۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

انواع جک ماشین سنگین

image1 3

مقدمه

انواع جک ماشین سنگین برای سهولت در بالا بردن ماشین‌های نیمه سنگین و سنگین طراحی شده است. به عبارت دیگر، جک ماشین سنگین یکی از ابزارهای کاربردی برای بالا بردن انواع ماشین سنگین است. تعمیرات زیر و بند ماشین یا پنچرگیری با وجود این وسیله آسان‌تر می‌شود. در اینجا سعی داریم با انواع جک ماشین سنگین موجود در بازار بیشتر آشنا شویم.

جک ماشین سنگین چیست؟

جک ماشین سنگین وسیله‌ای است که با استفاده از آن می‌توان انواع ماشین سنگین را بالا برد. با این کار، کف ماشین از زمین فاصله می‌گیرد و شرایط برای تعمیر زیر و بند ماشین سنگین آسان‌تر می‌شود. با استفاده از جک ماشین سنگین، تعویض لاستیک ماشین نیز به راحتی انجام می‌شود. این وسیله انواع مختلفی دارد. در برخی از انواع جک ماشین سنگین، با استفاده از نیروی بدنی می‌توان ماشین را بالا برد. اما در برخی دیگر از آن، با استفاده از فشار ایجاد شده توسط روغن، ماشین سنگین از زمین فاصله می‌گیرد. در ادامه انواع جک ماشین سنگین موجود در بازار را به تفصیل مورد بررسی قرار می‌دهیم.

image2 1

انواع جک ماشین سنگین

انواع جک ماشین سنگین را می‌توان به دو دسته کلی زیر دسته بندی کرد:

  1. جک ماشین مکانیکی

جک ماشین مکانیکی همان طور که از نامش مشخص است، با استفاده از نیروی مکانیکی می‌تواند ماشین سنگین را بالا ببرد. در این نوع جک با استفاده از یک چرخ دنده و صرف نیروی بدنی می‌توان ماشین را بالا برد. با صرف نیرو، چرخ دنده باز و بسته می‌شود و می‌تواند ماشین را به سمت بالا به حرکت در آورد. نام دیگر جک ماشین مکانیکی، جک دنده‌ای است. به دلیل نیاز به صرف نیرو زیاد، امروزه این نوع جک‌ها کمتر مورد استقبال افراد واقع می‌شوند.

  1. جک ماشین هیدرولیکی

جک ماشین هیدرولیکی یکی دیگر از انواع جک ماشین سنگین است. این نوع جک‌ها طرفدار بیشتری دارند؛ به دلیل اینکه نیاز به صرف نیروی زیادی ندارند. وجود پمپ هیدرولیکی و فشار روغن می‌تواند تا حد زیادی نیروی لازم برای حرکت ماشین را تامین کند. با وجود فشار روغن، پیستون به سمت جلو حرکت می‌کند و باعث می‌شود ماشین به طرف بالا حرکت کند. جک ماشین هیدرولیکی شامل سه نوع جک هیدرولیکی روغنی، جک هیدرولیکی سوسماری و جک هیدرولیکی برقی می‌شود.

image3 1

انواع جک ماشین سنگین هیدرولیکی

همان طور که قبلا اشاره شد، جک ماشین هیدرولیکی شامل سه نوع جک هیدرولیکی روغنی، جک هیدرولیکی سوسماری و جک هیدرولیکی برقی می‌شود. در زیر هر یک از این سه نوع را معرفی می‌کنیم:

  1. جک ماشین هیدرولیکی روغنی

جک ماشین هیدرولیکی روغنی برای ماشین‌های سنگین و نیمه سنگین مناسب است. ابعاد کوچک این نوع جک باعث شده است که به راحتی قابل حمل باشد. با وجود سری پیچی آن می‌توان ماشین‌های سنگین را به راحتی بالا برد. ابعاد کوچک این نوع جک باعث شده است که بیشتر افراد برای ماشین سنگین و نیمه سنگین از آن استفاده کنند.

  1. جک ماشین هیدرولیکی سوسماری

جک ماشین هیدرولیکی سوسماری را بیشتر در تعمیرگاه‌ها و مکانیکی‌ها می‌توان دید. جک سوسماری بالا بردن و پایین آوردن ماشین ستگین را به راحتی انجام می‌دهد. سرعت بالاتر علاوه بر صرف انرژی کمتر، از ویژگی‌های بارز جک ماشین هیدرولیکی سوسماری محسوب می‌شود. این نوع جک ماشین سنگین معمولا ابعاد بزرگتر و وزن بالاتری دارند، اما نحوه استفاده از آن آسان است.

  1. جک ماشین هیدرولیکی برقی

جک ماشین هیدرولیکی برقی به فندک ماشین وصل می‌شود. این نوع جک برای پنچرگیری ماشین مناسب است. همچنین به راحتی می‌تواند ماشین را بلند کند. بنابراین نیاز به صرف نیروی خاصی نیست. این نوع جک نیز امروزه بسیار مورد استقبال واقع شده است.

راهنمای خرید انواع جک ماشین سنگین

برای خرید جک ماشین سنگین در نظر گرفتن برخی نکات می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. در ادامه برخی از نکات مهم برای خرید انواع جک ماشین سنگین را معرفی می‌کنیم:

  1.  برای ماشین‌های نیمه سنگین، جک‌های روغنی مناسب هستند. این جک‌ها قدرت زیادی دارند و معمولا عمر مفید بیشتری نیز خواهند داشت.
  2. برای تعمیرگاه‌ها و کسانی که به طور روزمره باید با ماشین سنگین کار کنند، جک سوسماری انتخاب بهتری است. به دلیل اینکه استفاده از آن آسان است و نیاز به صرف نیروی زیادی ندارد.
  3. برای ماشین‌های با وزن کمتر از ۳ تن، جک‌های پیچی بهتر از سایر جک‌های ماشین هستند.
  4. در صورتی که به هر دلیلی نمی‌توانید نیروی لازم برای بالا بردن ماشین را وارد کنید، بهتر است به سراغ جک ماشین هیدرولیکی یا برقی بروید.
  5. هنگام خرید به گارانتی شرکت تولید کننده دقت کنید تا در صورت بروز مشکل بتوانید از خدمات پس از فروش یا گارانتی آن استفاده نمایید.
  6. به وزن جک ماشین دقت کنید. انواع جک ماشین سنگین، وزن‌های مختلفی دارند. در صورتی که با جک ماشین زیاد سر و کار دارید، بهتر است به سراغ جک‌های سبک وزن بروید.
  7. سهولت استفاده از جک را بررسی کنید. جک‌هایی را انتخاب کنید که استفاده از آن آسان است و در مدت زمانی کمی می‌توان با استفاده از آن، ماشین را بالا برد. همچنین بهتر است جکی را انتخاب کنید که نیاز به صرف نیروی زیادی نداشته باشد.
  8. جک‌های ماشین ارزان قیمت از کیفیت و مرغوبیت کافی برخوردار نیستند. بنابراین توصیه می‌شود از جک‌های با کیفیت و قیمت مناسب بازار استفاده نمایید.
  9. جک ماشین را از فروشگاه‌های معتبر و مجاز خریداری کنید. خرید از فروشگاه‌های نامعتبر باعث می‌شود محصول غیر استاندارد و نامرغوبی را انتخاب کنید.
image4

جمع بندی و نتیجه گیری

انواع جک ماشین سنگین با توجه به نوع ماشین سنگین انتخاب می‌شود. برای خرید جک ماشین سنگین بهتر است نوع ماشین خود را به کارشناسان ما اعلام کنید و از راهنمایی‌های آن‌ها استفاده نمایید. با وجود این وسیله هنگام پنچرگیری و تعمیرات زیر و بند ماشین، می‌توانید انواع ماشین سنگین را به آسانی و با صرف انرژی کم، بالا ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *