۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی ۰ تا ۱۰۰ ماک قدیمی + قیمت – Mack trucks

image1 3

مقدمه

در اروپا عموماً کامیون‌های بی‌دماغ، کاربرد و محبوبیت بیشتری دارند. گرچه در ایالات متحده آمریکا این رویه اندک تفاوت‌هایی دارد. در این کشور کامیون‌های دماغ‌دار از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. گرچه در گذشته ساخت انواع بی‌دماغ آن در این کشور رواج فراوانی داشت. البته همچنان برخی نمونه‌های کامیون‌ها بی‌دماغ باکیفیت و با ابهت بیشتر نسبت به همتایان اروپایی در این کشور تولید می‌شود. در این مقاله به بررسی کامیون ماک قدیمی، جدید و نیز انواع پرکاربرد آن به خصوص در ایران می‌پردازیم.

شرکت ماک (Mack)

شرکت ماک، اکنون به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شرکت خودروسازی ولوو به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این شرکت مشهور، جزء صنایع سنگین آمریکایی به شمار می‌رود. امروزه تنها در زمینه تولید کامیون از جمله تریلی ماک بی‌دماغ فعالیت می‌نماید. ورود کامیون‌های ماک قدیمی به ایران به دهه‌های ۳۰ و ۴۰ میلادی باز می‌گردد. گرچه امروزه نیز می‌توان مدل‌های ماک قدیمی را در جاده‌ها یافت. ورود این سری خودروهای سنگین بعد از سال ۱۳۵۹ به ایران در تعداد اندکی صورت پذیرفته است.

شرکت ایران کاوه

این شرکت تولید کامیون ماک آر ۶۰۰ خود را در ایران، با ایجاد تغییراتی در کابین آن آغاز نمود. این امر موجب تولید آسان‌تر این سری کامیون‌های سنگین در ایران شد. این سری کامیون، حجم و فضای بیشتری را نسبت به انواع خارجی دیگر آن داشته است و به صورت تک کابین به بازار عرضه می‌شده است. البته بسیاری از خریداران این نمونه فضای آن را به صورت دو کابینه تغییر می‌دادند.

کشنده ماک ایران کاوه/ سه محور با تیپ حرکتی ۴×۶ مدل ۱۹۷۵ سری R 611ST
تعداد سیلندر/ سوپاپ۱۲.۶
سری موتور/ نوع موتورسری E5 / خطی با سیستم تنفسی توربو شارژر و بدون اینترکولر
حجم موتور (لیتر)۱۰ لیتر
حداکثر قدرت @ (hp) دور در دقیقه۲۵۰@۲۱۰۰
حداکثر گشتاور @ (Nm) دور در دقیقه۱۳۲۲@۱۰۲۰
گیربکسدو لیوره ۲۰ دنده ماک
جریان برق۱۲ ولت
فنربندی عقب و جلوفنر شمش با کمک فنر

معرفی انواع ماشین سنگین ماک بی‌دماغ و ماک قدیمی

قابل انتظار است که کامیون ماک بی‌دماغ نیز مانند سایر خودروهای سنگین انواع متفاوتی را به خود اختصاص دهد. از این رو در ادامه به بررسی برخی از انواع آن پرداخته می‌شود.

  • ماشین سنگین ماک بی‌دماغ سری F: این سری، به عنوان نسل سوم کامیون‌های مک شناخته می‌شود. تولید آن از سال ۱۹۶۲ میلادی آغاز و در سال ۱۹۸۱ پایان یافت. این محصول با عنوان کامیونی با محوری به جلو طراحی و تولید می‌شده است. کابین داخلی آن بدون محل خواب و با ابعاد ۱۳۷ سانتی‌متر بوده است. در مدل‌های Sleeper با کابینی ۱۸۲ سانتی‌متری همراه بوده است.
  • سری مدل‌های آن F6xx، F7xx، F8xx و F9xx است. در این سری مشخصات موتور آن به صورت موتور دیزلی، مک ماکسیدین و ترمودین با قدرت ۲۶۰ الی ۳۷۵ اسب بخار، کامینز از ۲۵۰ تا ۳۵۰ اسب بخار، دیترویت دیزل از ۲۷۰ تا ۴۳۰ اسب بخار و کاترپیلار با ۳۲۵ اسب بخار برآورد می‌شود.
  • ماشین سنگین ماک بی‌دماغ سری WR: این محصول با عنوان cruise  Liner شناخته می‌شود. البته در ایران به دلیل کاربرد آن در سازمان مخابرات به ماک مخابراتی نیز مشهور است.
  • ماشین سنگین ماک بی‌دماغ سری MH: این سری از کامیون‌های ماک با عنوان Ultra  Liner نیز شناخته می‌شوند. استفاده از آن‌ها در سازمان مترو باعث گردید تا بسیاری این سری را با نام ماک مترویی نیز بشناسند. گرچه در این سری دستگاه انتقال قدرتی و نیز مولد آن مشابه سری RW طراحی شده است.
  • ماشین سنگین ماک بی‌دماغ سری MC/MR: از این سری کامیون در ایران به تعداد محدود یافت می‌شود و بیشتر در صنایع معدنی کاربرد دارند. نام دیگر این مدل ماکTerrapro  است.

ویژگی‌های کابین در سری‌های مختلف ماشین سنگین ماک بی‌دماغ

این سری از ماشین‌های سنگین از ابهت و زیبایی بسیاری برخوردار هستند که مختص کامیون‌های ماک است. خطوط بدنه آن کاملاً بیانگر ماک‌هایی است که قسمت خواب با عرض بیشتر نسبت به سری R یا سوپرلاینر دارند که اصالت در طراحی را در این نمونه نشان می‌دهد. اتاق جعبه‌ای شکل آن و دیگر قسمت‌ها شامل جلو پنجره، درب موتور، چراغ‌ها، قسمت خواب و … نیز طراحی هماهنگ و قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.

البته شاید ورود به این سری کامیون ماک قدیمی نسبت به نمونه‌های جدید یا سایر مارک‌ها با زرق و برق کمتری همراه باشد. البته تلفیق نشانگرهای آنالوگ و اجزای ساده داخلی در بسیاری دیگر از نمونه‌های جدید نیز کاربرد دارد. صندلی راننده با فنربندی بادی بسیار نرمی است. ارگونومی‌در حد بالایی رعایت شده است. کابین آن به سیستم تهویه خوبی مجهز است و عایق‌بندی کابین به خوبی صورت پذیرفته است.

کامیون ماک بی‌دماغ یا با دماغ

امروزه دو نوع طراحی در تهیه کامیون‌های سنگین دیده می‌شود. به کامیون ماک بی‌دماغ و یا نمونه‌های دماغ‌دار آن می‌توان اشاره نمود. به نمونه‌های دماغ‌دار اصطلاحاً conventional نیز گفته می‌شود. این نمونه تا قبل از قرن ۲۱ به عنوان پرکاربردترین انواع کامیون سنگین کاربرد داشتند. کامیون‌های دماغ‌دار از ناحیه جلو، ایمنی بالاتری در تصادفات جاده‌ای برخوردار هستند. علاوه بر اینکه آیرودینامیک بهتری نیز دارند.

نرمی سواری آن نیز به نسبت نمونه‌های بی‌دماغ بیشتر است به دلیل آنکه موتور در قسمت جلو راننده واقع شده و کابین بین محور جلو و عقب تعبیه می‌شود. گرچه با بزرگ‌تر شدن طول شاسی در این نمونه‌ها، ابعاد و اندازه‌های کامیون دستخوش تغییراتی می‌شود که ممکن است در استانداردهای اروپایی، مشکلات و محدودیت‌هایی ایجاد نماید. نمونه‌های بی‌دماغ مانند کامیون ماک قدیمی، به طور اختصار با عنوان COE (Cab Over Engine) به معنای اتاق بالای موتور شناخته می‌شوند. می‌توان گفت که تمام تولیدات اروپایی از این قبیل کامیون‌ها استفاده می‌نمایند.

ماک قدیمی

برآورد قیمت کامیون ماک قدیمی

گرچه نمونه‌های موجود کامیون ماک قدیمی در ایران به سال‌های خیلی پیش بر می‌گردد اما این نمونه کامیون‌ها هم چنان در سطح کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. تخمین دقیق قیمت‌ها امکان‌پذیر نیست چرا که میزان استفاده، نوع تجهیزات، دستیابی به قطعات جدید و… بر میزان تعیین قیمت‌های آن تاثیر مستقیمی‌ دارند. از این رو علاقمندان به خرید انواع نمونه‌های کامیون ماک قدیمی آمریکایی و جدید، باید با فروشنده‌ها بر سر قیمت منصفانه به توافق برسند. ضمناً این قیمت‌ها براساس قیمت روز اجناس و کالا ارایه می‌شود.

جهت اطلاع از به روزترین قیمت ماک قدیمی وارد سایت شوید.

ماک جدید

برند مطرح ماک نزدیک به ۱۱۷ سال سابقه فعالیت در زمینه تولید انواع کامیون و کشنده را داراست. از این رو سری‌های جدید آن با عنوان آنتم، با دقت فراوان به جزییات و با استفاده از تکنولوژی‌های جدید به بازار عرضه می‌شوند. طراحی کارآمد بدنه خارجی به مصرف سوخت کمتری کمک می‌کند که برای بسیاری فاکتور مهمی‌ به شمار می‌رود و هم چنین جهش بزرگی در زمینه آیرودینامیک داشته است.

image3 5

کلام آخر!

شاید مارک ماک این روزها در ایران نسبت به سایر برندها کمتر شناخته شده باشد؛ اما نمونه‌های ماک قدیمی کامیون و موجود آن هنوز از محبوبیت بسیاری برخوردار است. سری کامیون ماک قدیمی بی‌دماغ در حمل و نقل و اهداف ساخت و ساز هم چنان کاربرد فراوانی دارد. تکنولوژی‌های ساخت به کار رفته در آن می‌تواند امنیت رانندگی را در جاده‌ها به شدت افزایش دهد.

برای خرید ماک قدیمی میتوانید با مشاوران ما در تماس باشید.

3 پینگ

  1. پینگ بک: تریلی ماک و انواع آن | مجله خودروی سنگین | اتوبان

  2. پینگ بک: ماک آمریکایی جدید (anthem) + عکس | %sitename

  3. پینگ بک: بررسی 0 تا 100 کامیون ماک جدید (انتم - Anthem) | اتوبان

7 دیدگاه

  1. ali پاسخ

    خیلی مقالتون خوب بود
    شما قطعات کامیونم دارین؟من براداداشم از آکام موتور فرابین چندقطعه چندماه پیش خریدم الآن میخواستم یراخودم بگیرم اومدم ببینم شما دارین یانه

    1. مازیار خاموشی پاسخ

      سلام خدمت خانم مینا گلرو گرامی.
      به شخصه از مطالب وبلاگ شما در سالهای گذشته استفاده کردم. مرسی از اینکه به ما سر زدید و اعتبار بخشیدید.

    2. مازیار خاموشی پاسخ

      اگر منظورتان قیاس بین مرسدس تیتان و ماک های زیر سنگین هست، واقعیت هنوز هیچ کدام جایگزینی ندارند. با اینکه سالها از تولید و ورود آنها به بازار ایران میگذرد، همچنان برای سنگین ترین کاربری ها عمدتا انتخاب یکی از ایندو هستند. البته مرسدس تایتان در مسافتهای کوتاه رکورد حمل بالای ۱۰۰۰ تُن بار را داشته است که رقم بسیار قابل توجهی هست. به لحاظ سن و سال هم بنزهای تیتان اوضاع بهتری دارند هرچند بیشترشان در خدمت نهاد خاصی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *