۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کامیون بنز ۱۹۲۴ 

24229 photo ۲۰۲۰ ۱۱ ۲۲ ۰۸ ۴۲ ۲۵

کامیون بنز ۱۹۲۴ 

کامیون‌ها بر اساس ویژگی‌های گوناگونی دسته‌بندی می‌شوند. ازجمله ظرفیت وزنی، حجم، خط تراز آب و انباشته، مجوز استفاده از راه‌ها، نوع چرخ‌ها، اتصال تراکتور و مخزن و روش تخلیه بار. از لحاظ کاربرد نیز به انواع کامیون کمپرسی، کامیون اتاق‌دار، کامیون لبه‌دار، کامیون تیغه‌دار، کامیون کفی، کامیون مسقف یا سقف‌دار، کامیون یخچال‌دار، کامیون تانکر، کامیون بونکر، کامیون مخلوط‌کن، کامیونت، کامیون کشنده، ترلی ترانزیت، ترلی جامبو و بوژی دسته‌بندی می‌شوند. از نظر ظرفیت حمل بار می‌توان کامیون‌ها را به انواع وانت‌بار، وانت نیسان، کامیون تک محور، کامیون دو محور، خاور و تریلی تقسیم کرد. در ادامه به معرفی کامیون بنز ۱۹۲۴ خواهیم پرداخت.

کامیون کمپرسی چیست؟

کامیون‌های کمپرسی از انواع کامیون‌های پرکاربرد و پرطرفدار هستند. این کامیون‌ها عموما برای ترابری و جابجایی موادی مانند شن، ماسه، سنگریزه و نخاله‌های معدنی و ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ویژگی اصلی این کامیون‌ها داشتن یک مکانیسم هیدرولیکی است که توسط آن مواد از کفه‌ی پشتی کامیون تخلیه می‌شود. کامیون‌های کمپرسی محدودیت ترافیکی ندارند و می‌توانند در سطح شهر برای جابجایی مواد و مصالح گوناگون مورد استفاده قرار گیرند.

معرفی کامیون مرسدس بنز ۱۹۲۴

شرکت مرسدس بنز یکی از خودروسازهای مطرح و مورد اعتماد در دنیاست که در ایران نیز طرفداران بسیاری دارد. کامیون‌های سری L این شرکت بسیار مورد استفاده قرار گرفته‌اند. مرسدس بنز از سال ۱۹۵۹ شروع به ساخت کامیون‌های باری نمود که کامیون‌های تولید شده از آن سال تا ۱۹۹۵ با اینکه در ابتدا برای مصرف داخل کشور آلمان طراحی شدند، به دلیل استقبال به کشورهای گوناگون در سراسر جهان از جمله ایران صادر شدند.

مدل ۱۹ تنی این کامیون‌ها در ایران نیز تولید شد که به کامیون بنز ۱۹۲۴ معروف است. تولید کامیون و کامیونت‌های مرسدس بنز از سال ۱۳۴۳ توسط شرک صنعتی خاور در ایران آغاز شد. پس از سال‌ها تولید و فروش این کامیون‌، با ادغام شرکت خاور با ایران‌خودرو در سال ۱۳۷۸، شرکت ایران‌خودرو دیزل متولی تولید کامیون بنز ۱۹۲۴ شد.

نحوه نام‌گذاری کامیون‌ها

اعداد درنظر گرفته شده در کد این کامیون‌ها بی‌معنی نیست. در کد سه رقمی، رقم اول از چپ بیانگر تناژ و ارقام دیگر به معنای قدرت موتور است. در کدهای چهار رقمی نیز دو رقم سمت چپ نمایشگر تناژ و دو رقم سمت راست برای تعیین قدرت موتور است. برای مثال، کامیون بنز ۱۹۲۴ به این معناست که ظرفیت این کامیون ۱۹ تن و موتور آن ۲۴۰ اسب بخار است. این کامیون‌ها با کد L/LK 1924 نمایش داده می‌شوند. L به معنی کامیون باری و LK به معنی کامیون کمپرسی است.

مشخصات فنی کامیون بنز ۱۹۲۴

کامیون بنز ۱۹۲۴ بسیار پرقدرت است و برای جابجایی انواع بارها در کشورمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. موتور این کامیون از نوع OM 355 با ۲۴۰ اسب بخار و ۲۲۰۰ دور در دقیقه است. حجم سیلندرهای این کامیون ۱۱۵۸۰ سی سی و موتور از نوع توربو شارژ و اینترکولر است.

ظرفیت حمل بار این کامیون ۹۲۷۰ کلیوگرم در مدل کامیون و ۶۵۳۰ کلیوگرم در مدل کمپرسی است.

این کامیون دارای گیربکس سنکرونیزه دستی ۶+۱ دنده است. کامیون بنز ۱۹۲۴ دارای ترمز پنوماتیک دو مداره مستقل با بوستر و مجهز به ABS و خفه کن دستی است و ترمز دستی پنوماتیک با قابلیت ایجاد فشار بر چرخ‌های عقب است.

بدنه‌ی این کامیون‌ها از جنس فولاد و ظرفیت مخزن سوخت آن‌ها ۴۰۰ لیتر است. حداکثر سرعت ۸۴ کیلومتر بر ساعت است و امکاناتی مانند فرمان هیدرولیک، کمربند ایمنی، بخاری، بخاری درجا، کولر، رادیو پخش، شلنگ باد، آفتابگیر داخلی، جک بالابر، زاپاس‌بند، کپسول آتش نشانی، قفل عرضی دیفرانسیل، مثلث احتیاط، جعبه کمک‌های اولیه، گارد جلو، عقب و جانبی است.

سیستم تعلیق این کامیون‌ها دارای فنر تخت و کمک فنر هیدرولیکی تلسکوپی در محور جلو و فنر تخت در محور عقب است.

ظرفیت باتری‌ها ۱۲ ولت و ۱۲۰ آمپر است. کامیون بنز ۱۹۲۴ دارای ۲ باتری است و یک دینام ۲۸ ولت ۳۵ آمپر است.

کامیون ۱۹۲۴؛ سازگار با محیط زیست

استندارد زیست محیطی این خودرو، یورو ۳ است. استاندارد یورو ۳ در سال ۲۰۰۰ برای خودروهای سواری عرضه شد تا محدودیت‌هایی برای تولید کربن مونوکسید، هیدروکربن‌ها و اکسیدهای نیتروژن خروجی از خودروها به وجود آورد. با وجود انتشار استاندارهای با حساسیت بالاتر مانند یورو ۵ و ۶ و متداول بودن یورو ۴ در کشورمان می‌توان گفت که مصرف سوخت این کامیون متناسب با حفظ محیط زیست کار نمی‌کند.

عملکرد کمپرسی کامیون ۱۹۲۴

در مدل‌های کمپرسی کامیون بنز ۱۹۲۴ در کنار ترمز دستی، اهرم عملکرد کمپرسی قرار گرفته است. این اهرم در ۳ موقعیت قابل تنظیم است. در موقعیت اول که اهرم و کلید کنار آن درکنار یکدیگر قرار دارند، کمپرس خودرو عملکرد ندارد. جهت راه اندازی آن لازم است تا با فشار دادن کلاچ خودرو، اهرم و کلید را به موقعیت‌های بالا و پایین منتقل نمود تا کمپرسی نیز به بالا و پایین حرکت کند تا بار تخلیه شود.

تخلیه بار در کمپرسی کامیون ۱۹۲۴

درهنگام بارگیری باید توجه نمود که خودرو در حالت کاملا افقی و محکم روی زمین قرار گرفته است. این کار از این لحاظ اهمیت دارد که در هنگام تخلیه بار، خطر برگشتن و چپ شدن کامیون وجود نداشته باشد. پمپ هیدرولیکی پس از وصل کردن بغل گیربکس (PTO) شروع به کار خواهد نمود و چراغ مربوطه روشن می‌شود. پس از تخلیه بار باید کمی صبر کرد تا اتاق به آرامی در جای خود قرار بگیرد، سپس می‌توان بغل گیربکس را قطع نمود تا چراغ بغل گیربکس خاموش شود.

بارگیری کمپرسی کامیون ۱۹۲۴

در هنگام بارگیری نیز اگر بار سنگین باشد باید هنگام ریختن آن‌ها در اتاق بار دقت نمود تا فشار زیاد به داخل اتاق بار رها نشود. این بار اضافی می‌تواند به اتاق آسیب بزند. به یاد داشته باشید که همیشه باید سعی کنید تا سنگینی بار در وسط اتاق قرار گیرد. برای بارهای زیاد بهتر است از زنجیره‌های عرضی استفاده نمود و همچنین باید از بارگیری بیش از حد مجاز خودداری نمود.

نتیجه گیری و جمع بندی


موتور کامیون بنز ۱۹۲۴ از نوع OM355 یورو ۳ مجهز به توربوشارژ و اینتر کولر است که توربوشارژ با استفاده از فشار گازهای اگزوز به عنوان محرک، دبی هوای ورودی به موتور را افزایش داده و اینتر کولر دمای هوای خروجی از توربوشارژ را حداقل ۱۰۰ درجه (تحت بار کامل) کاهش داده و به موتور تحویل می‌دهد، که با عملکرد این دو مجموعه، علاوه بر افزایش توان و راندمان، آلایندگی نیز کاهش می‌یابد.

کامیون بنز ۱۹۲۴ از دسته خودروهای سنگین قدیمی است که همچنان مورد علاقه رانندگان است و می‌تواند آن‌ها را از عملکرد خود راضی نگه دارد.

1 یک پینگ

  1. پینگ بک: بررسی کامیون امپاور 19‌تن BD300 محصول بهمن‌دیزل | اتوبان تراک

1 یک نظر

  1. نیستانک پاسخ

    ایکاش تاریخچه ورود این کامیون به ایران از ابتدا ذکر میشد و جالب تر ارجحیت تولید ایران به آلمان در زمانی هست. و مطلب دیگر چرا حتی اکنون هم این مدلها در ایران و دنیا خواهان زیادی دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *