۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

ولوو ده چرخ باری| کامیون باری ده چرخ ولوو

image1 2

مقدمه

جاده یا شهر، فرقی نمی‌کند؛ در هر صورت اگر شما به واسطه شغل‌تان با خوردوهای سنگین سر و کار دارید قطعاً به شریکی نیاز دارید که بتوانید به آن اعتماد کرده و برای انجام کارهای سخت روی آن حساب کنید. یک کامیون باری سبک و پرقدرت می‌تواند همان شریکی باشد که وظایف سخت را به آن می‌سپارید. با توسعه صنعت باربری هر ساله انواع کامیون‌های باری به صورت ۶ چرخ یا تک و ۱۰ چرخ یا جفت در سر تا سر جهان تولید می‌شوند. یکی از متداول ترین مدل‌هایی که برای حمل و نقل بار استفاده می‌شود، کامیون باری ده چرخ ولوو مدل N10 است.

معرفی کامیون باری ده چرخ ولوو

کامیون باری N10 به معنای واقعی کلمه یک کامیون جهانی است. اسکاندیناوی محل تولد کامیون‌ N10 اولین بازار این کامیون‌ بود. اما خرید و فروش این کامیون‌ها فقط به این منطقه منحصر نشد. کمی بعد از تصاحب بازار در اسکاندیناوی در استرالیا اغلب حمل و نقل بین جاده‌ای توسط کامیون‌های N10 و N12 انجام می‌شد. همین‌طور در آمریکای شمالی، کمبود یک کامیون معمولی مدرن شدیدا حس می‌شد. به همین دلیل N10 در سال ۱۹۷۸ به عنوان یک تراکتور نیمه تریلر در ایالات متحده معرفی شد. بعداً نیز N12 با موتور بزرگ‌تر به آمریکای شمالی وارد شد. در برزیل، کامیون‌های N10 در سال ۱۹۸۰ معرفی شدند و از آن زمان بستری برای موفقیت ولوو در آمریکای جنوبی نیز فراهم شد.

کامیون‌های N10 با فن‌آوری کمپانی ولوو در دهه ۱۹۷۰ میلادی در ایران آغاز به تولید شد. مهمترین دلیل استقبال گسترده از کامیون N10 این است که در حالی که وزن کمی دارد می‌تواند از پس سخت‌ترین وظایف حمل و نقل بر آید. کامیون‌ N10 در ایران بیشتر با نام کامیون باری ده چرخ ولوو شناخته می‌شود و برای حمل هر نوع باری در سطح شهر مثل میوه‌جات در تره‌بارها و یا آهن‌آلات و مصالح ساختمانی در ساخت و ساز به کار می‌رود. البته نسخه حمل و نقل جاده‌ای این کامیون، بسیار پرطرفدارتر است.

مشخصات ظاهری کامیون باری ده چرخ ولوو

طراحی کامیون باری ده چرخ ولوو به گونه‌ای است که می‌تواند بهترین گزینه در حمل و نقل جاده ای محسوب ‌شود. در طراحی این کامیون برای داشتن مقاومت بالا همزمان با وزن سبک، ضخامت بدنه این کامیون در قسمت‌های عمودی و افقی متفاوت است. از دیگر دلایل سبک بودن این کامیون کابین بهینه و موتور بسیار کارآمد با توربوشارژر است. کامیون‌های سری N ولوو در دو پیکربندی دو محوره و سه محوره تولید شده‌اند. کامیون‌های N10 معمولاً دارای سه محور و ده چرخ هستندو با تنظیمات ۶×۲، ۶X4، ۶X6، تولید شده‌اند. جفت‌های کمپرسی معمولا ۶X4 است، ولی کامیون‌های باری این مجموعه‌ اکثراً ۶X2 هستند.

این وسیله نقلیه به طور معمول یک کابین سرپوشیده دارد و قسمت بار در عقب یک جعبه ساده روباز است. قسمت بار مجهز به کناره‌ها و درب عقب است و با کمان و پوشش بوم پوشانده شده است. در کامیون باری ده چرخ ولوو همیشه یک کابین مناسب برای هر برنامه حمل و نقل موجود است. کامیون ولوو N10 یک کابین برای راننده و حداقل یک سرنشین را در خود جای داده است که به آن کابین روز می‌گویند. یک کابین دیگر به عنوان کابین خواب یا کابین خدمه نیز در قسمت عقب وجود دارد.

image2 3

مشخصات فنی کامیون باری ده چرخ ولوو

وقتی صحبت از حمل و نقل بین شهری می‌شود، کامیون باری ده چرخ ولوو حداکثر توانایی فنی لازم در شرایط جاده را دارد. این کامیون از قاب انعطاف‌پذیری برخوردار است که به لاستیک‌ها این امکان را می‌دهد تا با خیالی راحت از زمین‌های بسیار ناهموار عبور کنند. رانش لاستیک‌ها در کامیون باری ده چرخ ولوو عالی است و اصطلاحاً چسبندگی بسیار خوبی بر روی زمین دارد.

این کامیون اغلب می‌تواند با تمام چرخ‌ها حرکت کند. ظرفیت بارگیری ولوو باری ده چرخ حدود ۱۰ تن است. ولوو ده چرخ باری از یک موتور دیزل توربوشارژر ۹.۶ لیتری ولوو بهره می‌برد که ۲۷۵ اسب بخار قدرت دارد. نگهداری و سرویس این کامیون به دلیل داشتن موتور شش سیلندر دیزلی و وزن خالص ۱۴۵۰۰ کیلوگرم بسیار راحت است.  

image3
مشخصات فنی کامیون ولوو N10
حجم موتور۹۶۰۰
قدرت (اسب بخار)۲۷۵
گشتاور (نیوتون متر)
سرعت۹۰
طول (سانتی متر)۸۰۰
عرض (سانتی متر)۲۴۰
ارتفاع (سانتی متر)۳۰۰
وزن خالص (تن)۹.۱۶
ظرفیت بار (تن)۱۷.۳

قدرت بالای موتور کامیون باری ده چرخ ولوو

رانندگان کامیون همیشه از قدرت بالای موتور این ده چرخ توپ طلا تعریف می‌کنند. خوب است که بتوانیم قدرت موتور کامیون‌مان را به رخ دیگر همکاران بکشیم. اما فقط این نیست. در واقع قدرت کافی یک ویژگی ایمنی است که توانایی راننده را در داشتن سرعت مطمئن بالا می‌برد و بخش مهمی از ایمنی کل جاده را برای دیگر رانندگان تسهیل می‌کند.

image4 1

خرید کامیون باری ده چرخ ولوو

برای خرید خوروی سنگین شرایط وسیله نقلیه را باید کاملاً بررسی کنید تا اطمینان حاصل نمایید شرایط حمل و نقل ایمن را دارد. به یاد داشته باشید اطمینان از این امر، ضروری است. در ادامه به نکاتی که هنگام خرید کامیون باری ده چرخ ولوو لازم است بدانید می‌پردازیم:

  • درها، پنجره‌ها و در باک مخزن بنزین به طور ایمن بسته شوند.
  • لاستیک‌ها تا فشار هوای کافی پمپ می‌شوند.
  • مخزن آب شیشه جلو کامیون بدون آسیب‌دیدگی و سوراخ باشد.
  • خسارت شدید در اسناد حمل و نقل ثبت و نشان داده نشده باشد.
  • به لوازم جانبی نصب شده و یا برچیده شده (به عنوان مثال رادیو، آینه‌های بغل) دقت نمایید. قطعات یدکی باید کامل و در شرایط خوبی باشند.
  • مخزن سوخت سالم باشد تا بتواند مقدار مناسب سوخت برای فعالیت‌های حمل بار را در خود بگنجاند.
  • باتری خودرو عملکرد خوبی داشته و در حالت ایستاده نصب شده باشد.
  • اگر باتری برای ذخیره سازی قطع شده باشد، ​​دقت نمایید که دوباره وصل شده باشد.

نتیجه گیری و جمع بندی

کامیون باری ده چرخ ولوو گزینه‌ای قدرتمند برای حمل بار در جاده است. این کامیون با توجه به قابلیت‌های خارج از جاده خود، برای هر نوع مسیری از جمله جاده‌های خاکی و پر از دست‌انداز مناسب است. ولوو باری در برابر سنگ‌ریزه‌ها و ناهمواری‌های جاده بسیار قدرتمند عمل می‌کند. کامیون باری ده چرخ ولوو طراحی کاربردی، ساختاری سخت و عملکرد قابل اعتماد را در طیف وسیعی از مشاغل ارائه می‌دهد. بنابراین در هر شغلی که باشید با به کارگیری یکی از این کامیون‌های افسانه‌ای، شما برنده خواهید بود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *