۱۰ فروردین ۱۴۰۳

۱۰ تولید کننده برتر چینی در کامیون و کشنده‌!

10 لوگوی تولید کننده برتر چینی

با ۱۰ تولید کننده برتر چینی در کامیون و کشنده‌ آشنا شو. در دنیا تعداد زیادی تولید کننده خودروهای سنگین و نیمه سنگین (کاری و تجاری) وجود دارد.

برخی از آنها همچون اسکانیا، ولوو، مرسدس بنز، مان و… نیازی به معرفی ندارند و همگان با آنها آشنا هستند. اما در حال حاضر در کشورمان تعداد زیادی ماشین‌های چینی نیز در تردد هستند که شاید آشنایی زیادی با شرکت یا کارخانه تولید کننده آنها وجود نداشته باشد.

در این نوشتار سعی می‌کنیم، اختصارا به معرفی و بررسی ۱۰ شرکت تولید کننده برتر چینی در ساخت کامیون و کشنده‌های چینی بپردازیم.

شرکت فاو FAW Jiefang

تولید کننده برتر چینی فاو (FAW Jiefang و مخفف First Automobile Works) که بعد از دانگ فنگ، دومین شرکت بزرگ خودروسازی چین و اولین شرکت تولید کننده برتر چینی در خودروی سنگین این کشور است. این شرکت در سال ۱۹۵۳ تاسیس شده است و بخش اعظم سهام آن در اختیار دولت چین می‌باشد.

برندهای آشنا برای ایرانیان همچون بسترن، هایما و در سالهای دورتر فولکس گل در زمینه خودروهای سبک از زیر مجموعه‌های فاو محسوب می‌شوند. در زمینه خودروهای سنگین، در سالهای اخیر شاهد ورود کامیونت، کامیون و کشنده‌های مختلف فاو به بازار کشور هستیم.

شریک تجاری فاو در ایران، سیبا موتور است که در سال ۱۳۹۱ شمسی، ۵۱ درصد سهام آن در اختیار گروه معظم بهمن و ۴۹ درصد سهامش در اختیار شرکت تراکتورسازی ایران قرار گرفت. در سال‌های اخیر این شرکت اقدام به تولید کامیونت‌های ۶ و ۸ تُن Tiger V، کامیون ۲۶ تُن CA3250، کشنده‌های تک و جفت J6 با به ترتیب سری مدلهای CA4180 و CA4250 نموده است که به علت کیفیت به نسبت مناسب و فراوانی امکانات تعمیر در کشور، طرفداران خاص خود را دارد.

محصول جدید تر این شرکت نیز کشنده تک محور ۵۵۰ اسب بخاری J6P-550 با گیربکس اتوماتیک می‌باشد که در نمایشگاه بین المللی خودروی تهران در سال ۱۴۰۱ رونمایی شد و عملا پر قدرت‌ترین کشنده چینی ساخت داخل می‌باشد.

۲- شرکت دانگ فنگ Dongfeng

شرکت دانگ فنگ Dongfeng

تولید کننده برتر چینی دانگ فنگ (Dongfeng Trucks) که بزرگترین خودروسازی و دومین تولید کننده برتر چینی محسوب می‌شود که دفتر مرکزی آن در ووهان چین قرار دارد. این شرکت در سال ۱۹۶۸ تاسیس شده است. ۴۵ درصد از سهام بخش کامیون سازی دانگ فنگ، در اختیار شرکت معظم ولوو تراکس قرار دارد.

این شرکت به واسطه ولوو تراکس و رنو تراکس توانسته کشنده KX480 خود را به برخی کشورهای اروپایی نیز صادر کند. این مدل بعنوان کامیون برتر چین در سال ۲۰۱۶ نیز انتخاب شد.

شریک تجاری دانگ فنگ تراکس در ایران، شرکت سایپا دیزل است که کشنده T300، T375  (البرز) ،KT420 (کاوه) و KX480 را در ایران ارائه کرده است. با توجه به قیمت به نسبت مناسب و خدمات شرکت سایپا دیزل، فروش خوبی در بازار ایران کسب کرده‌اند و نمونه‌های دست دوم آنها همچنان از پر فروش‌های ساخت چینِ بازار هستند.

۳- شرکت سینو تراک Sinotruk

شرکت سینو تراک Sinotruk

تولید کننده برتر چینی سینو تراک (CNHTC یا China National Heavy Duty Truck Group ) که سومین تولید کننده برتر چینی محسوب می‌شود و دفتر مرکزی آن در جینان چین قرار گرفته است. این شرکت در سال ۱۹۳۵ تاسیس شده و اولین محصول خودروی سنگین خود را در سال ۱۹۵۶ بر پایه ی کامیون اشکودا ۷۰۶RT به بازار عرضه کرد. در سالهای بعد همکاری خود را با اشتایر اتریش آغاز کرد.

شریک تجاری سینوتراک در ایران، شرکت ایران خودرو دیزل بود که سینوتراک هوو که در ایران فقط به نام هوو معروف شد را از سال ۱۳۸۴ به بازار عرضه کرد. متاسفانه در همان سال‌های ابتدایی تولید نقص سیستم ترمز و بی احتیاطی رانندگان این کشنده، منجر به حوادث ناگوار بسیاری در جاده‌های کشور شد و لقب قاتل جاده‌ای توسط رسانه‌ها به آن داده شد.

این حوادث شرکت ایران خودرو دیزل را به فکر تغییراتی در هوو و ارائه‌ی آن بازار با مدل جدید بنام فراز انداخت. فراز نسبت به هوو مجهز به ترمز ضد قفل، ترمز موتور، تانک باد ۱۴۰ لیتری، کروز کنترل و دریچه گاز برقی بود.

شرکت سیتراک Sitrak

تولید کننده برتر چینی سیتراک (Sitrak) که زیر مجموعه سینوتراک و مختص به تولید محصولاتی از شرکت سینوتراک با تکنولوژی شرکت معتبر مان هست.

در سال ۲۰۰۹ چینی‌ها موفق شدند ۲۵ درصد سهام شرکت مان را در اختیار خود بگیرند. محصولات برند سیتراک با استفاده از تکنولوژی سری TGA مان طراحی و تولید شده‌اند و به همین خاطر نسبت به سایر چینی‌های موجود در بازار ایران، دارای طول عمر، دوام، ایمنی مناسبی هستند.
شریک تجاری سیتراک در ایران، شرکت پیلسان از زیر مجموعه‌های شرکت ماموت هست. که تا به این لحظه اقدام به تولید و عرضه‌ی سه مدل کشنده سیتراک C7H440 ، T7H و C7H480 با برند پیلسان نموده است. کشنده‌ی C7H480 مجهز به موتور ۴۸۰ اسبی و گیربکس AMT مجهز به ریتاردر ۵ مرحله‌ای می‌باشد و به علت خدمات مناسب شرکت تولید کننده، در بازار مورد وثوق مشتریان قرار گرفته است.

۴- شرکت شاکمان Shacman

شرکت شاکمان Shacman

تولید کننده برتر چینی شاکمان (Shacman یا Shaanxi Automobile Group Co) که چهارمین تولید کننده برتر چینی (کامیون و اتوبوس) در کشور چین می‌باشد و دفتر مرکزی آن در شهر شی آن استان شانکسی (شانشی) قرار دارد. این شرکت در سال ۱۹۶۸ تاسیس شده و محصولات خود را با برند شاکمان به بازار ارائه می‌کند.

در سال ۲۰۰۸ (۱۳۸۷) تعداد بسیار محدودی کشنده و کامیون شاکمان به کشورمان وارد شد که به دلیل نبود قطعات و نمایندگی مجاز، استقبال خاصی از آنها نشد. اما از سال ۱۴۰۰  شرکت ویرا دیزل نماینده رسمی خودروهای تجاری شاکمان در ایران می‌باشد و فعالیت گسترده‌ای را برای ارائه‌ی محصولات این برند به بازار ایران انجام داده است.

در حال حاضر کامیونت‌های ۵.۵ و ۶ تُن شاکمان، کشنده ی Cab Over و کشنده‌ی دماغدار Conventional توسط ویرا دیزل به بازار ارائه شده. کشنده‌ی دماغدار Conventional در نمایشگاه بین المللی خودرو تهران در سال ۱۴۰۱ توجه بسیاری از بازدیدکنندگان را به خود جلب کرده بود و پیش بینی میشود سهم خوبی را از بازار به دست آورد.

۵- شرکت فوتون Foton

شرکت فوتون Foton

تولید کننده برتر چینی فوتون (Foton یا Beiqi Foton Motor Co) که پنجمین شرکت سازنده‌ی خودروهای کار و  تجاری در چین می‌باشد که دفتر مرکزی آن در پکن قرار دارد. این شرکت در سال ۱۹۹۶ تاسیس شده و از زیر مجموعه‌های گروه خودروسازی بایک محسوب می‌شود.

شناخت شریک تجاری فوتون در ایران، دارای پیچیدگی‌های خاصی است! کامیونت‌های فوتون تحت عنوان الوند در ایران توسط سایپا دیزل عرضه شدند. شرکت ایران خودرو هم از سال ۱۳۹۸ اقدام به ارائه‌ی کشنده‌ی H4 Auman  به بازار نموده است. در کمال شگفتی دو شرکت ایران خودرو دیزل و بهمن دیزل از سال ۱۴۰۱ اقدام به ارائه‌ی یک کشنده با دو برند کرده‌اند. شاید ایران تنها کشوری در دنیا باشد که یک کشنده با مشخصات مختلف از سوی دو سازنده‌ی با سابقه و با دونام متفاوت به بازار عرضه می‌شوند.

ایران خودرو دیزل محصول خود را بنام فوتون Auman H5 به بازار عرضه کرده اما از طرف دیگر بهمن دیزل نام امپاور  BD500 را برای آن در نظر گرفته است! محصول ایران خودرو دیزل دارای موتور کامینز ۴۶۰ اسبی، گیربکس اتوماتیک و ریتاردر ۴ مرحله‌ای است. اما بهمن دیزل  برای آن موتور کامینز ۴۹۰ اسبی، گیربکس اتوماتیک و ریتاردر ۵ مرحله‌ای را در نظر گرفته است.

۶- شرکت هونگیان Hongyan

شرکت هونگیان Hongyan

تولید کننده برتر چینی شرکت خودروسازی هونگیان است که با سرمایه گذاری مستقل از دولت چین شکل گرفته است و مقر آن در چونگ کینگ چین می‌باشد. این کمپانی در ابتدا به ساخت خودروهای نظامی اقدام می‌کرد. در سال ۲۰۰۵ با سرمایه گذاری مستقیم ایویکو، این خودروسازی اقدام به تولید کامیون‌های کار و تجاری نمود.

تعلیق اکثر محصولات هونگیان به شکلی است که قابلیت حرکت و فعالیت در زمین‌های نامسطح و شرایط کاری سخت را دارند.

۷- شرکت جک JAC

شرکت جک JAC

تولید کننده برتر چینی جک (JAC یا Anhui Jianghuai Automobile Co) که یک شرکت خودروسازی در زمینه‌ی تولید خودروهای شخصی، اتوبوس و کامیون است که دفتر مرکزی آن در چین هفئی می‌باشد. این شرکت در سال ۱۹۶۴ تاسیس شد و در حال حاضر ۵۰ درصد سهام آن متعلق به شرکت فولکس واگن است.

در سال‌های دهه‌ی هشتاد شمسی، کامیونت‌های جک توسط شرکت رخش خودرو دیزل به بازار عرضه می‌شدند (در حال حاضر این شرکت اقدام به تولید کشنده‌های کاماز ۱۸۴۵ می‌کند). در ادامه شرکت آرین دیزل عهده‌دار مونتاژ ون و مینی بوس Sunray جک و کامیونت‌های ۶ تُن سری N60 ،  ۸.۵ تُن سری N85 و ۹ تُن سری N90  شد. و عهده‌دار مونتاژ محصولات سنگین و نیمه سنگین جک در ایران، شرکت مایان دیزل از زیر مجموعه‌های شرکت ماموت می‌باشد.

در حال حاضر به ارائه‌ دو محصول از جک تحت برند دیما پرداخته است. کامیون ۱۹ تُن دیما MR285 که در واقع نسخه‌ی ارزان سازی شده‌ی  JAC Gallop A5 هست و کشنده‌ی ۴۴ تُن دیما HT490  که همان JAC Gallop K7 می‌باشد.

۸- شرکت دایون Dayun

شرکت دایون Dayun

تولید کننده برتر چینی دایون (Dayun) که یک شرکت خودروسازی در زمینه‌ی تولید خودروهای کار و تجاری و موتور سیکلت و انواع موتور‌های درون سوز است که دفتر مرکزی آن در شهر یانچنگ کشور چین قرار دارد. این شرکت در سال ۱۹۸۷ تاسیس شد.

شریک تجاری دایون در ایران، شرکت کرمان دیزل است که مدل CGC4181 در سال‌های اخیر به بازار عرضه کرده است. در ابتدا مدل N8H با موتور ساخت ویچای چین با قدرت ۴۳۰ اسب بخار تولید شده و سپس مدل بروز شده و بهینه شده‌ی N9H (موسوم به نیو فیس) تولید شد.

دایون N9H در قیاس با کشنده‌هایی همچون دیما، سی اند سی و دافران از نظر امکانات و تجهیزات در مرتبه‌ی پایین‌تری قرار می‌گیرد ولی از نظر قوای محرکه و مشخصات فنی، با توجه به بهره‌گیری از موتور بنز موسوم به آکسوری (موتور OM460 تحت لیسانس دایملر  کرایسلر با ۴۶۰ اسب بخار) ، حرف‌هایی برای گفتن دارد.

۹- شرکت CAMC

شرکت CAMC

تولید کننده برتر چینی شرکت Hualing Xingma (یا CAMC) که یک شرکت خودروسازی سنگین مرتبط با دولت چین است. این شرکت اقدام به تولید انواع کامیونت، کامیون، کشنده و انواع تریلر می نماید. این شرکت در سال ۱۹۹۹ تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در شهر مانشان چین می‌باشد.

۱۰- شرکت بِی بِن Beiben

شرکت بِی بِن Beiben

تولید کننده برتر چینی، شرکت Beiben است که یک شرکت حوزه‌ی خودروهای سنگین و نیمه سنگین چینی است. دفتر مرکزی آن در شهر بائوئو مغولستان در قسمت خود مختار چین قرار گرفته است. این شرکت در سال ۱۹۸۸ افتتاح شد و بعد از آن قراردادی با دایملر-بنز برای تولید کامیون‌های مختلف مرسدس بنز منعقد کرد.

شریک تجاری بی بن در ایران شرکت تیراژ دیزل می‌باشد که در حال حاضر مدل‌های V3 ET تک و جفت را عرضه می‌کند. این کشنده‎‌ها دارای موتور ۱۱.۵ لیتری وی چای ۴۳۰ اسب بخاری و گیربکس ZF دستی ۱۶+۲ می‌باشد.

شما کدوم یک از ۱۰ تولید کننده برتر چینی معرفی شده را می‌پسندید؟

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید


Instagram


Telegram


Linkedin

1 یک پینگ

  1. پینگ بک: کشنده فردا FD550-II و FD560-I | مجله خودرو اتوبان

24 دیدگاه

  1. جعفری پاسخ

    همه شون ازاروپا کپی کرده ولی کپی شون هم اشغاله وتازه اول بدبختی اینه که درکشور ما۲برابر کامیونهای برند اروپایی بفروش میرسند.

  2. قلیزاده پاسخ

    ای کاش منم از این آشقالها نیم دونه داشتم
    دهان نمی رسی میشی اشغال اینها عروسن
    اگر اینها نبود بنز ولو از ۱۰۰میلیارد رد کرده بود
    متشگرم

  3. یاسین پاسخ

    یه مشت ادم بیسواد اومدن که هیچی بارشون نیست اومدن بدگویی میکنن،
    خیلی هم خوبه اگه توان خرید داشتم میگرفتم،
    با تشکر از سامانه خوب اتوبان

  4. نیستانک پاسخ

    در دنیا فعلا دایملر و ولوو و اسکانیا و داف از نظر کیفیت بسیار بالا و قیمت بالا حرف اول را میزنند. ایویکو و داف و رنو و UD نیز دنباله رو تقریبی آنها هستند. تراک های چین و هند مزیت اولشان قیمت پایین تر و وسعت کشورهای خود بهمراه آفریقا هست. و رضایت قشر متوسط را خوب تامین کرده اند و موفق هم شده اند. ولی اطمینان مشتری را نتوانسته اند همراه خود داشته باشند.

    1. اتوبان (نویسنده) پاسخ

      مرسی از کامنت خوب شما. بله همینطوره. واقعیتش همینها هم نبودند تو این وضعیت تحریم ها، اوضاع خیلی بهم ریخته تر از الان بود.

  5. علی پاسخ

    آقا اگر تحریمیم چجوریه دست دوم اروپایی میتونه وارد بشه (البته ب چند برابر قیمت) اگر نیستیمم ک حرفی دیگه….ولی بازم کاری ب حرف تحریمم نداشته باشیم همون دست دوم اروپایی رو وارد کنید جلو اشغالای چینی رو بگیرید والا ب سود مردمه ( البته ببخشید حواسم نبود مردم چ اهمیتی دارند … )

    1. مازیار خاموشی (نویسنده) پاسخ

      سلام علی آقا . واردات ماشین اروپایی یه حرفه. تولید ماشین اروپایی یه حرف دیگه ست. تحریم اینجا شامل حالشون میشه. ولوو نمیاد اینجا با سایپا دیزل تولید کنه از اونور بازار گسترده ی آمریکا شمالی و کانادا رو با مدل VNL از دست بده مثلا.

    1. مازیار خاموشی (نویسنده) پاسخ

      سلام. البته خیلی مسائل هم بسته به نگهداری و سرویسهای دوره ای ماشین سنگین هست. الان کشنده های سی اند سی یا فاو هست که بالای ۱ میلیون کیلومتر کارکرد داشتن و مشکل خیلی خاص و عجیبی هم در این مدت باهاش روبرو نشدن. میشه گفت ماشینهای چینی نیاز به رسیدگی و وسواس بیشتری در نگهداری دارند تا در درازمدت دچار مشکل نشوند.

    1. مازیار خاموشی (نویسنده) پاسخ

      سلام آقای شاعری. لطفا با ۰۲۱۹۱۰۰۹۹۴۵ تماس بگیرید. راهنمایی تون میکنن. میتونید پیلسان و دیما بخرید. البته گزینه های دیگه مثل امپاور و فوتون اچ ۵ هم هست.

  6. هادی پاسخ

    چرا واژه ی تولید کننده ی برتر چینی رو انقدر تکرار کردین در حالیکه برتر نیستند به غیر از دانگ فنگ اونم بخاطر اینکه زیر پرچم شرکت معظم ولوو و تیراژ تولید هست ؟

  7. احسان پاسخ

    جالب اینجاس برندای چینی خودشون ناشناخته ان و نیاز به مطالعه و تحقیق جهت آشنایی دارن بعد اینجا مثلا جک شده دیما یا فوتون شده امپاور و…فقط یه نصفه روز طول میکشه شجره نامه کشنده های چینی موجود تو ایرانو بتونی در بیاری یه زمانی دهه ۸۰ افهاش و اسکانیا و مان و رنو میومد از ده فرسخی میدیدی کیف میکردی. برندهای جهانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *