۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

کامیون کشنده کاوه ۴۲۰

کامیون کشنده از انواع وسایل نقلیه‌ی موتوری است که قدرت لازم برای یک بار یدک یا تریلی را فراهم می‌کند. از کشنده‌ها برای مصارف تجاری و نظامی استفاده می‌شود و در انواع سنگین و بسیار سنگین تولید می‌شوند. معمولاً از این کامیون‌ها برای حمل انواع کانتینر، کفی، کانکس و ... نیز استفاده می‌شود. عموماً برای حمل بار با وزن بیشتر از 15 تن از کامیون کشنده یا تریلی 18 مناسب است.

image1 2

کامیون کشنده کاوه


کامیون کشنده کاوه ۴۲۰ از محصولات شرکت سایپا دیزل از گروه خودروسازی سایپاست که در دو مدل ۲×۶ و ۲×۴ تولید می‌شوند. این خودروها با فناوری شرکت رنو فرانسه تولید شده‌اند و امکانات بالایی دارند.

سایپا دیزل از سال ۱۳۴۲ با نام ایران کاوه و با همکاری با شرکت ماک تراکس برای مونتاژ خودروهای ماک و ساخت انواع تریلر آغاز به کار کرد.

کامیون کشنده کاوه KT 420 4×۲


این کامیون معروف به تک محور بوده و دارایی موتور رنو dci420 با قدرت ۴۲۰ اسب بخار در ۱۹۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۸۷۰ نیوتون در ۱۲۰۰ دور در دقیقه است. موتور کامیون دارای ۶ سیلندر با حجم مجموع ۱۱ لیتر است. گیربکس این کامیون ساخت شرکت ZF از نوع تعویض دنده کابلی و سنکرونیزه 16S221 است. دارای ۱۶ دنده جلو و ۲ دنده عقب است. ظرفیت حمل بار محورها ۷ تن بر محور جلو با سیستم فورج شده و مکانیسم روغن داخلی و محور عقب دارای ظرفیت بار ۱۳ تن و سیستم تک محور با کاهنده تک مرحله‌ای است. استاندارد آلایندگی این کامیون یورو ۴ و دارای باتری با ظرفیت ۲۴ ولت است.

سیستم ترمز این کامیون دارای دو مدار مستقل در جلو و عقب و از نوع بادی است که مجهز به دو سیلندر است که با هوای فشرده کار می‌کنند. علاوه بر آن سیستم ترمز ضد قفل ABS و ترمز توقف اضافی بر روی محور عقب از نوع فنری، ترمز ریلی و ترمز پارکینگ است. از تجهیزات ویژه‌ی این کامیون می‌توان به ترمز اگزوز از نوع عمل کننده روی سوپاپ‌ها، Common rail، توربوشارژ و فن الکتریکیل ویسکوز اشاره کرد.

تجهیزات تعبیه شده در کامیون کشنده کاوه ۴۲۰ مدل ۲×۴ شامل بوق شهری و بادی، سیستم تنظیم سرعت یا کروز کنترل، فیلتر آبگیر سوخت، کپسول اطفای حریق، بکسل بند جلو، جعبه کمک‌های اولیه، آفتابگیر داخلی، قفل درب مخزن سوخت، جک و ابزارآلات، علائم و چراغ‌های هشدار دهنده، رادیو پخش، چراغ مه شکن، مثلث خطر، آینه‌های برقی، شیشه بالابر برقی، گلگیر عقب و جلو، گارد بغل، علائم شبرنگ، کلید استارت موتور از بیرون، محفظه گرم کن/سردکن، بخاری درجا، کلید انتخاب مخزن سوخت، آینه‌های جانبی برقی و فیلتر ذرات دوده DPF هستند. مجموع وزن بار مجاز برای این کامیون کشنده ۴۹ تن است.

کشنده کاوه 420

کامیون کشنده کاوه KT 420 6×۲


موتور این کامیون کشنده کاوه ۴۲۰ موسوم به دو محور ساخت شرکت رنو از نوع dci420 است و توان آن ۴۲۰ اسب بخار در ۱۹۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۸۷۰ نیوتون متر در ۱۲۰۰ دور در دقیقه است. این موتور دارای ۶ سیلندر با حجم مجموع ۱۱ لیتر است. برای این موتور توربو شارژ و فن الکتریکی ویسکوز و ترمز اگزوز از نوع عمل کننده روی سوپاپ‌ها تعبیه شده است.

گیربکس این کامیون ساخت شرکت ZF با مدل 16S221 از نوع تعویض دنده کابلی-سنکرونیزه است. در مجوع دارای ۱۶ دنده جلو و ۲ دنده عقب بوده و کلاچ آن از نوع تک صفحه‌ای با قطر ۴۳۰ میلیمتر است.

وزن ناخالص مجاز برای این کشنده ۶۱ تن است. ظرفیت محور جلو ۷ تن دارای محور فورج شده و مکانیزم روغنکاری داخلی و محور عقب شامل دو محور محرک با کاهنده تک مرحله‌ای و دارای قفل کن بین چرخی و با ظرفیت ۲۶ تن است.

اتاق کامیون کشنده کاوه ۴۲۰ از نوع ۲×۶ از مدل خوابدار فولادی و دارای دو تختخواب است. سازه‌ی اتاق تماماً جوشکاری شده و با پوشش مخصوص ضد زنگ پوشش‌دهی شده است. این اتاق دارای جک بالابر برقی-هیدرولیکی است و صندلی راننده از نوع قابل تنظیم است. در کابین سیستم تهویه مطبوع وجود دارد و بادگیر سقفی و جانبی و دریچه سقف برقی برای اتاق طراحی شده است. همچنین برای ایجاد حس آرامش و راحتی افراد داخل کابین، در انتهای آن یک سیستم تعلیق بادی تعبیه شده است.

سیستم ترمز این مدل کشنده کاوه ۴۲۰ دارای دو مدار مستقل در جلو و عقب از نوع بادی و مجهز به کمپرسور دو سیلندر است که با هوای فشرده کار می‌کند. سیستم ضد قفل ترمز ABS, Wabco و ترمز ضدقفل اضافی روی محورهای عقب از نوع فنری به کار رفته است علاوه بر این سوپاپ ترمز وزنی، ترمز ریلی و ترمز پارکینگ نیز برای این کشنده درنظر گرفته شده است.

کامیون کشنده کاوه

تفاوت دو مدل کامیون کشنده کاوه ۴۲۰

تیپکامیون کشنده کاوه KT 420 4×۲کامیون کشنده کاوه KT 420 6×۲
طول کامیون۶۳۱۰۷۰۶۰
فاصله محوری۳۷۵۰۳۴۰۰
مرکز محور آخر عقب تا انتهای شاسی۱۰۸۰۸۱۰
وزن مجموع ناخالص مجاز (G.C.W)۴۵ تن۶۱ تن
فشار مجاز وارده بر مجموع محورهای عقب و جلو (G.V.W)۱۸ تن۲۵ تن
وزن کل شاسی۷۲۵۰۹۸۵۰
لاستیک (رادیال)۳۱۵ /۸۰ R 22.5۲۲٫۵ R 80/315
ظرفیت محور عقب۱۳ تن۲۶ تن
نوع سیستم محور عقبشامل یک محور محرک با کاهنده تک مرحله ایشامل دو محور محرک با کاهنده تک مرحله ای، دارای قفل کن بین چرخی
سیستم تعلیق عقبفنر شمشی با کمک فنر و میل موجگیرفنر شمشی و چهر کمک فنر
ترمزترمزهای مستقل جلو و عقب، بادی، مجهز به کمپرسور دو سیلندر، سیستم ضدقفل ترمز (,wabco ABS) و ترمز توقف اضافی روی محور عقب از نوع فنری، تانک باد آلومینیومی، ترمز تریلی، ترمز پارکینگدارای دو مدار مستقل در جلو و عقب، بادی، مجهز به کمپرسور دو سیلندر، که با هوای فشرده کار میکند، سیستم ضد قفل ترمز (ABS, Wabco) و ترمز توقف اضافی روی محورهای عقب از نوع فنری، تانک باد آلومینیومی، سوپاپ ترمز وزنی، ترمز تریلی، ترمز پارکینگ

جدول ۱- تفاوت دو مدل کشنده کاوه ۴۲۰


کامیون کشنده کاوه ۴۲۰
 از انواع ماشین‌های سنگین پرطرفدار ساخت داخل با تکنولوژی رنو است که می‌تواند برای افراد و سازمان‌ها با مصارف گوناگون مناسب باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *