۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

قانون خسارت افت قیمت خودرو

از آنجا که خودرو سرمایه فردی محسوب می­شود، آگاهی از قانون خسارت افت قیمت خودرو که در نتیجه تصادف یا گذر زمان حاصل می­شود و باعث از دست رفتن سرمایه فرد خواهد شد، اهمیت زیادی دارد. بر اساس قانون بیمه اجباری، خسارت­های وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه (مصوب سال 1395) ، شرکت­های بیمه موظف به پرداخت خسارت­های مالی وارد شده به شخص ثالث در حوادث رانندگی هستند. تعریفی که قانون جدید بیمه شخص ثالث از «خسارت مالی» ارائه نموده تا حدود زیادی مشابه تعریف قانون قبلی است. می­توان گفت که قانون خسارت افت قیمت خودرو در عرف جامعه، امری عادی است و افراد، معتقد به مسئولیت مقصر سانحه در برابر جبران خسارات ناشی از افت قیمت خودرو هستند.

image1

مسئول جبران هزینه افت قیمت خودروی سنگین در تصادف کیست؟

تمام سوانح رانندگی مثل تصادف، واژگونی، آتش‌سوزی یا دیگر سوانحی که برای افراد یا اشیاء ثالث، خسارت مالی به وجود می­آورند، شامل بیمه ثالث می­شوند و قابل جبران هستند. سایر خسارات وارد آمده به خودرو نیز بر اساس بیمه بدنه قابل پرداخت هستند؛ اما مسئله این است که طبق قوانین افت قیمت خودرو، خسارت ناشی از افت قیمت خودرو در تعهد هیچ ‌یک از شرکت­های بیمه نیست و جبران آن متوجه راننده مقصر حادثه است.

  • چگونگی محاسبه و قوانین افت قیمت خودرو

چند فاکتور مهم ازنظر کارشناسان در محاسبه افت قیمت خودرو، حائز اهمیت است:

نوع خسارت چگونه است؟ یعنی خسارت به بدنه وارد شده یا خیر؟ همچنین، هزینه­های رنگ‌کاری و وسعت رنگ‌شدگی، همه در این محاسبه مؤثر هستند. مورد دیگر، خسارات وارد آمده به قطعات بدنه خودرو، درب موتور، گلگیر و… است که تعویض و رنگ‌شدگی آن‌ها بر کاهش ارزش خودرو بسیار تأثیرگذار هستند. بنابراین، میزان افت قیمت در خودرویی که دچار آسیب‌دیدگی در قسمت­هایی مانند شاسی، سقف، ستون، گلگیرهای جلو و درب باشد، در مقایسه با تصادفاتی که در عقب خودرو اتفاق می‌افتد متفاوت است.

  • نحوه دریافت خسارت افت قیمت خودروی سنگین

از آنجا که راننده مقصر، مسئول جبران این هزینه است، طبق قوانین افت قیمت خودرو و برای تأمین خسارت باید به شورای حل اختلاف مراجعه شود. بدین ترتیب، بعد از ثبت دادخواست، کارشناس مربوطه تعیین شده و با ملاحظه خودرو یا تصاویر مربوط به خسارت، میزان افت قیمت را برآورد می‌نماید. سپس مطالبه خسارت به طرفیت مالک خودروی مقصر، به دادگاه یا شورای حل اختلاف ارسال می­شود. فرد زیان‌دیده با پیگیری پرونده از طریق دادگاه، می­تواند به خسارت افت قیمت خودرو دست پیدا کند.

افت قیمت خودرو تا چه سالی محاسبه می­شود؟

مطابق با قانون خسارت افت قیمت خودرو، به خودروهایی که بیش از ۵ تا ۶ سال از عمر آن‌ها سپری شده است، این عنوان خسارت تعلق نمی­گیرد؛ اما در مورد خودروهای خارجی، اوضاع متفاوت است و بعد از گذشت این مدت هم قیمت بالایی دارند و در صورت تصادف، افت قیمت در آن‌ها چشمگیر خواهد بود. ولی درنهایت، نظر کارشناس در مورد میزان خسارت وارد آمده به خودرو حائز اهمیت است.

خسارت افت قیمت خودرو

ملاک محاسبه افت قیمت خودرو چیست؟

مقوله افت قیمت ماشین، مسئله­ای است که لازم است به لحاظ فنی چارچوب‌بندی شود، زیرا به ‌شدت از سوی فرد زیان‌دیده به لحاظ طرح شکایت و اخذ مابه‌التفاوت خسارت، مورد پیگیری قرار می­گیرد و از آنجا که عبارت «خسارت مالی» در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه از نظر قانون بیمه اجباری، شامل افت قیمت خودرو نیز می­شود، لذا این محدودیت­ها به کابوسی برای شرکت­های بیمه تبدیل شده است.

ملاک محاسبه افت قیمت

برای مطالبه خسارت افت قیمت خودرو، چه مدارکی لازم است؟

در مرحله اول طرفین می­توانند میان خود، بر سر قیمتی به توافق برسند؛ اما چنانچه چنین توافقی حاصل نشود، راننده آسیب‌دیده می­تواند به شورای حل اختلاف مراجعه نماید. چنانچه بر اساس نظر کارشناس، افت قیمت مبلغی کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد، مسئله در همان شورا رسیدگی خواهد شد. در صورتی ‌که خسارت بیش از مبلغ مذکور باشد، مرجع رسیدگی‌کننده به مسئله بر طبق قانون خسارت افت قیمت خودرو، دادگاه خواهد بود.

نتیجه گیری و جمع بندی

در شهرها روزانه صدها تصادف صورت می­گیرد. در این حین، بسیاری از خودروها علاوه بر خسارت عینی، دچار افت قیمت ناشی از تصادف هم می­شوند. باید بدانید که تأمین این‌گونه زیان­ها بدون تنظیم درخواست و ارائه آن به دادگاه میسر نیست؛ زیرا این‌ گونه خسارات در تعهد شرکت­های بیمه نیست و زیان‌دیده بر طبق قوانین افت قیمت خودرو می­تواند برای مطالبه این خسارت با طرح دادخواست در محل سکونت راننده مقصر، نسبت به مطالبه خسارت اقدام کند.

خسارت افت قیمت

سؤالات متداول

  1. آیا بیمه شخص ثالث در خسارت افت قیمت خودرو تأثیری دارد؟

بیمه شخص ثالث نقش اساسی در خسارت افت قیمت خودرو دارد و تا حد زیادی از ضرر مالی پیشگیری می­کند. همچنین در قانون آمده که تا سقف ۷ میلیون تومان بدون ارائه کروکی به شرکت بیمه خود، می­توانید خسارت دریافت کنید؛ اما اگر شما مقصر باشید می­توانید با استفاده از بیمه بدنه، بخشی از خسارت را پرداخت کنید. مورد دیگر این است که بر اساس ماده ۱ و ۲ قانون مسئولیت مدنی، خسارت افت قیمت قابل مطالبه است؛ اما در این که بیمه‌گذاران در قبال آن مسئولیتی دارند یا خیر، نظر قطعی وجود ندارد.

  1. افت قیمت خودرو به چه دلایلی حادث می­شود؟

یکی از دلایل این مسئله، گذر زمان و افت مدل آن است. دلیل دیگر افت قیمت خودرو و میزان کارکرد آن است. البته شدت تصادف خودرو نیز ازجمله دلایل افت قیمت خودرو محسوب می­شود. به این دلیل است که این مسئله را می­توان ازجمله مسائل غیرقابل‌جبران دانست که موجب از بین رفتن سرمایه می‌شود.

  1. آیا پرداخت خسارت افت قیمت خودرو، به‌صورت قسطی امکان‌پذیر است؟

از آنجا که این هزینه در تعهد شرکت بیمه نیست و باید دادخواست تنظیم شود، این مسئله به رضایت طرفین بستگی دارد.

  1. خسارت ناشی از افت قیمت خودرو، چه نوع خسارتی است؟

لازم به ذکر است که این نوع خسارت، ازجمله خسارات مادی ناشی از مسئولیت مدنی است که در صورت محکومیت فرد، باید بر اساس قانون خسارت افت قیمت خودرو اجرا شود. همچنین ضمانت اجرای دعاوی حقوقی را نیز مشتمل می­شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *