمپرسی شکموتو ۴۰۰ لیتر میباشد و از آنجایی که این مدل خودروها برای مسافتهای طولانی در نظر گرفته نشده اند و بیشتر برای راه سازی یا مصارف معدنی مورد استفاده قرار میگیرند، گنجانش مناسبی محسوب میشود.

ظرفیت حمل لگن کمپرسی شکموتو برابر با ۱۷ متر مکعب می باشد. این رقم در مقایسه با کمپرسی پیلسان که ۲۰ متر مکعب هست، مقداری پایینتر هست. هر دو کامیون دارای ۲۶ تن وزن ناخالص ترکیبی هستند و با توجه به حدود ۱۰ تن وزن خالص، حدود ۱۶ تناژ حمل مجاز خواهند داشت.

تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی شک‌موتو ۲۶ تن

ترمزهای پنوماتیکی در هر دو مدل کامیون جفت ۲۶ تن باری و کمپرسی شکموتو، در چرخ جلو دیسکی و در چرخ عقب کاسه ای هست. ترمز ABS/EBD، ترمز موتور، ترمز اضطراری هوشمند AEBS، سیستم کنترل پایداری ESC، رادار حرکت بین خطوط LDWS تکمیل کننده ی مباحث ایمنی این دو کامیون ۲۶ تن آرین‌دیزل هستند.

تعلیق در محورهای جلو و عقب از نوع فنر شمش پارابولیک به همراه کمک فنر هست. تعلیق اتاق در مدل باری به صورت بالن و در مدل کمپرسی به صورت هیدرولیکی (روغنی) هست.

از دیگر تجهیزات رفاهی قابل ذکر کامیونهای X5000 شکموتو میتوان به کروز کنترل، بالابر برقی اتاق (فقط شکموتو باری)، دی لایت، اتولایت، نمایشگر مولتی مدیا، دوربین پیرامونی ۳۶۰ درجه، سیستم پایش باد تایرها TPMS، سانروف (فقط شکموتو باری)، بخاری درجا و… اشاره کرد.

قیمت کامیون کمپرسی شکموتو SHACMOTO X5000

با توجه به اینکه این که کامیون باری و کمپرسی شکموتو به تازگی رونمایی شده اند، قاعدتا هیچ طرح فروش یا قیمتی برای آن اعلام نشده است. با توجه به اینکه رقیب مستقیم آن یعنی کمپرسی پیلسان ۴۴۰ با قیمتی حدود ۵.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان پیش فروش شده است، نباید انتظار قیمت زیر ۵ میلیارد از سوی کارخانه را برای کاربری کمپرسی شکموتو این کامیون داشت. باید منتظر ماند و دید آرین دیزل چه طرح فروش و قیمتی برای این کامیون در نظر خواهد گرفت. مشخصا در این روزهای رکودی بازار، در نظر گرفتن طرحهای فروش با پرداخت چند مرحله ای و یا استفاده از تسهیلات خرید خودرو سنگین میتواند در ترغیب مشتریان به انتخاب و خرید محصول موثر باشد.

نظر خودتان را در مورد این کامیون تازه وارد با ما در میان بگذارید. بنویسید برای کمپرسی شکموتو شانسی در مقابل واگن هود و پیلسان و آمیکو و فاو قائل هستید؟ آینده بازار را چطور میبینید؟

1 یک پینگ

  1. پینگ بک: بررسی شکموتو X5000 محصول آرین‌دیزل | مجله خودرو اتوبان

13 دیدگاه

  1. Avatar for مازیار خاموشیهاشم پاسخ

    زیرچهارتومن شاید مشتری داشته باشه اگه نه اولش شایدچندنفربخرن ولی آینده ای ندارن وکمپرس فقط زیرمایلرچون بعدچندسال استفاده اورحال کردنش مثل روز اولش میشه ولی چینی ها این طور نیست آرزوی سلامتی برای عزیزان همکارم

    1. Avatar for مازیار خاموشیمازیار خاموشی (نویسنده) پاسخ

      سلام آقا هاشم گرامی. خیلی بعیده زیر ۴ تومن به بازار بیاد. من فکر میکنم یه قیمتی حدود ۴.۵ میلیارد براش در نظر بگیرند. امیدوارم شرایط عوض بشه. با این وضعیت تعرفه ها و بار، واقعا نمیشه کاری از پیش برد. بازار کشنده که خیلی اشباع شده. بازار این کمپرسی ها و بعد کامیونهای ۱۹ تُن تک یکم تشنه تر هست.

  2. Avatar for مازیار خاموشیمهدی قائم پناه پاسخ

    مایلر وزیر مایلر اسمشون هرجا میاد باید دربرابرشون تعظیم کرد بعد چندین سال چه تعداد خانواده نون سرسفره خونشون مدیون بودن اقای مایلر وخانم زیر مایلر بودن وهستند

    1. Avatar for مازیار خاموشیمازیار خاموشی (نویسنده) پاسخ

      درود آقا مهدی. حق با شماست. سالهاست اینها در حال کار هستند. ولی واقعا تولیدات سالهای آخر سری WH حرفی برای گفتن ندارن. کل ماشین رو راننده باید از نو بسازه تا بتونه باهاش کار کنه.

  3. Avatar for مازیار خاموشیرضا پاسخ

    زیر مایلر که در حال حاضر تولید میشه دارای عیوبی هست که که باید حدودا۳۵۰میلیون باید خرج کرد تا وارد کار شد.با قیمت ۳۴۵۰میشه ۳۸۰۰و ثابت شده میباشد.البته راحتیش خیلی کمتر از چینی ها هست اما تعمیرگاه رفتن مثل ماشین های چینی ندارد.پس کمپرسی شاکمن باید با قیمتی وارد شود که در بازار فروان باشد.یکی قیمت فروش. یکی شرایط فروش آسان که قشر متوسط هم بتوانند خرید کنند.
    نظر بنده به عنوان مصرف کننده از خرید امتناع میکنم تا فراوانی را در بازار ببینم…
    قیمت پیشنهادی هم ۳میلیارد.که از این مبلغ اگر بیشتر باشد فروش کم میشود وبه تبع آن خدمات پس از فروش و لوازمات کم هست.وخریداران نهایتا ضرر میکنند

    1. Avatar for مازیار خاموشیمازیار خاموشی (نویسنده) پاسخ

      سلام آقا رضای گرامی. حق با شماست کاملا.
      وفور قطعات و آسانی تعمیرات از دلایل ماندگاری واگن هودهای نارنجی هست.

  4. Avatar for مازیار خاموشیسید سجاد پاسخ

    با عرض سلام خدمت رانندگان وعاشقان رانندگی
    من پس از ۲۰سال کار توی این حرفه هیچ ماشینی را مثل زیر مایلر از نظر محکمی و کم بودن اصطحلاک و کم خرجی ندیدم که ندیدم
    بنز آخرش بزنه اونم برای جاده های ایران

      1. Avatar for مازیار خاموشیمحمد ملک نژاد پاسخ

        سلام خدا قوت شوفرای عزیز به قیمت جهانی همه ماشین پلاستیک های چینی توجه کنید بعداً متوجه ظلمی که به مردم ایران وقشر شوفر میشه ذپی خواهید برد ، عزیزان یک آمار از ماشینهای افغانستان بگیرید با اینکه واردات ماشین اونجا آزاد هست و گمرک هم حدوداً هزار دلار برای تریلی هست همگی شون اکسور و اکتروز سوارن ویک ستگاه ولو و اسکانیا و ماشین چینی اصلا وجود نداره ، آخه عزیزان کمی رحم و مروت داشته باشید آخه کیلویی چند باید پول بدیم همین سوال را جوابشو بدید ممنون میشم

  5. Avatar for مازیار خاموشیوحیدروزبه پاسخ

    عمرابتونه رغیب پیلسان بشه پیلسان کمپرسی جفت قدرت بی نظیری داره چون توشرکتشم میدونم چطورغولیه

    1. Avatar for مازیار خاموشیمازیار خاموشی (نویسنده) پاسخ

      سلام. به نظر میرسه کمپرسی سیتراک در صورت داشتن شرایط فروش مناسب بتونه سهم بازار مناسبی بهره مند بشه. مرسی از شما آقای وحید روزبه گرامی.

  6. Avatar for مازیار خاموشیZal پاسخ

    اینها همان کامیون های چینی هستن که هر روز در جاده ها لنگ درهوا و در تعمیر گاه همیشه حضور میزنن، هرکسی از این ماشینهای چینی خرید خانه اش در به در میشود، اسکانیا با دلار ۵۰هزارتومان چهار میلیارد درمیاد چرا اجازه وارد کردن به خود راننده نمیدین

  7. Avatar for مازیار خاموشیمحمد ملک نژاد پاسخ

    سلام خدا قوت شوفرای عزیز به قیمت جهانی همه ماشین پلاستیک های چینی توجه کنید بعداً متوجه ظلمی که به مردم ایران وقشر شوفر میشه ذپی خواهید برد ، عزیزان یک آمار از ماشینهای افغانستان بگیرید با اینکه واردات ماشین اونجا آزاد هست و گمرک هم حدوداً هزار دلار برای تریلی هست همگی شون اکسور و اکتروز سوارن ویک ستگاه ولو و اسکانیا و ماشین چینی اصلا وجود نداره ، آخه عزیزان کمی رحم و مروت داشته باشید آخه کیلویی چند باید پول بدیم همین سوال را جوابشو بدید ممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *