۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

مشخصات کامیون ایسوزو fvz

image1 1000x645 1

مقدمه

حتماً می‌دانید که برند ایسوزو، یک برند ژاپنی است که کامیون‌های سبک و نیمه سنگین را وارد بازار می‌کند. سری F این ماشین‌ها با نام FVZ، در بازارهای بین المللی با انواع مختلفی از شاسی‌ها و اتاق‌ها موجود است. آن چه در بازار کشور ما وجود دارد، انواعی با شاکله اتاق روی پیشرانه و شاسی یک تکه است. این نوع از کامیون‌ها در کشورهای دیگری همچون روسیه، اندونزی، چین، ترکیه و مالزی نیز تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد. آن چه ما در این نوشتار برآنیم بررسی مشخصات کامیون ایسوزو fvz خواهد بود؛ پس در ادامه با ما باشید.

مشخصات کامیون ایسوزو fvz و تاریخچه آن

تاریخ تولد کامیون ایسوزو سری F به سال ۱۹۷۰ میلادی برمی‌گردد. این نوع از کامیون‌ها در بازارهای مختلف نام‌های متفاوتی گرفته‌اند. برای مثال در بازار اندونزی با نام ایسوزو بورنئو بودند. در بخشی از قسمت‌های آمریکای لاتین نیز این نوع از ایسوزوها حضور دارند.

آن چه از نمای جلو این خودرو مشخص است، دو چراغ بزرگ عمودی درون سپر و همچنین نوشته بزرگ ایسوزو در بالای ورودی هوای پیشرانه، است. در این نوع از سری F در میانه سپر یک شکاف افقی وجود دارد که وظیفه آن هوا رسانی به مجموعه فنی است. در تمامی قسمت‌های این کامیون از جمله حاشیه پنجره‌ها و آینه‌های جلویی، پلاستیک مشکی رنگ قرار گرفته است که باعث شده است طراحی این کامیون کاملاً ساده و بدون هیچ شلوغ کاری باشد. نکته‌ی دیگر این که شاسی برای تعبیه‌ی انواع کاربری‌ها در عقب مناسب است. برخی از مشخصات کامیون ایسوزو fvz به شرح ذیل است:

طول خودرو (از سپر جلو تا انتهای شاسی)۹۵۱۵ میلی متر
عرض اتاق۲۴۰۰ میلی متر
ارتفاع اتاق۲۸۸۵ میلی متر
فاصله بین دو محور۵۰۵۰ میلی متر
عرض شاسی۸۵۰ میلی متر
فاصله مرکز چرخ‌های عقب از هم۱۸۴۹ میلی متر
ارتفاع سپر جلو از سطح زمین۲۶۰ میلی متر

image2 3

مشخصات کامیون ایسوزو fvz در ایران

کامیون‌های ایسوزو ایران با مشخصات زیر در بازار موجود هستند:

بلوک شش سیلندر خطی چهار زمانه به فناوری تزریق مستقیم مجهز می‌باشد. این سیلندر تنفس توربوشارژر داشته و ۷۷۹۰ سی سی حجم دارد که با نسبت تراکم ۱۷.۵ به ۱ کار می‌کند. این پیشرانه باعث می‌شود که  حداکثر ۲۸۰ اسب بخار قدرت در ۲۴۰۰ دور بر دقیقه و ۸۸۲ نیوتن متر گشتاور، در ۱۴۵۰ دور بر دقیقه تولید کند. از لحاظ آلایندگی این مشخصات فنی با استاندارد یورو ۵ اروپا مطابقت دارد. جعبه دنده در این نوع از ایسوزو، از کلاچ تک صفحه‌ای خشک ۳۸۰ میلی متری استفاده می‌کند و کنترل کننده در آن، هیدروپنوماتیکی است. ضریب دنده کراولر در این نوع از خودروها، بسیار سنگین و برابر با ۹.۴۷ به یک می‌باشد. از شش چرخ خودرو، ۴ تا محرک و پیش برنده هستند. فرمان ساچمه گردان هیدرولیکی، کنترل این بار ۲۶ هزار کیلوگرمی را بر دوش دارد. شاسی این خوردو که از نوع نردبانی می‌باشد، ۷۸۵۰ میلی متر طول و ۸۵۰ میلی متر عرض دارد. ترمزها کاسه‌ای و پنوماتیکی هستند و ابعاد آن‌ها ۴۱۰ در ۱۸۰ می‌باشد. لازم به ذکر است که این ترمزها دارای سامانه ضد قفل ABS می‌باشند.آن چه چرخ‌ها را در این مجموعه به بدنه متصل می‌کند، سامانه تعلیق از نوع فنر تخت چندلایه است که در محور جلو به کمک فنر هیدرولیک تلسکوپی مجهز است. مخزن سوخت این خودرو ۲۰۰ لیتر گنجایش دارد. این کامیون سنگین توان صعود و همچنین فرود از شیب‌های حداکثر ۴۷ درصدی را داشته و شعاع گردش فرمان در آن ۸.۰۵ می‌باشد.

image3 3

مشخصات کامیون ایسوزو fvz و امکانات آن

خالی از لطف نیست که بینابین اطلاعات فنی و مشخصات کامیون ایسوزو fvz، به امکاناتی که در این کامیون‌ها قرار گرفته است و لذت استفاده از آن را برای کاربران چندین برابر می‌کند، اشاره کنیم. برای آن که کاربر به قسمت‌های فنی دسترسی راحت‌تری داشته باشد، یک مکانیسم الکتروهیدرولیکی در نظر گرفته شده است که باعث تا شدن کابین به راحتی می‌شود. سوار شدن و پیاده شدن از این خودرو برای کاربر به دلیل استفاده از دستگیره‌ها و پله‌های مناسب، به راحتی صورت می‌گیرد.

سیستم تهویه ماشین که مجهز به سرد کن و گرم کن است، بسیار استاندار بوده و همچنین سیتم صوتی نیز از کیفیت بالایی برخوردار است. صندلی راننده از نوع بادی بوده و شیشه بالابرها از نوع برقی هستند. خروجی برق ۲۴ ولتی نیز در این خودرو تعبیه شده است. در داخل داشبورد فضاهای کوچکی برای قرار دادن وسیله‌های راننده تعبیه شده است که از دیگر آپشن‌های این خودرو است.

مهم‌ترین آپشنی که در رابطه با مشخصات کامیون ایسوزو fvz می‌توان به آن اشاره کرد، تختخواب مخصوص راننده در قسمت پشتی اتاق است که موجب می‌شود این خودرو در مسافت‌های طولانی و بین شهری نیز کاربرد داشته و از راحتی قابل قبولی برخوردار باشد. برای راننده و سرنشین کنار او، دو عدد کیسه هوا تعبیه شده است که این خود نشان از ایمنی بالای دستگاه دارد.

image4 2 1

مشخصات کلی کامیون ایسوزو fvz

به طور کلی برای اشاره به مشخصات کامیون ایسوزو  fvz می‌توان به طراحی دو جدول پرداخت. در جدول اول مشخصات کلی این خودرو را ذکر کرده و در جدول دوم مشخصات کامیون ایسوزو fvz را به صورت فنی بیان می‌کنیم.

مدل موتور۶HK1 – TCS
نوع موتور۶ سیلندر خطی ۴ زمانه، سوپاپ بالا تراکمی، تزریق مستقیم مجهز به توربو شارژر و اینتر کولر
حجم موتور (سی سی)۷۷۹۰
نسبت تراکم۱۷.۵
حداکثر قدرت (اسب بخار/دور در دقیقه)۳۰۰/۲۴۰۰
حداکثر گشتاور (نیوتن متر/دور در دقیقه)۹۸۰/۱۴۵۰

و حال به سراغ بررسی مشخصات کامیون ایسوزو fvz از نظر کاملاً فنی می‌رویم:

تایر۲۹۵-۸۰R22.5
رینگ۸.۲۵*۲۲.۵
نسبت دنده ۱۵۷۶/۶
نسبت دنده ۲۶۷۸/۴
نسبت دنده ۳۴۷۸/۳
نسبت دنده ۴۶۱۷/۲
نسبت دنده ۵۸۹۰/۱
نسبت دنده ۶۳۴۵/۱
نسبت دنده ۷۰۰۰/۱
نسبت دنده ۸۷۵۲/۰
نسبت دنده عقب۹۶۷/۸
نسبت دنده نهایی۵۷۱/۵
وزن بار قابل حمل (کیلو گرم)۱۸۷۵۰
انژکتورکانال مشترک
image5 1024x761 1

جمع بندی و نتیجه گیری

آن چه در این جا بدان پرداختیم، بررسی مشخصات کامیون ایسوزو fvz بود. این خودروها در صنایع مختلف کاربردهای متفاوتی همچون ماشین حمل زباله، خودروبر، جرثقیل، تانکربر، ماشین حمل خاک و غیره دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *