۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

کامیون ولوو و انواع آن

image1

مقدمه

آیا معروف‌ترین سازنده کامیون در جهان را می‌شناسید؟ قصد داریم نگاهی بیندازیم به یکی از قدیمی‌ترین تولید کنندگان کامیون در جهان؛ شرکت سوئدی ولوو! کارآیی و عملکرد کامیون‌های ولوو باعث شده تا در میان خریداران محبوبیت بالایی پیدا کنند. اگر می‌خواهید در مورد کامیون‌های ولوو بیشتر بدانید با ما همراه شوید.

آشنایی با کامیون ولوو

هنگامی که صحبت از خودروهای سنگین به میان می‌آید، برند سوئدی ولوو جزو محبوب‌ترین‌ها شناخته می‌شود. کامیون‌های ولوو و قطعات آن را به خوبی می‌توان در بازار یافت، چرا که یکی از شرکای تجاری سایپا دیزل است. با اینکه این شرکت سوئدی در ساخت انواع وسایل نقلیه از جمله اتوبوس، تریلی، تجهیزات ترابری و غیره فعالیت می‌کند، مقام آن در کامیون سازی در دنیا، در رتبه دوم قرار گرفته است. دلیل این مسئله واضح است؛ کیفیت ساخت بالا و مهندسی حرفه‌ای آن باعث شده تا توجه خریداران را به خود جلب کند. همچنین، ارائه قطعات و خدمات پشتیبانی باعث شده تا از زمان شروع کار خود به امروز محبوبیت گسترده‌ای پیدا کند.

شرکت ولوو کار خود را از سال ۱۹۱۵ شروع کرده و در سال ۱۹۲۷ اولین کامیون ولوو توسط خط تولید کارخانه آن روانه بازار شد. در سال ۲۰۱۵ ولوو تراکس به عنوان زیر مجموعه ولوو، مسئولیت ساخت کامیون‌ها را بر عهده گرفت و اکنون رتبه دوم جهان را دارد. در ۱۳۶۴ ولوو و سایپا دیزل با تولید کامیون‌های ولوو مدل F12 و NL12 همکاری خود را کلید زدند.

حال که با تاریخچه مختصر آن آشنا شدیم و دیدیم که چگونه فعالیت خود را در ایران آغاز کرده است، اجازه دهید با ارائه چند عکس کامیون ولوو، مدل‌های مختلف آن را معرفی کنیم.

انواع کامیون ولوو

این شرکت سه سری اصلی تولید نموده است : FH، FM و FMX. کامیون‌های تولید شده در حالت‌های مختلفی تولید می‌شود می‌توانند تریلی، کمپرسی، کشنده و کامیون ولوو باشند.

سری FM ولوو: دارای یکی از قدرتمند‌ترین سیستم‌های موتوری در کامیون‌ها! همچنین این سری به خطوط آیرودینامیک و چراغ‌هایی V شکل مانند مجهز شده است.

ولوو سری FH: به دلیل قدرت بالایی که دارد جزء کامیون ولوو کشنده قوی دنیا شناخته می‌شود. با اینکه اولین مدل آن ۱۹۳۳ تولید شده امّا همچنان سری‌های جدید آن وارد بازار می‌شود. موتور قدرتمند ۵۰۰ اسب بخار بر برخی مدل‌های این سری سوار شده و جزء دسته‌ی ماشین‌های سنگنین و فوق سنگنین قرار می‌گیرند.

کامیون ولوو fmx

برند ولوو اعتقاد دارد حتی انجام کارها در شرایط چالش برانگیز هم باید به راحتی انجام شوند. کامیون ولوو FMX قوی‌ترین کامیون ساختمانی این مجموعه به شمار می‌رود. کابین جدید، فضای بیشتر و دید بسیار خوب که با یک رابط کاربری و نمایشگر سازگار دیجتالی همراه شده است. کامیون ولوو FMX ترکیبی از دنده کم و پیشرانه با قدرت ۵۴۰ اسب بخار و وطیف وسیعی از گزینه‌های محور محرک است. با این کامیون سخت‌ترین کارها آسان می‌شود؛ چه جاده‌ای وجود داشته باشد یا نه!

کامیون ولوو

همان طور که عکس کامیون ولوو FMX را مشاهده می‌کنید، فضای داخلی کابین به گونه‌ای طراحی شده تا رانندگان کنترل کامل روی همه موارد را داشته باشند. به این ترتیب می‌توانند کارها را دقیق‌تر و راحت‌تر انجام دهد.

موتورهای سری FMX شامل:

  • D11K: 330, 380, 430, 460 اسب بخار
  • D13K: 420, 460, 500, 540 اسب بخار

می‌شوند. فضای داخلی بیشتر همراه با خط در کامیون پایین تر، با طراحی بیرونی کامیون همراه است. قسمت جلویی پایین و دارای چراغ‌های جلوی براق به شکل ۷ هستند. می‌توان از آن‌ها برای حمل و نقل در ساختمان سازی و همچنین معادن استفاده نمود.

کامیون ولوو مدل N10

یک وسیله نقلیه سنگین! این مورد با توجه به طراحی و مهندسی قویی که در آن به کار برده شده، برای کاربری نظامی مناسب است. اولین تولید آن در دهه ۱۹۷۰ آغاز گردیده است. ولوو کامیون N10 در خدمت ارتش و نیروی هوایی سوئد قرار دارد. بیش از ۲۰۰ دستگاه از این مدل به ارتش بلژیک هم تحویل داده شد.

این مدل در دو پیکربندی دو و سه محوری تولیده شده، امّا نسخه سه محوره صرفا برای کاربردهای نظامی تاکتیکی به کار برده شد. معمولا، همراه با یک کابین سرپوشیده و قسمت بار در عقب ساخته می‌شود. برخی از مدل‌های آن همراه به جرثقیل حمل بار مجهز می‌شوند. برخی دیگر برای حمل وسایل یا محیطی برای خدمات پزشکی به کار برده شده اند. ظرفیت بارگیری، بسته به نوعی که خریداری می‌کنید، می‌تواند تا حدود ۱۰ تن باشد. کابین ولوو کامیون N10 فضای کافی برای یک راننده و یک سرنشین را دارد.

در این محصول از موتور دیزل توربوشارژ ولوو ۹.۶ لیتری استفاده شده است و قدرتی معادل ۲۷۵ اسب بخار دارد.

کامیون ولوو

کامیون ولوو NH12

در سال ۲۰۰۰ تقاضای برای کامیون‌ها برای حمل و نقل افزایش پیدا کرد. در نتیجه، شرکت ولوو نیز دست به کار شده و مدل NH12 را برای اولین بار در فوریه ۲۰۰۰ در نمایشگاه کامیون آمستردام به نمایش گذاشت. وسیله نقلیه‌ای که با مهندسی جدید و فناوری پیشرفته، هزاره جدید را رقم زد.

کامیون ولوو NH12 مدل پیشرفته و فوق مدرن ولوو  D12C با کنترل‌های الکترونیکی و مدلی دیزلی بود. به کاربردن فناوری‌های جدید IT  در این کامیون باعث شد تا کاربران بتوانند تسلط کافی بر کامیون ولوو هنگام کار را پیدا کنند. شرکت ولوو در هر مرحله از تولیدات خود و معرفی محصول جدید همواره به راحتی کاربری تمرکز داشته است. می‌توان گفت سری FL با معرفی این مدل از کامیون‌ها آغاز شد. در قلب مدل‌های مختلف FL می‌توان موتور D6B 6 لیتری ولوو را مشاهده نمود.

موتور D6B کامیون‌های ولوو در انواع مختلفی تولید شده است و قدرت آن رنجی در حدود ۱۸۰ تا ۲۵۰ اسب بخار دارد. همچنین، مدل‌هایی از این سری در بازار موجود است که موتورهای D12D  دوازده لیتری و حتی ۱۵ لیتری دارند. کامیون ولوو NH12 در واقع نسل بعدی NL 10 EDC شناخته می‌شود.

کامیون ولوو

نتیجه گیری و جمع بندی

انتخاب کامیون‌های ولوو نسبت به کاربری می‌تواند متفاوت باشد. همان طور که گفتیم، مدل‌های متنوعی از آن در بازار موجود است از جمله N10، NH12 و FMX. هر کدام قدرت موتوری متفاوت دارند. البته، شرکت سوئدی ولوو همگی آن‌ها را با طراحی و مهندسی خوبی روانه بازار می‌کند تا کار طولانی مدت پشت کامیون باعث خستگی کاربر نشود. در عکس کامیون ولوو به خوبی می‌توان دید که چه دقت و ظرافتی در ساخت آن‌ها به کار برده شده. همچنین، مدل‌هایی مخصوص حمل و نقل مصالح ساختمانی یا کامیون‌های مخصوص ارتشی توسط شرکت ولوو ساخته شده است تا در هر جایی بتوان از آن بهره برد.

You need to add a widget, row, or prebuilt layout before you’ll see anything here. 🙂

1 یک پینگ

  1. پینگ بک: مشخصات فنی کشنده ولوو f12 | مجله خودروی سنگین | اتوبان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *