۲۷ مهر ۱۴۰۳
کشنده y120 سی اند سی

کشنده سی اند سی C&C U480 نیوفیس!

همراه مجله خودرو اتوبان باشید تا در مورد کشنده سی اند سی ۴۸۰ نیوفیس بیشتر بدانید. نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

در این مقاله در مورد کشنده سی اند سی نیوفیس نوشته ایم. کشنده سی اند سی با سری مدل U480 از سال ۱۳۹۳ در ایران توسط شرکت آریا دیزل ارائه شد. کشنده C&C را میتوان یکی از محبوب ترین و پر تیراژ ترین کشنده های چینی ساخت داخل دانست. سی اند سی Y120 در سالهایی که هنوز اسکانیا توسط ماموت و ولوو توسط سایپا دیزل در ایران تولید میشدند، با قیمت بسیار مناسبی به بازار آمد. همین تیراژ تولید بالا و سالهای زیاد تولید، باعث وفور قطعات یدکی و خدمات آن نسبت به سایر رقبا همچون امپاور، دافران و … شده است.

اما رفته رفته با ورود سایر رقبای چینی و پر آپشن ساخت داخل، به حاشیه بازار رانده شد. در اواخر سال ۱۴۰۱ کشنده سی اند سی ۴۸۰ از سوی آریا دیزل شاهد بروزرسانی هایی برای رقابت با رقبای جدیدش بود. این تغییرات نه فقط در ظاهر بلکه در زمینه فنی نیز انجام شد.

تفاوتهای سی اند سی قدیم با سی اند سی نیوفیس:

  • تغییر ظاهری جلوپنجره همرنگ با بدنه
  • تغییر کلی داشبرد و بروز رسانی طراحی آن
  • مجهز شدن به گیربکس اتوماتیک دارای ریتاردر هیدرولیکی (اینتاردر)
  • رادار خط خوان LDWS 
  • ترمز هوشمند اضطراری AEBS 
  • استاندارد آلایندگی EURO 5 + EEV
  • تعلیق دیفرانسیل ۴ بالن

بد نیست بدانید سی اند سی در چین حاصل همکاری مشترک شرکت خودروسازی چری (Chery Automobile) و CIMC هست. البته این کشنده فروش بالایی در چین ندارد اما در ایران جواب خوبی به راننده ها پس داده است و در کل مالکان از این کشنده و خدمات آریا دیزل رضایت دارند.

جهت آشنایی با آشنایی با کشنده سی اند سی Y120 تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

طراحی بیرونی و داخلی کشنده سی اند سی نیو فیس

در مورد طراحی ظاهری اتاق این کشنده در یک کلام میتوان گفت: معمولی! البته الگو برداری خاصی از برندهای اروپایی در آن به چشم نمیخورد و طراح سعی در ایجاد طرح یونیک و خاص برای این کشنده داشته است. علی رغم گذشت سالهای زیاد از طراحی اولیه، اما با فیس لیفت دو سال قبلی که آریا دیزل ارائه داد، میتوان گفت طرح فعلی قابل قبول هست.

جلوپنجره ی عریض و همرنگ بدنه که اندکی هم تداعی کننده طراحی امپاور بهمن دیزل هست. چراغ اصلی و مه شکن نیز در ارتفاع مناسبی قرار گرفته اند. البته خبری از طراحی یکپارچه ی چراغ یا تکنولوژی های خاص برای آن نیست. در مجموع شاهد طرحی ساده اما پخته در نمای خارجی این کشنده هستیم.

با گذر از ۳ پله، به کف اتاق این کشنده میرسیم. و این یعنی شاهد یک پالونی بزرگ در فضای بین دو صندلی راننده و شاگرد هستیم. و این مورد در این روزها که اکثر کشنده با کف فلت به بازار عرضه میشوند، نکته ی منفی قابل توجهی محسوب میشود. هرچند ارتفاع سقف به قدریست که سرنشینان به راحتی بتوانند در کابین بیاستند. ارتفاع زمین تا سقف این کشنده عدد قابل توجه ۳۹۰۰ میلیمتر میباشد.

در کابین سی اند سی خبری از احجام اغراق آمیز یا متریال چندان با کیفیت یا چرمی نیست. تقریبا همه چیز در دسترس راننده قرار دارد و تسلط خوبی بر کابین و جلوی کشنده وجود دارد. ترمز دستی و ترمز تریلر هم به شکل سنتی و در کنار صندلی راننده قرار گرفته است. شیفتر گیربکس هم تا حد زیادی شبیه خودروهای سواری طراحی شده. استفاده از رنگ کرم و خاکستری در بزرگتر به نظر رسیدن کابین موثر بوده است.

مشخصات فنی موتور و گیربکس سی اند سی نیو فیس

مندل هفتی هشتی سی اند سی نیو فیس
مندل هفتی هشتی سی اند سی نیو فیس

پیشرانه استفاده شده در این کشنده از نوع یوچای (Yuchai) می باشد. این موتور قادر به تولید ۴۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰۰ نیوتن متر گشتاور هست. همانطور هم که گفتیم موتور سی اند سی قادر به پاس کردن استاندارد آلایندگی EURO 5 + EEV هست. این موتور قبلا بر روی کشنده هایی مثل دافران H7 شایان دیزل، هانوان P9 کامل دیزل دیده شده است. کشنده بایک X9 بهمن دیزل نیز با همین برند موتور قرار است به بازار بیاید.

گیربکس مورد استفاده در کشنده سی اند سی نیو فیس ZF-TRAXON اتوماتیک دارای ۱۲ دنده جلو هست. این گیربکس مجهز به ریتاردر هیدرولیکی گیربکس ۵ مرحله ای نیز شده است که هم ایمنی وسیله نقلیه را افزایش میدهد هم در مصرف لنت و استهلاک ترمزها تاثیر مثبت دارد.

دو باک آلومینیومی ۵۵۰ و ۳۰۰ لیتری در دو سمت این کشنده قرار گرفته هست که البته اندکی کم به نظر میرسد. حداکثر سرعت کشنده سی اند سی نیوفیس توسط آریا دیزل به ۹۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است. البته اکثر رانندگان بعد از خرید این خودرو با انجام ریمپ، این محدودیت را حذف میکنند.

تجهیزات ایمنی و رفاهی سی اند سی

در مورد تجهیزات ایمنی سی اند سی میتوان به ترمز جلو عقب دیسکی با ABS،‌ سیستم الکترونیک کنترل پایداری ECS، ریتارد موتور، اینتاردر گیربکس، ترمز اضطراری هوشمند، رادار حرکت بین خطوط اشاره کرد.

تجهیزات رفاهی کشنده سی اند سی شامل مواردی همچون: صفحه نمایش مالتی مدیا ۷ اینچ، بخاری درجا، کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک، نمایشگر دیجیتالی، صندلی بادی راننده، دو تخت عریض و… اشاره کرد.

سیستم تعلیق در محور جلو از نوع فنر تخت پارابولیک به همراه کمک فنر هست. در محور عقب شاهد استفاده از تعلیق ۴ بالن هستیم که سواری نرمی را به ارمغان می آورد. همینطور تعلیق اتاق هم مبتنی بر ۴ بالن یا بالشتک هوا هست.

سخن پایانی

کشنده سی اند سی نیو فیس شاید دیر به بازار آمد. جایی که بخش زیادی از بازار را به سایر رقبا واگذار کرده بود. اما آریا دیزل با خدمات مناسب همچنان مشتریان وفادار به خود را دارد. از رقبای سی اند سی میتوان به دانگ فنگ KX، دایون N8E ، امپاور، فوتون ۴۶۰ و دافران اشاره کرد. هرچند شاید دیگر نه به لحاظ آپشن نه به لحاظ ظاهری حرف زیادی در برابر آنها نداشته باشد.

نظر خود را در این مورد با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *