۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی و مشخصات فنی کامیون بنز مایلر ۲۶۲۸

image1 4

مقدمه

کامیون‌ها از انواع خودروهای سنگین هستند که با توجه به ابزار و تجهیزات نصب شده بر روی آن‌ها برای مقاصد گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند. از لحاظ تجهیزات مورد استفاده بر روی کامیون‌ها می‌توان آن‌ها را به کامیون میکسر، جرثقیل، پمپ بتن، کامیون کفی، اتاق حمل کالا، تانکر حمل مایعات، قیرپاش، آبپاش و کمپرسی حمل مصالح تقسیم‌بندی کرد. در ادامه به بررسی مشخصات فنی کامیون بنز مایلر ۲۶۲۸ خواهیم پرداخت.

دسته بندی کامیون‌ها

کامیون‌ها کاربردهای گوناگونی دارند. ازجمله حمل و جابجایی مصالح، تخلیه و دپوی خاک، کمک در عملیات عمرانی مانند تونل سازی، سدسازی و معادن.

علاوه‌بر این موارد می‌توان کامیون‌ها را بر اساس موارد گوناگونی از جمله اندازه و نوع کامیون، ظرفیت حمل بار، کاربرد، تعداد دیفرانسیل‌ها، تعداد محور‌ها، نوع سوخت مصرفی، محدوده فعالیت و غیره نیز دسته بندی کرد.

اگر قرار باشد نام چند شرکت سازنده‌ی خودرو را نام ببرید، قطعا یکی از آن‌ها مرسدس بنز است. علاوه‌بر خودروهای شخصی در تنوع بالا، مرسدس بنز، خودروهای سنگین و کاربردی نیز تولید می‌کند و در این زمینه سابقه و تجربه‌ی طلانی دارد.

مرسدس بنز در ایران

نسخه‌های ابدایی کامیون بنز مایلر ۲۶۲۸ را در سال ۱۸۹۶ ارائه شد اما تولید این خودروهای سنگین عملا از سال ۱۹۵۹ آغاز گردید و با بهبود فناوری به کار رفته در تولید این خودروها تا جایی که در دهه‌ی هفتاد میلادی این کامیون‌ها به صادرات رسیدند.

در ایران نیز در سال ۱۳۳۸ شرکتی به نام خاور، آغاز به کار تولید کامیون و کامیونت‌های شرکت مرسدس بنز کرد. درسال ۱۳۷۸ با خرید شرکت خاور توسط ایران‌خودرو، مشخصات فنی کامیون بنز مایلر ۲۶۲۸ توسط شرکت ایران خودرو دیزل تولید شد.

شرکت مایلر یک کارخانه‌ی تولید اتاق بارسازی است این شرکت آلمانی بوده و بسیار قدیمی است و از شرکت‌های معروف در زمینه ساخت انواع کمپرسی در جهان است. مرسدس بنزهای ۲۶۲۸ آلکان در ابتدا با کمپرسی‌های ساخت این شرکت وارد ایران شدند. به همین دلیل در ایران به آن‌ها کشنده‌های مایلر گفته می‌شود. این کامیون‌ها در ابتدا به سفارش سازمان‌های دولتی مانند اداره راه و شرکت نفت خریداری و وارد ایران شدند.

البته مدل بعدی که این روزها به نام کامیون بنز ۹۱۱ شناخته می‌شود در واقع مدل ۱۹۲۴ است. تولید مدل قدیمی ۲۶۲۸ متوقف شد، اما ۱۹۲۴ با رنگ نارنجی خوش رنگ خود همچنان پر قدرت در بازار کشور باقی ماند.

دلیل نام‌گذاری کامیون‌ها چیست؟

نامگذاری این کامیون‌ها با یک کد سه یا چهار رقمی درواقع نشان‌دهنده‌ی مشخصات فنی کامیون است. در کدهای سه رقمی، اولین رقم از چپ، نمایش دهنده‌ی ظرفیت حمل بار کامیون به تن و دو رقم دیگر نمایشگر قدرت موتور است که باید آن را در عدد ۱۰ ضرب نمود در کدهای چهار رقمی نیز دو رقم سمت چپ نمایشگر ظرفیت حمل و دو رقم دیگر برای نمایش قدرت موتور است. برای مثال در مشخصات فنی کامیون بنز مایلر ۲۶۲۸، این عدد به این معناست که این کامیون قابلیت حمل ۲۶ تن بار و قدرت موتور آن ۲۸۰ اسب بخار است.

کامیون بنز مایلر 2628

مشخصات فنی کامیون بنز مایلر ۲۶۲۸

از مشخصات فنی کامیون بنز مایلر ۲۶۲۸ باید اشاره کرد که این کامیون دارای موتور OM355LA با حجم ۱۱.۵ لیتر با قدرت ۲۸۵ اسب بخار در ۲۲۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۰۶۰ نیوتون متر در ۱۲۰۰ دور و ۶ سیلندر خطی است. گیربکس این کامیون از نوع ۱۶ دنده و ساخت شرکت ZF است. این گیربکس در واقع ۸ دنده دارد که نیم دنده در میان دنده‌های اصلی قرار گرفته است و تعداد دنده‌ها را به دو برابر افزایش می‌دهد. بار مجاز بر روی محور جلوی این کامیون ۷ تن و بار مجاز بر روی محور عقب ۱۳ تن است.

از دیگر مشخصات فنی کامیون بنز مایلر ۲۶۲۸ باید توضیح داد که سیستم ترمز آن از نوع پنوماتیک دو مداره با ترمز جلو و عقب کاسه‌ای است که فشار فنر ترمز بر روی چرخ‌های عقب اعمال می‌شود همچنین حفه کن اگزوز و سیستم ترمز ABS نیز برای این کامیون تعبیه شده‌است.

ظرفیت باتری‌های این کامیون، ۱۲ ولت ۱۲۰ آمپر است و دو باتری برای آن درنظر گرفته شده است و یک دینام ۲۸ ولتی ۵۵ آمپر نیز در آن کار گذاشته شده است. سیستم تعلیق این کامیون دارای فنر تخت ۱۰ لایه و کمک فنر هیدرولیکی تلسکوپی در محور جلو و فنر تخت ۱۳ لایه متصل به مندل و ضربه گیر در محور عقب است.

بدنه‌ی این کامیون فولادی است و تجهیزات و امکاناتی چون بخاری، کولر، کمربند ایمنی، آفتابگیر، رادیو پخش، بخاری درجا، گاردهای جانبی و عقب، جک بالابر، زاپاس بند، قفل عرضی دیفرانسیل، بوق بادی، مثلث احتیاط، جعبه کمک‌های اولیه، کپسول آتشنشانی، برف پاک کن و آنتن توکار است.

از مشخصات فنی کامیون بنز مایلر ۲۶۲۸ موتور مجهز به توربوشارژ است. توربو شارژ یک نوع موتور است که می‌تواند میزان هوای ورودی به درون مونور را افزایش دهد تا قدرت کلی موتور افزایش یابد. با استفاده از توربو، قدرت موتور افزایش یافته و مصرف سوخت کاهش می‌یابد.

انواع کامیون بنز مایلر ۲۶۲۸

کامیون بنز مایلر ۲۶۲۸ در دو نوع کشنده و کمپرسی در ایران وجود دارد. نوع کشنده از نوع دو کابین و کمپرسی تک کابین است.

کامیون‌های کمپرسی از انواع وسایل باربری هستند که از آن‌ها برای جابجایی و تخلیه مواد مانند شن و ماسه و مصالح ساختمانی و راه‌سازی استفاده می‌شود ویژگی اصلی این کامیون‌ها وجود یک سازه‌ی هیدرولیکی است که به وسیله‌ی آن، می‌توان مواد بار زده شده را در محل مورد نظر تخلیه نمود به همین جهت از این کامیون‌ها برای عملیات راه‌سازی و معدن نیز استفاده می‌شود.

کامیون‌های کشنده از انواع وسایل نقلیه هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توان اقدام به حمل و جابجایی انواع اتاق‌بار، کانکس، ترانزیت و غیره نمود.

کامیون بنز مایلر 2628

کامیون بنز مایلر ۲۶۲۸ و محیط زیست

استاندارد آلایندگی این کامیون یورو ۲ است. از آنجایی که امروزه به آلاینده‌های خروجی از اگزوز وسایل نقلیه همچون اکسیدهای نیتروژن (NOx) ، هیدروکربن‌ها (THC) ، هیدروکربن های بدون متان (NMHC) ، مونوکسید کربن (CO) و ذرات معلق توجه بیشتری می‌شود، به همین دلیل استانداردهایی برای تعیین و کنترل آلایندگی هوا تدوین شده‌است اتحادیه اروپا استانداردهایی را برای مشخص نمودن حداکثر مقدار مجاز انتشار گازهای آلاینده برای کمپانی‌های خودروساز تدوین نمود. آخرین نسخه این استاندرد، یورو ۶ است که در سال ۲۰۱۴ برای خودروهای سواری سبک و وسایل تجاری منتشر شد؛ با این حال، استاندارد یورو ۲ برای مشخصات فنی کامیون بنز مایلر ۲۶۲۸ به این معناست که این کامیون‌ها ارتباط خوبی با محیط زیست ندارند.

از آنجاکه کامیون‌ها بیش از یک وسیله‌ی نقلیه، یک ابزار کار هستند، انتخاب وسیله متناسب با هدف مورد نظر حائز اهمیت است. با انتخاب یک وسیله‌ی قدرتمند و مناسب می‌توان به ارحتی به اهداف مورد نظر دست یافت. به‌علاوه باید درنظر داشت که نگهداری مناسب این وسایل می‌تواند طول عمر آن را افزایش دهد.

جهت اطلاع از قیمت بنز مایلر کلیک کنید و همچنین جهت خرید بنز مایلر وارد سایت شوید.

2 پینگ

  1. پینگ بک: بررسی و مشخصات فنی کامیون بنز مایلر ۲۶۲۸

  2. پینگ بک: مشخصات کامیون بنز 911 | مجله خودروی سنگین | اتوبان

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *