۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

مقایسه ولوو FM420 با اسکانیا R450

image1

مقدمه

برندهایی مانند ولوو، اسکانیا که در کنار رقبای قدرتمند خود مانند مرسدس، داف، رنو، ایوکو و مان، گروه قدرتمندی از کشنده‌ها را تشکیل داده و سال به سال نیز با به‌روزرسانی‎هایی که کمپانی‌های مورد بحث در زمینه فنی، تجهیزات ایمنی و رفاهی و طراحی بدنه و داخل کابین انجام می‌دهند، سعی می‌کنند تا سهم از بازار بیشتری در برابر رقبای خود کسب کرده و سود بیشتری نیز به جیب کمپانی‌های خود واریز نمایند. در این میان، برندهای ولوو و اسکانیا با مدل‌های FM420 و اسکانیا R450 در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند. در ادامه به مقایسه ولوو FM420 با اسکانیا R450 پرداخته و این دو کشنده محبوب را در مواردی مانند بخش‌های فنی، تجهیزات رفاهی و… بررسی خواهیم کرد.

کشنده اسکانیا R450

به جرات می‌توان گفت که برندهای انواع کشنده‌های اروپایی آن هم از کشور سوئد، در رده محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین کشنده‌ها قرار می‌گیرند. این محبوبیت و خوش بازار بودن، نه تنها در قاره اروپا و سایر نقاط جهان مشهود است، بلکه در بازار خودروهای سنگین و کشنده‌های کشورمان نیز، به خوبی اثبات شده است. بدین صورت که هر زمان که از کشنده و کمپرسی صحبت به میان می‌آید، برندهای سوئدی در میان آن‌ها می‌درخشند.

کشنده‌های اسکانیا، از محبوبیت خاصی برخوردار بوده و مدل اسکانیا R450 نیز از این قاعده مستثنی نیست. این کشنده، به پیشرانه شش سیلندر با کد DC13159 مجهز بوده که با حجم ۱۳ لیتر، حدود ۴۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. ضمن اینکه گشتاور این کشنده که در دور موتور ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ دور در دقیقه به دست می‌آید، حدود ۲۳۵۰ نیوتن متر است. کشنده اسکانیا با اتکا به این پیشرانه و وجود فناوری‌هایی مانند فیلتر دوده (DPF) و مخزن سوخت AdBlue، قادر است تا استاندارد آلایندگی یورو ۴ را پاس کند.

image2

مشخصات و ویژگی‌های کشنده اسکانیا R450

کشنده اسکانیا R450 به جعبه دنده اتوماتیک با کد GRS905R مجهز شده که از ۱۶ دنده تشکیل گردیده است. این گیربکس، ۱۲ دنده جلو، ۲ دنده عقب و ۲ دنده کرال دارد و از روغن سردکن سود می‌برد. ضمن اینکه گیربکس اسکانیا R450، به سامانه تعویض دنده هوشمند همراه با اپتیکروز مجهز شده و حالت‌های استاندارد و اکونومی نیز برای آن تعبیه گردیده است. مخزن سوخت این کشنده سوئدی، حدود ۱۱۰۰ لیتر بوده که از دو مخزن جداگانه ۵۰۰ و ۶۰۰ لیتری تشکیل شده است. مخزن مایع ادبلو AdBlue کشنده اسکانیا R450 نیز، ۸۰ لیتر ظرفیت دارد.

سامانه ترمز این کشنده محبوب، در جلو و عقب دیسکی بوده و به سامانه‌های کمکی مانند ترمز ضد قفل (ABS) و ترمز هوشمند (EBS) مجهز شده است. برای تکمیل هر چه بیشتر بخش ترمز، سامانه ضد لغزش (TCS) و ترمز دستی همراه با بوسترهای فنری محور جلو و عقب، در نظر گرفته شده اند. ضمن اینکه ریتاردر ۵ مرحله‌ای با گشتاور کاهنده به همراه ترمز اگزوز (خفه کن اگزوز) با حالات تنظیم اتوماتیک و دستی نیز، برای اطمینان از یک ترمز ایمن، در این کشنده تعبیه شده اند.

در بخش تجهیزات کابین، کشنده اسکانیا R450 با دست پر به میدان آمده است که می‌توان به این تجهیزات اشاره کرد: دو عدد تختخواب، توری محافظ تخت بالا، سامانه تعلیق بادی صندلی راننده و شاگرد با قابلیت تمام اتوماتیک و کنترل دستی، گرمکن صندلی راننده، دسته صندلی راننده، میز غذا خوری سمت شاگرد، جعبه سمت شاگرد و راننده، جک بالابر هیدرولیکی با زاویه خم ۷۰ درجه، سامانه تعلیق بادی چهار نقطه ای، میل موجگیر تعلیق اتاق.

برخی از تزئینات استاندارد اسکانیا R450 نیز عبارتند از: بخاری درجا، یخچال و فریزر، ترمز تپه، پیش گرمکن سوخت و ادبلو، تاخوگراف، آینه‌های گرمکن دار با تنظیم برقی و…

image3

کشنده ولوو FM420

کشنده ولوو FM420 مشخصات فنی قابل قبولی داشته و از امکانات ایمنی مناسبی نیز سود می‌برد. ضمن اینکه در بخش تجهیزات نیز با دست پر به میدان آمده تا بتواند سهم از بازار مطلوبی نیز دریافت نماید. پیشرانه این مدل با کد D13C420 EU5SCR-M قادر است تا ۴۲۰ اسب بخار قدرت تولید کرده و حداکثر گشتاور آن نیز در بازه دور موتور ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰ دور در دقیقه، به ۲۱۰۰ نیوتن متر می‌رسد. این پیشرانه شش سیلندر، ۸/۱۲ لیتر حجم داشته و ظرفیت روغن آن نیز ۳۳ لیتر است. ولووی مورد بحث از استاندارد آلایندگی یورو ۴ بهره می‌برد.

در ادامه مشخصات فنی کشنده ولوو FM420 باید به گیربکس آن اشاره کرد که از ۱۲ دنده جلو، ۲ دنده عقب و ۴ دنده کرال بهره می‌برد. ضمن آنکه مخزن سوخت آلومینیمی آن نیز ۷۳۰ لیتری بوده و از دو مخزن جداگانه ۳۶۵ لیتری در سمت چپ و راست تشکیل شده است.

انواع سامانه‌های ترمز شامل ترمز موتور، ترمز خفه کن اگزوز، در این کشنده تعبیه شده اند. ضمن اینکه ولوو FM420 از تجهیزات متعددی سود برده که به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌شود: پیش گرمکن، استارت موتور، سرعت سنج، آمپر آب، گیج سوخت، گیج باد، گیج فشار روغن، توربوشارژر، کروز کنترل، فیلتر مصرف سوخت، رادیو و سی دی پلیر، بخاری درجا، تاخوگراف، چراغ مه شکن جلو و عقب، سامانه ناوبری (GPS)، سیم بکسل جلو، دکمه روشن شدن موتور در خارج از کابین و…

image4

جمع بندی و نتیجه گیری

اسکانیا r450 و ولوو FM420، در زمره محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین کشنده‌های جهان قرار می‌گیرند که طی دهه گذشته توانسته اند با بهره گیری از فناوری‌های متنوع کمپانی‌های خود در زمینه فنی و ایمنی، راه تکامل را پیموده و مدنظر خریداران و علاقمندان قرار بگیرند. این دو کشنده، از قابلیت‌ها و کاربری‌های گوناگونی سود برده و با توجه به پیشرانه‌های پرقدرت و سامانه‌های ایمنی، در صنایع گوناگون و اهداف مختلفی مورد استفاده واقع می‌شوند. هرچند که حضور رقبای قدرتمند هموطن و دیگر برندهای اروپایی، این دو مدل را به چالش کشیده است، اما اسکانیا و ولوو همیشه در رقابت‌های گوناگون سربلند بیرون آمده اند. این دو مدل در کشورمان نیز طرفداران بسیاری داشته و در کنار دیگر مدل‌ها و برندها، سهم از بازار مناسبی را برای خود دست و پا کرده اند.

جدول مقایسه ولوو FM420 با اسکانیا R450

نام برند/ مدل کمپرسیاسکانیا R450ولوو FM420
حجم پیشرانه (لیتر)۱۳۸/۱۲
قدرت پیشرانه (اسب بخار)۴۵۰۴۲۰
حداکثر گشتاور (نیوتن متر)۲۳۵۰۲۱۰۰
استاندارد آلایندگییورو ۴یورو ۴
تعداد دنده جلو و عقب۱۲ دنده جلو، ۲ دنده عقب و ۲ دنده کرال۱۲ دنده جلو، ۲ دنده عقب و ۲ دنده کرال
حجم مخزن سوخت (لیتر)۱۱۰۰۷۳۰
طول×عرض×ارتفاع (میلی‏متر)۳۵۵۰×۲۵۵۰×۵۹۵۵۳۱۲۴×۲۵۵۰×۹۰۳۳
فاصله محوری (میلی‏متر)۳۷۰۰۴۶۰۰
حجم مخزن ادبلو (لیتر)۸۰۹۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *