۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی ۰ تا ۱۰۰ کامیون دانگ فنگ و انواع آن

مقدمه طی دو دهه گذشته، برندها و نشان‌های تجاری مختلفی از خودروهای سنگین به کشورمان وارد شده‌اند. از سال‌ها قبل، برندهای اروپایی و انواع تریلر، کامیون و کشنده‌های قاره سبز، حضور گسترده‌ای در ایران داشتند. اما به دلیل تحریم‌های بین المللی و رابطه نزدیک ایران و چین، این برندهای کشور چین بودند که برای حضور و کسب سهم از بازار کشورمان، فرصت مناسبی یافتند. در بین برندهای چینی خودروهای سنگین، نام دانگ فنگ برای علاقمندان تا حدود زیادی آشنا و شناخته شده است. البته این برند علاوه بر خودروی سنگین، یک اتومبیل هاچ بک هم به نام H30 Cross داشته که طی چند سال گذشته در ایران خودرو تولید می‌شد. اما موضوع مورد بحث این مطلب، درخصوص خودروهای سنگین و به ویژه کامیون‌های شرکت دانگ فنگ و تریلی دانگ فنگ و کشنده دانگ فنگ است. در ادامه، می‌خواهیم با انواع کشنده‌های شرکت دانگ فنگ بیشتر آشنا شویم. اما بهتر است تا ابتدا تاریخچه و حضور شرکت دانگ فنگ در کشورمان را مرور کنیم.

image1 1
تریلی دانگ فنگ، کشنده دانگ فنگ

تاریخچه و حضور کامیون‌ دانگ فنگ در کشور


جالب است بدانید که شرک دانگ فنگ (Dongfeng) به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور پهناور چین شناخته می‌شود، اما با این حال، در سال ۱۹۶۸ تأسیس شده است. شرکت دانگ فنگ، به تولید انواع خودروهای سواری، کامیون، اتوبوس و سایر خودروهای تجاری مشغول بوده و حدود ۴۵ درصد از سهام این شرکت، به کمپانی ولوو تراکس (Volvo Trucks) تعلق دارد. بنا بر این موضوع و البته با همکاری شرکت رنو تراکس (Renault Trucks) ، شرکت دانگ فنگ توانست به عنوان اولین برند چینی، محصولات سنگین خود را به قاره اروپا وارد نماید.

در دهه‌ی گذشته و پس از وضع تحریم‌های بین المللی علیه ایران، دانگ فنگ این فرصت را پیدا کرد تا در بخش خودروهای سنگین در کشورمان حضور پیدا کند. شریک دانگ فنگ در ایران، شرکت سایپا دیزل است. در مرحله اول، کامیون‌ها و کشنده دانگ فانگ و تریلی دانگ فانگ را در مدل‌های T300 و T375 در ایران حضور یافتند. بعدها نام این دو محصول به البرز و کاوه تغییر پیدا کرد و پروسه تولید و مونتاژ آن‌ها در کشورمان آغاز شد. در ادامه با کشنده‌ها و تریلی دانگ فنگ بیشتر آشنا خواهیم شد.

کامیون دانگ فنگ

کامیون دانگ فنگ T375 یا البرز


کشنده البرز در سایپا دیزل، با کد T375 شناخته می‌شود. این مدل یکی از پر فروش‌ترین کامیون‌های سایپا دیزل است که نقاط قوت آن باعث این مهم شده است. خیلی از مالکین کشنده البرز، از گیربکس ۱۶ سرعته قدرتی آن به عنوان نقطه قوت مهم کشنده البرز نام می‌برند. شایان توجه است که کشنده البرز که در اصل همان کامیون دانگ فنگ با کد T375 است، در دو نوع تک محور باری R270 و جفت محور T480 به بازار عرضه شد.

در این کشنده‌ها، امکانات رفاهی و تجهیزاتی مطلوبی تعبیه و نصب شده است که نظر خریداران این نوع خودروهای سنگین را کاملاً به خود جلب کرده و به همین ترتیب، در ایجاد سهم مناسب از بازار آن‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند. از جمله امکانات مهم این کشنده‌ها، می‌توان به مواردی مانند کروز کنترل، دکمه استارت پیشرانه، فشار سنج، روغن موتور خارج از کابین، سامانه ناوبری (GPS) و دیگر گزینه‌ها اشاره کرد.

ابعاد کشنده البرز در کلاس ۲×۴، شامل ۶۳۱۰ میلی‌متر طول و ۲۵۰۰ میلی‌متر عرض است. وزن ناخالصی که کشنده البرز می‌تواند حمل نماید، در حدود ۴۵۰۰۰ کیلوگرم بوده و ظرفیت محورهای جلو و عقب، در حدود نسبت دو برابر به یکدیگر هستند. یعنی در محور جلو ۷۰۰۰ کیلوگرم و در محور عقب این میزان به حدود ۱۳۰۰۰ کیلوگرم می‌رسد. شاسی کشنده البرز، حدود ۷۲۵۰ کیلوگرم وزن داشته که مواردی مانند اتاق، شاسی، گیربکس، موتور، محورهای جلو و عقب، فنرها، لاستیک‌ها، مخزن سوخت و مایعات را شامل می‌شود. کشنده البرز شش سیلندر بوده که میزان حجم پیشرانه را به ۸/۹ لیتر رسانده‌اند.

البرز از مخزن سوخت ۴۰۰ لیتری آلومینیومی تغذیه می‌کند. همان طور که قبلاً هم اشاره شد، این کشنده که در اصل کامیون دانگ فنگ T375 است، از گیربکس ۱۶ سرعته قدرتی سود برده که از نقاط قوت آن محسوب می‌شود. این گیربکس، از ۲ دنده در عقب هم سود می‌برد. ظرفیت مخزن روغن این کشنده محبوب هم حدود ۲۷/۶ لیتر است.

در ادامه باید اشاره شود که مدل جفت محور کامیون دانگ فنگ T375 یا همان البرز، از ۷۰۶۰ میلی‌متر طول و ۲۵۰۰ میلی‌متر عرض سود می‌برد. هر دو مدل جفت و تک محور، از کلاچ تک صفحه‌ای هیدرولیک سود می‌برند. ضمن اینکه در مدل‌های موردبحث، سرعت سنج، تاخوگراف، دورسنج، درجه حرارت آب، میزان سوخت، فشار باد مخزن، سیستم مداری عقب و جلو، فشار روغن، علائم هشدار دهنده الکتریکی و صفحه نمایش دیجیتال تعبیه شده است.

ضمن اینکه مواردی مانند سامانه ترمز ضد قفل (ABS) ، ترمز توقف اضافی روی محور عقب، ترمز تریلی و ترمز پارکینگ، به همراه تخت‌خواب، سامانه تعلیق بادی، تهویه مناسب شامل بخاری و کولر، شیشه‌شوی و برف‌پاک‌کن، تجهیزات این کشنده‌ها را تکمیل می‌کنند.

تریلی دانگ فنگ، کشنده دانگ فنگ

کشنده کاوه KT420

کشنده کاوه KT420، از جمله محصولاتی است که کیفیت ساخت خوبی داشته و در کشورمان نیز سهم از بازار مناسبی هم دارد. عناصری مانند استفاده از تزئینات و متریال باکیفیت در ساخت و مونتاژ این مدل به همراه تعبیه گیربکس آلمانی و پیشرانه قدرتمند، کاوه KT420 را به گزینه‌ای محبوب و ایده‌آل تبدیل کرده است. فناوری‌های به‌روز و مدرن هم در این کشنده تعبیه شده و استفاده از فضای خواب مناسب به همراه امکانات رفاهی در خور توجه باعث شده تا این مدل برای انجام مسافرت‌های طولانی راحت و مناسب باشد.

به مقوله ایمنی هم در این کشنده توجه ویژه‌ای شده است. از آنجایی‌که ترمز پرقدرت و مطمئن، یکی از گزینه‌هایی است که در خودروهای سنگین نقش مهمی ایفا می‌کند، کاوه KT420 به انواع سامانه‌های ترمز و هشدار دهنده مجهز شده تا امنیت راننده و سرنشینان دیگر خودروها، تضمین شود.

ترمز اگزوز، ترمز موتور، سامانه ترمز ضدقفل (ABS) به همراه ترمزهای دیسکی برای چرخ‌های عقب و جلو باعث شده تا KT420، در خصوص توقف ایمن هیچ کم و کسری نداشته باشد. این کشنده ۴۲۰ اسب بخاری که از پیشرانه ساخت رنو سود برده و گیربکس آلمانی ZF دارد، استاندارد آلایندگی یورو ۴ را هم پاس می‌کند و ظرفیت محورهای جلوی آن حدود ۷۰۰۰ کیلوگرم است. گیربکس قدرتی با ۱۶ دنده جلو و ۲ دنده عقب، نحوه انتقال قدرت را به نرمی و کیفیت هر چه تمام‌تر انجام می‌دهد مخازن سوخت آن از دو مخزن ۴۰۰ و ۳۵۰ لیتری آلومینیومی تشکیل شده است.

تریلی دانگ فنگ، کشنده دانگ فنگ

دانگ فنگ KX480


کشنده دانگ فنگ
 KX480، یکی از مدل‌های جدید این کمپانی است که به امکانات و تجهیزات خوبی هم مجهز شده است. ضمن اینکه ظاهر دانگ فنگ KX480، یکی از برگ‌های برنده آن در زمینه بازار خرید و فروش است. این مدل توسط سایپا دیزل مونتاژ می‌شود که به عنوان جایگزینی برای مدل ولوو FH 500 انتخاب گردید. کابین دانگ فنگ KX480 از سقف بلند و دو بخش خواب سود می‌برد و تماماً از فولاد ساخته شده و جوش‌کاری آن با استفاده از پوشش مخصوص ضد زنگ انجام شده است. دانگ فنگ KX480، از ظرفیت باری معادل ۷۰۰۰ کیلوگرم در جلو و ۱۳۰۰۰ کیلوگرم در عقب تشکیل شده است.

این کامیون ۴۸۰ اسب بخاری، گشتاور ۲۵۴۰ نیوتن متری تولید کرده که وظیفه انتقال این قدرت به عهده گیربکسی با ۱۲ دنده در جلو و ۴ دنده در عقب است. کامیون دانگ فنگ KX480، شش سیلندر بوده و استاندارد آلایندگی یورو ۴ را نیز پاس می‌کند. ترمز موتور و ترمز اگزوز، J-Brake از نوع عمل کننده روی سوپاپ‌ها به همراه توربوشارژر مجهز به فن الکتریکی ویسکو، از دیگر سامانه‌های بخش فنی کامیون دانگ فنگ KX480 محسوب می‌شوند. ترمزهای دیسکی در جلو و عقب به همراه سامانه ضدقفل (ABS) ، تانک باد آلومینیمی و ترمز تریلی و پارکینگ، تکمیل کننده سامانه‌های ترمز و بخش ایمنی کشنده دانگ فنگ KX480 هستند.

شایان توجه است که کشنده سری KX، جزو اولین کشنده‌ای با برند چینی بود که اجازه یافت تا در نمایشگاه‌های خودروهای سنگین در برخی از کشورهای اروپایی حضور پیدا کند. این اتفاق در نمایشگاه IAA سال ۲۰۱۴ انجام شد. البته این مورد طبیعی هم محسوب می‌شد، چون سری KX به عنوان پرچم‌دار محصولات دانگ فنگ در بخش کشنده و تریلر بوده و نه تنها در کشور چین عرضه می‌شود، بلکه به عنوان هدف صادراتی جهت جنوب غرب آسیا، روسیه و شمال آفریقا، در نظر گرفته شده بود.

بازار خرید و فروش کامیون دانگ فنگ


باتوجه به اینکه کامیون دانگ فنگ در بازه‌ی زمانی گسترده‌ای در انواع مختلف عرضه شده‌اند، قیمت‌های مربوط به این کشنده‌ها نیز متغیر است. در وب‌سایت‌های خرید و فروشی مانند دیوار و شیپور، کامیون دانگ فنگ چندین آگهی را به خود اختصاص داده‌اند. افزایش قیمت خودرو و قیمت قطعات از یک سو و تشدید تحریم‌های بین‌المللی از سوی دیگر باعث شده تا قیمت کامیون دانگ فنگ نیز مانند دیگر محصولات، شیب صعودی داشته باشند.

تا همین چند ماه پیش، قیمت مدل KX به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان می‌رسید و در حال حاضر اگر بتوان نمونه مناسبی از آن را پیدا کرد، به طور حتم بالای ۲ میلیارد تومان قیمت خواهد داشت. هم اکنون برای مدل T375 باید بیش از یک میلیارد تومان آن هم برای کارکردهای بالای ۵۰۰ هزار کیلومتر پرداخت کرد. حال اینکه این مدل، یک کشنده متوسط محسوب شده و برند سازنده اصلی آن از کشور چین است.

1 یک نظر

  1. رضا عبدی پاسخ

    وقت بخیر عزیزان . من یه سئوال از حضورتون دارم . کامیون کشنده دانگ فنگ ۴×۸ که در جلو دو محور فرمان پذیر داره تحت چه مدلی شناخته میشه ؟ با سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *