۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

فرمول نحوه محاسبه افت قیمت خودروی تصادفی

مالکیت یک وسیله نقلیه در ایران، به دلیل شرایط خاصی از جمله در نظر گرفته شدن هر نوع خودرو به عنوان کالای سرمایه‌ای، قوانین حاکم بر نوع بیمه نامه‌ها و حتی قوانین و فرمول‌های ویژه آن در زمان تصادف، نسبت به دیگر کشورها و بازارهای جهان متفاوت است. این مورد در تمامی موارد عنوان شده، چالش‌هایی را پیش روی خریدار و مصرف کننده قرار داده و حتی نوع وسیله نقلیه، اعم از سبک و سنگین را شامل می‌شود. اما درخصوص خودروهای سنگین، نظر به اینکه این کلاس از خودرو در صنعت حمل و نقل کشورمان جایگاه ویژه‌ای دارد، گزینه‌هایی مانند تصادفات احتمالی و نحوه محاسبه افت قیمت خودروی تصادفی نیز از گزینه‌هایی مختص به خود تبعیت می‌کنند. به همین دلیل، در نظر است تا درخصوص فرمول محاسبه افت قیمت خودروی تصادفی، بیشتر توضیح داده و عوامل موثر بر این پروسه را مورد بررسی و کنکاش قرار دهیم.

image1 9

چالشی به نام فرمول محاسبه افت قیمت خودروی تصادفی

همانطور که در مقدمه اشاره شد، خودرو در ایران، چه سبک و چه سنگین، یک کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود. بدین صورت که باتوجه به افزایش هزینه‌ها و درصد نقدینگی موجود به علاوه شرایط خاص اقتصادی و سیاسی موجود در کشور، شخص می‌تواند پس از خریداری یک خودرو و پس از چند سال استفاده، آن را به رقم بالاتری بفروشد. سیستم دلال گونه و نوسان‌های عجیب بازار هم به این موضوع دامن زده و بر افزایش قیمت‌های خودروها اعم از سبک و سنگین تاثیرگذار هستند. در اینجا پرسشی مطرح می‌شود که یک خودروی سنگین در طول سال‌های استفاده، دچار انواع موارد فرسایشی و به اصطلاح استهلاک هم می‌شود و اگر تصادفی هم برای آن رخ دهد که باتوجه به سبک رانندگی و وضعیت شرایط و جاده‌های ایران و البته نوع رانندگی رانندگان خودروهای سنگین، این امر کاملاً محتمل است، فرمول محاسبه افت قیمت خودروهای سنگین در زمان تصادف به چه صورت خواهد بود؟ و اینکه این فرمول محاسبه افت قیمت خودروی تصادفی، از چه بندها و گزینه‌هایی تشکیل شده است؟

در اولین قدم، باید به این موضوع اشاره کرد که خودروهای سنگین، بیشترین افت را در طی ۵ سال نخست استفاده خواهند داشت. البته در این مورد، گزینه‌هایی مانند وزن خودروی سنگین، تجهیزات و نوع پیشرانه و قدرت آن، از نکاتی محسوب می‌شوند که در میزان افت قیمت آن، نقش مهمی ایفا می‌کنند. همین موارد، در زمان تصادف هم از تاثیر قابل توجهی برخوردار هستند. به نحوی که فرمول محاسبه افت قیمت خودروی تصادفی، به این عوامل نیز مرتبط خواهد بود. در ادامه، به گزینه هایی خواهیم پرداخت که به طور مشخص و مستقیم، به نحوه محاسبه افت قیمت خودروی تصادفی، مرتبط هستند.

محاسبه افت قیمت خودرو تصادفی

  1. کلاس و مدل خودروی سنگین:
     خودروهای سنگین، از کلاس و ابعاد بدنه یکسان سود نمی‌برند. به همین دلیل، انواع مختلف کلاس‌ها و ابعادهای گوناگونی از خودروهای سنگین وجود داشته که کاربری‌های متنوعی را برای آن‌ها رقم می زنند. لذا، در زمان تصادف و نحوه محاسبه افت قیمت خودروی تصادفی، به ابعاد، وزن و کلاس آن‌ها می‌باید توجه شود. به طور حتم، حادث شدن تصادفی شدید برای یک خودروی سنگین که از وزن و ابعاد بزرگی سود می‌برد، افت قیمت بیشتری را نسبت به خودرویی سنگین با وزن و ابعاد کمتر و کوچک‌تر تجربه خواهد کرد و به همین دلیل، فرمول محاسبه افت قیمت این دو خودروی سنگین در زمان تصادف، متفاوت خواهد بود.
  2. نوع بدنه خودروی سنگین: از دیگر عوامل تعیین کننده درخصوص فرمول محاسبه افت قیمت خودروی تصادفی، نوع بدنه آن خواهد بود. البته شاید با کمی اغماض بتوان گفت که رنگ بدنه هم در این خصوص نقش دارد، اما این مورد بیشتر به خودروهای سواری مرتبط خواهد بود. ولی درخصوص خودروهای سنگین، جنس بدنه و نوع اتصالات بخش‌های مختلف آن، نقش مهمی در نحوه محاسبه افت قیمت خودروی تصادفی خواهد داشت.
  3. نوع بیمه، میزان باقیمانده از بیمه و درصد تخفیف آن: خیلی از افراد عقیده دارند که نوع بیمه، میزان آن و حتی درصد تخفیف بیمه، در زمان تصادف خودروهای سنگین، گزینه مهمی نبوده و در نحوه محاسبه افت قیمت خودروی تصادفی، نقش چندان مهمی ایفا نمی‌کند. در صورتی که وقتی پای محاسبه فرمول افت قیمت در زمان تصادف به میان می‌آید، بیمه و دیگر گزینه‌های عنوان شده مربوط به آن، از اهمیت به‌سزایی برخوردار خواهد بود. به طور کلی، از آنجایی که خودروهای سنگین، به صورت مداوم در جاده‌های خارج از شهر و بین شهری در حال رفت و آمد هستند، برخورداری از یک بیمه مناسب، امری حیاتی و مهم برای آن‌ها به شمار می‌رود. در ادامه، همین موضوع برای نحوه محاسبه افت قیمت خودروی تصادفی نیز، کاملاً مهم و برجسته عمل خواهد کرد.
  4. سال تولید و میزان کارکرد خودروی سنگین: وقتی سال تولید یک خودروی سنگین برای نحوه محاسبه فرمول افت قیمت آن در زمان تصادف مطرح می‌شود، به طور حتم کارشناسان مربوطه هدف مهمی را دنبال می‌کنند. بدین صورت که سال تولید و در ادامه آن، کارکرد خودروی سنگین نشان خواهد داد که وضعیت استهلاک یک خودروی سنگین تا چه میزان بوده و این موضوع نیز تا چه حد می‌تواند در افت قیمت و محاسبه فرمول آن در زمان تصادف تاثیرگذار باشد. یک نکته که باید به آن اشاره شود این که در تمامی خودروها، چه سبک و چه سنگین، بیشترین میزان افت قیمت در یک یا دو سال اول اتفاق افتاده و در ۵ تا ۷ سال بعد از آن، این افت قیمت چندان قابل توجه نبوده و بسیار کم خواهد بود. بنابراین، سال تولید و زمان انجام تصادف، به کارشناسان کمک می‌کند تا فرمول محاسبه افت قیمت خودروی سنگین در زمان تصادف را به صورت دقیق‌تری تهیه و اعمال کنند.
  5. سطح تجهیزات و آپشن‌های یک خودروی سنگین: هرچه یک خودروی سنگین، از سطح تجهیزات و آپشن‌های بیشتری سود ببرد، بر روی نحوه محاسبه افت قیمت خودروی تصادفی، تاثیرپذیری بیشتری خواهد داشت. زیرا بخش‌های بیشتری در خودروی سنگین که به تجهیزات آن مرتبط م‌ شوند، در معرض آسیب قرار خواهند گرفت.

حال ممکن است در اینجا پرسشی مطرح شود که در زمان تصادف، ارزش و قیمت یک خودروی سنگین، تا چه میزان کاهش پیدا خواهد کرد؟ در پاسخ باید عنوان کرد که بین قیمت خودروی سنگین و مدل آن، رابطه مستقیمی وجود داشته و می‌باید بین استهلاک خودروی سنگین قبل از تصادف و استهلاک آن پس از تصادف، رابطه‌ای برقرار کرد. بسته به نوع و شدت تصادف، یک خودروی سنگین بین ۱۵ تا ۶۰ درصد ارزش خود را از دست داده و افت قیمتی به این میزان را تجربه خواهد کرد.

فرمول محاسبه افت قیمت

جمع بندی و نتیجه گیری

عواملی که در بخش‌های فوق شرح دادیم، از جمله گزینه‌های مهم و تعیین کننده‌ای هستند که در نحوه محاسبه فرمول افت قیمت خودروهای سنگین در زمان تصادف، نقش مهمی ایفا می‌کنند. البته علاوه بر موارد مورد اشاره، گزینه‌های دیگری هم وجود داشته که در خصوص نحوه محاسبه افت قیمت خودروی تصادفی، توسط کارشناسان بیمه تعیین و اعمال می‌شوند که باتوجه به نوع تصادفات و شدت آن و موارد عنوان شده، می‌توانند از متغیرها و خروجی‌های متفاوتی برخوردار باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *