۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

لاستیک ماشین های سنگین

image1 4

مقدمه

به دلیل این‌که ماشین‌های سنگین، بار زیادی را جابجا کرده و فشار زیادی را متحمل می‌شوند باید تایرهایی با کیفیت بالا داشته باشند. این لاستیک‌ها باید از میان محصولات برندهای معتبر انتخاب شده و طول عمر قابل قبولی داشته باشند. لازمه این امر نیز استفاده از متریال درجه‌یک و فناوری روز دنیا در تولید آن‌ها است. لاستیک ماشین‌های سنگین دارای آج‌هایی هستند که از مهم‌ترین قسمت‌های آن‌ها بوده و نشان‌دهنده کیفیت و کارایی این تایرها هستند. این محصولات باید بر اساس استانداردهایی که برای تولید آن‌ها تعیین شده است، تولید شده و قادر باشند در جاده‌هایی با شرایط مختلف، حرکت کنند؛ زیرا جاده‌های مختلف دارای درجه حرارت و میزان لغزندگی متفاوتی هستند.

خریداران این تایرها باید به هنگام خرید آن‌ها، به‌جز کیفیت، به تاریخ انقضای این محصولات نیز توجه کنند. این تایرها دارای تاریخ انقضا هستند و بعد از گذشت این مدت‌زمان از مصرف آن‌ها احتمال این‌که تایر، کارایی سابق را نداشته باشد وجود دارد. البته در این موارد، استثنائاتی نیز وجود دارد. به این معنا که اگر از تایرها به خوبی نگهداری نشود و یا میزان استفاده از آن‌ها زیاد باشد، قطعاً لاستیک‌ها زودتر از تاریخ انقضا، مستهلک شده و نیاز به تعویض پیدا خواهند کرد.

انواع لاستیک ماشین‌های سنگین

ماشین‌های سنگین در انواع مختلفی طراحی و ساخته شده‌اند. به طبع آن نیز باید تایرهای مخصوص آن‌ها نیز در اندازه متنوعی تولید شوند. ازاین‌رو شرکت‌های تولیدکننده و فروشندگان انواع لاستیک ماشین سنگین، این محصولات را در سایزهای مختلفی به خریداران ارائه می‌کنند.

با توجه به نقشی که لاستیک ماشین‌ها در رفع اصطکاک میان رینگ و سطح جاده‌ها و بروز آتش‌سوزی دارند، رانندگان این ماشین‌ها باید لاستیک‌های مناسبی را خریداری کنند. لاستیک‌ها باید بر اساس ابعاد رینگ انتخاب شده و نصب آن به دست افراد ماهر انجام گیرد. به‌این‌ترتیب می‌توان از بابت عملکرد صحیح این محصولات نهایت اطمینان را داشت.

image2 2

اپرمصرف‌ترین لاستیک ماشین‌های سنگین ایرانی و خارجی کدم‌اند؟

شاید جالب باشد اگر بدانید در میان انواع مختلف لاستیک ماشین‌های سنگین، لاستیک‌های سایز ۱۲×۲۴ و ۱۲×۲۰، بیشترین مصرف را در میان کاربران ایرانی دارند. در میان این دو سایز لاستیک نیز با توجه به نوع ماشین‌های سنگین موجود در ناوگان بین‌شهری ایران، سایز ۱۲×۲۴ به عنوان پرمصرف‌ترین شناخته می‌شود. این تایرها دارای کیفیت ساخت بسیار عالی بوده و باوجوداینکه ازجمله لاستیک‌های قدیمی در این حوزه هستند، بیشترین کارایی و راندمان را از خود نشان می‌دهند. این لاستیک‌ها برای استفاده در انواع تریلرها، اتوبوس‌ها، کامیون‌ها و کشنده‌ها مناسب هستند. در تولید این محصولات از فناوری بایاس استفاده شده است.

امروزه با توجه به پیشرفت‌هایی در این صنعت وجود دارد، کشورهای خارجی پیشرفته برای تولید لاستیک‌های ماشین‌های سنگین از فناوری رادیال یا روش تولید سیمی استفاده می‌کنند. در این روش، طول عمر لاستیک‌ها افزایش یافته و کیفیت عملکرد تایرها نیز ارتقا پیدا می‌کند؛ اما باید به این موضوع نیز اشاره‌ای داشت که قیمت لاستیک ماشین سنگین رادیال در مقایسه با انواع نخی یا بایاس، نسبتاً بیشتر است.

image3 2

آشنایی با مشخصات لاستیک ماشین سنگین

لاستیک ماشین سنگین دارای یک سری مشخصاتی است که بر روی آن درج می‌شود. این مشخصات به شرح زیر هستند:

  • نوع تایر
  • قطر لبه رینگ با واحد اینچ
  • میزان باری که لاستیک می‌تواند تحمل کند
  • عرض بخش آجدار تایر با واحد میلی‌متر
  • نسبت ابعاد دیواره‌های کناری تایر به عرض آن
  • ساخت‌وساز شعاعی تایر
  • مقدار سرعت تایر
  • فصل مناسب برای استفاده از تایر

این مشخصات با حروف و اعداد مشخص می‌شوند. برای این‌که در خرید لاستیک ماشین‌های سنگین با مشکلی برخورد نکرده و با مشخصات آن آشنایی داشته باشید در ادامه به بررسی علائم درج شده بر روی این محصولات خواهیم پرداخت:

  • P: نشان‌دهنده نوع تایر (اگر این مشخصه با حرف LT شروع شود بیان‌کننده این است که این لاستیک برای استفاده بر روی ماشین‌های بزرگ سبک، مناسب است؛ اما اگر با ST شروع شود نشان می‌دهد که می‌توان آن را بر روی ماشین‌های بزرگ سنگین استفاده کرد.)
  • R: بیان‌کننده ساخت‌وساز شعاعی لاستیک
  • T، U، H، S، Y، Z V، W: سرعت لاستیک
  • M+S: مناسب برای استفاده در فصول مختلف

لاستیک‌های ماشین سنگین ایرانی و خارجی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

در داخل کشور و کشورهای خارجی، برندهای مختلفی وجود دارند که در زمینه تولید انواع لاستیک برای ماشین‌های سنگین فعالیت دارند. از میان برندهای ایرانی می‌توان به برند البرز، گلدستون، گهر و از میان برندهای خارجی می‌توان به برندهای میشلن، مکسس، نکسن و … اشاره کرد. تمامی این برندها برای تولید لاستیک ماشین‌های سنگین از فناوری‌های روز، خط تولید مجهز، متریال درجه‌یک و افراد متخصص استفاده می‌کنند. به همین علت نیز توصیه می‌شود لاستیک موردنیاز برای ماشین سنگین را از میان محصولات برندهای مختلف انتخاب کنید.

این تایرها ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته و طول عمر بالایی دارند. ازجمله این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مناسب برای استفاده در دماهای مختلف: حرارت و گرما به عنوان اصلی‌ترین عوامل در کاهش کیفیت لاستیک‌ها شناخته می‌شوند. اگر در تولید آن‌ها به این موضوع توجه شده و طراحی و تولید این تایرها به گونه‌ای باشد که بتوانند در مقابل حرارت تولید شده مقاومت خوبی داشته باشند، قطعاً بهترین کارایی را خواهند داشت.
  • برخورداری از آج مناسب: لاستیک‌هایی که کیفیت قابل قبولی دارند از آج‌های مناسبی نیز برخوردار هستند. اگر فاصله و ارتفاع آج‌های موجود در این لاستیک‌ها مناسب باشد، حرکت ماشین‌ها نیز بدون مشکل خواهد بود.
  • طول عمر بالا: استفاده از مواد اولیه مناسب، تولید بر اساس استانداردهای تعیین شده و ساخت به‌صورت اصولی باعث می‌شود تا طول عمر این لاستیک‌ها افزایش یابد.
  • قیمت مقرون‌به‌صرفه: خرید لاستیک‌هایی که دارای ویژگی‌های بالا باشند برای خریداران، صرفه اقتصادی خواهد داشت.
image4 1

جمع ‌بندی و نتیجه گیری

خریداران لاستیک ماشین سنگین با توجه به نوع کاربری ماشین‌های خود باید در خرید و نگهداری از این لاستیک‌ها نهایت دقت را به خرج دهند. باید در این خرید به کدهای درج شده بر روی تایر دقت کرده و با توجه به ابعاد ماشین، سرعت و نوع لاستیک موردنیاز، خرید خود را انجام داد. بی‌توجهی به نگهداری از این تایرها، عدم توجه به میزان باد آن‌ها، سرعت ماشین، حرارت تولید شده و توان لاستیک، می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری را برای رانندگان در پی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *