۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
راهنمای خرید ماشین سنگین

راهنمای خرید ماشین سنگین (کامیون، کشنده و کامیونت)

اقدام برای خرید ماشین سنگین مانند خرید هر چیز دیگری نیاز به دانستن اطلاعات اولیه‌ای دارد. اهمیت مطالعه‌ی راهنمای خرید ماشین سنگین در این است که از پول، سلامت و جان خریداران محافظت می‌کند. متاسفانه در حال حاضر ماشین‌های سنگین صفر کیلومتر و کار نکرده‌ی اروپایی وارد کشور نمی‌شوند. تنها برخی ماشین‌های سنگین چینی را می‌توان به صورت نو و کار نکرده تهیه کرد. همین مساله باعث افزایش شدید قیمت ماشین سنگین شده است. در ادامه نکات خرید ماشین سنگین را بررسی می‌کنیم تا با توجه به قیمت بالای این خودرو‌ها خریداران بتوانند از هزینه‌ی پرداختی خود نهایت استفاده را ببرند. با مجله خودرو اتوبان همراه باشید.

آگاهی از علت فروش کامیون

اهمیت این مساله در خرید ماشین سنگین به اندازه‌ای است که در راهنمای خرید ماشین سنگین آن را در اول فهرست جای داده‌ایم. بسیار ضروری است که علت فروش ماشین را از صاحب قبلی بپرسیم و از صحت آن اطمینان کسب کنیم. هزینه‌های تعمیر ماشین سنگین بسیار زیاد است. اگر به علت نقص فنی یا تصادف حاد اقدام به فروش ماشین شده باشد، خریدار باید برای استفاده‌ از ماشین هزینه‌ی هنگفتی را جهت تعمیرات بپردازد. حتی اگر ماشین سنگین را برای سرمایه گذاری می‌خرید و قصد سوار شدن به آن را ندارید باید این نکته را در نظر بگیرید. چرا که هنگام فروش ماشین با مشکل روبه‌رو می‌شوید.

آگاهی از سوابق نگهداری ماشین سنگین

دو گروه از مجموعه‌ی سوابق نگهداری ماشین از مهم‌ترین نکات خرید ماشین سنگین هستند. به علاوه‌ی این دو گروه که در ادامه توضیح خواهیم داد به نکات دیگری باید توجه داشته باشید. اطلاع از قطعات تعویض شده‌ی ماشین و اطلاع از سابقه‌ی سرویس‌های انجام شده بر روی ماشین بسیار مهم هستند. حال به مهم‌ترین نکات می‌پردازیم.

تاریخچه‌ی تصادفات خودرو سنگین

بسیار مهم است که خریدار بداند ماشین مورد نظر چند بار تصادف داشته است و یا اصلا کامیون تصادفی کرده است؟ همچنین آگاهی از میزان خسارت وارد شده به ماشین و قطعه‌هایی که در اثر این تصادفات تعویض شده‌اند بسیار ضروری است. در این میان باید گفته های مالک، فاکتورهای ارائه شده، تصاویر گرفته شده از زمان تصادف پرداخت. همینطور استفاده از کارشناسی فنی و بدنه ماشین سنگین میتواند راهگشای شما در این مورد مهم باشد.

بررسی سوابق روغن

هنگام خرید ماشین سنگین توجه داشته باشید که روغن خودرو در زمان‌های مشخص شده تعویض شده باشد. عدم رعایت این نکته مشکلاتی برای ماشین سنگین و خریدار آن ایجاد خواهد کرد. از طریق دریافت رسید خدمت و پرداخت تعویض روغن، میتوانید این مورد را کنترل نمایید. در غیر این صورت توصیه میشود حسب احتیاط لازم، با تعویض روغن و سایر مایعات مورد نیاز فنی ماشین خیال خود را از بابت کارکرد آینده ماشین مورد انتخاب خوب، راحت کنید.

بررسی اندازه و ظرفیت ماشین سنگین

قبل از اقدام به تهیه‌ی ماشین سنگین لازم است نیازسنجی اولیه صورت بگیرد. اغلب کشنده‌های موجود در بازار ایران در دو گروه شش چرخ و ده چرخ هستند. البته در دیگر کشور‌ها و حتی در کشور خودمان حالت‌های دیگری نیز وجود دارند. با این وجود دو حالت یاد شده بیشترین طرفدار را در میان خریداران ماشین سنگین دارند. با توجه به فعالیت خود یک از انواع ماشین‌های سنگین یاد شده را انتخاب کنید. البته برخی از تولید کنندگان ماشین سنگین مثل فاو (سیبا موتور) یا کشنده تک و جفت فردا دیزل هر دو مدل را ارائه می‌دهند.

قدرت و حجم موتور ماشین سنگین

یکی ازمهم‌ترین نکات در راهنمای خرید ماشین سنگین آگاهی از نوع موتوری است که با توجه به فعالیت خود به آن نیاز دارید. اغلب ماشین‌های سنگین موجود در بازار بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ اسب بخار قدرت دارند. البته برخی از ماشین‌های سنگین موتور قدرتمند‌تری در اختیار دارند. با توجه به حجم بار حمل و جابه‌جا شده توسط ماشین سنگین قدرت و حجم موتور را انتخاب کنید. حمل بار سنگین‌تر نیاز به موتور قوی‌تری دارد.

نوع گیربکس ماشین سنگین

یکی از دسته‌بندی‌هایی که برای گیربکس‌ ماشین‌های سنگین در نظر گرفته می‌شود دنده‌ای یا اتومات بودن گیربکس‌ها است. همه‌ی خودرو‌های کلاسیک دارای گیربکس دنده‌ای هستند. ماشین‌های سنگین جدیدتر از گیربکس اتوماتیک بهره می‌برند. بدیهی است که رانندگی با گیربکس اتوماتیک بسیار راحت‌تر است. خوب است بدانید دسته‌بندی انواع گیربکس به همین نکته ختم نمی‌شود.

یکی دیگر از دسته‌بندی‌های در نظر گرفته شده برای گیربکس به کارایی گیربکس‌ها مربوط است. هنگام خرید ماشین سنگین در نظر بگیرید که برای رانندگی در جاده‌های عمومی از خودروهایی با گیربکس متفاوت از کار در فضا‌های کارگاهی در نظر می‌گیرند. رانندگی در جاده‌های عمومی با گیربکس‌هایی شناخته شده به نام گیربکس‌های fast صورت می‌گیرد. در حالی که در هنگام استفاده در فضاهای کارگاهی و جابه‌جایی بار‌های سنگین معادن از گیربکس‌هایی با قدرت کمتر استفاده می‌شود.

دسترسی به قطعات

راهنمای خرید ماشین سنگین (کامیون، کشنده و کامیونت)

در راهنمای خرید ماشین سنگین ذکر این نکته ضروری است که برخی ماشین‌های سنگین که از اروپا و چین وارد شده‌اند با مشکل تامین قطعات روبه‌رو هستند. بنابراین از نکات خرید ماشین سنگین این است که مطمئن شوید می‌توانید در صورت نیاز به جایگزینی قطعات خودرو این قطعات را در بازار پیدا کنید. عدم دسترسی به قطعه به معنی پایان عمر ماشین سنگین و هدر رفتن هزینه‌ی خریدار است.

بررسی بیمه‌ی خودرو

هنگام خرید هر نوعی از خودرو بررسی‌ بیمه‌ی خودرو بسیار مهم است. باتوجه به هزینه‌های بالای ماشین سنگین ضروری است از بیمه‌ای استفاده شود که تمام هزینه‌های خودرو در زمان تصادف را پوشش بدهد. از طرفی بررسی سابقه‌ی بیمه‌ی ماشین خریداری شده اطلاعات خوبی از تعداد تصادفات ماشین و صدمات وارد شده بر آن به خریدار می‌دهد. این کار باعث میشود با چشم باز خرید کنید!

میانگین مسافت طی شده هنگام خرید ماشین سنگین

بدیهی است که ماشین سنگینی که قرار است ساعات بیشتری را در جاده سپری کند لازم است قوی‌تر از خودرویی باشد که ساعات محدودی از شبانه روز را در حال حرکت کردن است. علاوه بر قدرت موتور و مسائلی از این دست مساله‌ی امکانات رفاهی خودرو نیز مطرح می‌شود. ضروری است که ماشین‌های سنگینی که ساعات و روز‌های زیادی در حال حرکت هستند امکانات رفاهی لازم برای راننده را پوشش بدهند. این نکته‌ای است که برای ماشین‌های سنگین با ساعات کارکرد کم مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. نکته ی دیگر

سلامت شاسی و بدنه

راهنمای خرید خودرو سنگین

اهمیت توجه به سلامت شاسی و بدنه در خرید ماشین‌های سنگین دست دوم خود را به خوبی نشان می‌دهد. باید در هنگام خرید این نوع از ماشین‌های سنگین توجه داشته باشید که شاسی و بدنه‌ی خودرو در اثر تصادفات دارای عیوب جبران ناپذیر نشده باشند. چون به هر حال نقص فنی را میتوان با صرف هزینه جبران کرد، اما نقصهای مرتبط با اتاق، شاسی و… در برخی مواقع هیچ وقت قابل جبران و رفع عیب نیستند. پس در هنگام خرید حتما این مورد را مد نظر قرار دهید که خودرو به لحاظ سلامت ستونها، ورق پشت اتاق، پیچ خوردگی شاسی، تعلیق، خستگی فلز، پیچ و پرچهای پایین اتاق و طول شاسی و … چک شود.

راهنمای خرید ماشین سنگین … سخن پایان!

در این مطلب راهنمای خرید ماشین سنگین را ارائه کردیم. تلاش کردیم مهم‌ترین نکات خرید ماشین سنگین را بیان کنیم. هنگام خرید ماشین سنگین باید مسائلی مانند علت فروش، سوابق سرویس و نگهداری، نوع گیربکس، حجم و قدرت موتور، دسترسی به قطعات و خدمات پس از فروش و مسائلی از این قبیل را در نظر گرفت. بررسی همه‌ی عوامل یاد شده باعث می‌شود تصمیم مناسبی برای خرید نوع مناسبی از ماشین سنگین اتخاذ شود.

شما میتوانید خرید و فروش سفارشی کشنده، کامیون یا کامیونت مد نظر خودتان را به اتوبان بسپارید. کارشناسان ما با توجه به نیاز و بودجه ی شما، بهترین گزینه ها را برایتان فراهم میکنند. بعد از کارشناسی رنگ و فنی، میتوانید با خیال راحت سوار بر خودروی مورد علاقه تان شوید. اگر برای تامین بودجه ی آن در محدودیت هستید، خدمت لیزینگ اتوبان راهگشای شما خواهد بود.

شما چه فکر میکنید؟ بازار به کدام سمت میرود؟ بهبودی در قیمت ها و عرضه خودروها خواهیم داشت؟ با ما نظرتان را در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *