۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

مقایسه ولوو FMX 410 با مان TGS 41.430

image1

مقدمه

در این مطلب، قصد داریم تا از آنجایی که کمپرسی ولوو اف ام، در کشورمان معروف و خوش سابقه است، با مقایسه ولوو FMX 410 با مان TGS 41.430، آن‌ها را از لحاظ مشخصات فنی و تجهیزات ایمنی و رفاهی، بررسی کنیم.

مقایسه ولوو FMX 410 با مان TGS 41.430

با توجه به پیشرفت‌های صنعت خودروهای سنگین در طی دهه‌های گذشته، این روزها انواع کشنده‌ها و کمپرسی‌های مدرنی را شاهد هستیم که در سرتاسر جهان به دنبال دریافت سهم از بازار بوده و رقابت ویژه‌ای بین برندهای مطرح اروپایی، آمریکایی و چینی وجود دارد. در این بین، برخی از برندهای انواع کشنده و کمپرسی در کلاس‌های مختلف، از رقبا گوی سبقت را ربوده و به دلیل پیشینه مناسب، حضور فناوری‌های مدرن در بخش فنی و ایمنی، طراحی به‌روز بدنه و داخل کابین و وجود تجهیزات مختلف برای راحتی راننده و سرنشین، از سایر برندها به ویژه نشان‌های تجاری نوپا که اکثراً از کشور چین هم هستند، طرفدار بیشتری داشته و به همین دلیل فروش بیشتری را نیز تجربه می‌کنند.

به‌روز نگاه داشتن یک مدل از کلاس کامیون‌های موردبحث، کار چندان آسانی نیست؛ زیرا مقوله ظرافت در طراحی این مدل‌ها، با توجه به ابعاد بزرگی که دارند، نسبت به یک خودروی کلاس سبک، پروسه سخت و دشواری است. با تمام این تفاسیر، برندهایی هستند که در این زمینه و تمامی موارد مورد بحث، حرفه‌ای عمل کرده و شرایط بازار را نیز به خوبی درک کرده اند. در بین نشان‌های تجاری کشنده‌ها و کمپرسی‌ها، دو نام کاملاً شناخته شده بوده و می‌درخشند: ولوو و مان.

شروع کار با کمپرسی ولوو اف ام

کمپرسی‌ها و کشنده‌های ساخت ولوو، از سابقه و بازار خوبی در کشورمان برخوردار هستند که در این بین می‌توان به سری‌های FM و FH اشاره کرد. کمپرسی ولوو اف ام، از قابلیت‌های متعددی در خصوص یک کمپرسی مطلوب سود می‌برد. ولوو FMX410 با توجه به مشخصات فنی مطلوبی که دارد، مدنظر خریداران متعددی قرار می‌گیرد.

کمپرسی ولوو FMX410، با کد موتور D11K، همان طور که از نامش مشخص است، از یک پیشرانه ۴۱۰ اسب بخاری سود می‌برد. این پیشرانه، به جدیدترین و پیشرفته‌ترین فناوری‌های کمپانی ولوو مجهز شده و باعث گردیده تا کمپرسی ولوو اف ام، استاندارد آلایندگی یورو ۶ را که بالاترین میزان استاندارد در قاره اروپا محسوب می‌شود، پاس کند. گیربکس به کار رفته در کمپرسی ولوو اف ام، از سامانه محور توان دهی (PTO) بهره می‌برد و ۱۲ دنده جلو و ۴ دنده عقب دارد. برای این ولوو، مخزن سوخت ۳۳۰ لیتری هم تعبیه شده است.

مشخصات و ویژگی‌های کمپرسی ولوو اف ام

این مدل از سامانه ترمز به سبک Drum بهره برده و این نوع سامانه در هر چهار اکسل آن تعبیه شده است. ضمن اینکه، ابعاد لاستیک‌ها و رینگ کمپرسی ولوو اف ام، در جلو به میزان ۳۸۵/۶۵ R 22.5 بوده این ابعاد در عقب این کمپرسی ۳۱۵/۸۰ R 22.5 خواهد بود. ابعاد کمپرسی ولوو اف ام، برای طول، عرض، ارتفاع، برابر است با ۳۴۰۰، ۲۵۲۰، ۹۰۰۰ میلی متر. فاصله محوری FMX 410 نیز ۴۶۰۰ میلی متر است.

در خصوص وزن کلی کمپرسی ولوو، باید عنوان کرد که با ۱۴ تن وزن، از میزان ظرفیت بارگیری در حدود ۸۵/۱۵ تن بهره می‌برد که با این حساب، وزن کلی کمپرسی ولوو اف ام را به ۸۵/۲۹ تن رسانده است. در نهایت، باید به یک سری از تجهیزات استاندارد این کمپرسی اشاره شود که عبارتند از: تاخوگراف دیجیتالی،  سامانه ترمز موتور موسوم به VEB، سیستم هیدرولیک، رادیو، چراغ‌های هالوژنی، سامانه Tipping، سامانه محور توان دهی موسوم به PTO، بهره گیری از مخزن مایع اَدبلو (AdBlue)، سیستم تهویه مطبوع، چراغ‌های روشنایی روز از نوع LED، سامانه کروز کنترل، آفتابگیر شیشه و چرخ‌های جفت (Dually) محورهای عقبی اشاره کرد.

image2

کمپرسی مانTGS 41.30

نشان تجاری مان نیز یکی از برندهای پرفروش در سطح قاره اروپا و جهان محسوب می‌شود. این برند آلمانی، محصولات متنوعی از خودروهای تجاری، کشنده‌ها و کمپرسی‌ها تولید می‌کند که مدل TGS 41.30 نیز یکی از کمپرس‌های پرفروش مان محسوب می‌گردد. این مدل با کد موتور D2676LF80 حدود ۴۳۰ اسب بخار تولید کرده و از استاندارد آلایندگی یورو ۶ بهره می‌برد. ضمن اینکه گیربکس دستی این کمپرسی آلمانی، به سامانه PTO  مجهز شده است و از ۱۶ دنده بهره می‌برد که شامل ۱۲ دنده در جلو و ۴ دنده عقب است.

کمپرسی مان TGS 41.30 از مخزن سوخت ۳۰۰ لیتری بهره برده و ابعاد آن شامل طول، عرض، ارتفاع به ترتیب برابر است با ۳۳۰۰، ۲۴۰۰، ۸۳۹۰ میلی متر. فاصله محوری کمپرسی مان ۴۳۰۰ میلی متر است. ضمن اینکه ارتفاع شاسی این مدل ۱۱۵۰ میلی متر بوده و سامانه ترمز آن به صورت درام بوده و ابعاد لاستیک و رینگ آن نیز در هر چهار محور در اندازه‌های ۳۱۵/۸۰ R15 تعبیه شده است. از تجهیزات استاندارد کمپرسی مان TGS 41.30 می‌توان به این موارد اشاره کرد: ترمز کمکی موتور، سامانه هیدرولیک، رادیو، آفتابگیر شیشه جلو، سامانه کروز کنترل، سامانه PTO، مخزن مایع اَدبلو (AdBlue)، سیستم تهویه مطبوع، چراغ‌های روشنایی روز از نوع LED، چراغ‌های هالوژنی، سامانه Tipping و برخورداری از بخش بارگیری ساخته شده از فولاد. در نهایت، باید اشاره شود که چرخ‌های محور عقبی این کمپرسی، از نوع جفت یا همان Dually است.

image3

جمع بندی و نتیجه گیری

برندهای ولوو و مان، هر دو از جمله نشان‌های تجاری معروف در زمینه ساخت خودروهای تجاری، کشنده‌ها و کمپرسی‌ها بوده که محصولات خود را در انواع و اقسام ابعاد و کاربری‌ها و جهت بازارهای مختلف در اروپا، تولید کرده و روانه بازار می‌نمایند. در این بین، دو محصول به نام‌های کمپرسی ولوو اف ام ایکس ۴۱۰ و مان TGS 41.30 به دلیل استفاده از قوای فنی قدرتمند، استانداردهای آلایندگی مطلوب و تجهیزات رفاهی و ایمنی مناسب، از فروش خوبی برخوردار شده‌اند. در پایان مقایسه ولوو FMX 410 با مان TGS 41.430، مشخصات فنی این دو کمپرسی محبوب و پر فروش را در غالب یک جدول مشخصات فنی، مرور خواهیم کرد.

جدول مقایسه ولوو FMX 410 با مان TGS 41.430

نام برند/ مدل کمپرسیولوو FMX 410مان TGS 41.30
قدرت پیشرانه (اسب بخار)۴۱۰۴۳۰
استاندارد آلایندگییورو ۶یورو ۶
تعداد دنده جلو و عقب۱۲ دنده جلو، ۴ دنده عقب مجهز به سامانه PTO۱۲ دنده جلو، ۴ دنده عقب مجهز به سامانه PTO
حجم مخزن سوخت (لیتر)۳۳۰۳۰۰
نوع جعبه دندهاتوماتیکدستی
طول×عرض×ارتفاع (میلی‏متر)۳۴۰۰×۲۵۲۰×۹۰۰۰۳۳۰۰×۲۴۰۰×۸۳۹۰
فاصله محوری (میلی‏متر)۴۶۰۰۴۳۰۰
ابعاد لاستیک‏ها جلو-عقب۳۸۵/۶۵ R 22.5 315/80 R 22.5۳۱۵/۸۰ R 22.5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *