۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

کامیون ولوو ساخت کدام کشور است؟

کِشنده‌های شرکت ولوو، از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین کامیون‌های کِشنده در ایران و جهان هستند. این کامیون‌های پرطرفدار، همیشه توجه عده‌ی زیادی از علاقه‌مندان به ماشین‌های سنگین را به خود جلب کرده‌اند؛ مانند خود شما که این متن را می‌خوانید. در این مطلب، به حضور کشنده‌های ولوو در ایران خواهیم پرداخت؛ البته پیش از آن، مروری می‌کنیم بر تاریخچه‌ی شرکت ولوو و محصولاتی که این شرکت پرآوازه، تولید و در سراسر دنیا عرضه می‌کند.

image1 1

شرکت ولوو؛ از تأسیس تا امروز۱

«اَسار گابریِلسِن»۲ و «گوستاف لارسِن»۳، در سال ۱۹۲۷ میلادی، پایه‌های شرکت ولوو را بنا نهادند. ساختمان مرکزی این شرکت از ابتدای تأسیس تاکنون، در شهر گوتنبرگ در سوئد بوده است. شرکت ولوو، فعالیت خود را با تولید مدل‌هایی ابتدایی از کامیون آغاز کرد و اولین محصولات خود را در سال ۱۹۲۸ عرضه نمود. این شرکت محصولات خود را به انواع کامیون منحصر نکرد و حوزه‌ی تولید خود را به محصولات دیگری مانند اتوبوس، تجهیزات سازندگی، سامانه‌های پیش‌رانه‌ی دریایی و صنعتی، خدمات مالی و هم‌چنین خورورهای سواری بسط داد؛ البته شرکت ولوو، بخش تولید خودروهای سواری خود را به شرکت «جیلی» واگذارکرد.

شرکت ولوو هم ‌اکنون، حدود ۱۰۰ هزار کارمند در سراسر جهان دارد؛ در ۱۸ کشور، کارخانه‌های تولیدی دارد؛ در ۱۹۰ بازار بین ‌المللی حضور دارد؛ و سالانه بیش از ۳۵۰ هزار دستگاه انواع خودرو را تولید و روانه‌ی بازار می‌کند. این حجم از فعالیتِ باکیفیت از ولوو، این شرکت سوئدی را در رتبه‌ی دوم برترین تولیدکنندگان در حوزه‌ی خودروهای سنگین در تمام دنیا قرار داده است. همان‌طور که در ابتدا گفتیم هدف از این متن، توضیحی درباره‌ی کشنده‌های شرکت ولوو است؛ پس به سیر توسعه‌ی این ماشین‌های سنگین، نگاهی اجمالی می‌کنیم.

شرکت ولوو

کِشنده‌های ولوو در گذر زمان

اولین ماشین سنگینی که شرکت ولوو در سال ۱۹۲۸ میلادی تولید کرد، یک کامیون باری بود. کیفیت این کامیون‌ها به ‌تدریج رشد کرد تا اینکه وارد سایر کشورهای اروپایی هم شدند. پس از جنگ جهانی دوم، شرایط بهتر شد و کامیون‌های ولوو مسیر خود را در دیگر کشورها نیز پیدا کردند و وارد بازار بین ‌المللی شدند؛ به‌طوری که در سال ۱۹۳۰ میلادی، شرکت ولوو ۶۳۹ دستگاه کامیون به کشورهای دیگر صادر کرد.۴ شرکت «ولووتِراکس»، زیرمجموعه‌ای از شرکت ولوو است که مسئولیت تولید انواع خودروهای سنگین را بر عهده دارد.

نسل جدید و پیش‌رفته‌‌ی کشنده‌های ولوو، در سال ۱۹۹۳ میلادی روانه‌ی بازار شدند. کامیون‌های FH12 و FH16، اولین سری از کشنده‌های به‌روزِ شرکت ولوو بودند که توجه طرفداران ماشین‌های سنگین را به خود جلب کردند.۵ شرکت ولوو علاوه بر کشنده‌های FH، کشنده‌های دیگری نیز تولید می‌کند که معروف‌ترین آن‌ها، FM و FMX هستند. این سه مدل از ماشین‌های سنگین ولوو، یعنی FH، FM و FMX، تنها کشنده‌های ولوو هستند که در ایران وجود دارند؛ البته در حال حاضر، فقط کامیون‌های FH و FM در ایران تولید می‌شوند.

کشنده ولوو

کِشنده‌های ولوو در ایران

اولین سری از کامیون‌های شرکت ولوو، در سال ۱۹۳۴ میلادی وارد ایران شدند. بین سال‌‌های ۱۳۵۱ تا ۱۳۶۳ نیز این شرکت، محصولات خود را در ایران مونتاژ و به بازار ایران عرضه می‌کرد. فعالیت شرکت ولوو در ایران انسجام چندانی نداشت؛ تا اینکه در سال ۱۳۶۴ با سایپا دیزلِ ایران، قرارداد بست و مقرر شد که محصولات خود را با هدف‌مندی بهتری در ایران تولید و عرضه کند. این دو شرکت همکاری خود را با تولید کامیون‌های مدل F12 و NL12 آغاز کردند.۶

از سال ۱۳۶۴ تاکنون سایپا دیزل، تنها مرجع رسمی مونتاژ و عرضه‌ی کشنده‌های این شرکت سوئدی در ایران بوده و به بزرگ‌ترین شریک تجاری ولووتراکس در منطقه تبدیل شده است. عمده‌ی حضور ماشین‌های سنگین شرکت ولوو در ایران، از مجرای هم‌کاری سایپا دیزل با این شرکت و مونتاژ این خودروها در کشور است و فقط تعداد معدودی از انواع ماشین‌های سنگین ولوو، به ‌طور مستقیم وارد ایران می‌شود. در سال ۱۳۹۲ و در پی تحریم‌های وضع ‌شده علیه ایران، همکاری ولوو با سایپا دیزل متوقف شد؛ ولی پس از پنج سال تعلیق، این فعالیت از سر گرفته شد.

با ادامه‌ی همکاری ولوو با سایپا دیزل، سطح تولیدات این شرکت سوئدی در ایران، به تولید ۳۲۰۰ دستگاه انواع کامیون در سال ۹۵ رسید. همچنین طبق آمار موجود، از ابتدای ورود محصولات ولوو به بازار ایران، یعنی از سال ۱۹۳۴ میلادی تاکنون، حدود ۷۵ هزار دستگاه از انواع کامیون‌های این شرکت در کشور عرضه شده است. در حال حاضر، شرکت سایپا دیزل با همکاری شرکت ولووتراکس، مشغول به تولید کامیون‌های سری FH و FM است که موتور این کامیون‌ها مجهز به استاندارد آلایندگی یورو۴ با قابیلت ارتقا به استاندارد یورو۵ است.۷

ولوو

کلام پایانی

حرف آخر اینکه کشنده‌های شرکت ولوو، قدمتی طولانی دارند و مسیر پرافتخاری را در طول تاریخ برای خود به یادگار گذاشته‌اند. محصولات این شرکت سوئدی، در فهرست پرفروش‌ترین ماشین‌های سنگین در دنیا، همیشه در رتبه‌های بالا بوده‌اند و آن‌گونه که از فعالیت‌های این شرکت سوئدی برمی‌آید، به نظر می‌رسد که هم‌چنان به رقابت خود با دیگر تولیدکنندگان کامیون‌های کشنده در دنیا ادامه خواهد داد و احتمالاً آنچه که شرکت ولوو در آینده با آن روبه‌رو خواهد بود، همان موفقیت‌های پیشین است.

  1. volvogroup.com/en-en/about-us/history-and-r-d-milestones.html↩︎
  2. Assar Gabrielsson↩︎
  3. Gustaf Larson↩︎
  4. companieshistory.com/volvo/↩︎
  5. fleet.ie/volvo-fhs-road-journey-over-25-years/↩︎
  6. saipadiesel.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=1&pageid=145↩︎
  7. saipadiesel.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=1&pageid=145↩︎

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *