۹ فروردین ۱۴۰۳

کامیون ولوو N10

image1 1

مقدمه

در این مقاله قصد داریم تا به معرفی کامیون ولوو N10 بپردازیم و با مشخصات فنی این خودروی سنگین آشنایی یابیم. البته در ابتدا با شرکت مطرح تولیدکننده آن، یعنی ولوو نیز آشنایی مختصری خواهیم یافت.

معرفی شرکت ولوو

شرکت صنایع سنگین سوئدی ولوو، در سال ۱۹۲۴ تاسیس گردید. سپس از سال ۱۹۲۷در زمینه خودروهای سنگین و تجهیزات مربوط به آن به فعالیت خود ادامه داد. این شرکت تولید کامیون ولوو، اتوبوس، موتورهای دیزل و تجهیزات ترابری را بر عهده دارد. شرکت ولوو امروزه در سال بیش از ۱۹۰ هزار دستگاه کامیون تولید کرده و در سراسر جهان به فروش می‌رساند. این شرکت، دارای کارخانه‌های مونتاژ در کشورهایی چون بلژیک، ایالات متحده آمریکا، برزیل، آفریقای جنوبی، استرالیا، چین، هند و روسیه نیز هست.

ایده پیدایش کامیون‌های سری N ولوو

در سال ۱۹۷۳ نمونه‌های N86 / N88 برای سبک جدید سری N کامیون‌های ولوو طراحی و روانه بازار شدند. بازارهای فروش و استفاده از این سری کامیون ها، در آمریکای شمالی و چندین بازار محدود دیگر در زمینه حمل و نقل در بزرگراه‌ها، میادین نفتی، معادن سنگ و نیز ساخت و ساز به صورت محدود برآورد می‌شده است. در این پروژه، ارائه ۶ هزار دستگاه کامیون ولوو در نتیجه ی تقاضای بین المللی برای استفاده از کامیون‌هایی با صدای کمتر و قدرت بیشتر رقم خورد. از این رو سری‌های پرمخاطب N7 و N10 در انواع کوچکتر با ظرفیت سیلندر کمتر، به بازار عرضه شدند و در کنار آن‌ها سری N12 نیز با قدرت بیشتر تولید می‌شده است.

ویژگی‌های کامیون‌های سری N ولوو

این سری کامیون‌ها در زمان خود با تکنولوژی‌های کاملاً مدرن و با استفاده از فولادهای گالوانیزه و مجهز به جعبه‌های فیوز مداری چاپی و سیستم بخار مجهز ساخته می‌شدند. این سری از کامیون‌ها قادر به حفظ کارایی خود تا دمای ۳۵- درجه سانتی گراد هستند. با استفاده از فن سه سرعته، هوای داخل کابین به راحتی تهویه می‌شود. هم چنین شیشه جلوی اتومبیل در این سری، ۳۵ درصد از انواع ولوو تایتان بزرگ‌تر طراحی شده است. دارای فرمان برقی و یک شاسی کششی است که می‌تواند برای بارهای فوق سنگین با سرعت بیشتری کنترل شود.

در این سری ترمز چهار خطی، شامل ترمز موتور نیز تعبیه شده و قفل فرمان نیز به ۵۰ درجه افزایش یافته است. از این رو در این سیستم، چرخش ۶.۷ متری را برای شاسی دو محوره با محور ۳.۸ متری آن امکان پذیر می‌سازد. این سری از خودروهای سنگین، قابلیت حداکثر پوشش در حمل و نقل انواع بار با حداقل اجزای ممکن و با بیشترین توانایی ارائه می‌نماید. گرچه روند به روز رسانی و ارائه محصولات این گروه خودروسازی در طی سال‌های اخیر تکامل یافته است و در قالب مدل‌های جدید به بازار ارائه می‌شود.

مدل‌های N10 و N12 کامیون‌های ولوو پس از عدم کارایی بیشتر مدل N7 روانه بازار شدند و در کارخانه‌های خارج از کشور سوئد نیز تهیه و تولید می‌شدند. تولید این مدل‌ها تا سال ۱۹۹۰ ادامه داشت. گرچه امروزه مدل‌های قدیمی کامیون وولو هم چنان در بازار جهانی کاربرد دارد و بسیاری در زمینه‌های حمل بار و ساخت و ساز و… از آن استفاده می‌کنند.

آشنایی با کامیون ولوو N10

این سری کامیون به عنوان یک وسیله نقلیه سنگین محسوب می‌شود و طراحی آن برای کاربردهای نظامی کاملاً مناسب به شمار می‌رود. تولید این سری کامیون ولوو در دهه ۱۹۷۰ آغاز شده است. کامیون ولوو N10 در خدمت ارتش بوده و نیز در نیروی هوایی سوئد مورد استفاده قرار می‌گرفته است. هم چنین بیش از ۲۰۰ دستگاه از آن به ارتش بلژیک تحویل گردیده است. این کامیون به صورت محلی تولید می‌گردید. کامیون ولوو N10 در قالب دو پیکربندی دو و سه محوره تولید و به بازار عرضه شده است. گرچه تنها نمونه‌های سه محوره آن برای اهداف نظامی مورد استفاده قرار گرفته شده است.

این کامیون، با پیکربندی‌های ۲×۶، ۴×۶ و ۶×۶ در دسترس قرار دارد. به طور معمول با کابین سرپوشیده و قسمت بار در عقب ساخته می‌شود. قسمت بار آن به کناره بازشونده و درب مجهز است. قسمت بار آن با پوشش پارچه برزنت و کمان ساخته می‌شود. هم چنین برخی از نمونه‌های آن مجهز به جرثقیل حمل بار هستند. در موارد دیگر نیز کامیون ولوو N10، برای خدمات پزشکی، اداری، نگهداری و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وزن خالص آن بالغ بر ۱۰ تن است. انواع دیگر آن، شامل کامیون کمپرسی، سیستم تحمل بار، تانکر و… هستند. کامیون ولوو N12، نیز مشابه آن به عنوان کامیون-تراکتور موجود است. این سری کامیون ولوو، برای دو سرنشین از جمله راننده و کمک آن فضای لازم را ایجاد می‌کند. این نمونه از یک موتور دیزل توربوشارژ ولوو ۹.۶ لیتری بهره می‌برد که قدرتی معادل ۲۷۵ اسب بخار دارد.

image2 2

مشخصات ظاهری کامیون ولوو N10

ابعاد کامیون ولوو N10 به صورت ۳×۲.۴×۸ (ارتفاع/عرض/طول) است. ظرفیت بار آن بالغ بر ۱۷.۳ تن برآورد می‌شود. سوخت آن به صورت دیزلی یا گازوییلی است. نوع موتور به کار رفته در آن مدل Volvo TD101GA شناخته می‌شود. این مدل کامیون ولوو دارای ۶ سیلندر است. تولید این کامیون در ایران از سال ۱۳۵۳ آغاز شده است و بسیاری در زمینه‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند.

image3

فروش موتور کامیون ولوو N10

از آنجایی که ممکن است موتورهای خودروهای سنگین از جمله این سری کامیون‌ها دچار مشکلات فنی شود و امکان تعمیر و به کارگیری مجدد آن فراهم نباشد، بسیاری اقدام به خرید و جایگزینی موتورهای خود با انواع سالم‌تر و مشخصات فنی بهتر می‌کنند. گرچه با توجه به افزایش قیمت محصولات و قطعات وسایل خودروهای سنگین از جمله کامیون ولوو N10 اکثر این قیمت‌ها به صورت توافقی تعیین می‌شود و مصوبه قیمت مشخصی برای آن وجود ندارد.

نتیجه گیری و جمع بندی

در این مقاله به ایده پیدایش و تولید کامیون‌های سری N شرکت ولوو پرداختیم و نیز با سری پرکاربرد و محبوب کامیون ولوو N10 و نیز N12 آشنا شدیم. گرچه این مدل‌ها در بازار جهانی تولید نمی‌شوند اما قطعات و تجهیزات مربوط به آن همچنان به علت کارایی بالا در ایران مخاطبانی دارد و بسیاری به خرید و فروش آن می‌پردازند. در شاخه‌های فعالیتی گوناگونی، هم چنان از این مدل کامیون ولوو در داخل کشور استفاده می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *