۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

مقایسه ولوو FM 400 با مرسدس اکتروس ۲۶۴۸

1

مقدمه

ما در این مقاله قصد داریم تا به مقایسه ولوو FM 400 با مرسدس اکتروس ۲۶۴۸، دو غول صنعت خودروسازی بپردازیم. دو نمونه از وسایل نقلیه‌ی سنگین جدید که استاندارها را جا به جا کرده و فراتر از انتظارات عمل کرده اند. پس با ما همراه شوید تا ابتدا به معرفی ولوو FM 400 بپردازیم، سپس به سراغ معرفی مرسدس اکتروس ۲۶۴۸ برویم و در نهایت مقایسه ولوو FM 400 با مرسدس اکتروس ۲۶۴۸ دو شگفتی صنعت ماشین سنگین سازی را با هم داشته باشیم.

مهمترین ویژگی‌های یک ماشین سنگین خوب چیست؟

صنعت حمل و نقل یکی از صنایع مهم است که در تمامی دیگر صنایع نقش دارد؛ به خصوص حمل و نقل باربری که به نوعی پیشران صنعت‌ها و رابط آن‌ها با یکدیگر است. لازمه‌‌ی این صنعت حضور ماشین‌های باربری و کشنده‌‌ی قوی است تا بتوانند مواد و کالاها را به نقاط گوناگون و حتی بعضا جاهایی که دسترسی به آن‌ها سخت است برسانند؛ پس قدرت یکی از ویژگی‌های ماشین‌هایی است که باید در این صنعت به کار گرفته شوند.

علاوه بر این، یکی دیگر از ویژگی‌های مهم، راحتی است. با توجه به وسعت و پهناوری کشورمان، راننده‌های این وسایل عموما مجبورند تا ساعت‌های زیادی را در شب و روز و در شرایط آب و هوایی مختلف اصطلاحا پشت فرمان باشند و به رانندگی بپردازند؛ پس وجود امکانات مدرن چه در کابین راننده چه در زیر کاپوت، لازمه‌‌ی این گونه ماشین‌هاست.

معرفی ولوو FM 400

ولوو FM 400 یکی از کامل‌ترین ماشین‌های موجود در صنعت حمل و نقل است. کلاس آلایندگی این خودرو ۴ است و موتور D13A آن ۴۰۰ اسب بخار قدرت دارد. این ولوو مجهز به گیربکس دستی VT2214B با ۲+۱۲ دنده است که به خوبی قدرت موتور را به چرخ‌ها منتقل می‌کند. وزن کلی این ماشین ۴۲ هزار کیلوگرم، معادل ۴۲ تن! همچنین وزن کششی مجموع آن نیز ۳۵ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم است!

ولوو FM 400مجهز به سیستم هیدرولیک و PTO (جهش نیرو) است. این عملکرد تضمین می‌کند که نیرو برای هیدرولیک‌های متصل شده و یا سایر وسایل الکتریکی تامین شود. این کامیون کشنده مجهز به یک کابین کوتاه است. ولوو FM 400 همچنین دارای سیستم تهویه هوا و البته کروز کنترل نیز هست. به کمک تکنولوژی تاکوگرف تعبیه شده در این ماشین علاوه بر مدت زمان رانندگی می‌توانید سرعتی که با آن در حال رانندگی بوده اید را نیز مشاهده کنید.

مقایسه ولوو FM 400 با مرسدس اکتروس 2648

معرفی مرسدس اکتروس ۲۶۴۸

و اما می‌رسیم به معرفی مرسدس اکتروس ۲۶۴۸، یکی از برترین خودوروهای موجود در صنعت حمل و نقل. موتور OM 502 LA این ماشین در رده‌‌ی ۳ کلاس آلایندگی قرار میگیرد و ۴۸۰ اسب بخار قدرت دارد. این غول مرسدس دارای جعبه دنده (گیربکس) G240-16 Telligent با ۱۶ دنده است. این خودرو علی رقم قدرت بالا، وزن کمی دارد و ۲۷ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم یعنی تنها حدود ۲۸ تن است. مرسدس اکتروس ۲۶۴۸ مجهز به سیستم هیدرولیک و PTO (جهش نیرو) است. این عملکرد تضمین می‌کند که نیرو برای هیدرولیک‌های متصل شده و یا سایر وسایل الکتریکی تامین شود.

این کشنده‌‌ی پر قدرت به کابین خواب (dd2) (f04) مجهز است. همچنین از سیستم تهویه هوا و البته کروز کنترل نیز بهره می‌برد. تاخوگراف آنالوگ موجود در این خودرو، مدت زمانی را که در حال رانندگی بوده اید و همچنین سرعت شما را ثبت می‌کند. البته که رادیوی ماشین هم باعث می‌شود رانندگی لذت بخش تری داشته باشید. در نمای بیرونی این کشنده می‌توان شاهد یک بوق بادی با صدای بسیار زیاد و همچنین یک آفتاب گیر بود. در این مرسدس علاوه بر چراغ‌های هالوژنی استاندارد و معمول، چراغ‌های چشمک زن، مه شکن و راهنما نیز به چشم می‌خورند.

image3 1

جدول مقایسه ولوو FM 400 با مرسدس اکتروس ۲۶۴۸

پس از معرفی ولوو FM 400 و آشنا شدن با مشخصات آن و همچنین معرفی مرسدس اکتروس ۲۶۴۸ و شناختن ویژگی‌های آن، حالا نوبت به آن رسیده که به مقایسه ولوو FM 400 با مرسدس اکتروس ۲۶۴۸ دو ابرقدرت ماشین‌های سنگین و کشنده بپردازیم.

مشخصات کلی 
برندولوومرسدس
نوع
FM 400

Actros 2648
کابینکوتاه
Slaap (F04) (DD2)
مشخصات فنیولوو FM 400مرسدس اکتروس ۲۶۴۸
موتور۴۰۰ اسب بخار یورو ۴۴۸۰ اسب بخار یورو ۳
نوع موتورD13AOM 502 LA
جعبه دندهدستینیمه اتومات
جهش نیرو
Pump PTO

Pump PTO
تاکوگرفدیجیتالدستی
طول خودرو۸۴۴ cm۷۴۸ cm
عرض خودرو۲۵۵ cm۲۴۸ cm
ارتفاع خودرو۳۵۴ cm۳۳۰ cm
ارتفاع شاسی۱۱۶ cm۱۰۲ cm
تعدا باک۱۱
ظرفیت باک سوخت۳۳۰ لیتر۴۰۰ لیتر
تعداد تخت۱
ابعاد وسیله‌‌ی نقلیهولوو FM 400مرسدس اکتروس ۲۶۴۸
طول۵۷۵ cm۴۶۵ cm
عرض۲۲۸ cm۲۳۸ cm
ارتفاع۱۴۰ cm۱۱۰ cm
محور‌ها و چرخ هاولوو FM 400مرسدس اکتروس ۲۶۴۸
فاصله‌ی بین محورجلو و محور عقب۴۳۰ cm۳۳۰ cm
وزن۱۴ kg۱۲ kg
ظرفیت بارگیری۲۷.۵۴۰۱۴.۵۲۵
وزن کل۴۲.۰۰۰۲۷.۵۰۰
محور پشتیکاهش همزمانکاهش همزمان
دوگانگیبلهبله
ویژگی سازه‌های فوقانیولوو FM 400مرسدس اکتروس ۲۶۴۸
سازه‌های فوقانیTipperTipper
برند سازه‌‌ی فوقانیMolcikZetterbergs.
متریال سازه‌‌ی فوقانیSteelSteel
ظرفیت۱۸ m3۱۲ m3

اگر نظری در مورد مقایسه ولوو FM 400 با مرسدس اکتروس ۲۶۴۸ داشتید برای کامنت بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *