۱۰ فروردین ۱۴۰۳

ماشین سنگین کشنده اسکانیا R500

image2 1

اسکانیا در تولید محصولات خود اولویتش را رانندگان قرار داده است. طراحی داخلی و خارجی آن به گونه‌ای است که این عقیده را منعکس می‌کند. شاسی، موتور، کابین و پیکربندی اسکانیا r500 همگی به گونه‌ای طراحی شده تا کارایی را افزایش دهد. امّا آیا این ماشین سنگین با ویژگی‌های نوین خود می‌تواند در جاده‌های کشور ما با دیگر ماشین‌های سنگین به رقابت بپردازد؟ در این محتوا قصد داریم تا به بررسی ویژگی‌های اسکانیا r500 بپردازیم تا مزیت‌ها و ضعف‌های آن را بشناسیم.

با کشنده اسکانیا R500 آشنا شوید!

سری R500 از محصولات جدیدی اسکانیا که در سال‌های اخیر وارد ایران شده است. اولین چیزی که می‌توان در مورد این ماشین سنگین اسکانیا r500 گفت قدرت کشنده آن است. قدرتی معادل ۵۰۰ اسب بخار است که می‌توان آن را یکی از مزیت‌های این ماشین سنگین دانست. امّا این تنها موردی نیست که اسکانیا بر آن تمرکز کرده است. نکته‌ای که این شرکت بر آن تأکید داشته است، طراحی ارگانومیک و راحت برای رانندگان است. همچنین، طراحی بدنه و پیکربندی که ممکن است در نگاه اول از نظر برخی رانندگان بسیار جذاب برسد. اسکانیا در سری R خود ماشین‌های سنگین متنوعی را معرفی نموده است که R500 و اسکانیا r730 دو مدلی هستند که می‌توان به آن‌ها اشاره نمود.

طراحی پیکربندی و بدنه تنها برای ظاهر زیبا این گونه تهیه نشده است. نکته مهم ایجاد نظارتی راحت و دید مناسب برای کاربر است. راننده همیشه در مرکز توجه طراحی‌های اسکانیا قرار گرفته و می‌توان این موضوع را در اسکانیا r500 مشاهده کرد. راه حل‌هایی استفاده شده در این ماشین سنگین با این رویکرد شکل گرفته است که استفاده روزانه باعث خستگی کاربر نشود و بتواند کنترل کامل روی دستگاه خود داشته باشد.

اگر به‌دنبال ماشین سنگینی هستید که راحتی رانندگان را تأمین می‌کند ماشین سنگین اسکانیا r500 می‌تواند یکی از گزینه‌های خوب باشد. امّا علاوه‌بر مزیت‌هایی که به آن اشاره خواهیم کرد و با عکس اسکانیا r500 این مورد را باز‌تر خواهیم نمود، به ضعف‌های این ماشین سنگین نیز خواهیم پرداخت.

مشخصات فنی کشنده اسکانیا R500

از نظر ظاهری ماشین سنگین اسکانیا r500 طول کشنده‌ای معادل ۵۹۵۵ میلی‌متر را دارد. ارتفاع آن از کف زمین تا سقف اتاق معادل ۳۵۴۸ میلی‌متر اندازه گرفته شده است. اگر بخواهیم از محل قرار گیری موتور تا سقف اتاق را اندازه‌گیری کنیم ۱۹۰۰ میلی‌متر در نظر گرفته شده است. پیکربندی آن ۲ در ۴ است و فاصله محوری ۳۷۰۰ میلی‌متری دارد.

گیربکس کشنده اسکانیا R500 با دوازده دنده جلو مجهز به اپتی کروز، روغن سردکن، ریتاردو ۳ حالت تعویض دنده است. موتور آن مدل DC1622 دارد که قدرت آن به ۵۰۰ اسب بخار یا hp@1800rpm500 می‌رسد که در نگاه اول نظر را به خوبی به سمت خود جلب می‌کند. همچنین ماشین سنگین اسکانیا R500 هشت سیلندر است و سیستم سوخت‌رسانی PDE برای آن در نظر گرفته شده. حجم موتور نصب شده بر آن معادل ۱۵.۶ لیتر است و استاندارد آلایندگی این موتور EEV در نظر گرفته شده است. کشنده اسکانیا R500

ابعاد و اوزان کشنده اسکانیا R500

شاید بخواهید وزن‌های قابل حمل و ماشین سنگین اسکانیا r500 به تنهایی را بدانید:

  • وزن کل ماشین سنگین اسکانیا r500 7165 کیلوگرم است
  • مجموع ناخالص مجاز قانونی مرکب ۴۴۰۰۰ کیلوگرم خواهد بود
  • وزن مجازی که می‌تواند بر مجموع محورهای عقب و جلو وارد گردد ۱۹۰۰۰ کیلوگرم است

ظرفیت تنها محورهای جلو ۷۵۰۰ و ظرفیت فنی محورهای عقب ۱۱۵۰۰ کیلوگرم اندازه‌گیری شده‌اند.

علاوه بر موتور ۵۰۰ اسب بخار ماشین کشنده اسکانیا R500 باید به بررسی جعبه دنده r500 اسکانیا نیز بپردازیم. مدل جعبه‌دنده به کار رفته GRS905R است که تعداد دنده‌های آن ۱۲ عدد جلو- ۲عدد عقب و ۲ دنده کرال است و به طور اتوماتیک تغییر می‌کند.

شاید برای برخی افراد ظرفیت تانک سوخت نیز مهم باشد تا بتوانید مسیرهای طولانی را راحت‌تر طی کنید:

  • ظرفیت مجموع سوخت ۱۱۰۰ لیتر
  • جنس بدنه به کار رفته در ساخت تانک سوخت: آلومینیوم
  • تعداد تانک سوخت ۲ عدد
  • ظرفیت تانک ادبلو ۷۵ لیتر

نکته مهم دیگر ماشین کشنده اسکانیا R500 سیستم ترمز و تعلیق در بخش جلو و عقب این ماشین سنگین خواهد بود. به خصوص سیستم ترمز، تا راننده بتواند به نرمی از آن استفاده کند و از وقوع حوادث جلوگیری نماید. نوع ترمز اسکانیا r500 دیسکی بوده و قابلیت کنترل الکترونیکی روی بوسترها را دارد. همچنین در اسکانیاr500 ترمز کمکی نوع ریتاردر پنج مرحله‌ای به کار فته است.

در مورد سیستم تعلیق نیز باید بگویم در بخش جلو سیستمی از نوع پارابولیک به رفته و در بخش عقب نوع بادی دارای دو بالن موجود است. در سیستم تعلیق عقب می‌توان میزان ارتفاع را تنظیم نمود. کشنده اسکانیا R500

مشخصات ظاهری کشنده اسکانیا R500

اگر در عکس اسکانیا r500 مشاهده کنید علاوه بر صندلی‌های ارگونومیک موجود در بخش راننده و کمک راننده، فضایی برای استراحت وجود دارد. اتاقک کابین ارتفاعی بلند دارد تا افراد بتوانند به‌راحتی بلند شده و راه روند و نیازی به خم شدن نداشته باشند. فرمان راننده که در عکس اسکانیا r500 مشاهده می‌کنید، به‌راحتی تغییر وضعیت می‌دهد و در محلی قرار می‌گیرد که راننده بتواند به‌راحتی جابه‌جا شود. علاوه بر بخش استراحت کوچکی که طراحی شده است، یخچالی کشویی نیز داخل کابین راننده تعبیه گردیده.

بخش پشت صندلی‌های راننده که در عکس اسکانیاr500 قابل مشاهده است هنگام استراحت تغییر کرده و دارای ۲ عدد تخت است. از تجهیزات دیگر موجود در این کابینه می‌توان به:

  • میز غذاخوری سمت شاگرد
  • سیستم صوتی
  • نرم‌افزار کمک راننده
  • کولر و بخاری
  • شیشه بالابر برقی
  • گرمکن آینه
  • سیستم تنظیمات چراغ‌ها و پروژکتورهای مه‌شکن جلو و عقب
  • دریچه سقف اشاره نمود.

ضعف‌های کشنده اسکانیا R500

با وجود آنکه طراحی و موتور به کار رفته در این مدل اسکانیا از مزیت‌های این ماشین سنگین در نظر گرفته می‌شود، امّا به دلایلی آنچنان در بازار ایران مورد توجه قرار نگرفته است. دلیل آن داشتن موتور ۱۱ و ۱۳ لیتری است که در کشور ما آنچنان ارزش اقتصادی ندارد. همچنین هزینه نگهداری قطعات و کل دستگاه بسیار بالا است. علاوه‌بر آن استهلاک و مصرف سوخت زیاد نیز از ضعف‌های این مدل اسکانیا در نظر گرفته شده است. برای خریداران شاید بررسی و مقایسه اسکانیا و اف هاش ۵۰۰ جالب توجه باشد.

با وجود این ضعف‌ها، شاید مزیت‌های زیاد آن بتواند رانندگان را بیشتر از قبل به خود جلب کند. موتور قدرتمند، گشتاور بالا، سیستم سوخت‌رسانی یونبت انژکتور و … می‌توانند از ویژگی‌هایی باشند که اسکانیا R500 بتواند با رقبای خود در بازار ایران به رقابت بپردازد. کشنده اسکانیا R500

3 پینگ

  1. پینگ بک: تحویل چهار دستگاه کشنده اسکانیا S500 توسط شرکت تیتان دیزل | اتوبان

  2. پینگ بک: کشنده اسکانیا G410 | مشخصات فنی کشنده G410 | اتوبان تراک خرید فروش کارشناسی لیزینگ

  3. پینگ بک: مشخصات کشنده اسکانیا R450 | مجله خودروی سنگین | اتوبان

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *